Dagens Quiz: Vad har hänt med mitt bakhjul? Total disaster

sub_sonic

Aktiv medlem
Hejsan Happy-expertisen. Efter gårdagens sväng + tvätt så råkade jag få syn på lite defekter i bakfälgen. Illa illa.

Det är på flera ställen, typ 8. Alla på drivsidan. Förrförrförra gången så knäppte det lite i bakhjulet när vi var ute på en runda, så jag spände 5-6 ekrar ett kvarts varv.

1. Vad har hänt?
2. Hur har det kunna hända?
3. Varför? (Har jag spänt ekrarna för hårt kanske?)
4. Går det att laga på nåt vis? (Polaren har typ norra europas dyraste svets + jag är anmäld till ett lopp på lördag som jag tänker köra till varje pris)
5. Vågar man köra EN ENDA METER TILL med fälgen som den är nu?

Fråga 5 är eg viktigast att få svar på just nu....... Så shoot - ös på med spekulationer / näthat / mm osv etc !!!

Bilagor

• 20200912_215603.jpg
    20200912_215603.jpg
    374.2 KB · Besök: 255
  • 20200912_215614.jpg
    20200912_215614.jpg
    464.9 KB · Besök: 252
  • 20200912_215627.jpg
    20200912_215627.jpg
    541.6 KB · Besök: 237
  • 20200912_215643.jpg
    20200912_215643.jpg
    533.9 KB · Besök: 248
  • 20200912_215656.jpg
    20200912_215656.jpg
    463.6 KB · Besök: 232
Jag cyklade typ 40 mil landsväg (pendling) med mina hjul även om de hade fått samma sorts sprickor (även lite värre) på 4-5 ekrar, men jag var inte riktigt bekväm med det. Det var endast i inväntan av nytt hjul.
om du vill kunna trycka på ordentligt med högt självförtroende hade jag bytt fälgen omedelbums. Vilken som helst hel fälg är bättre än en du inte riktigt litar på i mitt tycke.

Svetsvärmen kommer ändra styrkan i materialet, sannolikt till det sämre, men å andra sidan svetsas jufälgarna i skarven (som i och för sig inte bär någon större last i drag, endast i tryck och det är till det bättre) i en mycket kontrollerad process. Så omöjligt är det nog inte.

Senast ändrad:
Det som har hänt är att du har en Stans fälg. Komplett dynga som inte tål ordentlig ekerspänning. Vanligt på Crest och Arch, vet inte hur utsatta Flow är.

Lite beroende på var du bor men Chainreaction har guaranteed next daty delivery på en Likadan fälg till Sverige för 164 kr i expressfrakt. Är du i Stockholm/Göteborg eller någon annan stans med en bra(!) LBS borde det gå att lösa minst lika snabbt om pengar inte är bekymmer.

Edit: jag utgår från att du inte vill ha samma fälg, så det var bara ett exempel.

Lite beroende på var du bor men Chainreaction har guaranteed next daty delivery på en Likadan fälg till Sverige för 164 kr i expressfrakt. Är du i Stockholm/Göteborg eller någon annan stans med en bra(!) LBS borde det gå att lösa minst lika snabbt om pengar inte är bekymmer.

Edit: jag utgår från att du inte vill ha samma fälg, så det var bara ett exempel.
Japp, om Stans är skit så är jag nog klara med dem. LBS har tyvärr dåligt sortiment så det får bli nåt på nätet. Men är det inte svinjobbigt att ekra upp en fälg från 0 ? Rikta hjul har jag inga problem med, men att bygga från skratch verkar jobbigt. Ska kolla runt lite efter komplett hjul på Köp&sälj också.
(Paniken är inte total - får jag inte ihop den så tar jag den gamla hardtailen på lördag ! ;) )

Njä ganska lätt att byta fälg . Tejpa fast den nya på det gamla hjulet och flytta över en eker i taget om du är osäker . Lite pill och tar 1 timme..

Köp ett begagnat rätt prissatt hjul på köp&sälj och ta det lite chill.
Bestäm dig sen i lugn och ro för vad du ska ha för framtiden och sälj panikhjulet och få igen pengarna när du är färdig.

M

Instämmer att du inte borde köra mer på den fälgen.

Har du ingen du kan låna ett bakhjul av? Skriv var i landet du bor så kanske det löser sig redan här i tråden.

Skaraborg!
12/142 axel. 160 mm bromsskiva, 1*11.

Kan tillägga att hjulet kändes görbra igår. Men det gör det väl fram tills att ekrarna börjar ploppa ut en efter en iofs.... ;)

Senast ändrad:
Du behöver ju ändå ny fälg/nytt hjul så kan du lösa det direkt är det såklart bra. Cykla på det där känns rätt tveksamt. Går det sönder i en högfartskurva så blir det så stökigt en stund, med eventuella repor i både cykel och kropp.

Behöver du en fälg så behöver du ju två... Gör man för lätta fälgar i alu verkar detta hända (särskilt typ crest MK3). Hände nyss på mina och jag skulle känna mig jättekorkad om jag skulle ha cyklat på dom.
Ingen klubbkompis du kan låna hjul av?

Behöver du en fälg så behöver du ju två... Gör man för lätta fälgar i alu verkar detta hända (särskilt typ crest MK3). Hände nyss på mina och jag skulle känna mig jättekorkad om jag skulle ha cyklat på dom.
Ingen klubbkompis du kan låna hjul av?

Jodå, jag kan nog låna ett. Men varför behöver jag två menar du? (Framhjulet är helt ok än så länge. Kolfiberfälg)

Tillbaka
Topp