Dagens Bild-tråden! Del 2. (Obs, regler i första inlägget!)

Jo det riktigt kryllar av fina slingrande vägar där. Vet inte riktigt vad det kallas, Söderåsen? Linderödsåsen? Som en platå, finns många fina backar upp från Brösarp, Degeberga, Tollarp, sedan har man många såna fina vägar.
Linderödsåsen är det nog om det är bort emot Tollarp till. Söderåsen är mer emot Bjuv och Klippan hållet.

Fint är det oavsett!

20230611_181349.jpg

skånska alperna mtb på söderåsen! ?

Linderödsåsen är det nog om det är bort emot Tollarp till. Söderåsen är mer emot Bjuv och Klippan hållet.

Fint är det oavsett!

Här ser man höjdkonturen, röda linjen, fina backar upp. Vet inte hur långt "platån" sträcker sig, men typ till det blå strecket nånting. T.ex. Andrarum där jag brukar fika (Alunbrukets kaffestuga) ligger lite utanför, bra nerför sista biten, men lite jobbigare på väg hem, då ska man upp igen en bit.

linderodsasen_ed.png

Och en höjdkurva från rundan

fikarundan_hojd_ed.png

EDIT: höjdkurva

Senast ändrad:
Äntligen hör jag bara ljudet av däck på tallbarr igen när jag trampar på stigen. Letade i flera veckor efter knack kring baktriangeln. Misstänkte först vevlagret eller vevpartiet. Sen rotating dropouts, som faktiskt också knackade. Tog bort vänster vevlagret igen, tills jag upptäckte glapp i vänster pedalen. Tog isär pedalen, tappade ingen av de 24 kullorna, monterade ihop igen och mutterna tilll lägerspänningen hamnade en halv centimeter längre utåt !?!. Förstår fortfarande inte hur mutterna kunde sitta en halv centimeter för långt in, men nu är det tyst igen!

2023-06-12-22-14-49-615.jpg

Senast ändrad:
Här har en skogsmaskin rätt nyligen kört (nej det ska inte vara en väg här, det var bitvis våtmark). Skylten kom upp för ett par år sedan..
...joråsåatt.. jag väljer väl en annan väg..!?
Visa bilaga 632078
Jag är säker på att det 100% är markägaren som hatar cyklister. Finns ju ett rykte om att de gjort vissa grejor mot cyklister som hojar förbi deras hus.

Här har en skogsmaskin rätt nyligen kört (nej det ska inte vara en väg här, det var bitvis våtmark). Skylten kom upp för ett par år sedan..
...joråsåatt.. jag väljer väl en annan väg..!?
Visa bilaga 632078
Här är det lite tydligare att Skogsforsk har ett forskningsprojekt på G.
Inhängat och mer information på skylten:
IMG_0501.jpeg

IMG_0502.jpeg

Jag är säker på att det 100% är markägaren som hatar cyklister. Finns ju ett rykte om att de gjort vissa grejor mot cyklister som hojar förbi deras hus.
Här är det lite tydligare att Skogsforsk har ett forskningsprojekt på G.
Inhängat och mer information på skylten:
Visa bilaga 632092
Visa bilaga 632093
Man kanske skulle kontakta skogsforsk och fråga lite om det "vetenskapligt försök" de planterat / osb-skyltarna....

Edit: Skogsforsk kontaktat. Får se vad de säger. :-)
Edit 2: heter visst skogforsk.
Edit 3: Det var faktiskt någon typ av pågående försök, så skyltarna stämmer.

Senast ändrad:
Då har ersättaren till Kälkspåret öppnat. En skön blå flowled. Skönt bankade kurvor på slutet.
Det känns som att Flinbanan (Lilla blå), Double Dave, platåhoppen och Kanonröret (ÅBC kicken) kan bli en bra kombo.
Får testa på Fredag när liften rullar igen.

Bilagor

• IMG_6944.jpeg
    IMG_6944.jpeg
    1 MB · Besök: 47
  • IMG_6948.jpeg
    IMG_6948.jpeg
    1.6 MB · Besök: 44
Man kanske skulle kontakta skogsforsk och fråga lite om det "vetenskapligt försök" de planterat / osb-skyltarna....

Edit: Skogsforsk kontaktat. Får se vad de säger. :-)
Edit 2: heter visst skogforsk.
Skogforsk svarade att det faktiskt är ett pågående försök där, och att skyltarna ser hemmagjorda ut pga att markägaren själv satt upp dem. Men det var inte bluff utan det stämmer helt enkelt. Däremot skulle de åka dit och se ifall markskadorna ev påverkat pågående försök på något vis..

Vid valet mellan Corona och blåa sade sonen att han inte alltid ville köra samma tråkiga stigarna, men något nytt. Tur att jag hade upptäckt nya stigar på Trailforks några dagar sen och Busstråden var rätt framför oss. Typiskt ledningsgatanstigen som rullar upp och ner (ser bilden). Sen Roswell östra, alltid roligt, och ny svart Ödet (i fel riktning).

2023-06-16-21-08-47-282.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp