Dagens fynd (bara diskussion, inga tips) – Läs första inlägget först!

Visa bilaga 738334
Däremot tycker jag det känns helt ok om det är Happyrides egna taggar och inte fula fiskar i forumet som försöker köra någon form av dold affiliate satsning med sina egna privata taggar.
Jag tycker det är betydligt värre att happyride auto redigerar. Speciellt som de har extremt suspekta ägare.

Jag tycker det är betydligt värre att happyride auto redigerar. Speciellt som de har extremt suspekta ägare.
Kan ju vara najs med lite transparens men då de inte har någon "rättelseknapp" och inte svarar på PM med rättelser så får man ju fundera på om de har resurser att kommunicera ens när man säger "Hallå", än mindre vad de själva sysslar med.

Misstänker att det kan vara tight om stålar precis som för många andra webbpublikationer. Ska vi ha helskärmspopups över hela forumet eller duger de att de modifierar lite länkar i fyndtråden?

Vill man inte ha taggen så går det ju fint att markera texten som visas och copy-paste:a istället för att klicka på knappen. Går säkert fint att dra fram något skript som tar bort allt kopplat till "tag=" i alla Amazon-länkar också.

Kan ju vara najs med lite transparens men då de inte har någon "rättelseknapp" och inte svarar på PM med rättelser så får man ju fundera på om de har resurser att kommunicera ens när man säger "Hallå", än mindre vad de själva sysslar med.

Misstänker att det kan vara tight om stålar precis som för många andra webbpublikationer. Ska vi ha helskärmspopups över hela forumet eller duger de att de modifierar lite länkar i fyndtråden?

Vill man inte ha taggen så går det ju fint att markera texten som visas och copy-paste:a istället för att klicka på knappen. Går säkert fint att dra fram något skript som tar bort allt kopplat till "tag=" i alla Amazon-länkar också.
Allt går. Det handlar bara om vilken trovärdighet man vill ha som företagsgrupp och där har de valt väg. I alla fall om man vill döma efter cykelkraft.

..Så, nu har bonuscheckarna från inköpet av en White Interceptor trillat in på XXL-kontot. Runt 5000kr, med förfallodatum i februari 2025. Viss risk att jag inte hittar vettiga saker att konsumera tills dess (om jag inte okynnesköper den där rabatterade fatbiken..), men som backupplan kan man väl köpa lite vad som helst och sen nyttja sin 365-dagars returrätt, tills man hittar nåt man faktiskt vill köpa?

Nån som ser några problem med planen (förutom risken att XXL konkar under tiden)?

..Så, nu har bonuscheckarna från inköpet av en White Interceptor trillat in på XXL-kontot. Runt 5000kr, med förfallodatum i februari 2025. Viss risk att jag inte hittar vettiga saker att konsumera tills dess (om jag inte okynnesköper den där rabatterade fatbiken..), men som backupplan kan man väl köpa lite vad som helst och sen nyttja sin 365-dagars returrätt, tills man hittar nåt man faktiskt vill köpa?

Nån som ser några problem med planen (förutom risken att XXL konkar under tiden)?
Kan ju vara som så att bonuscheckar som nyttjas inte återbetalas vid retur.
Så är det t ex hos Inet. Bäst att kolla det innan du satsar på den planen så du iaf kan köpa något du tror du vill ha.

Skidor? Xxl har ju rätt bra utbud på alpint i butik.

@pach länkade i "ingen diskussion"-tråden till gt2.bike och jag undrar hur deras emtbs kan vara så billiga? Är det för att de är lite gamla komponenter och yamaha-motorer? Känns fortfarande väldigt förmånligt, eller? Nästan för bra för att vara sant? Har nån en "raymon" cykel? https://www.gt2.bike/e-mtb
1732302267861.png

Inte sett den här sidan förut.
Verkar legit utifrån det lilla som finns skrivet på Trustpilot, Reddit mm. Men hur kollar man upp sånt noggrannare?

Dessa med rabattkoden "HOLIDAY15" så blir det 15% extra rabatt. 9000kr med frakt till Sverige. Har hört att dessa ska vara bra hjul.

Har hört att dessa ska vara bra hjul.
Trots att hjulen har en angiven maxbelastning på 120 kg har de endast 24 tunna CX-Ray/hjul
Även om de håller riskerar hjulen alltså att upplevas onödigt flexiga och kanske även svampiga o tröga, åtminstone för större o starkare cyklister.
Men jag har inte läst ngt test eller använt dem själv, omdömet är enbart baserat på mina erfarenheter av helt andra 24-ekrade skivbromshjul och mina därifrån införskaffade fördomar om onödigt få- och tunn-ekrade skivbromshjul.
Skulle jag bygga 24-ekrade skivbromshjul skulle jag definitivt välja styvare och stabilare ekrar på höger sida i bakhjulet o vänster sida fram, men ännu troligare skulle det bli (minst) 28-ekrar i åtminstone bakhjulet
eller vem försöker jag lura: minst 28/32 med olika ekrar skulle det bli!
Varför inte?

Senast ändrad:
Även Farsports har 24 ekrat CX-ray med 120kg maxbelastning. Få se hur de klarar en 94kg cyklist som mig. Dock 650b så lite starkare blir de väl då.

Tror ni den kan konverteras till flatbar relativt billigt för att få en elcykel med kortare reach?
Inte så många storlekar kvar till det priset?

Men ja borde gå att konvertera billigt, du behöver nytt växelreglage för 11-delat, nya bromsreglage och nytt styre/handtag så klart. Troligen billigast att köpa ett helt set för flat mount-bromsar? STI-reglagen och bromsoken borde kunna säljas för ungefär samma pris tänker jag? Om geometrin blir bra kan jag inte bedöma.

Lordgun säljer Merida Scultura 6000 med 105 DI2 för 28900kr inkl frakt. Jag letar Endurance-geometri och tycker sällan att man ser ngt under 30000 med elektroniska växlar. Någon som har synpunkter/input? Det är pressfit-jag har ingen erfarenhet (men har läst en del negativt) av det men ser att det är rätt vanligt. Borde jag leta vidare?

Lordgun säljer Merida Scultura 6000 med 105 DI2 för 28900kr inkl frakt.
Någon som har synpunkter/input?
Hur har du tänkt att använda den (vilka underlag) och hur mkt väger du? För så här står det enl länken
"700x30C max", max 30mm breda däck kan vara i underkant, beroende på var du har tänkt att cykla och inte minst beroende på din vikt.
Däcken "Continental Grand Sport Race, 700x28C" skall inte vara dåliga, men det finns bättre och fälgarna är lite omodernt smala "17mm inner width", men det spelar mindre roll med max 30mm däck.

Jag letar Endurance-geometri och tycker sällan att man ser ngt under 30000 med elektroniska växlar.
Är du säker på att den har en endurance-geometri som funkar för dig?
Scultura-serien brukar ffa vara tävlingscyklar och när jag kollar på hemsidan står det bla
"Är du en tävlingscyklist, håller dig längst fram på snabba gruppträningar, eller föredrar du en kuperad profil? SCULTURA 6000 med Shimano 105 Di2 kan vara den perfekta cykeln för dig."
och
"tävlingsbeprövad geometri (identisk med REACTO)"
Kollar man sittställningen i geometritabellen är även den tävlingsinriktad
med låg stack i förhållande till reach.
Även flera av de andra måtten i geotabellen är mer tävlings än enduranceinriktade
tex kedjestag, BB-dropp, sitt o styrvinkel, m fl

Åtminstone för mig tyder det på att Merida själva inte ser Scultura som en endurance-cykel

Lordgun säljer Merida Scultura 6000 med 105 DI2 för 28900kr inkl frakt. Jag letar Endurance-geometri och tycker sällan att man ser ngt under 30000 med elektroniska växlar. Någon som har synpunkter/input? Det är pressfit-jag har ingen erfarenhet (men har läst en del negativt) av det men ser att det är rätt vanligt. Borde jag leta vidare?

Jag hade kollat på Cube Attain:
Finns även en del billigare alternativ men kol-ram

Lordgun har väldigt blandade recensioner. Jag avstod att beställa därifrån med anledningen av detta. Att spara ett par tusenlappar i inköp mot exempelvis TCM är inte värt enligt mig (när snarare än om det skulle strula med något).

Jag hade kollat på Cube Attain:
Finns även en del billigare alternativ men kol-ram
BikeDiscount säljer även Radon R1 med Tiagra eller 105 till priser som ser väldigt bra ut. Är det så bra som det ser ut? Drivlina och bromsar verkar vara full Shimano. Hur bra är ram, hjul och övriga komponenter? Kan någon hjälpa mig att tolka geometrin också? Är den endurance eller race?

De ser ut att ha bra priser på Bianchi-hojar också.

BikeDiscount säljer även Radon R1 med Tiagra eller 105 till priser som ser väldigt bra ut. Är det så bra som det ser ut? Drivlina och bromsar verkar vara full Shimano. Hur bra är ram, hjul och övriga komponenter? Kan någon hjälpa mig att tolka geometrin också? Är den endurance eller race?

De ser ut att ha bra priser på Bianchi-hojar också.

Radon lvgcyklar har ofta ram av gamla Cube modeller, men den här känner jag inte igen. Alla andra komponenter är billiga, men helt okritiskta på en lvg-cykel.

Ramen ser fin ut. Man kan senare köpa fina och lättare hjul. Största nackdel är max 28 mm däckbredde.

Hur har du tänkt att använda den (vilka underlag) och hur mkt väger du? För så här står det enl länken
"700x30C max", max 30mm breda däck kan vara i underkant, beroende på var du har tänkt att cykla och inte minst beroende på din vikt.
Däcken "Continental Grand Sport Race, 700x28C" skall inte vara dåliga, men det finns bättre och fälgarna är lite omodernt smala "17mm inner width", men det spelar mindre roll med max 30mm däck.

Är du säker på att den har en endurance-geometri som funkar för dig?
Scultura-serien brukar ffa vara tävlingscyklar och när jag kollar på hemsidan står det bla
"Är du en tävlingscyklist, håller dig längst fram på snabba gruppträningar, eller föredrar du en kuperad profil? SCULTURA 6000 med Shimano 105 Di2 kan vara den perfekta cykeln för dig."
och
"tävlingsbeprövad geometri (identisk med REACTO)"
Kollar man sittställningen i geometritabellen är även den tävlingsinriktad
med låg stack i förhållande till reach.
Även flera av de andra måtten i geotabellen är mer tävlings än enduranceinriktade
tex kedjestag, BB-dropp, sitt o styrvinkel, m fl

Åtminstone för mig tyder det på att Merida själva inte ser Scultura som en endurance-cykel
Tack för bra input som vanligt @HåkanC

BikeDiscount säljer även Radon R1 med Tiagra eller 105 till priser som ser väldigt bra ut. Är det så bra som det ser ut? Drivlina och bromsar verkar vara full Shimano. Hur bra är ram, hjul och övriga komponenter?
Tidningen Tour testade Radon R1 med Tiagra under 2024
Det var fem "marathon-"cyklar under 1500€ med i testet och bäst-i-test med marginal blev
Canyon Endurace 6
Radon R1 var ned 20g marginal näst tyngst, till stor del pga hjulen som de vägde till hela 4.074g kompl, dvs inkl ALLT (hjul, däck, slang, kassett o skivor), motsv vikt för hjulen hos Canyon Endurace 6 var 3.604g.
Även om vikt långtifrån är det viktigaste(!), är det ändå en stor skillnad.
Men kolla även de andra cyklarna i testet o jmf, det du vill ha kanske inte är samma sak som bäst-i-test hos Tour.

IMG_0200.webp

Endurance med 105 di2 för 29000kr, känns svårslaget?
Rose kör 10% rea
Aluhjul, vad kan man uppgradera till om
Man söker kolfiber med endurancefokus? Väger 70kg, har aldrig kört sönder ett hjul. Vill ha ngt lätt. Egentligen dynamo men kanske hoppar det.

Endurance med 105 di2 för 29000kr, känns svårslaget?
Rose kör 10% rea
+1

Aluhjul, vad kan man uppgradera till om
Man söker kolfiber med endurancefokus? Väger 70kg, har aldrig kört sönder ett hjul. Vill ha ngt lätt.
En av mina käpphästar, och jag har många, är att den roterande vikten har större betydelse än totalvikten. Den roterande vikten beror ju till allra största delen på både däck och fälg,
så glöm inte riktigt lätta däck.

Egentligen dynamo men kanske hoppar det.
Bygger du dina hjul själv så går det väl lika bra att bygga med navdynamo som med ngt annat nav?
Även om du väljer att betala ngn annan för att bygga dina hjul borde du kunna välja vilka delar hen skall bygga hjulen av.

+1

En av mina käpphästar, och jag har många, är att den roterande vikten har större betydelse än totalvikten. Den roterande vikten beror ju till allra största delen på både däck och fälg,
så glöm inte riktigt lätta däck.

Bygger du dina hjul själv så går det väl lika bra att bygga med navdynamo som med ngt annat nav?
Även om du väljer att betala ngn annan för att bygga dina hjul borde du kunna välja vilka delar hen skall bygga hjulen av.
Tack Håkan. Bra poäng om roterande vikt. Min stora sorg här i livet är att jag aldrig kommer bli hjulbyggare🙂.

Garmin Varia RTL 516 för 1699kr på bikable. Bästa priset på länge? Köpläge? Borde man köpa ngt annat? Kör Garmin på allt annat.

Garmin Varia RTL 516 för 1699kr på bikable. Bästa priset på länge? Köpläge? Borde man köpa ngt annat? Kör Garmin på allt annat.

Om man inte ens är säker på vilken produkt man skall köpa har jag svårt att se att 100kr ner från tidigare pris skulle skapa något större köpbehov ;)
Den verkar ha kostat sub 1500 stabilt i dec för övrigt.

Om man inte ens är säker på vilken produkt man skall köpa har jag svårt att se att 100kr ner från tidigare pris skulle skapa något större köpbehov ;)
Blinkande Varia RTL 515 är superior, både i batteritid och synlighet. Svårare att få tag på men den där bikeinn har den.

Jag vet vad jag vill ha men det är återkommande så här på happyride att man får bra input på frågor. Tack för din pris återkoppling

Tillbaka
Topp