Dagens dos med 29er-porr

lundatok

Aktiv medlem
Dagens dos med 29er-porr

Bilagor

• bsrdvse.jpg
    bsrdvse.jpg
    84.8 KB · Besök: 37
Dagens dos med 29er-porr
lundatok skrev:
-------------------------------------------------------

> On-one med växlar för en gångs skull:
> http://forums.mtbr.com

Då borde den verkligen ha anledning att heta ON NINE istället med tanke på hjulstorlek samt kassett, ti-hi;)

Dagens dos med 29er-porr
Burner - Zipp Track Hubs

Fredrik - De extra pinnarna ger extra styrka och styvhet där en Ti gaffel kan annars bli lite väl flexig. De har också en funktion iom att de håller styrlagret spänd så att man slipper behovet av en starnut och topcap. (Jag skulle använda någonting för att fylla i ihåligheten ändå för säkerhets och utseendes skull.)

Dagens dos med 29er-porr
En lycklig 29er-ägare har filmat vad man kan göra med fem tum i fronten och i baken:
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=143952

Fredrik, jänkarna kallar det för Truss-gaffel och dom hade en ganska informativ tråd här:
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=143775
Som jag förstår är det en omvänd variant av Softtailen, man bygger in ett vertikalt flex i gaffeln så att man slipper ha en dämpad gaffel.

Glöm inte hur Aquaholics Jeff Jones-bygge utvecklar sig för bövelen, rörkrökning och fräsning på programmet.
http://forums.mtbr.com/showthread.php?p=1336989

Alla nisch-produkter i ett?
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=138824
29er, White, Rohloff, Marybars...

Dagens dos med 29er-porr
AAAHHHHHH!!!!!

Den där tråden med Aquaholics Jeff Jones-bygge får mig att ligga sömnlös om nätterna och somnar jag är jag fast i våta Titandrömmar....

Spärra kortet, spärra korten, spärra kortet....

Kort sagt trodde jag nog inte att man kunde få gåshud av ett rambygge.

//jns

Dagens dos med 29er-porr
Nej du Magnus! Nu ska du följa mina råd:

1. Sälj din semi-nya turner och allt plock som inte passar 29"
2. Skicka ett mail till dfunk285@msn.com och skickar din spec på mått, betalar in $2800 på ett amerikanskt konto och väntar på DHL. Under tiden kan du sitta och titta på http://www.285.us/29ers.htm tills ögonen blöder.
3. Bygg och ha roligt!
4. Nämn aldrig mer 29", titan eller ss i samma inlägg igen...

29erbike2.jpg

Dagens dos med 29er-porr
Det där är ingen liten Boone-kaststjärna på det bakhjulet inte.
Typ noll friktion och utväxling 1:0,85

Bor den i Colorado månne?
Jag skulle isåfall gärna se utsikten åt andra hållet också.

Dagens dos med 29er-porr
Cykeln och cyklisten håller rekord på Kokopelli's Trail och bor i Grand Junction-området (nära Fruita).

Jag har en Answer ATAC styrstam för gängat. Bara 1" tyvärr.

Dagens dos med 29er-porr
Daner skrev:
> Jag har en Answer ATAC styrstam för gängat. Bara
> 1" tyvärr.

Shims?

När vi ändå är inne på området grejjer som är läckra men dyra, hur är det egentligen med Maverickgafflarna. Jag har hört både ris och ros om dem. Hela skalan kommentarer har använts. Nu har de ju funnits i sverige ett drygt år, har de funkat? är de så bra som vissa säger eller behöver de servas varje onsdag?

Dagens dos med 29er-porr
Jag tänkte just skriva att det såg ut som Mike Curiaks cykel

Daner skrev:
> Cykeln och cyklisten håller rekord på Kokopelli's
> Trail och bor i Grand Junction-området (nära
> Fruita).
>
> Jag har en Answer ATAC styrstam för gängat. Bara
> 1" tyvärr.

Dagens dos med 29er-porr
lundatok skrev:
> Hannes: Visst, vet du nått ställe man får bra
> betalt för sina organ? ;)

Jag har hört att man ska få runt $3-4000 för en njure...

Dagens dos med 29er-porr
rikard skrev:
> Daner skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har en Answer ATAC styrstam för gängat. Bara
> > 1" tyvärr.
>
> Shims?
>
Tänk på infästningsmekanism för en styrstam för gängad gaffel. Vilken sorts shims hade du tänkt rekommendera?
>
> När vi ändå är inne på området grejjer som är
> läckra men dyra, hur är det egentligen med
> Maverickgafflarna. Jag har hört både ris och ros
> om dem. Hela skalan kommentarer har använts. Nu
> har de ju funnits i sverige ett drygt år, har de
> funkat? är de så bra som vissa säger eller behöver
> de servas varje onsdag?
>
Den första DUC 32 i landet monterades på den röda ML-7 demohoj. Den har varit i bruk över ett år nu och så vitt jag vet har ingen problem med läckage och har inte behövt servas. De flesta som provkörde cykeln när jag hade den tyckte om gaffeln. Den som var minst imponerad har just köpt min sista DUC, så han kan inte ha varit alltför besviken. ;) Cykeln är i privat ägo sedan flera månader nu, men ägaren verkar vara jättenöjd än så länge.

Bobby från Planet Ride fick den första SC strax innan ÅMM och han har varit mycket nöjd. Vi har kontakt ganska ofta och han har aldrig ens frågat om reservdelar.

Lagombra köpte hans ex i USA, men han och Simon vet att service kan tas hand om här hos Dr. Spoke vid behov. De är möjligt att de passade på att serva gaffeln när de var i Colorado/Utah, men de har aldrig frågat mig om hjälp med det.

Summum av erfarenhet från distributörens sida är: What problems?

Jag har inte haft möjligheten att ordentligt provköra SC 32 så Phil bygger en Medium Turner Flux med en sådan just nu. Fattas bara Hadley baknav och 717 disc fälger nu. Ni är välkomna att provköra när den är klar.

Dagens dos med 29er-porr
Daner skrev:
> Summum av erfarenhet från distributörens sida är:
> What problems?

Jag har hört talas om folk med läckageproblem, men de flesta som haft det verkar ha blivit nöjda efter packningsbyte till blue seals. Jag kommer fråga igen när sparkontot växt till sig lite. =)

Jag kollade lite på mavericks hemsida och där fanns bara tfttuned med som serviceställe i europa, men jag antar att spoke hamnar på den listan ganska snart eller?

/rikard

edit:
Ett shim runt nederdelen och ett shim runt överdelen så att man inte påverkar expanderverkan borde funka. En tom ölburk och en plåtsax borde göra susen =).

Senast redigerad av en moderator:
Dagens dos med 29er-porr
Jag har läst mycket om läckageproblemet och har väntat att det skulle hända här, men problemet har uteblivet än så länge (tack och lov!)

Jag tänkte försöka att ordna att Dr. Spoke blir service center för Maverick i Norden, men jag väntar tills behovet uppstår först. ;)

Tillbaka
Topp