Dagens finmek-tråden

Valhalla_

Aktiv medlem
Dagens finmek-tråden
Startar en tråd för er som gjort fulmek av finare karaktär, även kallat finmek. Sådant som kanske inte platsar i dagens fulmek-tråden.

Jag får väl lov att börja:

Saknar vredet till gaffeln och sådana är orimligt dyra. Vad göra?
20190601_153438.jpg

Får väl dra igång "maskinparken"..
20190601_163110.jpg

20190601_163306.jpg

Klart!
20190601_173850.jpg

20190601_173819.jpg

Valhalla_

Aktiv medlem
Dagens finmek-tråden
Anodisering vore kul att göra men man behöver hålla på med rätt elaka kemikalier. Får se om jag tröttnar på den råa looken.?

Eveningstar

Aktiv medlem
Dagens finmek-tråden
Till version två kanske du kan få till någon markering eller ouniformitet som gör att du ser vad den är inställd på när du sitter på cykeln och tittar ner? =)

Senast ändrad:

pbeijer

Aktiv medlem
Dagens finmek-tråden
När jag tappade locket på min så ritade jag upp och printade ett nytt. Funkar helt ok och bra mycket billigare än att köpa ett nytt.

Valhalla_

Aktiv medlem
Dagens finmek-tråden
20190613_181959.jpg

20190613_182006.jpg

Hade inte material som var tjockt nog men får köra med spacerbricka för att få rätt position i sidled.

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Dagens finmek-tråden
Hoje var lite ledsen efter en del misshandel i flottsbro bikepark. Var nära på att ge upp och kasta ramh*vetet.
20190801_142911.jpg

Men sen röck jag upp mig, riktade oket, och ställde mig vid fräsen och tillverkade ett nytt länkage av 10 mm 6082-T6 aluminium. Måtte det hålla nu.. :-)
20190801_233849.jpg

20190804_230230.jpg

Valhalla_

Aktiv medlem
Dagens finmek-tråden
Länkaget håller alldeles utmärkt för meterhöga drops till platt. Misstänker att denna del lär leva längre än resten av ramen..?

Var lite velig kring färg, om jag skulle måla eller ej. Blev svart till slut. Ville ha mer "oem look" eller vad man nu ska kalla det.
20190807_194212.jpg

Senast ändrad:

JesperA

Medlem
Dagens finmek-tråden
Finns utrymme för rejäl lättning av länkaget, har sett 125:or med tanigare länkage ;), 40-50 gram (internetgissning) genom spårning eller hål, fast är man inte viktkänslig så spelar det ju ingen roll; speciellt när du målat å allt. Iaf, lär vara bulletprof i det utförandet. Blev bra & kortvarig misär ?

Valhalla_

Aktiv medlem
Dagens finmek-tråden
Optimering är för weenies. Riktiga män kör "betongfundamentmetoden" vid tillverkning av dylika detaljer ?

Skämt åsido, tänkte faktiskt fräsa lite spår i den men hade redan lagt så mycket tid och var rädd att f*cka upp den om jag började härja med viktoptimeringar, så jag behöll den som den var istället och kallade det en dag. Och i ärlighetens namn- Jag märker nog inte 50 gram mindre där..

mikipedia_

Aktiv medlem
Dagens finmek-tråden
Hoppas det passaf här? vart iaf väldigt nöjd själv?

Hade en väska över från min dvo jade och behövde någonstans att förvara mitt nya luftningskit så det håller sig frächt och fungerande länge.
Tog lite liggunderlag och en kniv å började karva.

Bilagor

Valhalla_

Aktiv medlem
Dagens finmek-tråden
Tänkte testa min 40 mm styrstam.
Aj fan köpte med 35 mm diameter...
20200202_201831.jpg

Men jag vill prova den!
Man kan kanske hitta på något med det gamla styret jag i ett svagt ögonblick kapade till skitsmala 72 cm.
20200202_202131.jpg

Svarva lite.
20200202_204831.jpg

Kanske detta kan vara något. Ska bara kapa loss hylsorna och snitta dem på tvären.
20200202_211149.jpg

Så får vi se om det blir bra eller ej.

SkogsMTB

Aktiv medlem
Dagens finmek-tråden
Lite finmek när man är sjuk
Bygger flaskhållare för sadelstolpe med dropper.
Material, Biltema låshållare, en gammal flaskställshållare, funkar med full dämpning och max dropper :)
fick även med en pump, kan tejpa fast en slang där så punkteringar är under kontroll :)
Flaskställ1.png
Flaskställ2.png
Flaskställ3.png

SkogsMTB

Aktiv medlem
Dagens finmek-tråden
Fullgung först o främst, men funkar på HT oxå, tänkte ha verktyg i flaskstället och vatten i flaskan så man slipper rygga.

JesperA

Medlem
Dagens finmek-tråden
Lite finmek när man är sjuk
Bygger flaskhållare för sadelstolpe med dropper.
Material, Biltema låshållare, en gammal flaskställshållare, funkar med full dämpning och max dropper :)
fick även med en pump, kan tejpa fast en slang där så punkteringar är under kontroll :)
Visa bilaga 401882Visa bilaga 401883Visa bilaga 401884
Fint, behöver du skaffa några hattar till flaskorna tro? Jag har liknande för gatan & det dröjer inte många meter innan skräp hittar dit, har kört lite grusväg & det dröjer inte många meter innan man dricker koskit ;) Så antar det blir ganska snuskigt med MTB då problemet bör vara snäppet värre där?

1580033215_5675_1.jpeg

Crocko

Aktiv medlem
Dagens finmek-tråden
Fint, behöver du skaffa några hattar till flaskorna tro? Jag har liknande för gatan & det dröjer inte många meter innan skräp hittar dit, har kört lite grusväg & det dröjer inte många meter innan man dricker koskit ;) Så antar det blir ganska snuskigt med MTB då problemet bör vara snäppet värre där?

Visa bilaga 401912
Måste vara mäktiga etapper ni cyklar med en sån cistern, personligen hade jag nog övervägt en camelback om törsten är så stor.

SkogsMTB

Aktiv medlem
Dagens finmek-tråden

Visa bilaga 401912
Värt att fundera på, tack för tipset.

Valhalla_

Aktiv medlem
Dagens finmek-tråden
Dragit sönder gängan i en styrstam har nog många gjort. Ibland drar man saker lite för hårt bara..

Men det finns sätt att lösa även detta!

Borra ur
10493.jpg

Gänga, och sedan i med helicoil
10495.jpg

10497.jpg

Redo att användas på nytt, dessutom med starkare gängor än när den var ny!
20200322_154451.jpg

s

Aktiv medlem
Dagens finmek-tråden
Dragit sönder gängan i en styrstam har nog många gjort. Ibland drar man saker lite för hårt bara..
...
Snyggt hantverk!

Jag hade dock varit orolig över att godset runt hålen nu blivit tunnare. Hur stor är gängan för helicoilen respektive originalskruvarna?

Valhalla_

Aktiv medlem
Dagens finmek-tråden
Godset är bara tunt allra längst ut. Det blir rätt snabbt rätt tjockt. Dessutom har jag fasat hålkanten vilket förstärker det tunna intrycket. Jag är inte ett dugg orolig för godset med tanke på hur långt in skruvarna går och godstjockleken där inne. Helicoilen bygger inte så värst mycket, skulle väl säga typ 6 mm yttermått utan att ha mätt.

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Dagens finmek-tråden
Vad gör man en dag när ungarna inte stör en och man har lite tråkigt? Jo man gör fullständigt onödiga saker!

Hm..
20200329_100535.jpg

Försänkt locket. Nu ser det bättre ut.
20200329_100520.jpg

Ibland blir man glad av de små sakerna.
20200329_100429.jpg

Valhalla_

Aktiv medlem
Dagens finmek-tråden
Vad gör man när man köper en gaffel med dämpare där hsc vredet bara snurrar, men som visar sig vara mer toast än väntat och reservdelar ej går att köpa, annat än komplett dämparenhet? Antingen ber man om 11% avdrag på priset eller så lagar man den. Jag valde det sistnämnda.

Saknas en spiralformad bit till hsc hylsan (den svarta - vad den nu heter) . Eller, den är där men sitter ej fast.
IMG_20200905_235908680.jpg

Svarva svarva
IMG_20200906_152635365.jpg

Presspassning
IMG_20200906_154935301.jpg

Lite annorlunda mot original men hoppas den gör jobbet.
IMG_20200906_163607364.jpg

Sådär ja.
IMG_20200906_164425885.jpg

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer