Dagens goda gärning

PiotrM

Medlem
Dagens goda gärning
På väg till jobbet idag hängde jag på en kille som också körde MTB. Från Islandstorget (gröna linjen i sthlm) till Alvik, farten var god och det var mycket bra draghjälp, vilket uppskattas alltid.

Nåväl, framme vid Alvik har man två övergångställen att forsera, en direkt efter den andra och om man är lite snabb och fräck så kan man gena över korsningen (just då är det ingen fara, samtliga bilar har rött) och ta det andra övergångstället snabbare, samt passera alla div cyklister.

Min draghjälp svänger ut i korsningen och jag följer efter men mitt i så hör man ett pang och jag ser hur hans kedja släpar på marken. Jag stannade till, lånade ut mina verktyg samt en PoweLink så han kunde fixa kedjan.

Jag talade om för han att han kan hitta mig här på forumet samt att han får hjälpa nästa cyklist i nöd :)

Jag har precis fått ett sms från han där han tackade för hjälpen och försäkrade att han kommer att återkomma till våran plats på internet ganska ofta.

Välkommen till HappyMTB Johan!

/Piotr

Varje tramptag och god gärning räknas!

Dela med dig av din goda gärning.

Dagens goda gärning
Så ska det låta det är en trevlig attityd till andra cyklister ;-)

Jag stod och väntade på några Happyister här i Uppsala (Svandammen) inför en Happyride när en mtb broder körde upp för en trapp och punkade så han stannade bredvid mig och vi började prata (konstigt va?) slang hade han och verktyg men hans pump hade gett upp så jag plockade fram min så blev det luft i däcket och han slapp gå hem ;-)

Bosse

Dagens goda gärning
Jag säger bara en sak: Pass it on. :)

Men 42Hz, jag tror du missförstod trådens mening, även om hämnd även det är en dagsförgyllare i sig.

Dagens goda gärning
Mycket trevligt, PiortM! Även jag erbjöd hjälp till en punkterad racercyklist häromdagen men han svarade bara något surmulet. Jag sa att jag hade alla grejer och att han kunde få en slang om han ville men han tittade på mig som om jag inte var klok. Sånt får man ta, bara. Han kanske tyckte det var genant eller något, vet inte.

Dagens goda gärning
Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> ... Även jag erbjöd hjälp
> till en punkterad racercyklist häromdagen men han
> svarade bara något surmulet. Jag sa att jag hade
> alla grejer och att han kunde få en slang om han
> ville men han tittade på mig som om jag inte var
> klok....
>
Körde du på MTB kan jag kanske förstå nämnda räjser. :)

Dagens goda gärning
Dagens goda gärning var en tråkig sådan..
Hittade en påkörd räv när jag gav mig ut på morgonens runda, den låg bara och kravlade sig framåt. Fick i alla fall tag i en jägare som kunde komma och avliva den för att få stopp på lidandet.

Jag hoppas att den som körde på den inte märkte det (lastbil?) annars tycker jag det är synd/fördjävligt att bara fortsätta utan att kolla hur det gick för djuret!

Dagens goda gärning
Dagens goda gärning: jag gick med barnvagnen förbi stadshuset i Malmö när jag hörde en batteridriven vinkelslip köras mot ett cykellås. Jag och en annan som var i närheten körde bort pundaren som kapade lastcykellåset, så cykeln fick stå kvar.

Förhoppningsvis var hon så väck att hon inte kom tillbaks och gjorde klart jobbet efter att vi hade försvunnit. Pga anledning kunde jag inte stanna kvar speciellt länge och vakta hojen.

Hur f-n ska man skydda sig mot en batteridriven vinkelslip?

Dagens goda gärning
Tyvärr snodde vi inte den. Jag vill inte direkt gå in i konflikt med folk som potentiellt har vapen (eller åtm bär en vinkelslip) när jag har två sovande barn i närheten...

Finns det någon låstillverkare som har grejat med typ kevlartrådar som trasslar in sig i vinkelslipen? Sega trådar känns som rätt sätt att få stopp på en cirkulär rörelse.

Dagens goda gärning
Funderar på om man ska göra ett custom styrstamshuvud. Typ såhär:
328ED367-B905-4314-B345-502A2BEA54A7.png

På så sätt kan åtminstone någon förbipasserande ringa mig när en pundare står och försöker kapa låset...

Dagens goda gärning
thomaslundstrom sa:
På så sätt kan åtminstone någon förbipasserande ringa mig när en pundare står och försöker kapa låset...

Tveksam att det skulle hända (ringandet), däremot är det ju schysst mot pundaren att tala om var din cykel bor nattetid.

Dagens goda gärning
velovin sa:
thomaslundstrom sa:

Tveksam att det skulle hända (ringandet), däremot är det ju schysst mot pundaren att tala om var din cykel bor nattetid.
Och där kanske det finns fler cyklar, tänker pundaren...

Tillbaka
Topp