Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
DarthVidar sa:
plumse sa:
Bertilsson sa:
För kort bakskärm på 29" MTB, då blir det blött och otrevligt på ryggen. Som snabb- och fulmeck blir en Biltema 28" plastskärm och lite hemmagjorda fäste lösningen. Fungerar över förväntan, så länge det är tillräckligt mörkt för det ser inte klokt ut... Ja, det är en el-MTB dessutom...

Det tog 25 sidor men nu kan tråden låsas

+1 Hahaha! Elcykeln, dubbdäck, reflex, stöd (ser det ut som) och... denna fulmeckade stänkskärm! Jag tror att vi har en het kandidat till den minst happykorrekta cykeln! Måtte den ha riserstyre med barends och tempopinnar dessutom!
Hej.. Du glömde ekermagneten. På bakhjulet. Kadensmätare på en elcykel? Sitter inte givaren på vänster vevarm?? Liiite osäker på funktionen jaaa.. Dessutom knaprar den väl in happypoäng, då man kan använda rörfästet, som här fäster skärmstagen på övre bilden, som ölöppnare.. mvh borano20

Dagens fulmek-tråden
borano20 sa:
DarthVidar sa:
plumse sa:
Bertilsson sa:
För kort bakskärm på 29" MTB, då blir det blött och otrevligt på ryggen. Som snabb- och fulmeck blir en Biltema 28" plastskärm och lite hemmagjorda fäste lösningen. Fungerar över förväntan, så länge det är tillräckligt mörkt för det ser inte klokt ut... Ja, det är en el-MTB dessutom...

+1 Hahaha! Elcykeln, dubbdäck, reflex, stöd (ser det ut som) och... denna fulmeckade stänkskärm! Jag tror att vi har en het kandidat till den minst happykorrekta cykeln! Måtte den ha riserstyre med barends och tempopinnar dessutom!
Hej.. Du glömde ekermagneten. På bakhjulet. Kadensmätare på en elcykel? Sitter inte givaren på vänster vevarm?? Liiite osäker på funktionen jaaa.. Dessutom knaprar den väl in happypoäng, då man kan använda rörfästet, som här fäster skärmstagen på övre bilden, som ölöppnare.. mvh borano20

Magneten på bakhjulet är för hastighetsmätning och är med största sannolikhet originalutrustning.

Dagens fulmek-tråden
rouster sa:
borano20 sa:
DarthVidar sa:
plumse sa:
Bertilsson sa:

Magneten på bakhjulet är för hastighetsmätning och är med största sannolikhet originalutrustning.

Vann jag alltså? Härligt! :)

Magneten är original för elmotorns skull, stödbenet är original men ganska praktiskt att ha på en pendlare. Jag har varken riserstyre eller barends eller tempopinnar, däremot barmitts. Skulle kanske leta upp barends iaf för att få en komplett stensäker vinnare. Kanske går att knåpa ihop något hemmagjort av avgasklammer och en rörstump. Ska det vara fulmek så ska det...

Dagens fulmek-tråden
Bertilsson sa:
rouster sa:
borano20 sa:
DarthVidar sa:
plumse sa:
Bertilsson sa:

Magneten är original för elmotorns skull, stödbenet är original men ganska praktiskt att ha på en pendlare. Jag har varken riserstyre eller barends eller tempopinnar, däremot barmitts. Skulle kanske leta upp barends iaf för att få en komplett stensäker vinnare. Kanske går att knåpa ihop något hemmagjort av avgasklammer och en rörstump. Ska det vara fulmek så ska det...
Hej.. Jaha, magnet motor mätning.. minns fortfarande när 8delat var en stoor grej.. Ett hett HETT tips: Får du en rörstump över så svarvar du bara en monkeybar, riserstyre eller inte. För bästa funktion klistrar du dit den med eltejp. Inget annat. För the full monty: Du har ont i ryggen. Nej?? JO det har du, när du tänker efter så kan du då montera ett racerstyre uppåner, speedfreakstyle!! Placeringen av reglagen får du se som en utmaning. Vi vet att du fixar det. Skicka in bilder mvh borano20

Dagens fulmek-tråden
"Brake-ass-saver"

Ett desperat försök att hindra isbildning i bakre bromsoket när snön yr.

20190131_202955.jpg

Dagens fulmek-tråden
Testar att vända på smutsig och sliten Apexklinga, bökigt att köpa ny då den har en helt egen standard och dessutom är dyr. Får väl se om det funkar bättre nu ihop med halvsliten kassett och kedja. Kedjelinjen blev åtminstone bra.

Bilagor

• EDE85837-D4C7-4033-96EC-2A174097A24E.jpeg
    EDE85837-D4C7-4033-96EC-2A174097A24E.jpeg
    275.7 KB · Besök: 127
Dagens fulmek-tråden
Lejon sa:
Testar att vända på smutsig och sliten Apexklinga, bökigt att köpa ny då den har en helt egen standard och dessutom är dyr. Får väl se om det funkar bättre nu ihop med halvsliten kassett och kedja. Kedjelinjen blev åtminstone bra.
Rent hypotetiskt skulle ju en rengörning också kunna ha positiva effekter på prestandan...

