Dagens Bild-tråden! Del 2. (Obs, regler i första inlägget!)

Eftermiddagstur i lätt regn..

IMG_20211102_151806.jpg

NBD! Liten kort provtur på lunchen med nya fettot. Började med att jag skulle ha dubbdäck till min andra Fatbike, kände att det blev jobbigt att skifta däck, letade extra hjulpar, ramlade över en ram här på Happy och simsalabim så råkAde man byggt sig en helt ny Fatbike. Så nu kommer jag ha en odubbad och en dubbad så väljer jag bara utifrån föret. Perfekt att ha å låna ut till folk som hälsar på också, har en uppsättning plushjul också som den kommer rulla på under sommarhalvåret
E81EE722-F777-4143-9197-B626B5F34BA9.jpeg

Helt galet vad det skövlas här i skogarna. Fick spendera mesta tiden åt att röja upp så att det gick att ta sig fram på vissa ställen ?
Visa bilaga 521774
Vet inte om det är en slump, men jag upplever samma sak.
Undrar om det är många som fäller i ren panik för potentiell ändring i regelverket / EU har synpunkter.
Fick leverans av brasved idag, tydligen var jag näst sista lasset i år då det är helt slut pga extrem åtgång, i vanliga fall kör dom ut till februari.

Undrar om det är många som fäller i ren panik för potentiell ändring i regelverket / EU har synpunkter.
Fick leverans av brasved idag, tydligen var jag näst sista lasset i år då det är helt slut pga extrem åtgång, i vanliga fall kör dom ut till februari.
det är samma här i Vättlefjäll (Göteborg) ?

Tänkt samma sak jag med. Att det är lite sista andetaget för skövlandet. Jag hoppas att det kommer nått bättre ut av det på andra sidan och att inte allt förstörs innan dess.

Tänkt samma sak jag med. Att det är lite sista andetaget för skövlandet. Jag hoppas att det kommer nått bättre ut av det på andra sidan och att inte allt förstörs innan dess.
Finns en stor efterfrågan på byggmaterial också. Stort intresse för att bygga i trä och det ser lite halvdant ut med Cementa i Slite också.
Valde själv att tidigarelägga en avverkning av sågtimmer på grund av efterfrågan på virke. Att grannen skulle avverka hjälpte dock till med beslutet.

Helt galet vad det skövlas här i skogarna. Fick spendera mesta tiden åt att röja upp så att det gick att ta sig fram på vissa ställen ?
Visa bilaga 521774

Det är inte på grund av granbarkborrens härjningar då? Angriper den ens skog så är man rätt rökt, så en del kanske väljer att avverka tidigare än planerat.

Sista två bilderna är precis tvärtemot den höst jag upplever nu. Men jag e inte bitter!

Finns en stor efterfrågan på byggmaterial också. Stort intresse för att bygga i trä och det ser lite halvdant ut med Cementa i Slite också.
Valde själv att tidigarelägga en avverkning av sågtimmer på grund av efterfrågan på virke. Att grannen skulle avverka hjälpte dock till med beslutet.
Ja, intresset att bygga miljömässigt hållbart ökar, och trä är ju det mest hållbara byggmaterialet, så i takt med att miljömedvetenheten ökar så ökar efterfrågan på virke. Inget konstigt med det.
Sedan har väl folks renoverande och köp av villor/sommarstugor under pandemin bidragit till ännu högre efterfrågan just 2020-2021. Men ett högt uttag är nog här för att stanna så länge miljö och klimat står högt på agendan.

Ja, intresset att bygga miljömässigt hållbart ökar, och trä är ju det mest hållbara byggmaterialet, så i takt med att miljömedvetenheten ökar så ökar efterfrågan på virke. Inget konstigt med det.
Sedan har väl folks renoverande och köp av villor/sommarstugor under pandemin bidragit till ännu högre efterfrågan just 2020-2021. Men ett högt uttag är nog här för att stanna så länge miljö och klimat står högt på agendan.
Ja det har varit riktigt högtryck på brädgårdarna under pandemin, det är en sak som är säker

Många sågverk har kört extremt mycket på export också, både över atlanten men även engelska öarna.

Kanada har tydligen drabbats av barkborren och då amerikanarna inte vil köpa ryskt virke dammsuger dom europeiska marknaden på virke.

Fixade ett surhål med en apstor sten som jag med nöd och näppe lyckades baxa ett tjugotal meter dit. Framgår inte riktigt av bilden, men den ligger platt på botten av hålet och sträcker sig i stort sett över hela.

DSCF0686_fb.jpg

Sen hörde jag vildsvin! Trodde de flytt Hellas förra hösten, men nu är jag helt säker på att de är tillbaka. ?

Är du säkert på att du hörde vildsvin? Vi hörde hjortoxar, som i bronstiden låter lite som gris.
Tämligen säker, kan inte ha varit mycket annat än grisgrymtanden. Dessutom har jag sett uppbökad mark på olika ställen i närheten nyligen. Jag cyklade "Bygg-Ole" (även där surhålet är) och grisarna verkade hålla till nedanför berget mot torpet Sanda.

Edit: Jag var lite sugen på att smyga närmare och kika, men det kanske inte är jättesmart. ?

Tämligen säker, kan inte ha varit mycket annat än grisgrymtanden. Dessutom har jag sett uppbökad mark på olika ställen i närheten nyligen. Jag cyklade "Bygg-Ole" (även där surhålet är) och grisarna verkade hålla till nedanför berget mot torpet Sanda.

Edit: Jag var lite sugen på att smyga närmare och kika, men det kanske inte är jättesmart. ?

Vi såg och hörde hjort på Proggberget, där jag tog bilden i inlägg ovan. Jag har också sett uppbökad mark i Hellas, om inte så ofta än på andra ställen kring Stockholm.

Tillbaka
Topp