Daglig vintertvätt!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Stoffe90

Medlem
Daglig vintertvätt!
20221212_191410.jpg
Lite trångt i badrummet, men det duger för mig.
20221212_191456.jpg
Har även en silicon shine som går till droppern och dämparna!

20221212_195046.jpg

Blev riktigt bra det där tycker jag. Dålig kamera så bilderna är inte dom bästa:D

Bilagor

• 20221212_194838.jpg
    20221212_194838.jpg
    620.7 KB · Besök: 59
Daglig vintertvätt!
Miljön tackar er. Mer Muc-Off till alla vattenlevande organismer! Det är dom värda!

Jävla idiotgrejer vissa håller på med.
Oljor och skit som cykeln plockat upp från vägarna är nog inget som hör hemma i avloppet, av samma anledning som att man inte tvättar bilen vid den vanliga gatubrunnen. Men var inte just Muc-Off biologiskt nedbrytbart, eller är jag offer för deras propaganda?

Daglig vintertvätt!
Oljor och skit som cykeln plockat upp från vägarna är nog inget som hör hemma i avloppet, av samma anledning som att man inte tvättar bilen vid den vanliga gatubrunnen. Men var inte just Muc-Off biologiskt nedbrytbart, eller är jag offer för deras propaganda?
Alla är offer när det kommer till Muc-Off. Dom har en produkt till varje komponent på hela cykeln. Samt skivbromsskydd så att inte den ena produkten kommer på fel ställe. Och produkter som ska hjälpa till att förebygga inför att man ska använd en annan produkt. Jävla cirkusföretag.

Funderar seriöst på att börja hålla i cykelvårdskurser för att visa hur enkelt det är och hur få saker man behöver, som kontrast till den typen av företag som menar att man behöver en enorm mängd saker för "omvårdnad" av sin cykel.

@Stoffe90 , exakt hur mycket cyklar du innan du lägger en kvart på att spruta saker på din cykel? Extrapolera gärna lite till antal mil/timmar per vecka och månad så man får någon form av känsla för hur illa det är. Förhoppningsvis är du bara någon som precis börjat cykla och blivit påprackad alla de där grejerna tillsammans med din nya cykel. Om så är fallet så hoppas jag att du snart förstår att det är både meningslöst och rent av dåligt för både cykeln och miljön.

Daglig vintertvätt!
Alla är offer när det kommer till Muc-Off. Dom har en produkt till varje komponent på hela cykeln. Samt skivbromsskydd så att inte den ena produkten kommer på fel ställe. Och produkter som ska hjälpa till att förebygga inför att man ska använd en annan produkt. Jävla cirkusföretag.

Funderar seriöst på att börja hålla i cykelvårdskurser för att visa hur enkelt det är och hur få saker man behöver, som kontrast till den typen av företag som menar att man behöver en enorm mängd saker för "omvårdnad" av sin cykel.

@Stoffe90 , exakt hur mycket cyklar du innan du lägger en kvart på att spruta saker på din cykel? Extrapolera gärna lite till antal mil/timmar per vecka och månad så man får någon form av känsla för hur illa det är. Förhoppningsvis är du bara någon som precis börjat cykla och blivit påprackad alla de där grejerna tillsammans med din nya cykel. Om så är fallet så hoppas jag att du snart förstår att det är både meningslöst och rent av dåligt för både cykeln och miljön.
Skulle nog säga snart 20 år. Är inne på mitt fjortonde år i cykelbranschen. Har haft en hel del cyklar som har kommit och gått. Att rengöra och putsa på hojen är för mig ett behag. Tråkigt att höra att du inte gillar det, men det gör jag.

Cykeln kommer att vara "Squeeky clean" och repfri den dagen då den ska säljas, det kan jag lova;)

Daglig vintertvätt!
Skulle nog säga snart 20 år. Är inne på mitt fjortonde år i cykelbranschen. Har haft en hel del cyklar som har kommit och gått. Att rengöra och putsa på hojen är för mig ett behag. Tråkigt att höra att du inte gillar det, men det gör jag.

