Daglig vintertvätt!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Daglig vintertvätt!
Hur tvättar du din egen drivlina?

I badkaret - aldrig i duschen! ?

Nej, jag har faktiskt installerat en oljeavskiljare i dagvattenbrunnen, så jag spolar av den på uppfarten.

Men inte varje dag.

Många cyklister bor ju i lägenhet, jag vet, men då får man tänka ett steg till. Trasa med rengöringsmedel. Kedjetvättare.

Men inte varje dag.

• Gilla
Reactions: IM
Daglig vintertvätt!
vart tror du allt skit från vägar i som går ner i dagvattenbrunnar tar vägen vägsalt oljerester gummipartiklar från däck osv osv som lämnas på våra vägar och cykelstråk osv de går samma väg som våra avlopp hemma.. raka spåret ner i en bassäng på reningsverket.
Nej, det gör de inte. Dagvattensystemen är skilda från avloppen. Därför är det dumt att skicka ner sånt som normalt inte ska ner i avloppet eftersom det kan slå ut den biologiska reningen i reningsverket.

Daglig vintertvätt!
Nej, det gör de inte. Dagvattensystemen är skilda från avloppen.
Jo det gör de. För i åtminstone i (delar av) Sthlm och säkert andra tätorter/städer/kommuner leds dagvattnet till avloppsreningsverk.

Därför är det dumt att skicka ner sånt som normalt inte ska ner i avloppet eftersom det kan slå ut den biologiska reningen i reningsverket.
+1

Daglig vintertvätt!
Att tvätta cykeln varje dag är dumt om man inte bara älskar att byta styrlager etc. Torka rent med en lätt fuktig trasa varje dag.

• Gilla
Reactions: ybs
Daglig vintertvätt!
Nej, det gör de inte. Dagvattensystemen är skilda från avloppen. Därför är det dumt att skicka ner sånt som normalt inte ska ner i avloppet eftersom det kan slå ut den biologiska reningen i reningsverket.
I nybyggda områden möjligtvis eller där man gjort omfattande renoveringsprojekt. Men hos mig är det ett rör rakt ut i stora avloppsröret på gatan. Dagvatten från takets avvattning, brunnarna i gatan och mitt avlopp

Daglig vintertvätt!
Men i övrigt kan jag inte annat än att hålla med. Att stå och skicka ut olja och avfettningsmedel i avloppet är ju inte att rekommendera. Rengöra drivlinan med trasa eller babywipes eller liknande. Rengöra innerben, dämpare och dropper på samma sätt. Spola av gör jag sällan på vintern, drivlina och dämperi torkas av, resten av cykeln får klara sig.

Daglig vintertvätt!
tyckte bättre om tråden när budskapet var att det är muck off som är skurkarna för att de lurar oss att förpesta miljön. rejäl kovändning sen till att de lurade är skurkarna för att de låtit sig luras.

Daglig vintertvätt!
Många kommuner låter dagvattnet gå rätt ut, en del låter det gå via reningsverket men det är helt skilda system från avlopps- och gråvatten. Dagvattenbassängerna på reningsverken kan man bredda vid behov, det går inte med avloppsvatten kan jag säga..

Daglig vintertvätt!
tyckte bättre om tråden när budskapet var att det är muck off som är skurkarna för att de lurar oss att förpesta miljön. rejäl kovändning sen till att de lurade är skurkarna för att de låtit sig luras.
Okunskap är ingen ursäkt när kunskapen finns framför näsan på oss.

Daglig vintertvätt!
Många kommuner låter dagvattnet gå rätt ut, en del låter det gå via reningsverket men det är helt skilda system från avlopps- och gråvatten. Dagvattenbassängerna på reningsverken kan man bredda vid behov, det går inte med avloppsvatten kan jag säga..
Ambitionen överallt i hela Sverige är att ha separata avlopps- och dagvattenledningar. I verkligheten finns fortfarande enrörssystemet kvar på massvis av ställen i åtminstone storstäderna, och på landsbygden finns det ett gigantiskt behov av att modernisera privata avloppsanläggningar.

Jag ägnar ganska stor del av min vardag (och har så gjort sedan 2005) till att ansluta fastigheter mot avlopps- och dagvattensystemet. I Göteborg är det sorgligt att se hur stor del av ledningsnätet som fortfarande inte är utbytt, och med tanke på hur kommunen hanterar underhållet så kommer de ALDRIG komma ikapp.

På de ställen där det bara finns ett rör i gatan är det kutym att hålla avlopp och dagvatten separerat fram till tomtgräns där det helt enkelt grenas ihop, så att kommunen "kan ansluta det rätt när de byter i gatan". Jag tror inte jag kommer vara yrkesaktiv när så har skett, och då har jag ändå mer än 30 år kvar innan eventuell pension..?

Daglig vintertvätt!
I sthlm verkar hälften av dagvattnet ledas ut till "sjöar" och den andra hälften till reningsverk. Det som inte renas går ju ändå igenom grovfilter då fimpar och portionssnus åker ner i brunnarna vid kraftigt regn vill jag minnas. Men vill det sig illa och en bils dieseltank springer läck vid en dagvattenbrunn som inte går till ett reningsverk så åker det nog ut i spenaten?? Det är möjligt att de har några enkla "vattenlås" någonstans där oljor etc fastnar men det hittar jag inte https://miljobarometern.stockholm.se/klimat/klimatanpassning/hallbar-dagvattenhantering/

Daglig vintertvätt!
Okunskap är ingen ursäkt när kunskapen finns framför näsan på oss.
reklamindustrins vetenskapligt utmejslade psykologiska manipulation omsätter årligen typ 5000 miljarder kronor. jag tycker det är ganska ofattbart att vi någon enda liten gång lyckas slippa bli lurade.

ett sätt tror jag är att varna varandra på forum och recensionssajter. t ex för bluffprodukter som mucoff. att försöka skambelägga andra individer tror jag är otaktiskt. jag tror det är bättre att bedriva kampen tillsammans mot kapitalisterna, snarare än mot varandra.

Daglig vintertvätt!
reklamindustrins vetenskapligt utmejslade psykologiska manipulation omsätter årligen typ 5000 miljarder kronor. jag tycker det är ganska ofattbart att vi någon enda liten gång lyckas slippa bli lurade.

ett sätt tror jag är att varna varandra på forum och recensionssajter. t ex för bluffprodukter som mucoff. att försöka skambelägga andra individer tror jag är otaktiskt. jag tror det är bättre att bedriva kampen tillsammans mot kapitalisterna, snarare än mot varandra.
Jag är övertygad om att vi har goda möjligheter att göra medvetna, aktiva val. Det är antagligen, som jag ser det, väldigt mycket svårare att göra det kring exempelvis enskilda produkter eller enskilda köpbeslut (där tror jag som du, att vi blur pådyvlade undermåliga produkter till ett för högt pris mer ofta än vi inte blir det). Men det kan inte, i min värld, frånta oss vårat individuella ansvar att basera våra vanor och val (hur mycket vi konsumerar, snarare än vad vi konsumerar) på den kunskap som idag finns tillgänglig i frågor som rör miljöpåverkan, arbetsförhållanden etc.

Jag ser ingen motsättning i den kamp du beskriver och i att kräva ansvar på individuell nivå. Ansvarsutkrävande är inte detsamma som att skambelägga. Långt ifrån.

Daglig vintertvätt!
Jag är övertygad om att vi har goda möjligheter att göra medvetna, aktiva val. Det är antagligen, som jag ser det, väldigt mycket svårare att göra det kring exempelvis enskilda produkter eller enskilda köpbeslut (där tror jag som du, att vi blur pådyvlade undermåliga produkter till ett för högt pris mer ofta än vi inte blir det). Men det kan inte, i min värld, frånta oss vårat individuella ansvar att basera våra vanor och val (hur mycket vi konsumerar, snarare än vad vi konsumerar) på den kunskap som idag finns tillgänglig i frågor som rör miljöpåverkan, arbetsförhållanden etc.

Jag ser ingen motsättning i den kamp du beskriver och i att kräva ansvar på individuell nivå. Ansvarsutkrävande är inte detsamma som att skambelägga. Långt ifrån.

Individens möjligheter att via konsumtionsval förändra samhället är högst begränsat. De enda som har en möjlighet att alltid välja ”rätt” är de rika.

Daglig vintertvätt!

jag tror också på individuellt ansvar. men då har du också ansvar fundera på vad som är taktiskt att skriva på ett forum. jag tror det taktiska är att påverka individer att gå samman mot marknadskrafterna. det borde gå att hålla dig på rätt sida den linjen – fuck mucoff! – utan att börja rabbla hur många koldioxidekvivalenter som din motståndare gör av med och hur många arter hen utrotade förra året. något ingen visserligen gjorde, men du fattar.

Daglig vintertvätt!
Individens möjligheter att via konsumtionsval förändra samhället är högst begränsat. De enda som har en möjlighet att alltid välja ”rätt” är de rika.
Trodde nästan att jag befann mig på Flammans ledarsida ett tag. Skämt åsido. Men är det inte lite väl kategoriskt att dömma ut alla mucoffs produkter? Det har t ex gjorts tester mellan kedjeoljor där mucoff presterat noterbart bättre. Sen finns det säkert vissa cyklister som tycker det är fullgott att smörja kedjan med egenproducerad rapsolja men det finns skillnader bland produkter även om mycket förvisso är för dyrt i förhållande till effekt

Daglig vintertvätt!
Trodde nästan att jag befann mig på Flammans ledarsida ett tag. Skämt åsido. Men är det inte lite väl kategoriskt att dömma ut alla mucoffs produkter? Det har t ex gjorts tester mellan kedjeoljor där mucoff presterat noterbart bättre. Sen finns det säkert vissa cyklister som tycker det är fullgott att smörja kedjan med egenproducerad rapsolja men det finns skillnader bland produkter även om mycket förvisso är för dyrt i förhållande till effekt

Haha. Sant med Flamman! Men det är icke desto mindre sant: Många av produkterna som är mindre dåliga för klimatet kostar mycket mer. Ekologisk mat t ex, vår familj skulle inte kunna köpa uteslutande ekologiskt - det hade knäckt vår redan rätt skrala ekonomi.

Jag får trösta mig med min oljeavskiljare.

• Gilla
Reactions: ybs
Daglig vintertvätt!
I nybyggda områden möjligtvis eller där man gjort omfattande renoveringsprojekt. Men hos mig är det ett rör rakt ut i stora avloppsröret på gatan. Dagvatten från takets avvattning, brunnarna i gatan och mitt avlopp
Så är det inte här i Uppsala iaf, och verkar ju helt hål i huvudet. Vid ett skyfall lär ju hela reningsverket översvämmas om allt dagvatten från en stadskärna leds dit, med följd att avlopp och hela faderullan går rakt ut orenat. Det är ju enorma mängder vatten om man tänker sig 50 mm regn på en timme över ett stort hårdgjort område vilket typiskt sett stadskärnor är. De städer som inte har separerade system bör nog se till att ordna det om det nu är så att vi kan förvänta oss fler och kraftigare skyfall i framtiden.

Daglig vintertvätt!
En undran, varför denna aversion mot Muc-Off? Personligen tycker jag att deras grejer funkar, luktar gott och jag får cykeln ren.

Daglig vintertvätt!
jag tror det är bättre att bedriva kampen tillsammans mot kapitalisterna, snarare än mot varandra.
Kapitalisterna då, är inte de också människor och del av oss ”varandra”? Oftast så bidrar de med att skapa väldigt mycket jobb, skatteintäkter och därmed lägga grunden för vår välfärd. Utan dem hade vi antagligen haft det mycket sämre ställt, vilket det ju bara är att se sig om i världen för att förstå.
Med det sagt ogillar jag också Muc-off, men är folk så dumma att de köper deras överprisade produkter så får de väl göra det.

Daglig vintertvätt!
En undran, varför denna aversion mot Muc-Off? Personligen tycker jag att deras grejer funkar, luktar gott och jag får cykeln ren.
Tror det handlade om att produkterna är rätt dyra och att de har en "unik" rengörings/smörjningsprodukt för varje separat del en cykel består av om jag överdriver en smula. Dvs det ligger ju en hel del i att det räcker långt med såpa som allrengöring och symaskinsolja till typ cykelkedjan. Inte lika bra men som sagt räcker långt

Daglig vintertvätt!
Kapitalisterna då, är inte de också människor och del av oss ”varandra”? Oftast så bidrar de med att skapa väldigt mycket jobb, skatteintäkter och därmed lägga grunden för vår välfärd. Utan dem hade vi antagligen haft det mycket sämre ställt, vilket det ju bara är att se sig om i världen för att förstå.
Med det sagt ogillar jag också Muc-off, men är folk så dumma att de köper deras överprisade produkter så får de väl göra det.
jag tror det är bra att "de andra" omnämns lite diffust och svepande, så att folk inte känner sig påhoppade och så att det blir lätt att gå med i vi:et. "kapitalisterna" var nog ett otaktiskt och förhastat ord. "företagen" borde jag kanske skrivit.

finansieringen av välfärden får vi väl inte diskutera på det här forumet tyvärr. hade reglerna varit annorlunda hade jag kanske dragit nån harang om hur övergången till ett anarkoprimitivistisk samhälle med gåvoekonomi osv skulle se ut. nåt om att just precis välfärden är en sådan färd som folk kommer vilja jobba gratis i. nåt om att sjuksköterskor redan jobbar gratis hälften av tiden jämfört med en ingenjör. men nu gjorde jag inte det!!

