Dagens meck-tråden

Dagens meck-tråden
Slipat och spacklat min fixieram+gaffel inför lack.

Ska lägga primer och våtslipa lite, ska se om det går att få det hyffsat med biltemafärg, tveksamt...

Dagens meck-tråden
Lekte mulli-meck åt en gammal flamma i dag. Justerade växlarna så att de går att använda alla 3x8 kombinationer mot tidigare 2x5 (som "cykelmekarproffset" hon lånat ut hojen till så fint hade ställt till det med). Sedan fick jag även montera en barnstol på hennes måntinbajk (som för övrigt har guldfärgade barends - huga! :) Det som tog allra längst tid var dock att få dit lyse och reflex. Efersom jag inte kunde sätta skiten på sadelstolpen blev det en del borra och buntbanda för att få dit skiten :) Vill särskilt tacka stora multiverktyget (Topeak 18+) som tom har ekernyckel.

Dagens meck-tråden
Klart:
Ny kassette
kedja
deore2008 vevparti+lager
en e-typ framväxel på en gammal meridaram son inte är gjord för sådan växel(tillfälligt fulmek med bockat plattjärn och slangklämma)

Ej utfört:
montera växelreglage för framväxel
Fulmeka fast växelvire för down-pull växel på en ram för top-pull växel (hade inte tillräligt långt hölje)

Montera den riktiga framväxeln när den kommer hem från tyskland

Dagens meck-tråden
Igårkväll fick jag en hel del småfix gjort som tyngt mitt samvete en tid:

-satte på nya berends på HTn och flyttade befintliga till pendlarhoje
-rengjorde + oljade in kedjan på HT:n
-satte dit nya sadelväskan på HT:n, den gamla förpassades till FS:en
-rengjorde bakväxeln på HT:n ordentligt
-Pendlarhojens kompletta drivlina fick sig en rejälv omgång (Och det behövdes kan jag lova!!)
-Ny topcap på pendlarhojen sen den gamla i plast spruckit
-styrlagerservice på pendlarhojen
-genomgång av bromsarna på pendlarhojen
-växeljuastering på pendlarhojen (sluresultatet blev inte mkt bättre, visade sig att fjädern börjar vara duktig slut...)

Efter en sån kväll känner man sig så nöjd och det var en fröjd att ösa på med pendlarhojen idag.

Dagens meck-tråden
Ska kolla över min cykel idag och se om det är något att göra förutom att fixa flaskhållaren som har skakat sönder. Tror att det blir att svetsa den eller tejpa fast den i ramen som är enklare att göra.

/Stellan

Dagens meck-tråden
Hej stellan, kan du inte göra en mer detaljerad genomgång av din cykel i befintligt skick? Jag blir så nyfiken på hur en cykel ser ut efter så många tunga mil.

Alex

Dagens meck-tråden
Plockat bort kedjestyrare och bashguard och ersatt med lillklinga, storklinga samt framväxel. Bytt styrstam till längre. Bytt styre till mindre rise och tryckte dit reglage till framväxeln när jag väl var igång. Bytt däck och pumpad bakdämpare.

Dagens meck-tråden
Bytt håll på däcken, förre ägaren hade satt dem så de rullade åt fel håll.
Samtidigt justerat bakbromsen eftersom den låg på lite såg jag, Starcus trodde nog att det var skogsbrand på gång i Änggården när vi var ute här om dagen ;-)

Dagens meck-tråden
Hm, hade jag inte en ram liggande här någonstans?

1HÃg.jpg ht=544

Aha! Där är den ju!

2AHA.jpg ht=394

Sådärja, det var alla delar (utom hjulen). Bara att börja skruva!

3Delar.jpg ht=466

Få se nu, Thomsonstolpe och Turnerram. Bäst vi tar lite kvalitétsguck här.

4Kopparpasta.jpg ht=547

Trodde inte det skulle funka med snabbtvingar som styrlagerpress:

5Styrlagerpress.jpg ht=725

...och det gjorde det inte heller. Fan. Min "riktiga" press är flera mil bort.

XT-kassetten anno 2008 känns rätt blingig faktiskt.

6Kassett.jpg ht=580

Ska pedalaxeln ha radiella sprickor så där? Har våldat för mycket när jag skulle skruva loss dem och drog åt fel håll. :D

7Pedalaxel.jpg ht=471

Nä, längre än så här hinner jag inte idag utan styrlagerpressen.