Dagens fulmek-tråden
Alfakrull sa:
Lejon sa:
Rent hypotetiskt skulle ju en rengörning också kunna ha positiva effekter på prestandan...
Ja det är nog väldigt hypotetiskt....

Dagens fulmek-tråden
Bertilsson sa:
rouster sa:
borano20 sa:
DarthVidar sa:
plumse sa:
Bertilsson sa:

Alltså, det är ett underbart fulmek helt i trådens anda! Att det gör lite ont i ögonen att titta på är ju en del av dess charm!

Sen att cykeln lyckas bryta mot en hel drös av happys konventioner är ju om något bara imponerande och hedervärt!

Dagens fulmek-tråden
Stänkskärmen gick av på mitten på vägen hem. Inte mycket till verktyg i övernattningslägenheten.

48662C24-2B9D-4273-82E4-42BE20831566.jpeg

Göra hål medelst skruv.

C29B1CB3-F715-4793-AF35-9FFF66EC54AC.jpeg

Ståltråd och tång.

2394E8B3-9876-4635-83DF-54AD495A7BC8.jpeg

Voilà!

Håller väl några dagar innan ersättningsskärmarna kommer.

Dagens fulmek-tråden
Testade att buntbanda fast ett litet extraskydd som gör att däcket inte skvätter ned kedjan lika mycket. Försiktigt positivt resultat hittills i form av minskat behov av kedjesmörjning.
På bilden ser man också två andra Fulmek: ”kedjestyrare” (nu feljusterad) i form av kraschat Polar GPS-fäste och en annan förlängning/stänkskydd av skärmen. Tyvärr skymtar man inget av mitt lilla sprutskydd i form av genomskinlig plast som fästs som extra stänkskydd för det som egolappen ej tar hand om för vevlagret (det verkar göra nytta eftersom nuvarande billigaste GXP-lager hållit minst 1000 mil).

Bilagor

• B79502CE-F47D-4E8D-A810-6A2911BB9E36.jpeg
    B79502CE-F47D-4E8D-A810-6A2911BB9E36.jpeg
    469.1 KB · Besök: 183
Dagens fulmek-tråden
Peth sa:
Stänkskärmen gick av på mitten på vägen hem. Inte mycket till verktyg i övernattningslägenheten.

Göra hål medelst skruv.

Ståltråd och tång.

Voilà!

Hej.. Är tången köpt på Lidl så höstar du in fett med extrapoäng, vettu!! mvh borano20

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
borano20 sa:
Peth sa:

Göra hål medelst skruv.

Ståltråd och tång.

Voilà!

Hej.. Är tången köpt på Lidl så höstar du in fett med extrapoäng, vettu!! mvh borano20

Tyvärr inte Lidl utan Rusta vill jag minnas.

Dagens fulmek-tråden
Fulmeket gick sönder efter en timme, ståltråden gick helt enkelt av. Har micklat ihop det lite snabbt. Återstår att se om det håller hela vägen hem.

Dagens fulmek-tråden
ForesterGuy sa:
Peth sa:
Fulmeket gick sönder efter en timme, ståltråden gick helt enkelt av. Har micklat ihop det lite snabbt. Återstår att se om det håller hela vägen hem.

Du ska givetvis använda extra prima specialtråd av järn.
(Sett på gemförpackning.)
Hej.. Järntråd?? Järn tråd??? Till fulmeck? Assåvafaan.. Fortsätt storstilat med lödtråden som syns på första försöket, men MEEER!! More is more, en gyllene regel vid fulmeck.. mvh borano20

Dagens fulmek-tråden
borano20 sa:
ForesterGuy sa:
Peth sa:

Du ska givetvis använda extra prima specialtråd av järn.
(Sett på gemförpackning.)
Hej.. Järntråd?? Järn tråd??? Till fulmeck? Assåvafaan.. Fortsätt storstilat med lödtråden som syns på första försöket, men MEEER!! More is more, en gyllene regel vid fulmeck.. mvh borano20

De flesta gem lär användas till annat än pappersklämmor.

Dagens fulmek-tråden
Atakua sa:
darkforce sa:
Valhalla_ sa:
När man bygger "beater-hoj", man har ett vevparti, och en NW klinga men BCD matchar inte....Då löser man det!
känns som de där kommer ge härligt kedjeknack 4ggr per varv

Nja, flera vanliga 32t klingor med 104 BCD ser likadant ut. I värsta fall ska stålkedjan slita aluminiumspindelarmarna lite.

Inget problem, veven kommer glappa mot vevlagret innan kedjan har slitit ner spindeln. :)

Dagens fulmek-tråden
xyz-saft sa:
Atakua sa:
darkforce sa:
Valhalla_ sa:
När man bygger "beater-hoj", man har ett vevparti, och en NW klinga men BCD matchar inte....Då löser man det!

