Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Varje dag! Om det är mindre smuts och kladd så spolar jag av det med varmvatten.Gör du detta dagligen?
Tar ca 15 minuter.Varje dag! Om det är mindre smuts och kladd så spolar jag av det med varmvatten.
Är det där en Ripmo?Different strokes for different blokes. Själv var jag grymt nöjd med att kallsnöcyklingen i helgen gjorde att jag inte behövde tvätta cykeln öht.
Visa bilaga 597896
Visa bilaga 597897
Oljor och skit som cykeln plockat upp från vägarna är nog inget som hör hemma i avloppet, av samma anledning som att man inte tvättar bilen vid den vanliga gatubrunnen. Men var inte just Muc-Off biologiskt nedbrytbart, eller är jag offer för deras propaganda?Miljön tackar er. Mer Muc-Off till alla vattenlevande organismer! Det är dom värda!
Jävla idiotgrejer vissa håller på med.
Alla är offer när det kommer till Muc-Off. Dom har en produkt till varje komponent på hela cykeln. Samt skivbromsskydd så att inte den ena produkten kommer på fel ställe. Och produkter som ska hjälpa till att förebygga inför att man ska använd en annan produkt. Jävla cirkusföretag.Oljor och skit som cykeln plockat upp från vägarna är nog inget som hör hemma i avloppet, av samma anledning som att man inte tvättar bilen vid den vanliga gatubrunnen. Men var inte just Muc-Off biologiskt nedbrytbart, eller är jag offer för deras propaganda?
Skulle nog säga snart 20 år. Är inne på mitt fjortonde år i cykelbranschen. Har haft en hel del cyklar som har kommit och gått. Att rengöra och putsa på hojen är för mig ett behag. Tråkigt att höra att du inte gillar det, men det gör jag.Alla är offer när det kommer till Muc-Off. Dom har en produkt till varje komponent på hela cykeln. Samt skivbromsskydd så att inte den ena produkten kommer på fel ställe. Och produkter som ska hjälpa till att förebygga inför att man ska använd en annan produkt. Jävla cirkusföretag.
Funderar seriöst på att börja hålla i cykelvårdskurser för att visa hur enkelt det är och hur få saker man behöver, som kontrast till den typen av företag som menar att man behöver en enorm mängd saker för "omvårdnad" av sin cykel.
@Stoffe90 , exakt hur mycket cyklar du innan du lägger en kvart på att spruta saker på din cykel? Extrapolera gärna lite till antal mil/timmar per vecka och månad så man får någon form av känsla för hur illa det är. Förhoppningsvis är du bara någon som precis börjat cykla och blivit påprackad alla de där grejerna tillsammans med din nya cykel. Om så är fallet så hoppas jag att du snart förstår att det är både meningslöst och rent av dåligt för både cykeln och miljön.
Muc-off prylarna lägger jag inte en slant på, så dom går till full bruk!Skulle nog säga snart 20 år. Är inne på mitt fjortonde år i cykelbranschen. Har haft en hel del cyklar som har kommit och gått. Att rengöra och putsa på hojen är för mig ett behag. Tråkigt att höra att du inte gillar det, men det gör jag.
Cykeln kommer att vara "Squeeky clean" och repfri den dagen då den ska säljas, det kan jag lova;)
bara ren nyfikenhet vad använder du för miljövänlig färg då du lackar cykeldelar?Empati och miljömedvetenhet är för de veka. KBK.
Osäker på vad du menar. Jag lackar inga cykeldelar. Om du tänker på att jag har cyklar som är lackade så får man nog se det som att de är lackade en gång följt av att de därefter används i väldigt många år.bara ren nyfikenhet vad använder du för miljövänlig färg då du lackar cykeldelar?
Osäker på vad du menar. Jag lackar inga cykeldelar. Om du tänker på att jag har cyklar som är lackade så får man nog se det som att de är lackade en gång följt av att de därefter används i väldigt många år.
Om du syftar på att tillverka cyklar öht är dåligt för miljön så håller jag i vissa fall med. Moderna cyklar där det i vissa fall går två ramar per såld cykel eftersom de hela tiden spricker är förmodligen ännu sämre än att spraya grejer på sin cykel i badrummet. Men bara för att det finns ännu sämre saker rättfärdigar ju inte ett dåligt beteende.
Japp. V1, skapelsens krona.Är det där en Ripmo?
Inspirerad av tråden gav jag mig på ett par gamla 26-tumshjul från en beggad donatorhoj som stått sedan tidigt 00-tal eller så, men som nu ska sitta på en gammal stålhoj som ska rulla till affären och dylikt.
Supersmutsigt fälgbromsbakhjul:
Visa bilaga 597922
Samma hjul efter att ha mött en trasa, följt av samma trasa ytterst lite fuktad med bivax:
Visa bilaga 597923
Med en trasa kan man slå världen med häpnad.
Jag vet inte om det är en news-flash, men vi i Sverige lever ca 4 gånger över vad jordklotet klarar att upprätthåll på sikt utan att det ska gå åt skogen. Jag är knappast utan skuld i den frågan - men man måste kunna tänka lite utanför boxen och fundera över vilka val man gör i vardagen.intressanta svar... hoppas ni inte heller använder tvål schampo diskmedel tvättmedel etc hemma
sen kan man ju undra miljötänket bakom flertal olika väskor till cykel flashiga cykeldatorer och övriga onödigt dyra tillbehör och accessoarer... men de e klart de finns pest och kolera.... båda e illa..
dock försvarar jag inte muc off rengöring då det är rena dyngan ja spolar däremot av min cykel dagligen och kommer fortsätta göra de framöver oavsett vad andra anser
intressanta svar... hoppas ni inte heller använder tvål schampo diskmedel tvättmedel etc hemma
sen kan man ju undra miljötänket bakom flertal olika väskor till cykel flashiga cykeldatorer och övriga onödigt dyra tillbehör och accessoarer... men de e klart de finns pest och kolera.... båda e illa..
dock försvarar jag inte muc off rengöring då det är rena dyngan ja spolar däremot av min cykel dagligen och kommer fortsätta göra de framöver oavsett vad andra anser
Det här här resonemanget gör mig glad att få ta del av. Hur duktiga vi (jag) än är när vi väljer cykel framför bilen (eller elbilen framför fossildrivna bilen) är det, givet att vi lever i Sverige, aldrig tillräckligt. Vi kan alltid göra mer. Tänka till en gång till. Ta ytterligare lite ansvar. Därmed inte sagt att vi aldrig kan ta ut svängarna, men vi måste (!) vara medvetna om vilka konsekvenser våra handlingar får, och bara noggranna när vi prioriterar. Det är så verkligheten ser ut.Jag vet inte om det är en news-flash, men vi i Sverige lever ca 4 gånger över vad jordklotet klarar att upprätthåll på sikt utan att det ska gå åt skogen. Jag är knappast utan skuld i den frågan - men man måste kunna tänka lite utanför boxen och fundera över vilka val man gör i vardagen.
Om man är en person som tar cykeln istället för bilen är man väldigt mycket bättre än de flesta andra när det kommer till miljöskada. Är valet att ta bilen eller cykla med en cykel tvättad med Muc-Off varje dag är cykeln garanterat bästa valet. Men en cykel utan Muc-Off är ännu bättre!
Min bestämda uppfattning är att Happys medlemmar spänner över en mycket bred samling cyklister, människor och beteenden. Vi måste alla dra våra strån till den gemensamma stacken.@IM Finns ju många internetcyklister som mest köper nya, dyra grejer. Och många cyklister som ser cykling som endast ett fritidsintresse eller en sport, och ska ha ny hoj varje år. Det finns de som gladeligen tar flyget till sydligare breddgrader för att cykla.
Det är nog bra att tänka på att Happy till stor del består av dessa personer. Cykelpendlare och miljörörelsefolk hänger också här, och de som gillar att pyssla med gamla grejer, men konsumismen är ändå väldigt tydlig alltså.
Min bestämda uppfattning är att Happys medlemmar spänner över en mycket bred samling cyklister, människor och beteenden. Vi måste alla dra våra strån till den gemensamma stacken.
Det håller jag helt och fullt med om.Javisst.
Jag menar dock att vissas cykelintresse drar stråna ur stacken.
Lägger ingen värdering i det, men det kan vara viktigt att påpeka.
Cykling är inte någon garanti för miljömedvetna val. Snarare tvärtom, beroende på nisch o s v.
Det håller jag helt och fullt med om.
Jag menar bara att det kan vara ok (ur min synvinkel) att en och annan cyklist drar ett strå ut stacken. Givet att det sker medvetet och att det kompenseras genom andra medvetna val.
Ett visst mått av njutning behöver vi alla, tänker jag. Men det behöver ske i rimliga mängder och stå i proportion till våra levnadsvanor och val i övrigt.
Jag tycker för övrigt att det är en väldigt viktig debatt att föra, inte minst i detta sammanhang.
vart tror du allt skit från vägar i som går ner i dagvattenbrunnar tar vägen vägsalt oljerester gummipartiklar från däck osv osv som lämnas på våra vägar och cykelstråk osv de går samma väg som våra avlopp hemma.. raka spåret ner i en bassäng på reningsverket.Olja, avfettning och vägsalt i avloppet = samma sak som schampo. Jodåsåatte.
Visst. Men om man tvättar den så pass att man måste olja och smörja in hela cykeln i diverse krämer så tillför man en hel del mer.vart tror du allt skit från vägar i som går ner i dagvattenbrunnar tar vägen vägsalt oljerester gummipartiklar från däck osv osv som lämnas på våra vägar och cykelstråk osv de går samma väg som våra avlopp hemma.. raka spåret ner i en bassäng på reningsverket.
avlopp hemma där de dagligen går ner mer eller mindre skadliga biprodukter i allt från raklödder tvål till tvätt och rengöringsmedel med mera vi använder dagligen dax men som många inte tänker på att det innehåller biprodukter
vart tror du allt skit från vägar i som går ner i dagvattenbrunnar tar vägen vägsalt oljerester gummipartiklar från däck osv osv som lämnas på våra vägar och cykelstråk osv de går samma väg som våra avlopp hemma.. raka spåret ner i en bassäng på reningsverket.
avlopp hemma där de dagligen går ner mer eller mindre skadliga biprodukter i allt från raklödder tvål till tvätt och rengöringsmedel med mera vi använder dagligen dax men som många inte tänker på att det innehåller biprodukter
Hur tvättar du din egen drivlina?Det stämmer att det finns en del oönskade ämnen i vissa hushållsprodukter. Men det är skillnad på dessa och på olja, avfettning och annat.
Och alldeles oavsett gör väl två fel inte ett rätt?
Det är fortfarande jättedumt att spola ned skit från en cykels drivlina i din dusch.
För de flesta av oss är det nog en ohållbar inställning i längden, det tror jag också. Samtidigt behöver vi, både som individer och som kollektiv, göra (mycket) stora förändringar av våra beteenden.”Varför ska jag, när ingen annan?” är ett effektivt argument när man tröttnat på att alltid vara bäst i klassen.
Lagom är bäst.
+1.Och alldeles oavsett gör väl två fel inte ett rätt?
Jag tvättar med vatten och såpa.Hur tvättar du din egen drivlina?
Tänkte närmast på var sköljvattnet hamnarJag tvättar med vatten och såpa.
På gräsmattan om jag är hemma och i rännan i tvätthallen om jag är på jobbet.Tänkte närmast på var sköljvattnet hamnar