Daglig vintertvätt!
jag tror det är bra att "de andra" omnämns lite diffust och svepande, så att folk inte känner sig påhoppade och så att det blir lätt att gå med i vi:et. "kapitalisterna" var nog ett otaktiskt och förhastat ord. "företagen" borde jag kanske skrivit.

finansieringen av välfärden får vi väl inte diskutera på det här forumet tyvärr. hade reglerna varit annorlunda hade jag kanske dragit nån harang om hur övergången till ett anarkoprimitivistisk samhälle med gåvoekonomi osv skulle se ut. nåt om att just precis välfärden är en sådan färd som folk kommer vilja jobba gratis i. nåt om att sjuksköterskor redan jobbar gratis hälften av tiden jämfört med en ingenjör. men nu gjorde jag inte det!!
Du får dra på dig murarskjortan, näbbskorna och med en tratt gjord av näver proklamera din livsåskådning när du cyklar mtb ;)

Daglig vintertvätt!
Hihi. Finns så saker som är lika fina att bevittna som en klassisk happy-eskalering. Resan från "Daglig vintertvätt" till hurvida samhället potentiellt borde övergå till "anarko-primitivistiskt" gick på knappa dygnet =)

Daglig vintertvätt!
Hihi. Finns så saker som är lika fina att bevittna som en klassisk happy-eskalering. Resan från "Daglig vintertvätt" till hurvida samhället potentiellt borde övergå till "anarko-primitivistiskt" gick på knappa dygnet =)
Det räcker med 30 min på cykelmorgonpendlingen. Där kommer man ännu längre ut i det Christer Pettersson en gång kallade för psykiatrins utmarker he he

Daglig vintertvätt!
Jag tror att du har fel. Och rätt. Vilket jag försökte beskriva ovan: att välja mellan produkt A och produkt B gör (givetvis hårddraget) många gånger (ofta?) relativt liten påverkan. Valet kring omfattningen av konsumtion däremot är jag helt övertygad om har en stor potentiell påverkan.

Jämför: tvätta cykel i handfat med MO-pryttlar i 15 minuter per dag kontra spola av någon gång ibland på gräsmattan och gå över kedjan med vatten, såpa och nu olja varannan vecka.

Daglig vintertvätt!
Jag tror att du har fel. Och rätt. Vilket jag försökte beskriva ovan: att välja mellan produkt A och produkt B gör (givetvis hårddraget) många gånger (ofta?) relativt liten påverkan. Valet kring omfattningen av konsumtion däremot är jag helt övertygad om har en stor potentiell påverkan.

Jämför: tvätta cykel i handfat med MO-pryttlar i 15 minuter per dag kontra spola av någon gång ibland på gräsmattan och gå över kedjan med vatten, såpa och nu olja varannan vecka.

Ja.

Daglig vintertvätt!
jag tror också på individuellt ansvar. men då har du också ansvar fundera på vad som är taktiskt att skriva på ett forum. jag tror det taktiska är att påverka individer att gå samman mot marknadskrafterna. det borde gå att hålla dig på rätt sida den linjen – fuck mucoff! – utan att börja rabbla hur många koldioxidekvivalenter som din motståndare gör av med och hur många arter hen utrotade förra året. något ingen visserligen gjorde, men du fattar.
Jag förstår givetvis vad du menar. Du kanske har rätt, och jag fel. Men jag är inte beredd att ta ansvar för andra människors lättkränkthet (jag tolkar det som att det är där som klämmer, rätta mig gärna om jag har fel) i ett läge där det finns konsensus beträffande brådskan i att agera och förändra vår livsstil och våra val. I det läget får vi nog acceptera att vi vart och en får känna oss och i någon mån rätta in oss i ledet och lägga prestigen åt sidan.

Jag tror på Monbiot när han säger att vi inte behöver vinna över alla. Det räcker med tillräckligt många. ?

Edit: lagt till sista stycket.

Senast ändrad:
Daglig vintertvätt!
Så är det inte här i Uppsala iaf, och verkar ju helt hål i huvudet. Vid ett skyfall lär ju hela reningsverket översvämmas om allt dagvatten från en stadskärna leds dit, med följd att avlopp och hela faderullan går rakt ut orenat. Det är ju enorma mängder vatten om man tänker sig 50 mm regn på en timme över ett stort hårdgjort område vilket typiskt sett stadskärnor är. De städer som inte har separerade system bör nog se till att ordna det om det nu är så att vi kan förvänta oss fler och kraftigare skyfall i framtiden.
Kommunala avloppsanläggningar har breddningsavlopp både utmed stora ledningar och i reningsverken. Blir det för stort flöde rinner skiten rätt ut i åar/sjöar/havet. Senast i somras stängdes badplatser ned efter att breddningen varit för stor i samband med nederbörd i området där jag bor.

Daglig vintertvätt!

Kapitalister lever på räntor av insatt kapital, eller eventuellt på andras arbete. Du menar nog företagare.

Daglig vintertvätt!
Du får dra på dig murarskjortan, näbbskorna och med en tratt gjord av näver proklamera din livsåskådning när du cyklar mtb ;)
lyssna nu, jag vill ha kilroysmäck, skinnpaj, kraghandskar, insydda braller, myggjagare.
L1120772.jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp