"Måste" man ha dämpning på Isaberg?

MoratGurgeh

Medlem
Lillkillen och jag ska till Isaberg. Första gången för båda på en "cykelanläggning". Har kollat på lite bilder och kartor, men har ändå inte riktigt en aning om hur vi kommer uppleva det hela.

Ska man hyra ett par heldämpade schabrak för übertuffa tag, eller kommer vi kunna ha kul ett par dagar med våra vanliga helstela gravel/mtb-hojar?

Kan tänka mig att det är risk för köbildning och dålig stämning om vi sänker farten när det blir tvättbräda av stora stenar och tjocka rötter, och alla andra dundrar på som vore stigen nylagd asfalt tack vare dämpare med episk slaglängd.

Ska ni inte cykla dom grusrundor som finns i närområdet utan inne på själva anläggningen hade jag rekommenderat att hyra alla dagar i veckan.

Jag skulle inte rekommendera att snåla in på vare sig skydd eller cykel. Det är farligt nog som det är att köra bikepark.

Ska ni inte cykla dom grusrundor som finns i närområdet utan inne på själva anläggningen hade jag rekommenderat att hyra alla dagar i veckan.
Man måste ingenting. Men jag skulle hyra för det blir roligare

Tack! Jag tänker att vi vill testa allt möjligt när man är där, men framför allt sånt som inte finns runt knuten hemma (fina grusvägar).

När man inte har oändligt med pengar är det ju ett övervägande om 3000kr från semesterbudgeten gör bäst nytta i två dagar cykelhyra eller i något annat. Gör det stor skillnad så är det värt det, gör det mindre skillnad är det kanske inte värt det.

Det handlar väl främst om huruvida man spenderar dagen på akuten. Man kan ju hyra en dag och tycker man sen att det finns två släta gröna man vill nöja sig med dag två så kan man ju köra helstelt då.

Det finns ju xc-leder runt området, de är som stigar i skogen +/-, går med stelcykel men inte njutbart på gravel.

Lederna som liften går till är nedförs åkning/Downhill, ja på heldämpat där.

Hopp-zonen, ja på heldämpadhjärna där.

Vill ni ha kul, hyr schabrak.

Det handlar väl främst om huruvida man spenderar dagen på akuten. Man kan ju hyra en dag och tycker man sen att det finns två släta gröna man vill nöja sig med dag två så kan man ju köra helstelt då.
Det låter som en klok idé att ta med de egna cyklarna men boka hyrcykel första dagen för att känna efter.

Angående akuten... En bättre (mer ändamålsenlig) cykel låter en hålla högre hastighet på givet underlag, så ju sämre anpassad cykel man har desto säkrare borde det väl bli? Så länge man har bra bromsar på den dåliga cykeln. 😀

Grön går definitivt att köra utan fulldämpad och många barn kör helstelt också. Drygt på brakebumps.
Gravel i bikepark? Där går väl ändå gränsen?

Sen finns det XC också och grön XC går att köra med damcykel.

EDIT. Det finns vad jag vet inga DH leder med stora stenar och rotmattor som man kan/ska köra med gravel. Däremot finns det grävda flow leder som mycket väl går att köra säkert med helstelt men HT kanske är vettigare. Tveksam till att hyra FS och body armour för att köra grön flow

Och bli paserad av
1749720124842.webp

Senast ändrad:
Jag och min son har kört hardtail i park i Åre och Järvsö i två år utan några problem, även några svarta leder, som de flesta barn inte brukar cykla. I Åre mötte vi många barn på helstela cyklar. För en vecka sen körde vi för första gången heldämpad i Järvso. Man kan köra snabbare men jag har ännu bestämt mig om de var roligare (sonen behövde dock klart heldämpad för att tar alla A-linjer på Kristin, men tror inte att TS kommer att köra såna leder).

Det låter som en klok idé att ta med de egna cyklarna men boka hyrcykel första dagen för att känna efter.

Angående akuten... En bättre (mer ändamålsenlig) cykel låter en hålla högre hastighet på givet underlag, så ju sämre anpassad cykel man har desto säkrare borde det väl bli? Så länge man har bra bromsar på den dåliga cykeln. 😀
Ju duktigare du är desto mindre lämplig cykel behöver du. Det är en bikepark, det är inte någon plojgrej där man kan krypa ner i snigelfart.

Ju duktigare du är desto mindre lämplig cykel behöver du. Det är en bikepark, det är inte någon plojgrej där man kan krypa ner i snigelfart.

Nja ... Nu har jag aldrig varit i Isaberg, men i både Järvsö och Åre har jag mött flera cyklister på billiga XC-cyklar som var nybörjare och behövde går här och där. Jag har aldrig upplevt det som problematiskt för andra.

EDIT: på grävda flowtrails då, där överlever man även med en helstel cykel. Om man inte hoppar behövs ingen dämpning där.

EDIT2: håller med din första mening. Jag skulle inte rekommendera HT på röda leder till nybörjare (även om jag och sonen tycker om det).

Senast ändrad:
Om vi släpper DH, stora stenar och rotmattor och tittar på fakta i målet.

Om jag däremot haft svårt att förstår skillnaden på grön flow och svart stök så hade jag kanske hålt mig till XC eller köpt en kurs med instruktör

Har kört ett antal olika HT i backen och det funkar absolut! Men det blir skakigt och man blir tröttare fortare. Jag får betydligt mer ut av en FS som jag kan köra hela dagen utan att bli lika sönderskakad. Gravel - Nej för h-e. Utanför pisten möjligen.

Nja ... Nu har jag aldrig varit i Isaberg, men i både Järvsö och Åre har jag mött flera cyklister på billiga XC-cyklar som var nybörjare och behövde går här och där. Jag har aldrig upplevt det som problematiskt för andra.
Alla har ju rätt till sin åsikt. När jag läser på skyltarna i Järvsö så står det ingenstans att man är välkommen med sin helstela cykel och stigkruka. När man är nybörjare ska man ha en förlåtande cykel som tillåter misstag. Man ska mycket skydd som tillåter misstag.

Jag har bara sett videos från isaberg men det ser ut som en bikepark, stock, sten, branta partier och hopp. Att betala pengar för att åka lift och sen inte åka lederna är ju poänglöst.

Alla har ju rätt till sin åsikt. När jag läser på skyltarna i Järvsö så står det ingenstans att man är välkommen med sin helstela cykel och stigkruka. När man är nybörjare ska man ha en förlåtande cykel som tillåter misstag. Man ska mycket skydd som tillåter misstag.

Jag har bara sett videos från isaberg men det ser ut som en bikepark, stock, sten, branta partier och hopp. Att betala pengar för att åka lift och sen inte åka lederna är ju poänglöst.

Jag håller inte med. Man måste börja nånstans och man måste prova för att veta om man själva eller och barn tycker om det. En led som Monica i Järvsö kan alla rulla nedför utan problem, om man inte glömmer att bromsa tillräckligt mycket. Där räcker det med en helstel cykel med skivbromsar. Som skydd är en fullfacehjälm plikt och knäskydd bra, mer behövs inte när man inte kör stök. Många, framförallt barnfamiljer, åker till bikepark bara för att köra snälla flowtrails.

EDIT: skivbromsar är plikt i Järvsö, jag vet inte var bilden i #9 är tagit, kanske behöver man ingen skivbromsar i Isaberg.

Senast ändrad:
återigen. Fanskapets målgrupp är barnfamiljer. För en 7 åring är det självklart ett stort äventyr att åka lift och fisa ner för en grön flow.
Sen finns det lite annat men downhill åkningen motsvarar inte alls resten av anläggningen. Underlaget är dessutom dåligt på den toppen dit liften går. Det bra stöket ligger en bit bort,

Tack för allt engagemang i frågan. Jag kanske ska förtydliga att med "prova allt möjligt" menar jag inte att ta med svarta backar med sjuåringen utan att vi vill testa olika typer av åkning, inte bara köra helt vanlig grusväg.

Någon ovanför i tråden skrev om "gröna flowtrails". Det låter rätt lagom för både sjuåringen och mig.

Om vi släpper DH, stora stenar och rotmattor och tittar på fakta i målet.

Om jag däremot haft svårt att förstår skillnaden på grön flow och svart stök så hade jag kanske hålt mig till XC eller köpt en kurs med instruktör
Den hade jag inte sett. Det där ser supertrevligt ut! På sånt underlag skulle jag inte tveka ens om jag råkat hamna där på landsvägscykeln.

Helstel MTB med lämpligt lufttryck och sadeln nedkörd i botten kan ju funka i anpassad fart på flowtrails. Men om gravelcykeln som nämns i ursprungsinlägget ska tolkas bokstavligt som gravel med bockstyre vill jag bara flagga för att det är väl farligt att åka bikepark på en sån om man är nybörjare. Antagligen får man inte ens åka med liften.

Helstel MTB med lämpligt lufttryck och sadeln nedkörd i botten kan ju funka i anpassad fart på flowtrails. Men om gravelcykeln som nämns i ursprungsinlägget ska tolkas bokstavligt som gravel med bockstyre vill jag bara flagga för att det är väl farligt att åka bikepark på en sån om man är nybörjare. Antagligen får man inte ens åka med liften.

Nu exponerar jag mig ytterligare som total nybörjare på civiliserad terrängcykling... Varför skulle det vara farligt att ha bockstyre på en sträcka liknande den i filmen som länkades i inlägg #13?

Min referensram för terrängcykling är några år av dödsföraktande manövrar på fotbromsad DSB i början av 90-talet. Det var en del blod men inga allvarliga skador. Brett och högt styre hade man förstås, kanske var det därför det gick bra även utan hjälm...

Jag tycker att du ska åka dit och titta och prova. Det går säkert toppenfint och du kommer att återkomma i tråden "billig hoj för utförsåka till 7-åring". Men tänk efter före och gör som folk som har koll ser ut att göra.

Nu exponerar jag mig ytterligare som total nybörjare på civiliserad terrängcykling... Varför skulle det vara farligt att ha bockstyre på en sträcka liknande den i filmen som länkades i inlägg #13?

Jag har testat att köra gravel på liknande spår i Idre, bakom ett barn i samma ålder. Det var mest obekvämt, sketchy och inte särskilt kul.

Men visst. Begränsar ni er till sektionerna i filmen och i den hastigheten funkar det nog. Isaberg har ju fördelen att om man ledsnar på kullen så finns det mycket annat att göra.

Min referensram för terrängcykling är några år av dödsföraktande manövrar på fotbromsad DSB i början av 90-talet. Det var en del blod men inga allvarliga skador. Brett och högt styre hade man förstås, kanske var det därför det gick bra även utan hjälm...

Det riskerar bli som downhill på 90-talet, se video nedan. Då hade man geometri på MTB som jag gissar motsvarar gravel idag. De i videon är troligen långt över nybörjare, men det hjälper inte mycket när cykeln är en vägcykel med lite fetare däck. Räkna med samma effekt i låg fart om man är nybörjare.

Modern MTB geometri (lång, låg och flack) innebär att man oftast klarar när framhjul åker ned i någon fördjupning i nedförsbacke, även om man kör HT eller helstelt.

Varför skulle det vara farligt att ha bockstyre på en sträcka liknande den i filmen som länkades i inlägg #13?
Det du upplever nu är den s k GoPro-effekten — allt ser väldigt mycket plattare och snällare ut på film än i verkligheten. De har dessutom bara filmat den översta tredjedelen av Pelikanen och en dag när det var snustorrt och hårdpackat. Det är ett par rejält mycket brantare kurvor i den nedre delen, det är inte sällan mjuk sand eller grus på sina ställen och tenderar att bli decimeterdjupa tvättbrädor där folk bromsar. Visst skulle man kunna försiktigt bromsa sig ner för den i 10 km/h på en grushoj, men det vore också att totalt missa poängen med att köra den.