Nja, flera vanliga 32t klingor med 104 BCD ser likadant ut. I värsta fall ska stålkedjan slita aluminiumspindelarmarna lite.

Inget problem, veven kommer glappa mot vevlagret innan kedjan har slitit ner spindeln. :)

Kan meddela att det inte är något kedjeknack alls då kedjan går fri.

Varför skulle den glappa mot vevlagret? Drar självklart moment enligt spec. Förstår om folk har problem med dylika vevar som trillar av för 48-54 Nm är klart hårdare än jag hade velat dra utan momentmyckel.

Dagens fulmek-tråden
Valhalla_ sa:
xyz-saft sa:
Atakua sa:
darkforce sa:
Valhalla_ sa:

Kan meddela att det inte är något kedjeknack alls då kedjan går fri.

Varför skulle den glappa mot vevlagret? Drar självklart moment enligt spec. Förstår om folk har problem med dylika vevar som trillar av för 48-54 Nm är klart hårdare än jag hade velat dra utan momentmyckel.

Det är bara jag som har dålig historia med ett gäng såna där vevar, trots att de satt hårt nog. Du har förhoppningsvis mindre otur med dina. :)

Dagens fulmek-tråden
Valhalla_ sa:
Hej.. Njaaa, har du fräst ut det där??... INTE fulmekkorrekt!! Korrekt är en slö rasp, som mest sannolikt skulle ha gett kedjeknack som bonus! Ingen ståltråd eller gaffatejp heller.. Gör om, gör rätt!! mvh borano20

Dagens fulmek-tråden
Både ful och dålig mek i fält. Skruven som höll armen till hastighetssensorn (Garmin kadens och hastighet) var inte locktightad och ramlade ur. Eftersom jag inte har med mig silvertejp knöt jag såg med latexhanskar. Funkade sådär. Men armen var kvar när jag kom hem.

Någon som vet vilken gänga, M2?

/A

Bilagor

• 20190225_173727.jpg
    20190225_173727.jpg
    257 KB · Besök: 116
Dagens fulmek-tråden
katten sa:
Både ful och dålig mek i fält. Skruven som höll armen till hastighetssensorn (Garmin kadens och hastighet) var inte locktightad och ramlade ur. Eftersom jag inte har med mig silvertejp knöt jag såg med latexhanskar. Funkade sådär. Men armen var kvar när jag kom hem.

Någon som vet vilken gänga, M2?

/A
Du får 9 buntband av 10 möjliga av mig!

Dagens fulmek-tråden
Bromsen frös i dagens fantastiskt klistriga snö. Löstes på ett sätt som måste platsa i denna tråd?

Bilagor

• 5BE8E25C-D897-4D2B-AFAE-FC6010D104B2.jpeg
    5BE8E25C-D897-4D2B-AFAE-FC6010D104B2.jpeg
    295.6 KB · Besök: 139
Dagens fulmek-tråden
Problem: Neopren skydden trasas sönder och fälls upp = kallt om tårna.

Lösning (Se nedan):
(Jag kör ej SPD på vintern)

Före:

FRE.jpg

Mellan:

MELLAN.jpg

Efter:

EFTER.jpg

Dagens fulmek-tråden
Har en kompis som kör på denna Yosemite med SPD varje dag, året runt, ca 20-25 km. Han älskar den, bla för att den är bra att köra på bakhjulet med. Jag brukar råda honom att köpa ny cykel, men samtidigt gillar jag att han skiter i mina råd och bara trampar på.

Bilagor

• 61DC910F-1FA4-4004-B47F-7062BCDF316D.jpeg
    61DC910F-1FA4-4004-B47F-7062BCDF316D.jpeg
    436.6 KB · Besök: 108
Dagens fulmek-tråden
Lejon sa:
Har en kompis som kör på denna Yosemite med SPD varje dag, året runt, ca 20-25 km. Han älskar den, bla för att den är bra att köra på bakhjulet med. Jag brukar råda honom att köpa ny cykel, men samtidigt gillar jag att han skiter i mina råd och bara trampar på.
Hej..Liiite OT, men cockpiten ger en välbehagsrysningar!! BÅDE reflexen och handbromsen är totaaalt utan funktion. Chapeau, mina damer och herrar!! mvh borano20

Dagens fulmek-tråden
Jag adderade lite fulmek till min rullande fulmekssymfoni!

Jag har emellanåt känt ett behov av en pakethållare av något slag till min vinterpendlare. Eftersom det ser coolare ut och i detta fall också var enklare att sätta den fram så fick det bli så!

79783351-CF16-487C-8508-B8B357E96158.jpeg
CE0E90AE-DFBE-4D93-A616-355D4C8F2C91.jpeg
4A17CD3F-1F13-4317-87C0-C75639EBC2A8.jpeg
FD02B418-22C4-4AB7-9855-4881B1544CC6.jpeg
96F6EA9B-E916-4717-9018-96512AD41903.jpeg

Var inte orolig om ni tycker att den ser livsfarlig ut, den skall inte bära några tyngre laster!

Tillbaka
Topp