Dagens gnäll. Nu ska trenden vändas!

Cakeman

Ny medlem
Tre turer i veckan har blivit en halv.
Det regnar på helgerna och kvällarna är mörkare än ett förkolnat arsle. Konditionen och flytet i cyklingen från i somras är som bortblåst. Cykling känns helt enkelt inte lika kul längre! Hur gör ni för att hålla motivationen uppe under hösten? Gnistrande vinterdagar med klarblå himmel och luft krispigare än grillchips- då kan jag tänka mig att jag vill ut igen, men kall lera i mörker lockar inte lika mycket.
Är det pannlampa och ett ihopbitet leende som gäller?

Glöm inte vikten av att klä dig rätt heller, jag tappar lusten totalt mitt i vintern när man måste pälsa extra med jackor och rånarluva.

Sitter man och spånar i gamla trådar/RR blir JAG alltid sugen på att sticka ut. Du MÅSTE alltså sitta mer på happy.

Alternativet är att du lägger ut trådar om rides och får med dig riktiga stignazister som du inte vågar lämna återbud till, du MÅSTE cykla.

Det är la det med pannlampan som fattas...
Men cyklar folk (happy-people) i allmänt mindre nu än på sommaren? Happy-rides:en lyser (hahahahahahaha) med sin frånvaro.

Håller på och ebayar ihop en vintercykel efter att ha sålt min Klein Adroit (satt långt inne att sälja den klenoden, men den får säkert mer kärlek nu). Projektet håller dock på att bli en uppgradering av fincykeln och att fincykeldelarna blir vinterprylar (farligt för ekonomin). Hur som haver så är slutsatsen att genom att spendera en massa pengar så måste man motivera det genom att cykla mer...

De har du rätt i, har lagt ner 25 loppor på cykling den senaste månaden :) Då Måste du cykla;) så penningen per timme blir mindre;)

Det är bara att ta tjuren vid barhandsen, och ge sig ut gärna i sällskap med några andra idioter som inte bryr sig om vädret. Jag kör varje helg, lera är bra för hyn. Men snart blir det vardagar också när jag har fått tag i en pannlampa. Men vad i hela världen skall man ha? och som inte är svindyr!

En sporre på den leriga kvällsturen är att tänka på hur stark du kommer vara du fina höst och vinterdagarna. Inte kul att åka ut i gnistrande sol utan tillstymmelse til kondis.

Det tar ju emot att ge sig ut, men när man väl är ute och kör är det nästan roligare ju mer det regmar och jävlas... det blir som en sporre - i alla fall för mig.

Cakeman och Peter Hansen: Bygg egna pannlampor, jag byggde min förra året och den funkar. Det är hur häftigt som helst att köra i mörkret, man ser inte hindran förren de är precis framför en.

121_2133_small50.jpg ht=544

121_2137_small50.jpg ht=544

121_2139_small50.jpg ht=544

Senast redigerad av en moderator:
Se ovan, 20W Halo samt en 12V/4.5 Ah Biltema batteri. Har en säkring också, men när jag räknade lite så insåg jag att det var meningslöst att ha. Jag har en strömbrytare också, det kan ju vara bra att kunna slå på den och slå av den. Allt som allt materialmässigt gick den väl på 200 - 300 SEK. Räknar jag in arbetstiden så var den svindyr.

Senast redigerad av en moderator:
Jag sitter och skissar på en liten (överbyggd) pannlampskonstruktion...
Inget som är DIY kan vara lagom enligt mig så det finns en del problem att lösa.

Kravspec:
*Batteripack med integrerad laddkrets
*Switchad effektreglering (>90% verkningsgrad)
*Sjuhelvetes effekt i lampan
Satt med ett par kollegor och spånade på coola features som ströks:
*Fartreglerad uteffekt
*Ljusmätare som reglerade uteffekten

Kanske ska man krypa till korset och bygga en simpel jäkel och dra ut och cykla istället ;-)

Peter: Om det är lampan jag har sett så behövs ingen elektronik eller så "i mellan" lampan och batteriet. En strömställare och kontaktdon är allt.

Peter Hansen: 20W Halo, strömbrytare, gummimantladd sladd (min sladd är PVC mantladd och den blir hård i minusgrader), gammal ficklampa, batteri från Biltema och laddare från Biltema. Och inget mer.

Cakeman: När man sitter och specar något som ingenjör så blir det ofta som när man specar något som skall lämnas till en underleveratör, gör man det för sina hemmaprojekt så blir det inte mycket gjort. Kryp till korset och bygg en tillräckligt bra och live testa den t ex. över natten på balkongen när det regnar. Funkar den där efter så behöver du inte vara orolig för att den skall lägga av lite hur som helst.

miche det skall jag testa. Är det någon särskild typ av halo lampa som du tycker funkar bättre, det finns ju med olika diametrar och olika grader på reflektorn? Hur lång batteri tid får du på din lampa?

Jag tror det är en http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage...a-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2013671.htm med 10 graders vidvinkel. Den kan du beställa från ELFA och hämta ut dagen efter på Elteman i Mölndal. Batteritiden får du genom

Il = W/V =>
Il = 1.67 A

där W är efften (20 Watt) och V är spänningen (12 Volt). Har du ett batteri på

Ib = 4.5 Ah

dvs, batteriet kan leverera en ström på 4.5 A under en timme, så får du

t = Ib/Il,
= 4.5/1.67,
= 2.69 timmar.

där t är tiden. Men ett batteri på 4.5 Ah väger kanske ett 1 kg.

Håller med kakan...inte så mycket motivation nu.

Dock tänker jag motivera mig själv genom att ta de erfaranheter jag fått från säsongens cykling o byta ram o dämpare till nåt jag kommer gilla bättre :)

Och bygga pannlampa så klart ;)

Köpa nya prylar till fincykeln/cyklarna och därefter montera dessa på fulcykel/cyklarna. Man blir alltid glad av att köpa cykelprylar och då ökar motivationen. Dessutom härdas psyket av att cykla i snöblandat regn ... kan vara bra ...

Det är när man sitter inne och tittar ut som vädret är som värst och ruggigast. När man väl kommit ut och fått upp värmen spelar vädret väldigt liten roll. När du väl kommit ut och fått upp värmen och det är ganska skönt att få lite svalkande regn i ansiktet, då ska du stanna upp och spara den känslan i minnet. Sedan plockar du fram den nästa gång det är dags att cykla och det regnar, då kommer det gå mycket lättare att komma ut.

jag håller med till viss del.. min motivation är i bott.. när det gäller vara SJUK!!!
Helvete om jag kunde hojja så skulle jag göra det i snöstorm om det var en garanti att jag inte skulle bli sjuk mer =)
Har legat i 3veckor nu, börjar bli tröttsamt..

Ett citat från Tim Krabbé: “The greater the suffering, the greater the pleasure. That is nature’s payback to riders for the homage they pay her by suffering. Velvet pillows, safari parks, sunglasses; people have become woolly mice. They still have bodies that can walk for five days and four nights through a desert of snow, without food, but they accept praise for having taken a one-hour bicycle ride. ‘Good for you’. Instead of expressing their gratitude for the rain by getting wet, people walk around with umbrellas. Nature is an old lady with few friends these days, and those who wish to make use of her charms, she rewards passionately.”
Det hjälper lite när man har baken limmad i soffan.

nu har jag byggt en liten enkel test lampa. Har inte varit ute och gjort praktiska test än men funkar den så var det nästan för enkelt och billigt,men som sagt har inte testat att cykla med den än.

Nu är cykeln fixad:) efter drottningsholms happyriden:) Woho! Bara ut och kämpa igen:)

Köpte spd pedaler också: )

Att ge sig ut själv kräver järnvilja. Men i sällskap på en Happy-ride funkar det. Annars är det lätt hänt att man sitter hemma och tycker "jävla skitväder, kallt och regnigt och blåsigt. Och så är det lerigt och blött och jag måste tvätta cykeln efteråt". Vädret är inte bättre för att man har sällskap, men det är trevligare under tiden. Att klaga i grupp är ju alltid bättre än att klaga ensam. :)

Lägg ett par timmar på att scanna av webbbutikerna och fynda värsting grejor till hojen, sen när posten kommer blir man sugen på att åka ut och testa.
Väntar på nya pedaler/glasögon/benvärmare/sadel..

Inte ge upp nu! Jag har påbörjat min "förtränga-vinter-inställning" och hoppas att våren blir lika tidig och underbar som förra året. Minns du min första (jag tror det iaf) happyride uppe i vättlefjäll?

Doppa huvudet och fylla vattenryggan i sjön i april/maj (minns jag rätt?)!

Det var såpass "sent" ändå?
Fy attan vilken tur för mig att du var bakfull, de sista 40 minuterna var riktigt tuffa för en nybörjare som mig. :D

Nej fy fan jag känner det på mig, vilken underbar vår detta kommer bli. Hoppas verkligen du hittar gaffel och hjul så vi kan köra lite "Sloppy FR"-rides. :)

Sprockets skrev:
-------------------------------------------------------
> Att ge sig ut själv kräver järnvilja. Men i
> sällskap på en Happy-ride funkar det. Annars är
> det lätt hänt att man sitter hemma och tycker
> "jävla skitväder, kallt och regnigt och
> blåsigt. Och så är det lerigt och blött och
> jag måste tvätta cykeln efteråt". Vädret är
> inte bättre för att man har sällskap, men det
> är trevligare under tiden. Att klaga i grupp är
> ju alltid bättre än att klaga ensam. :)

Kunde inte ha sagt det bättre själv. En fin vårkväll ger man sig ju gärna ut själv men som vädret är just nu måste iaf jag ha någon/några med mig för att ens sätta på mig cykelkläderna.
Fixieturen hem från Sveavägen idag fick mig att inse att man inte ska cykla utan stänkskärmar plus att man bör ha gummistövlar på sig nu för tiden... Burr!

Trainer-tipset ovan var bra! (sålde just trainern efter att den gjort sitt jobb enligt Graj)

Vintercykel med jättemycket stänkskärmar har revolutionerat min vinterträning, så mycket mindre efterarbete.../J:)

Tillbaka
Topp