Cykeln kommer att vara "Squeeky clean" och repfri den dagen då den ska säljas, det kan jag lova;)
Muc-off prylarna lägger jag inte en slant på, så dom går till full bruk!

Daglig vintertvätt!
bara ren nyfikenhet vad använder du för miljövänlig färg då du lackar cykeldelar?
Osäker på vad du menar. Jag lackar inga cykeldelar. Om du tänker på att jag har cyklar som är lackade så får man nog se det som att de är lackade en gång följt av att de därefter används i väldigt många år.

Om du syftar på att tillverka cyklar öht är dåligt för miljön så håller jag i vissa fall med. Moderna cyklar där det i vissa fall går två ramar per såld cykel eftersom de hela tiden spricker är förmodligen ännu sämre än att spraya grejer på sin cykel i badrummet. Men bara för att det finns ännu sämre saker rättfärdigar ju inte ett dåligt beteende.

Daglig vintertvätt!
Osäker på vad du menar. Jag lackar inga cykeldelar. Om du tänker på att jag har cyklar som är lackade så får man nog se det som att de är lackade en gång följt av att de därefter används i väldigt många år.

Om du syftar på att tillverka cyklar öht är dåligt för miljön så håller jag i vissa fall med. Moderna cyklar där det i vissa fall går två ramar per såld cykel eftersom de hela tiden spricker är förmodligen ännu sämre än att spraya grejer på sin cykel i badrummet. Men bara för att det finns ännu sämre saker rättfärdigar ju inte ett dåligt beteende.

Skulle säga att behovet av att ö h t tillverka nya cyklar, med tanke på den GIGANTISKA begagnatmarknaden och den ENORMA mängden hojar som bara står och sakta dör sotdöden, är väldigt litet.

Håller helt med om att det är förkastligt att tvätta cykeln i badrummet och låta olja och annat försvinna ned i avloppet. Jämfört med detta beteende känns en fulspolad tampong som rena pojklagsnivån.

PS. Det är stor skillnad på att lacka om en cykel, kanske i syfte att renovera eller framtidssäkra den, och att varje dag stå och hälla ut avfettning i duschen.

Daglig vintertvätt!
Jag tvättar också vinterhojjarna dagligen; den dag innan vintersäsongen och den dag efter densamma. Smörjer gör jag desto oftare.

☝️ är lite hårddraget, jag tar i ärlighetens namn de en hel del tillfällen i akt att spola ljummet vatten över hojarna om de sedan kan stå torrt och varmt och torka.

Daglig vintertvätt!
Efter dagens tur/retur-pendling genom staden ser min kedja ut som den marinerats i havssalt. Och den låter motsvarande: som ett gäng arga möss förföljer mig™.

Kanske behöver jag smörja den…någon gång imorgon… eller i helgen… om jag inte glömmer.

Daglig vintertvätt!
Enda gångarna jag har tvättat cyklar i sista 15 år är just innan försäljningen. Jag förstår att några vill har en lite mer glänsande cykel, men förstår inte varför man behöver tvätta sin cykel dagligen på vintern.

• Gilla
Reactions: IM
Daglig vintertvätt!
Inspirerad av tråden gav jag mig på ett par gamla 26-tumshjul från en beggad donatorhoj som stått sedan tidigt 00-tal eller så, men som nu ska sitta på en gammal stålhoj som ska rulla till affären och dylikt.

Supersmutsigt fälgbromsbakhjul:

1CB08BFF-C823-41C8-BAD0-B28A70657163.jpeg

Samma hjul efter att ha mött en trasa, följt av samma trasa ytterst lite fuktad med bivax:

9CDD6420-6BFF-4E68-99A6-4EE52CF8F5F7.jpeg

Med en trasa kan man slå världen med häpnad.

Daglig vintertvätt!
Inspirerad av tråden gav jag mig på ett par gamla 26-tumshjul från en beggad donatorhoj som stått sedan tidigt 00-tal eller så, men som nu ska sitta på en gammal stålhoj som ska rulla till affären och dylikt.