Den här filmen ger en lite mer rättvisande bild av leden, med samma brasklapp som tidigare att det ser platt ut:

Jag har varit på isaberg flertalet gånger. Jag har cyklat MTB och Gravel i snart 10 år på olika nivåer och väldigt olika mycket från år till år. Jag hade aldrig kört en gravelhoj där. Jag kör på scott HT från 2021 just nu, funkar perfekt på isabergs maskinbygda flowtrails, där man kan hoppa lite mm, även på röda leder tycker jag inte att det är något problem, men om du inte vill smyga dig ner för berget i snigelfart, hade jag hyrt en MTB av något slag

Jag köpte liftkort i Åre men jag ville inte betala för slalomskidor så jag plogade mig ner för transportvägarna på mina längdskidor.

Eftersom jag kom ner kan jag bekräfta att det funkar toppen.

Man vill ju prova på det här med slalom!

Det är nog mer som att hyra off pist skidor och helikopter för att ploga sig ner för grön i branäs

att hyra fs, ff och body armour för att köra pelikanen.

Edit. Men hellre det än gravel om det är det vi pratat om

Ett barn kommer ha kul på en helstel ctkel om det är en vettig modell med bra däck och bra bromsar. En vuxen kommer säkert ta sig ner på det mesta och en fet långslagig hoj kommer antagligen vara overkill för de lättaste lederna.

Men en gravel/helstel 90-tals-mtb gör inte sporten rättvisa. Är det för dyrt (det är dyrt!) är det nog bättre att satsa helhjärtat på en dags åkning än att ha två halvdana dagar. Välj dagen med bäst väder, ta en skogstur den andra dagen.

Som nämnts brukar det vara rätt mycket bumps. Skakar rätt bra men en 7 åring ska man väl matcha om livet hänger på det.
Jag körde 1ggr med min cyclepro som var med 2020. Minns inte om den var helstel då eller inte.

Förra året körde dottern 10ggr grön och nån gång blå på 29'' ht med 120mm SID och enduro däck.

Hon tyckte det var skitkul men var helt slut. Ingen dum idé att hyra en dag i år.

på arenan så hoppar grabbar med ht på biltemanivå. Inget för 50+ men är man 12 går det tydligen.

Det kanske går att låna en hardtail av en kompis? Även en enklare modell kommer funka väsentligt bättre än en gravel utförs.

Tack för all bra information och (väldigt) olika perspektiv på det hela. Man är ju rätt mycket av en stofil och ganska snål, fast inte helt oresonlig ställd inför bra argument och inte dumsnål heller, hoppas jag!

Det blir definitivt bokning av dämpade MTB:s till oss båda för första dagen. För dag två gör jag en chansning och hoppas att det finns lediga cyklar om det skulle vara så att tänderna blivit blodade och en dag till i nedförsbackarna står högre i kurs än någon av alla andra aktiviteter som finns i området. I värsta fall får man väl åka dit en gång till lite senare i sommar. :-)

Jag var i Isaberg med min 6-åring för ca en vecka sedan, hon på en 20" helstel Cannondale Cujo och jag på en billig Scott HT.

Hon cyklade Pelikanen 2 gånger, enda problemet var att hon inte cyklat mycket på Cujon innan och tyckte det var läskigt i kurvorna. Scotten gick bra bakom henne, grön flow är inga konstigheter på HT. Är nog bättre att man är på en cykel man känner sig trygg på än en "bättre" hyrcykel, iaf för mindre barn. Så länge cykeln är lämplig för underlaget såklart.

Det läskigaste annars under dagen för henne var nog att vi cyklade rätt långsamt så när folk kom ikapp kunde hon känna att det var läskigt med hastighetsskillnaden.

