Dags att skaffa ny hjälm, vad tycker ni?

Michael P

Medlem
Min älskade Met Stradivarius1 har hängt med i fýra år nu och det är dags att köpa nytt.
Jag har kollat in och provat Bell Sweep R, grymt skön & snygg men kanske lite vanlig.
Alltid tyckt att Catlike Kompakt Pro är en utstickare men ej provat.
Det är en LVG hjälm som gäller då jag kör både LVG och MTB.
Vilka hjälmar tycker ni är sköna och vad har ni för tips?

Ett dumt svar kanske, men MTB hjälmar har skärm och stilpolisen grinar blod om du kör LVG med MTB hjälm. Vice versa går däremot utmärkt!

Okej jag tycker dom ät sjukt fula alla utom freeride hjälmar eller vad man skall kalla dom.
Kommer stilpolisen och slår en på fotsulorna med ett cykelhjul när man sover om man cyklar XC i fel hjälm då :)

Hoppas jag inte sabbar din tråd nu.

Senast redigerad av en moderator:
Du sabbar inte min tråd, tyvärr tror jag "freeride" hjälm blir galet varmt när du kör på sommaren.
Estetiskt tycker jag nog som du men de "riktiga" cykelhjälmarna har mycket bättre ventilation
och det är att föredra.

Oj
..nu blir man nyfiken om denna tråden får massa bra tips då även jag är intresserad av att skaffa hjälm då jag kört utan .. (ok kanske inte kör så hårt, men något man vill att ha.)

Så upp med tips på sköna hjälmar och bra givetvis? Finns det crashtest:s på olika hjälmar att tillgå någonstans?

Jag har provat Giro Atmos vid ett flertal tillfällen men aldrig känt att de
sitter helt perfekt, det upplever jag däremot med Bell Sweep R.
Likaså med Met Stradivarius 1, men den är ju utgången tyvärr.
Det lutar nog åt en Bell men det är ändå intressant att höra era
synpunkter.

Jag röstar på specialized-hjälmarna som verkar ligga på dryga 2-hekto, förutsatt att de sitter bra på din skalle.

Jag är grymt sugen på att testa dem!

När jag köpte hjälm var mina prioriteringar:

1. Någonting som passar mitt huvud bra en förutsättning för att den skall kunna sitta på timme efter timme när man cylar landsväg.
2. Pris (student så ekonomin har också betydelse)

/Johan

Du kan inte gå enbart på märke, det är så stora passformsskillnader och hur folks skallar är formade att det inte går att rekommendera utan att prova först. Annars är det rea på Giro Eclipse på CykelCity, 295kr. ;-)

/Leo

Jag har snöat in på lätta hjälmar, Specialized 2D hjälm som väger mellan 200-225g är intressant...De flesta hjälmar är 1hg tyngre, tycker det borde kännas efter 10h i sadeln typ?
Nån som sett en sån i nån butik i GBG så man kan testa??

Låt passform och plånbok avgöra. Tycker du att Sweep R sitter bra, kör på den. Jag har en själv, och är mkt nöjd. Bra med avtagbar skärm, och jag kände stor skillnad mot min förra hjälm i ventilation. Hade en Met Anaxagore innan.

Jag har en mattsvart Bell Sweep XC (troligen ensam i Sverige). Skärmen åkte direkt då jag själv är lite stilpolis. Sitter perfekt på huvudet och ventilerar bra. Rekommenderas!

Michael P skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett dumt svar kanske, men MTB hjälmar har skärm
> och stilpolisen grinar blod om du kör LVG med MTB
> hjälm. Vice versa går däremot utmärkt!

Görejuente!! :D

Bell Alchera tycker mitt huve om, den känns som om den sitter "runt" i stället för "på" skallen.
Annars så är väl Leo rätt ute, provaprovaprova.

Har också en Bell Alchera. Min vattenskalle får precis rum i en L som är upp till 62 cm.
Funkar även med mössa under. Kostar väl runt femhundringen. Prova som sagt är ett bra tips.

Håller med Beeblebronx! Giro Xen är helt på topp men hans prisexempel är ju svenskt: 1500:- ?!!!
Tack och lov har vi fri handel inom EU så varför betala dessa sjuka rövarpriser?

Samma utmärkta hjälm drygt 600 spänn billigare:

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=16122

Annars är även Hex en mycket snygg och bekväm hjälm till 570 kr:

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=8585

Helt stilenliga för vägbruk är de inte men attans snygga i terrängen. Ventilationen är mkt bra så i det fartregister du befinner dig i på vägen är det nog inga problem.

Michael P skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett dumt svar kanske, men MTB hjälmar har skärm
> och stilpolisen grinar blod om du kör LVG med MTB
> hjälm. Vice versa går däremot utmärkt!

Det skulle väl bli ganska obekvämt att köra lvg med en hjälm med skärm? Man lär ju få böja huvudet bakåt för att kunna se.

Kör med en Giro E2 -07 och en bell ghisalo -06. Giron sitter fasen så mycket bättre men känns klumpigare än Bellen. Även om det bara skiljer 5gram åt bellens fördel. Nog skärmen på E2:an som gör det...

Körde med Bell Alchera tidigare men helt plötsligt kändes den som en kartong på huvudet när jag skulle byta, blev en Limar 737 på Cykelcity istället, sitter som en smäck, 260 g.

Catlike var snygg, 230 g. Spiuk som ngn nämnde klämde jag på på Cyklig i Råsunda, snygg.

Mamme är för övrigt ursnygg i sin nya hjälm :), kolla foto på ett forum nära dig ;)

Tillbaka
Topp