Supersmutsigt fälgbromsbakhjul:

Visa bilaga 597922

Samma hjul efter att ha mött en trasa, följt av samma trasa ytterst lite fuktad med bivax:

Visa bilaga 597923

Med en trasa kan man slå världen med häpnad.

Bra resultat!

Men det hjälper bara för på väggen (eller internet), efter en dag ute i nuvarande vädret ser den ut som förut.

Daglig vintertvätt!
intressanta svar... hoppas ni inte heller använder tvål schampo diskmedel tvättmedel etc hemma

sen kan man ju undra miljötänket bakom flertal olika väskor till cykel flashiga cykeldatorer och övriga onödigt dyra tillbehör och accessoarer... men de e klart de finns pest och kolera.... båda e illa..

dock försvarar jag inte muc off rengöring då det är rena dyngan ja spolar däremot av min cykel dagligen och kommer fortsätta göra de framöver oavsett vad andra anser

Daglig vintertvätt!
intressanta svar... hoppas ni inte heller använder tvål schampo diskmedel tvättmedel etc hemma

sen kan man ju undra miljötänket bakom flertal olika väskor till cykel flashiga cykeldatorer och övriga onödigt dyra tillbehör och accessoarer... men de e klart de finns pest och kolera.... båda e illa..

dock försvarar jag inte muc off rengöring då det är rena dyngan ja spolar däremot av min cykel dagligen och kommer fortsätta göra de framöver oavsett vad andra anser
Jag vet inte om det är en news-flash, men vi i Sverige lever ca 4 gånger över vad jordklotet klarar att upprätthåll på sikt utan att det ska gå åt skogen. Jag är knappast utan skuld i den frågan - men man måste kunna tänka lite utanför boxen och fundera över vilka val man gör i vardagen.

Om man är en person som tar cykeln istället för bilen är man väldigt mycket bättre än de flesta andra när det kommer till miljöskada. Är valet att ta bilen eller cykla med en cykel tvättad med Muc-Off varje dag är cykeln garanterat bästa valet. Men en cykel utan Muc-Off är ännu bättre!

Daglig vintertvätt!

Olja, avfettning och vägsalt i avloppet = samma sak som schampo. Jodåsåatte.

Daglig vintertvätt!
Jag vet inte om det är en news-flash, men vi i Sverige lever ca 4 gånger över vad jordklotet klarar att upprätthåll på sikt utan att det ska gå åt skogen. Jag är knappast utan skuld i den frågan - men man måste kunna tänka lite utanför boxen och fundera över vilka val man gör i vardagen.

Om man är en person som tar cykeln istället för bilen är man väldigt mycket bättre än de flesta andra när det kommer till miljöskada. Är valet att ta bilen eller cykla med en cykel tvättad med Muc-Off varje dag är cykeln garanterat bästa valet. Men en cykel utan Muc-Off är ännu bättre!
Det här här resonemanget gör mig glad att få ta del av. Hur duktiga vi (jag) än är när vi väljer cykel framför bilen (eller elbilen framför fossildrivna bilen) är det, givet att vi lever i Sverige, aldrig tillräckligt. Vi kan alltid göra mer. Tänka till en gång till. Ta ytterligare lite ansvar. Därmed inte sagt att vi aldrig kan ta ut svängarna, men vi måste (!) vara medvetna om vilka konsekvenser våra handlingar får, och bara noggranna när vi prioriterar. Det är så verkligheten ser ut.

"Är valet att ta bilen eller cykla med en cykel tvättad med Muc-Off varje dag är cykeln garanterat bästa valet. Men en cykel utan Muc-Off är ännu bättre!" +1

Daglig vintertvätt!
Ambitiöst att tvätta cykeln varje dag. Själv brukar jag tömma flaskan över drivlinan på vintern för att skölja bort lite salt iaf. :)

• Gilla
Reactions: IM
Daglig vintertvätt!
@IM Finns ju många internetcyklister som mest köper nya, dyra grejer. Och många cyklister som ser cykling som endast ett fritidsintresse eller en sport, och ska ha ny hoj varje år. Det finns de som gladeligen tar flyget till sydligare breddgrader för att cykla.