Det är nog mer som att hyra off pist skidor och helikopter för att ploga sig ner för grön i branäs

att hyra fs, ff och body armour för att köra pelikanen.

Edit. Men hellre det än gravel om det är det vi pratat om
Som en som varit med och kommit ikapp mitt avsvimmade barn mitt på en grön trail vill jag bestämt påpeka att ff är absolut inte overkill i dh-trails, inte ens på grönt. Det är lätt att få upp lite (mycket) för bra fart, och att det släpper i lösa svängar. Åker du face först in i ett träd spelar det ingen roll hur bra krukan sitter på huvudet.
Nu är jag väl skadad av erfarenheten, men skulle inte släppa ut mina barn utan ff där.
I övrigt går det att komma ner på de flesta cyklar, men skall man ha kul behövs en MTB.

Tack för all bra information och (väldigt) olika perspektiv på det hela. Man är ju rätt mycket av en stofil och ganska snål, fast inte helt oresonlig ställd inför bra argument och inte dumsnål heller, hoppas jag!

Det blir definitivt bokning av dämpade MTB:s till oss båda för första dagen. För dag två gör jag en chansning och hoppas att det finns lediga cyklar om det skulle vara så att tänderna blivit blodade och en dag till i nedförsbackarna står högre i kurs än någon av alla andra aktiviteter som finns i området. I värsta fall får man väl åka dit en gång till lite senare i sommar. :-)
Låter klokt. Men väljer du hyrcykel dag 1 vågar jag nästan garantera att du vill ha det dag 2. Tänderna kommer ha blivit blodade.

Som en som varit med och kommit ikapp mitt avsvimmade barn mitt på en grön trail vill jag bestämt påpeka att ff är absolut inte overkill i dh-trails, inte ens på grönt. Det är lätt att få upp lite (mycket) för bra fart, och att det släpper i lösa svängar. Åker du face först in i ett träd spelar det ingen roll hur bra krukan sitter på huvudet.
Nu är jag väl skadad av erfarenheten, men skulle inte släppa ut mina barn utan ff där.
I övrigt går det att komma ner på de flesta cyklar, men skall man ha kul behövs en MTB.
nä, visst. Nu var det främst om det finns nåt mellan FS och gravel som duger på grön flow som var frågan.
Sen tycker jag att de risker som finns på grön flow nästan gäller all cykling i så fall. Möjligen bortsett från kollisionsrisken men jag har inte uppfattat att det händer så ofta.

Hur som helst, jag står fast vid att det går att cykla säkert ned för grön flow på vilken cykel som helst. Frågan är om det är kul eller inte.
Jag har faktiskt aldrig sett någon skada sig på fälgbromsad helstel elller HT men jag har sett tjocka gubbar på hyrcykel bäras till ambulansen.

Jag var mycket inne på på ff för barnen men det var så mycket frågetecken vilket som var värst. Nackskada pga ff eller ansiktskada pga inte ff.
Nu när flickan är stor är det kanske dags att ta upp det igen.

Jag är rätt säker på att skadorna kommer när man inte anpassar fart efter BÅDE material OCH förmåga.

Min dåligt underbyggda åsikt är att störst problem är när folk som inte har en grundläggande kontroll över cykeln ger sig ut i park på hyrcykel och tror att det är nåt som är tillrättalagt som kommer att ordna sig.

Kom hem från Isaberg idag och är väldigt nöjd med min vistelse. Provade för första gången luftburen cykling, främst Pelikanen och Albatross. Väldigt kul och smått beroendeframkallande. MIn Izzo fungerade utmärkt, men en mer renodlad dh eller någon typ av Enduro står på önskelistan inför 2026 😃

Man såg all typer av cyklister som körde DH, allt från fullkittade grabbar till tyskar som dundrade ner i 25 år gamla Biltemacyklar med skateboardhjälm.

Tillbaka
Topp