Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
Blev av med lampfästet när de stal Gary Fishern som den satt på. Fick tillverka mitt eget.
Bara att bända fästet så ljuset hamnar på rätt avstånd.

Kvällens fulmek:

fulmek02.jpg ht=599

fulmek03.jpg ht=543

Sitter riktigt stabilt, hoppas plasten pallar lite kyla. =)

Dagens fulmek-tråden
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Blev av med lampfästet när de stal Gary Fishern
> som den satt på. Fick tillverka mitt eget.
> Bara att bända fästet så ljuset hamnar på
> rätt avstånd.

Fel tråd! Det där var ju inte fulmeck, det var genialt. Det har jag
inte tänkt på att man kan använda de skruvarna för lampfäste, smart.

Dagens fulmek-tråden
zapiens skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Blev av med lampfästet när de stal Gary
> Fishern
> > som den satt på. Fick tillverka mitt eget.
> > Bara att bända fästet så ljuset hamnar på
> > rätt avstånd.
>
> Fel tråd! Det där var ju inte fulmeck, det var
> genialt. Det har jag
> inte tänkt på att man kan använda de skruvarna
> för lampfäste, smart.

:)

Hade inte heller tänkt på att använda dom skruvarna, vet inte ens om det är så bra egentligen men det fungerade så bra jämfört med att försöka bygga något eget fäste. Återstår att se om det håller i vinter.

Dagens fulmek-tråden
Problem: min vevarmsavdragare (park tool) funkade inte till race face-vevlagret som sitter på konan pga att centrumhålet i vevlageraxeln är för stort.
DSC00173.JPG ht=544

Lösning:Slipa till ett 10 €-cent mynt så det passar i hålet och använd som mothåll för avdragaren.
Funkade fint, myntet blev lite böjt men armen lossnade.
DSC00170.JPG ht=544

Nu blev jag iofs inte så mycket gladare av det, för axeln är så bred så verktyget (oxå parktools) för att ta loss vevlagret passar inte över axeln, får fundera vidare...

Dagens fulmek-tråden
skier skrev:
> Problem: min vevarmsavdragare (park tool) funkade
> inte till race face-vevlagret som sitter på konan
> pga att centrumhålet i vevlageraxeln är för
> stort.

Har du avdragare för fyrkant? De för octalink ska funka, så du vet för framtiden...

> Lösning:Slipa till ett 10 €-cent mynt så det
> passar i hålet och använd som mothåll för
> avdragaren.
> Funkade fint, myntet blev lite böjt men armen
> lossnade.

Härligt fulmek, tror dock att någon provade med 50-öring med resultat att myntet gick sönder... :P

> Nu blev jag iofs inte så mycket gladare av det,
> för axeln är så bred så verktyget (oxå
> parktools) för att ta loss vevlagret passar inte
> över axeln, får fundera vidare...

Jaha, ytterligare en med det problemet... Drivsidan sticker ut utanför ramen skulle jag tippa, där kan du komma åt att greppa med polygrip eller rörtång. Sen kan du skruva ut andra sidan som vanligt. Jag fick göra så vid montering. Provade att modifiera verktyg men det hjälpte inte. Provade 2-3 st olika verktyg också utan resultat...

Dagens fulmek-tråden
jag hade lite olika mynt som jag valde mellan, kom fram till att det var lite tjockare gods i euro-myntet, så jag valde det. Det bästa hade nog varit en stålbricka, eller använda rätt verktyg, men det är ju inget fulmek...

Trist att höra om vevlagret, jag trodde att det bara var mitt verktyg som det var för kraftigt gods i, får bli rörtången istället då.

Dagens fulmek-tråden
Mmm, jag skulle slå ihop ett par mektabbar-trådar och förvirrade ihop det med fulmek och tänkte när jag ändå höll på slå in även din tråd eftersom mektabbar är en gammal etablerad och välfylld tråd.

Sen upptäckte jag mitt misstag och det var lite sent att bryta isär dem igen, speciellt nu när du reagerat på ett i mina ögon rätt oväntat sätt.

Tråkigt och jag ber om ursäkt att jag klampade dig på tårna.

Kanske skulle starta en "Dagens trådihopslagningstabbe-tråden"?

Dagens fulmek-tråden
Min tur igen...

Filat bort så mycket jag vågat av min X-0-bakväxel för att kunna använda åtminstone 7 växlar sedan den blivit skev efter att ha touchat en stendjävel... Lättviktsbajs. :(

Dagens fulmek-tråden
Singlifierade en gammal cykel och fulmekade en kedjespännare med delar av bakväxeln. Verkar fungera efter en timmes testning.

DSC00163.JPG ht=544

DSC00164.JPG ht=544

Vingmuttern byttes ut mot en vanlig efter första testet, så att den går att dra åt ordentligt.