8Status.jpg ht=562

Dagens meck-tråden
Satt på klisterlappar ("ramskydd") och justerade allt på nya hojen så det är tip-top. Trodde jag, så upptäckte jag att det läckt ut bromsvätska vid ena bromshandtaget, otätt. Det ska det inte vara. Har inge verktyg till det så får glatt vänta tills affären öppnat... men tar nog en kort tur ändå :)

/Thomas

Dagens meck-tråden
På flickvännens mtb har jag justerat lagret på framhjulet som glappade lite och justerat framväxeln som inte riktigt vill växla ner till minsta.

Dagens meck-tråden
Bytt styrstam, försökt hitta rätt vinkel på bromshandtagen samt centrera styret. Nån millimeter fel hela tiden, spelar väl mindre roll men har jag väl sett det en gång så ligger det och gnager i bakhuvet.

Dagens meck-tråden
Ny sadel monterad - hälften så bredd som den gamla.
Nya handtag monterade - hälften så tjocka som de gamla (men utan döskallar den gången :) )
Nya pedaler inte inköpta, out of stock :(

Dagens meck-tråden
Jilster skrev:
-------------------------------------------------------
> TNT? Du hade en blå törner förut va? Alltså innan den sprack?

Japp, samma färg som baktriangeln. Nu fick jag välja mellan svart och rött, svart är tråkigt så...

Funderade på att polera baktriangeln men så har ju alla andra. Ska se hur det funkar med blått, verkar kunna lira OK ändå. 2004 var enda året bak- och framtriangel var i samma färg. Alltid annars har baktriangeln varit blankpolerad.

Dagens meck-tråden
Jag behöver rikta framhjulet, den som kommer hem till mig och gör det bjuder jag på kaffe.
Jag har verktyg men är jävligt lat.

Dagens meck-tråden
Tog bort en sunkig bomullslinda från en av fixiehojjarna och satte dit ett genomskinnligt track-grepp istället. Skar av ändarna på handtagen eftersom jag skulle ha dem uppe på bockstyret. Sprayade i greppen med hårspray innan jag krängde på dem så att de skulle glida på enkelt och sitta fast ordentligt. Hårsprayen bet lite för snabbt och jag fick en rejäl blåsa i högerhanden innan de satt där de skulle. Nästa gång ska jag ha handskar på mig.

Dagens meck-tråden
Nu har jag justerat bak å framväxeln :)

Gjorde ett tappert försök att justera mina hydraliska bromsar men det gick inte...får göra ett nytt försök igen imorgon.

Premiärturen gick till min lokala matbutik runt hörnet. En runda på kanske 300m. Immorgon ska jag cykla tilljobbet med den :)

Weei!

file=61332

Senast redigerad av en moderator:
Dagens meck-tråden
Crossen blev sommarfin med sina nya magenta färgade pedaler :)
DSC00382.JPG ht=544

Sedan fick Figmon sig ett par Ultegrapedaler :) i väntan på hjulen :)
DSC00383.JPG ht=544

Sambons cykel fick sig en ny sadelstollpe samt lite växeljustering :)

Nu blir det kaffe. Ciao!

Dagens meck-tråden
Jag pressade dit mitt nya Hope step down-lager på Profeten, passade precis.

Bang, vad är det för snygg rosa sadel du har på Commencalen?

Dagens meck-tråden
Jag har köpt ett 27tums bakdäck med slang till min gamla Cresent gubbhoj, torkat lite kladd från drev och svingar på densamma, satt ihop den och höjt sadeln så nu sitter jag som en kung på den gamla stålfjärdrade sadeln i läder. Och jag flyttade frambromsen lite inåt på styret också, sen pumpade jag framhjulet.

Dagens meck-tråden
jag ska fixa mitt baknav det låter som att det är nått glapp i det, slammrar men kasseten verkar funka som det ska (tror jag) låter när man har det på cykeln o sätter ner hjulet t ex, slammrar på stökig terräng... nån som vet hur man gör åt detta? är ett xt nav från typ 97 eller nått sånt.

vore ju finemang om nån vet hur (F*N) man fixar detta? trött på att skämmas, lät inte bättre förra året är inte mycket för att meka dock haha.

Dagens meck-tråden
Jag monterade ett par flaskställ på min Capo och provade också
att ta av och sätta på hjulen m h a Ampro stubby-nycklar från Swedol.

(JLarsson, tack för tipset om nycklarna från Swedol.)

Nu ska jag mäta vilken bredd det är "över låsmuttrarna" på baknavet
för att ev beställa nytt nav eller nytt hjul.

/Fedde

Dagens meck-tråden
Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Gängpaj på bromsfästet... :(

Tjena!

SOPA! Drick cognacen efter du nekar, inte innan..

Tillbaka
Topp