Dags att köpa MTB!

Sharkbait

Ny medlem
Dags att köpa MTB!
Tanken är att köpa en MTB. Har tänkt att cykla i skoge

n, stigar, reparerade stigar och endel asfalt

Har fasnat for Scott Scale 70. Verkar vara en bra cykel till ett rimligt pris. En undran kommer man märka någon skillnad om man går upp på Scale 60 eller 50? Är det värt dem extra läpparna?

Angående skor skall man köra med vanliga eller skall man köpa cykelskor? Vilka skulle Ni rekommendera? Har kika lite på Mavric Fury.

Tips och råd mottagen gärna!!

Senast ändrad:
Dags att köpa MTB!
De är en jädra skillnad mellan en 70 och en 50.
Över 1kg lättare med bland annat bättre dämpare och växlar.

Mina erfarenheter är att man skall satsa så mycket man kan för att inte bli besviken!
Att på varje tur känna att vissa detaljer på cykeln inte riktigt är i den nivå man önskat sig är inge roligt.

Känner du att Scale 50 ligger lite högt mot vad du hade tänkt lägga, men att du har råd Så rekommenderar jag dig att köpa den!

Då de kommer till skor så är SPD skor överlägsna och definitivt värda kostnaden!
Du bör testa lite olika skor innan du bestämmer dig för vilken modell/märke de blir.

Dags att köpa MTB!
Jädra skillnad mellan SLX /Tora och XT/Recon? Nä, det håller jag inte med om.

Jag har själv en Scale 50 (iofs 2010) men om jag hade köpt cykel idag så hade valet varit enkelt. Min sambos 70:a (2011) känns precis som min bortsett från att Toran låter lite mer än min Recon. Viktskillnaden kan jag omöjligt känna av annat än när jag bär cykeln. Då är 70:an något mer framtung. Du får en 70:a för under 8000 hos en riktig cykelhandlare. Bra cykel för pengarna och du sparar i runda slängar 4000 kr...

/Niklas

Dags att köpa MTB!
Alltid trevligt med åsikter! Hoppas flera vill dela med sig.

Ang skor så förstår jag att man måste prova sig fram men tips om några som har bra kvalitè och livslänge kunde vara trevligt om mna kunde få tips om.

Mvh

Dags att köpa MTB!
Jag (1968) har en Scott Scale 50 (2010) och den tog mig runt Cykelvasan på 3,56.
Farsan (1943) har en Peak (2009) med betydligt enklare spec och han cyklade runt på 4,17

Jag kan erkänna att man känner skillnad på cyklarna när man använder dom (inte bara bär dem) men...
Mycket sitter i benen oxå...

Lycka till!

Dags att köpa MTB!
Sharkbait: Jag antar att du sett att reorna på 11'orna är i full gång!

http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?ProductID=15615

När de gäller skor så har jag inte hört talas om att något specifikt märke står ut åt de ena eller andra hållet, kvaliten och hållbarheten brukar i regel vara hög. De finns däremot olika hårdhet på sulorna som kan göra viss skillnad. Men de är ju bara prata med dem i butiken.

Jag kör själv på ett par Scott "team" skor som jag nu kört med i 5-6 år som fungerar fantastiskt bra, före de så hade jag en billigare sko från Northwave som flexade väldigt mycket (väger in på 84kg) vilket jag tyckte var väldigt oskönt.

Senast ändrad:
Dags att köpa MTB!
Det blev en Scott Scale 70!

Kom in från den första turen på preparerade stigar plus lite asfalt. WOW säger jag bara. Så grymt häftigt att mosa på i skogen längs dem preparerade stigarna. En ny drog är funnen för min del. Ville inte sluta att cykla så skoj var det...

Måste säga att jag är väldigt nöjd med cykeln. Mycket cykel för pengarna helt klart...

Saknar bara en ringklocka så man kan motabort alla gångare som är ivägen .. . ;)

Dags att köpa MTB!
Sharkbait skrev:
-------------------------------------------------------

> Saknar bara en ringklocka så man kan motabort
> alla gångare som är ivägen .. . ;)

Om du slutar att tänka i termer av "mota bort" så ska du se att både du och dina fotgängare får en trevligare upplevelse i skogen.

Dags att köpa MTB!
Sharkbait skrev:

> Saknar bara en ringklocka så man kan motabort
> alla gångare som är ivägen .. . ;)

En ringklocka är meningslös. Du behöver en plog.

Dags att köpa MTB!
Rippa skrev:
> Sharkbait skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Saknar bara en ringklocka så man kan motabort
> > alla gångare som är ivägen .. . ;)
>
> Om du slutar att tänka i termer av "mota bort"
> så ska du se att både du och dina fotgängare
> får en trevligare upplevelse i skogen.

Shit, allvarliga timmen !!

Du kanske missade ";)" i slutet...

Dags att köpa MTB!
kayaker skrev:
> Sharkbait skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Saknar bara en ringklocka så man kan motabort
> > alla gångare som är ivägen .. . ;)
>