Det är nog bra att tänka på att Happy till stor del består av dessa personer. Cykelpendlare och miljörörelsefolk hänger också här, och de som gillar att pyssla med gamla grejer, men konsumismen är ändå väldigt tydlig. Framför allt på MTB-sidan som ju är en jäkla materialsport. Vissa cykelintresserade bidrar nog kraftigt till miljöproblemen genom sitt intresse.

Senast ändrad:
Daglig vintertvätt!
@IM Finns ju många internetcyklister som mest köper nya, dyra grejer. Och många cyklister som ser cykling som endast ett fritidsintresse eller en sport, och ska ha ny hoj varje år. Det finns de som gladeligen tar flyget till sydligare breddgrader för att cykla.

Det är nog bra att tänka på att Happy till stor del består av dessa personer. Cykelpendlare och miljörörelsefolk hänger också här, och de som gillar att pyssla med gamla grejer, men konsumismen är ändå väldigt tydlig alltså.
Min bestämda uppfattning är att Happys medlemmar spänner över en mycket bred samling cyklister, människor och beteenden. Vi måste alla dra våra strån till den gemensamma stacken.

Därmed inte sagt att vi alla alltid måste avstå allt (jag själv har precis köpt en ny hoj och varje sommar ställer jag på en bil som drar hutlöst mycket bensin de få mil den rullar och till råga på allt dricker jag en och annan energidryck, för att ta mig själv som exempel på en person med beteenden som inte är till gagn för den större saken). Men de absolut flesta val jag gör är medvetna och bidrar efter (min) bästa förmåga och kunskap till att minska de där 4 jordkloten @n3wton nämnde.

Daglig vintertvätt!
Min bestämda uppfattning är att Happys medlemmar spänner över en mycket bred samling cyklister, människor och beteenden. Vi måste alla dra våra strån till den gemensamma stacken.

Javisst.

Jag menar dock att vissas cykelintresse drar stråna ur stacken.

Till exempel genom att nya, dyra mountainbikes tvättas i badrummet varje dag, med hjälp av olika mer eller mindre skadliga produkter.

Lägger ingen värdering i det, men det kan vara viktigt att påpeka.

Cykling är inte någon garanti för miljömedvetna val. Snarare tvärtom, beroende på nisch o s v.

Senast ändrad:
Daglig vintertvätt!
Javisst.

Jag menar dock att vissas cykelintresse drar stråna ur stacken.

Lägger ingen värdering i det, men det kan vara viktigt att påpeka.

Cykling är inte någon garanti för miljömedvetna val. Snarare tvärtom, beroende på nisch o s v.
Det håller jag helt och fullt med om.

Jag menar bara att det kan vara ok (ur min synvinkel) att en och annan cyklist drar ett strå ut stacken. Givet att det sker medvetet och att det kompenseras genom andra medvetna val.

Ett visst mått av njutning behöver vi alla, tänker jag. Men det behöver ske i rimliga mängder och stå i proportion till våra levnadsvanor och val i övrigt.

Jag tycker för övrigt att det är en väldigt viktig debatt att föra, inte minst i detta sammanhang.

Daglig vintertvätt!
Det håller jag helt och fullt med om.

Jag menar bara att det kan vara ok (ur min synvinkel) att en och annan cyklist drar ett strå ut stacken. Givet att det sker medvetet och att det kompenseras genom andra medvetna val.

Ett visst mått av njutning behöver vi alla, tänker jag. Men det behöver ske i rimliga mängder och stå i proportion till våra levnadsvanor och val i övrigt.

Jag tycker för övrigt att det är en väldigt viktig debatt att föra, inte minst i detta sammanhang.

Jag håller med dig.

Självspäkning brukar förr eller senare leda till att den som späker sig ger upp helt och inte längre orkar ta ansvar för sitt beteende.

”Varför ska jag, när ingen annan?” är ett effektivt argument när man tröttnat på att alltid vara bäst i klassen.

Lagom är bäst.