Dagens fulmek-tråden
Igår kväll byggde jag färdigt ett stighjul med 20 mm nav. Har haft det ekrat men ojusterat en tid, planen var att svarva nya hållare till mitt antika gjutjärnsriktställ.

Fulmek to the rescue, montera hjulet i gaffeln, ta en kastrull och buntbanda ihop allting så går det hur smidigt som helst att bygga ändå. Faktiskt smidigare än normalt för jag kunde centrera och rikta i ett. :)

090606fulmekstll.jpg ht=725

Appropå fulmek, om man av någon anledning varken vill kapa styrröret eller betala för 55 mm spacers kan man kapa till ett PVC-rör. Fick slipa ur det lite invändigt men det var nästan rätt dimension från start. Väldigt tjusigt, kommer nog bli det nya svarta på cyklar. ;)

090606fulmekspacer.jpg ht=695

Dagens fulmek-tråden
the_TnT skrev:
>
> Appropå fulmek, om man av någon anledning varken
> vill kapa styrröret eller betala för 55 mm
> spacers kan man kapa till ett PVC-rör. Fick slipa
> ur det lite invändigt men det var nästan rätt
> dimension från start. Väldigt tjusigt, kommer
> nog bli det nya svarta på cyklar. ;)
>
>

Mmm, matchar ju verkligen fint med CK styrlagret... ;-)

/CJ

Dagens fulmek-tråden
Den där jättespacern var fin. Den kan man ju inte bara slå ballen i om man har otur, du kan ju fästa allehanda skoj på den, t.ex. en kamera. Vore ju lite ballare än en hjälmkamera :)

Dagens fulmek-tråden
Faan att det uppenbara inte dyker upp i huvudet med en gång. Jag bröt av ena skalmen på mina glasögon i helgen. Limma: nej, spjälka med något: nja men med vad?

Helt plötsligt efter några dagar dök det självklara upp: krympslang, och glasögonen är som nya :-)

FulMek-Glasgon.jpg ht=544

Dagens fulmek-tråden
Tog en liten sväng i Hellas i morse.
Då kan det hitta på att hända att en gren kommer in i bakhjulet och knäcker av bakväxeln.
200909262947.jpg ht=544

Haveri.

OK, fram med verktygslådan:
200909262950.jpg ht=544

Det va bulten som håller bak växeln som hade knäckts, lirka ur resterna och i med ett buntband:
200909262948.jpg ht=544

Singelfieringen höll i 200 meter, buntbandet kunde inte hålla vxln. på plats ordentligt. Den måste spjälkas med något för att inte fastna i bakhjulet.

200909262952.jpg ht=544

Voila, spjälkning med ett Parktool däcksavtagare och silvertejp blev lösningen. Gick bra att ta sig hem.

Dagens fulmek-tråden
Dagens fulmek. Egolapp a´la Rusta på 15minuter under lunchen.

Verktyg och råvara:
Sax
1st dörrmatta "Tintin" a 10kr från Rusta
Papper (styvare modell)
Limpistol

Prototyputveckling:
fmk01.jpg ht=725

Formöverföring:
fmk02.jpg ht=725

Närbild på råvaran:
fmk03.jpg ht=584

Manufakturering:
fmk04.jpg ht=725

Kvalitétkontroll.
fmk05.jpg ht=725

Formpassning och testning.
fmk06.jpg ht=725

Färdig produkt!
fmk07.jpg ht=725

Passade även på att förlänga den främre delen av bakskärmen.
fmk08.jpg ht=725

Klart o betalt!
fmk09.jpg ht=725

Senast redigerad av en moderator:
Dagens fulmek-tråden
42Hz skrev:
> Blev av med lampfästet när de stal Gary Fishern
> som den satt på. Fick tillverka mitt eget.
> Bara att bända fästet så ljuset hamnar på
> rätt avstånd.
>
> Kvällens fulmek:
>
>
>
>
>
> Sitter riktigt stabilt, hoppas plasten pallar lite
> kyla. =)

Fick mig tänka på mitt fulbygge ett tag sen, fast för GPS:en. Principen e nästan detsamma :)

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1250211/1250211#msg-1250211

Dagens fulmek-tråden
Köpte några lösa udda plastskärmar billigt och sågade till och byggde ihop två riktigt heltäckande långa skärmar av mina gamla och de nya. Buntband, skruv och mutter sen var det klart. Hoppas dubbbdäcken får plats bara. Jag behöver någon form av stag till framskärmen men har inga fästen på dämpargaffeln. Hur löser man det?

Dagens fulmek-tråden
pfjord skrev:
> Köpte några lösa udda plastskärmar billigt och
> sågade till och byggde ihop två riktigt
> heltäckande långa skärmar av mina gamla och de
> nya. Buntband, skruv och mutter sen var det klart.
> Hoppas dubbbdäcken får plats bara. Jag behöver
> någon form av stag till framskärmen men har inga
> fästen på dämpargaffeln. Hur löser man det?

Du har ju svaret själv: Buntband, skruv och mutter ;-) Det här är ändå fulmektråden. (Och jag tycker att Harris egolapp inte hör hemma här riktigt. Nu har jag inga bilder på min kompislapp ihopskarvad av väl valda delar av två PET-flaskor, men den borde kvala in lättare.)

Dagens fulmek-tråden
Dagens fulmekblev moddning av skrämarna för att anpassa dem till slasket ute. Inte riktigt lika stiliga som Harris. ;) Hoppas att de fungerar bra iaf. Material är en gammal slang, gamla vajerhöljen och buntband.

Förlängning av framskärm
DSC04680_resize.JPG ht=725

DSC04679_resize.JPG ht=725

Färlängning av bakskärmen
DSC04681_resize.JPG ht=725

DSC04682_resize.JPG ht=725

DSC04684_resize.JPG ht=725

Och så monterade jag en pannlampa från Classe som lyse fram
DSC04685_resize.JPG ht=544

Cykeln i sin helhet
DSC04678_resize.JPG ht=544

Kan inte säga att den blev snyggare men förhoppningsvis mer funktionell.

Dagens fulmek-tråden
Bra fipplat Munits! Men har du tänkt på vad som händer om skärmarna kroknar eller gungar till och går emot hjulet? Jag skulle säga att risken för tvärnit är oroväckande stor.

Dagens fulmek-tråden
Bra synpunkter men efter en tur nu på morgonen verkar det sitta fint på plats även över trottoarkanter. Den kan slå mot däcket men den är tillräckligt styv för att inte gå in i däcket. Får återkomma efter att ha testat det lite längre. Det är troligt att den bakre skärmen kommer att bytas mot någon längre variant när jag hittar något lämpligt. Min plan när jag började vara att endast förlänga framskärmen men det blev lite mer innan jag nöjde mig. ;)

Dagens fulmek-tråden
Även jag mekade ihop en flärp till bakskärmen, av ett ut-och-invrängt kasserat Nobby nic. Stabilt och bra. Styvheten får man på köpet av kanttråden
flrp.jpg ht=387

Och sen tog jag en bild av en fulmekad Lampa från Clas ohlson med nytt fäste från en kasserade framskärm, istället för det pajade plastic fantastic-fästet som dessutom inte passade Oversizade styren, vilket detta sadelstolpsreflex-fäste däremot gör:)
Lampfix.jpg ht=628

Dagens fulmek-tråden
Söndag kväll och i akut behov en kedjesträckare. Funderade på att cykla med otroligt slapp kedja till jobb imorgon, men kom jag på bättre tankar.

Efter en liten äventyrsresa i verktygslådan hittade jag en däckavtagare från Fultema.

PIC_7661.jpg

Sen kom jag på att jag hade en gammal kedjestyrare till en gammal DH-ram som inte längre lever:

PIC_7666.jpg

Efter lite böjande och borrande så satt den där:

PIC_7664.jpg

PIC_7662.jpg

Frågan är hur länge den håller.
Blir nog till att fixa en ordentlig, som jag givetvis ska göra själv =)

Dagens fulmek-tråden
Precis, inget trams med fjädrar och grejer här inte.
Spänd utav bara f*n, förhoppningsvis håller det :)

Dagens fulmek-tråden
Mitt fulaste mek:

242_4300.jpg ht=483

Verkar fungera. Men jag tänker inte testa att pedalkicka med den ramen...

Skruvarna är också ett fulmek. Vanliga rostfria insexor som fått skallarna slipade för "titan look" :)

Dagens fulmek-tråden
Hehe, jo. Oket är dessutom ett fram-ok. Kopplat till billigaste Deore handaget. Lagom Franken!

...och det ursprungliga XT handtaget är kopplat till ett XTR ok som CRC sålde på rea. Det är ett bak-ok, så jag anväder 180mm Hopeskiva fram, utan adapter. :)

Dagens fulmek-tråden
Roger skrev:
> Hehe, jo. Oket är dessutom ett fram-ok. Kopplat
> till billigaste Deore handaget. Lagom Franken!
>
> ...och det ursprungliga XT handtaget är kopplat
> till ett XTR ok som CRC sålde på rea. Det är
> ett bak-ok, så jag anväder 180mm Hopeskiva fram,
> utan adapter. :)

Snacka om Frankbromsar!

Dagens fulmek-tråden
Roger skrev:
> Mitt fulaste mek:
Tuggummi?

Tillbaka