Daglig vintertvätt!
Olja, avfettning och vägsalt i avloppet = samma sak som schampo. Jodåsåatte.
vart tror du allt skit från vägar i som går ner i dagvattenbrunnar tar vägen vägsalt oljerester gummipartiklar från däck osv osv som lämnas på våra vägar och cykelstråk osv de går samma väg som våra avlopp hemma.. raka spåret ner i en bassäng på reningsverket.
avlopp hemma där de dagligen går ner mer eller mindre skadliga biprodukter i allt från raklödder tvål till tvätt och rengöringsmedel med mera vi använder dagligen dax men som många inte tänker på att det innehåller biprodukter

Daglig vintertvätt!
vart tror du allt skit från vägar i som går ner i dagvattenbrunnar tar vägen vägsalt oljerester gummipartiklar från däck osv osv som lämnas på våra vägar och cykelstråk osv de går samma väg som våra avlopp hemma.. raka spåret ner i en bassäng på reningsverket.
avlopp hemma där de dagligen går ner mer eller mindre skadliga biprodukter i allt från raklödder tvål till tvätt och rengöringsmedel med mera vi använder dagligen dax men som många inte tänker på att det innehåller biprodukter
Visst. Men om man tvättar den så pass att man måste olja och smörja in hela cykeln i diverse krämer så tillför man en hel del mer.

Daglig vintertvätt!

Det stämmer att det finns en del oönskade ämnen i vissa hushållsprodukter. Men det är skillnad på dessa och på olja, avfettning och annat.

Och alldeles oavsett gör väl två fel inte ett rätt?

Det är fortfarande jättedumt att spola ned skit från en cykels drivlina i din dusch.

Daglig vintertvätt!
Det stämmer att det finns en del oönskade ämnen i vissa hushållsprodukter. Men det är skillnad på dessa och på olja, avfettning och annat.

Det är fortfarande jättedumt att spola ned skit från en cykels drivlina i din dusch.
Hur tvättar du din egen drivlina?

Daglig vintertvätt!
”Varför ska jag, när ingen annan?” är ett effektivt argument när man tröttnat på att alltid vara bäst i klassen.

Lagom är bäst.
För de flesta av oss är det nog en ohållbar inställning i längden, det tror jag också. Samtidigt behöver vi, både som individer och som kollektiv, göra (mycket) stora förändringar av våra beteenden.

Bäst i klassen behöver bli det nya lagom. Ungefär. Undrar var det, generellt sett, är lättast att åstadkomma förändring hos individen - där det här som störst skillnad (sluta äta kött, minska sin konsumtion, kapa tiden bakom ratten etc) eller i mindre detaljer och beteende (avstå från att tvätta cykeln på daglig basis, avstå från att tvätta sina pendlarkläder varje dag i en i övrigt tom tvättmaskin, eller min vana att avsluta varje dag med en portion nötter som fraktats hur från all världens hörn).

+1.

"Men titta på honom där borta, då!" Verkar tyvärr vara ett lika vanligt som möjligt argument för att begå tokigheter.

Daglig vintertvätt!
Min pendelcykel tvättar jag i princip aldrig under vintern. Har väldigt bra, långa och täckande stänkskärmar så det brukar räcka med att dra kedjan genom en trasa varannan vecka och sen olja in. Och lite sprayfett på växelförarna någon enstaka gång. Vid behov åker kedjan ner i en glasburk med avfettning och kassetten avfettas också - detta skulle jag behöva göra oftare men pallar inte.

Mtb:n spolas av utanför flerbostadshuset på gräsmattan om den är lerig. Är den bara lite skitig får det vara. Är dock alltid noga med att torka av dämpare/gaffel samt droppern. Drar av skit från trissorna och trasa på kedjan rätt ofta. Visst är det roligare med en gnistrande ren cykel men det är en kortvarig glädje. Det enda som betyder något är en ren drivlina och om man inte orkar sitta 20 timmar med små stripes av en microtrasa så är ju avfettningsbad för kassett och kedja det enda som på riktigt fungerar enligt mig.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp