Dags att stiga in i FS-världen. Hjälp mig!

cronic.se

Medlem
ÄLSKAR MTB! Åkt sedan 2016, köpte 2017 en hardtail. Radon ZR Team 29" för ca 10K. Fina delar! Shimano XT på bakväxel, framväxel, kassett, främre och bakre nav samt växelreglage. Inga konstigheter! Älskar att trycka på ordentligt på stigar och få upp farten och jaga tider. Men även lite lagom svåra bergs och skogspartier med en hel del stigar sten och skit. Åkte cykelvasan på 3:22 (medel 27,8km/h) vilken jag blev väldigt nöjd med. Senare år har jag mycket mer börjat åka svårare trails och söker mig mer in mot skogen, (skitkul!) och är sjukt sugen på en fulldämpad! Jag dreglar när jag ser vännernas 150 och 160mm TREK och SCOTT-cyklar men inser nog mer och mer att All Moultain/Enduro kanske är att gå för långt för min del då jag älskar tempot så mycket. Samtidigt vill jag inte betala massa extra pengar för ett märke när det är komponenterna som är det viktiga.

Så...
1. Vad tror ni är en bra MTB-kategori för mig att köra på?
2. Och vilka märken och modeller skall jag kika mer på? Jag vill ju inte betala en massa mer än jag behöver bara för att det ska stå SCOTT på cykeln som sagt.

Tack på förhand för er hjälp och är det nåt jag glömt nämna så fråga på!

Du ska kolla på kategorin Trail. 130-150 mm fjädringsväg.
Exempelvis:
Canyon Spectral
YT Jeffsy
Commencal Meta TR
Trek EX Fuel
Samtliga av dessa har modern geometri, vettiga komponenter oavsett prisklass samt vettiga priser.
Spara din hardtail till cykelvasa och den typen av cykling.

+ 1 på Startgas om du ska behålla HTn. Det är rimligare att välja något som kompletterar än något som överlappar. Men ska du bara ha en cykel tycker jag 100-130 är där du ska titta. En modern (geo) XC-fs är mycket mer kapabel än vad slaglängdsmaffian tror, och skulle säkert passa dig bra. Finns numer en del att välja på, titta tex på Allebike Alpha.

köp valfri begagnad hoj med genomgående axel(boost är ej ett krav) med 100-130 mm slag.
Tex Kolla efter en scott Genius från 2013-2016 grymt kompetenta cyklar med 130-slag och till en riktigt bra peng, du kan göra fynd för runt 12-13k
Men svårt att rekomendera då vi inte vet budget.

Budget beror lite på. Man kan ju köpa nåt nu eller spara mer till senare men har insett att det är svårt att komma under 30K. Men ja, en begagnad är helt klart nåt jag kommer titta på också!
Oavsett så vill jag inte lägga så mycket pengar det innebär med en FS och sen vara missnöjd. Då lägger jag hellre några tusen extra och vet att jag får bra grejer.

Exakt vilken hoj du väljer är inte avgörande. För egen del blev det en Orbea Oiz men det hade lika gärna kunnat bli vilket annat märke som helst. Jag provcyklade den och den kändes bra och jag fick ett ganska bra pris på den så det blev en affär. Den har 100mm fjädring fram & bak och känns mycket snabb, samtidigt som jag sällan har problem att hänga på enduro-gänget på stigarna.

Jag följer gärna den här tråden.
Är i samma sits, har cyklat HT länge och har en Scott Scale 940 -2015 som är riktigt bra på lite enklare stigar och framförallt uppför och grusväg/XC. Funkar hjälpligt nerför om det är torrt och bra grepp men vid kladdigt underlag blir det lite osäkert... Kanske jag som är feg?
Letar efter en trail/XC FS som även funkar på lite grusväg. Har märkt att så fort det börjar bli lite knöligt och nerför tappar jag farten.
Är också kluven på frågan om jag behöver ha lockout på styret eller om jag kan vänja mig vid att sköta det direkt på gaffel/dämpare.

Med ett bra fungerande dämperi (dvs länkaget i samspel med dämparens prestanda) så behövs sällan lockout annat än på rena transporter.
Vad ni alla letar efter är en så kallad "downcountry"-cykel, tyvärr är detta det nya svarta och kostar därefter.
Transition Spur och Norco Optic lär båda vara riktiga fullträffar utan att kosta obskyra mängder pengar, men om vi ska vara realistiska så fungerar säkert en 2017/2018 Scott Spark eller Kona HeiHei (gärna med 120-gaffel) helt ok för era behov.
Själv har jag lagt mina Strava-ambitioner på hyllan, så föredrar grövre doningar för att även funka för lite enduro + park åka (dvs metall ram och ca. 140mm slag bak), skulle jag köpa komplett hoj idag skulle jag gått på en Commencal Meta TR eller Propain Tyee. Dom är kanske lite för kralliga för era behov, men dom kommer absolut bli mer långlivade än tidigare nämnda hojar.

Sen såg jag precis att Bird precis släppt en lovande kandidat med 130mm slag:
https://www.pinkbike.com/news/bird-launches-the-aether-9al.html

Mvh // Larsa

Pink Bike omnämnde Giant trance för bästa köp 34 papp så lite över budget.

kanske något att kolla in.

största problemet att gå till FS just nu är o hitta en hoj. pga covid så får inte cykelfabrikerna fram delar till att bygga nya..
de flesta FS har preliminära leveransdatum allt från juli aug 2021 till maj 2022

sikta på cyklar specade med sram är väl hetaste tipset dom kan ännu peppar peppar leverera delar (sista prognosen hade dom levererat 37% mer än normalt) för shimano ligger upp till 1,5 år back i produktionen från de att dom stängde fabrikerna i somras

Med ett bra fungerande dämperi (dvs länkaget i samspel med dämparens prestanda) så behövs sällan lockout annat än på rena transporter.
Vad ni alla letar efter är en så kallad "downcountry"-cykel, tyvärr är detta det nya svarta och kostar därefter.
Transition Spur och Norco Optic lär båda vara riktiga fullträffar utan att kosta obskyra mängder pengar, men om vi ska vara realistiska så fungerar säkert en 2017/2018 Scott Spark eller Kona HeiHei (gärna med 120-gaffel) helt ok för era behov.
Själv har jag lagt mina Strava-ambitioner på hyllan, så föredrar grövre doningar för att även funka för lite enduro + park åka (dvs metall ram och ca. 140mm slag bak), skulle jag köpa komplett hoj idag skulle jag gått på en Commencal Meta TR eller Propain Tyee. Dom är kanske lite för kralliga för era behov, men dom kommer absolut bli mer långlivade än tidigare nämnda hojar.

Sen såg jag precis att Bird precis släppt en lovande kandidat med 130mm slag:
https://www.pinkbike.com/news/bird-launches-the-aether-9al.html

Mvh // Larsa
Tack för utförligt svar!
För mina Strava-ambitioner har jag min Scott Scale, den är riktigt bra på XC, om det inte är för knöligt.
Det jag söker är något som inte blir helt värdelöst uppåt och klarar att köra ganska hårt nedför. Har inga större ambitioner att åka DH i toppfart men det ska funka att testa enklare DH när kompisarna drar med en till Vallåsen eller liknande.
Jag cyklar mest på Söderåsen så det är mycket uppåt ibland men också riktigt härliga nedförslöpor.

Om det nu är så svårt att hitta nya cyklar i dagsläget hinner man ju spara ihop mer deg tills det marknaden släpper. Annars kan jag sikta in mig på något begagnat. Budget just nu ca 20-25' för begagnat men om det blir nyköp får jag väl lägga på 10' till. Vill gärna slippa bygga om en ny cykel för att den ska funka...
Tyvärr har jag snöat in på Trek Fuel som verkar funka till det mesta men de cyklarna är dyrare än guld...
Ett lokalt alternativ är Cube Stereo 120 Race som verkar bra i förhållande till pris.
Jag klarar mig bra med aluram men vill gärna ha bra komponenter i fjädring, växlar, bromsar och drivpaket.
Blir att leta vidare och framförallt läsa på mer vilka komponenter som funkar bäst i förhållande till priset.

Mvh Emil

Här är en liten inkomplett lista på trailcyklar från downcountry till pseudoenduro som verkar poppis och kan vara värda att kolla in:

Kona hei hei
Allebike alpha
Scott spark
Transition spur
Canyon neuron
Norco optic
Santa cruz tallboy
Ibis ripley
YT izzo
Trek fuel EX
Santa cruz 5010
Marin rift zone
NS snabb
Propain hugene
Ibis mojo
Orbea occam
Nukeproof reactor
Kona process 134
Yeti SB130
Vitus escarpe
Canyon spectral
YT jeffsey
Santa cruz hightower
Norco sight
Commencal meta tr

Senast ändrad:
EDIT, tänkte kanske lite fel men vi kan ändå slänga in nedan. Till sist går nån på det och låter mig provcykla

Optic & reactor ligger i det lägre segmentet men det låter inte som det som efterfrågas om det ska vara lättare än alpha.

Här är en liten inkomplett lista på trailcyklar från downcountry till pseudoenduro som verkar poppis och kan vara värda att kolla in:

Kona hei hei
Allebike alpha
Scott spark
Transition spur
Canyon neuron
Norco optic
Santa cruz tallboy
Ibis ripley
YT izzo
Trek fuel EX
Marin rift zone
NS snabb
Orbea occam
Ibis mojo
Santa cruz 5010
Nukeproof reactor
Kona process 134
Yeti SB130
Propain hugene
Canyon spectral
YT jeffsey
Santa cruz hightower
Norco sight
Commencal meta tr
Bra lista. Kanske kan addera Vitus Escarpe: https://vitusbikes.com/collections/escarpe/products/vitus-escarpe-29-crs-mountain-bike

Tack för utförligt svar!
För mina Strava-ambitioner har jag min Scott Scale, den är riktigt bra på XC, om det inte är för knöligt.
Det jag söker är något som inte blir helt värdelöst uppåt och klarar att köra ganska hårt nedför. Har inga större ambitioner att åka DH i toppfart men det ska funka att testa enklare DH när kompisarna drar med en till Vallåsen eller liknande.
Jag cyklar mest på Söderåsen så det är mycket uppåt ibland men också riktigt härliga nedförslöpor.

Om det nu är så svårt att hitta nya cyklar i dagsläget hinner man ju spara ihop mer deg tills det marknaden släpper. Annars kan jag sikta in mig på något begagnat. Budget just nu ca 20-25' för begagnat men om det blir nyköp får jag väl lägga på 10' till. Vill gärna slippa bygga om en ny cykel för att den ska funka...
Tyvärr har jag snöat in på Trek Fuel som verkar funka till det mesta men de cyklarna är dyrare än guld...
Ett lokalt alternativ är Cube Stereo 120 Race som verkar bra i förhållande till pris.
Jag klarar mig bra med aluram men vill gärna ha bra komponenter i fjädring, växlar, bromsar och drivpaket.
Blir att leta vidare och framförallt läsa på mer vilka komponenter som funkar bäst i förhållande till priset.

Mvh Emil
Med en budget på 25 så får du ganska rudimentära delar (för ny cykelk), så du är beredd på det. Du får traska upp till 35-40 innan du får bra (men inte bäst) komponenter.

Jag vet inte var den ligger mot tex jeffsey som också dragit iväg i slaglängd.
Spectral verkar väl bra om den inte spricker.
Mike Kazimer brukar gilla long low slack, han älskade meta tr som verkar vara något av ett monster i trailkategorin. Men han veekade bekymrad när han recenserade X. Verkar vara en cykel som har bakhjulet på toppen och framhjulet nedanför backen vid typisk svensk fallhöjd.

Konas "normala" enduro är ju process 153. Verkar grym. Men också det tror jag är en renodlad enduromaskin.

Mike Kazimer brukar gilla long low slack, han älskade meta tr som verkar vara något av ett monster i trailkategorin. Men han veekade bekymrad när han recenserade X. Verkar vara en cykel som har bakhjulet på toppen och framhjulet nedanför backen vid typisk svensk fallhöjd.

Konas "normala" enduro är ju process 153. Verkar grym. Men också det tror jag är en renodlad enduromaskin.
Det som talar emot Meta TR är väl att den är byggd som en stridsvagn och väger bly. Årets modell får väl även anses vara en Enduro-hoj, inte trail?

Det som talar emot Meta TR är väl att den är byggd som en stridsvagn och väger bly. Årets modell får väl även anses vara en Enduro-hoj, inte trail?
TR ska ju stå för trail och den har inte megaslaglängd och verkar ok att trampa. Men om den är en trailcykel så är det nog en trailcykel för dom som bor där det finns riktiga berg. Var sugen på att köpa den när den kom, såg läcker ut. Men jag sansade mig som tur är och såg till faktiska behov istället. Fast den kanske är en perfekt endurorejser för Stockholmstävlingar.

TR ska ju stå för trail och den har inte megaslaglängd och verkar ok att trampa. Men om den är en trailcykel så är det nog en trailcykel för dom som bor där det finns riktiga berg. Var sugen på att köpa den när den kom, såg läcker ut. Men jag sansade mig som tur är och såg till faktiska behov istället. Fast den kanske är en perfekt endurorejser för Stockholmstävlingar.
Beror ju på hur man definierar trail såklart. Förra årets modell känns ju mer trail. Med tanke på vikt och geometri på årets modell skulle jag säga enduro, ”trots” 140mm bak. 64.5* HA är rätt slappt. Å andra sidan skulle jag säga att Stumpjumper 130/140mm är en trailhoj ”trots” 65* HA.

Om du har möjlighet så provkör olika cycklar, är väldigt stor skillnad på cyckel och cyckel. Körde en Orbea Laufey HT tidigare och hade nästan betalat för en Occam, men tänkte jag provkör den iallfall, M-ltd modell med allt, och blev grymt besviken, så tänkte ja kan ju prova vidare och snegla in på en Stumpjumper, men då jag skulle hämta provcyckeln så hade dom lånat ut den så tog en Trek Fuel istället, och den satt som handen i hansken, kändes helt rätt för den cyckling jag gör, så det blev en EX8XT.
Geometrin är mycket lika med Occam men kändes som helt totalt olika cycklar. Så själv kommer nog inte köpa nått via nätet i framtiden utan att provköra.

Om du har möjlighet så provkör olika cycklar, är väldigt stor skillnad på cyckel och cyckel. Körde en Orbea Laufey HT tidigare och hade nästan betalat för en Occam, men tänkte jag provkör den iallfall, M-ltd modell med allt, och blev grymt besviken, så tänkte ja kan ju prova vidare och snegla in på en Stumpjumper, men då jag skulle hämta provcyckeln så hade dom lånat ut den så tog en Trek Fuel istället, och den satt som handen i hansken, kändes helt rätt för den cyckling jag gör, så det blev en EX8XT.
Geometrin är mycket lika med Occam men kändes som helt totalt olika cycklar. Så själv kommer nog inte köpa nått via nätet i framtiden utan att provköra.
Det är nackdelen med att köpa på nätet, ingen provcykling.
Finns handlare i närheten som säljer Scott, Trek, Cube och lite andra märken. Har även kompisar med lite olika märken som jag kan testa innan köp.
Det är ändå mycket pengar som ska läggas ut.

Provcykla en sväng är överskattat... en dag möjligen. Dämparinställningar, däck, stam, sadel mm.

Att komma fram till att en Occam är helt fel, men en EX8 är helt rätt, är nog beviset för att provcykling ska göras med förstånd. Eller bara ta den man tycker är snyggast av den långa listan ovan. Det är mer rätt!

Senast ändrad:
På vilket sätt? Sådant som är lätt att justera, som stamlängd, styre mm kan ju göra en hel del.
Håller med. Fyndade en Trance som kändes lite klumpig för en avdankad xc-åkare. Med längre styrstam, kapat styre 2+2 cm, lite större klinga och snabbare däck så blev det en annan cykel. Nu till blöthösten så åkte grovdäcken på igen :)

[
Håller med. Fyndade en Trance som kändes lite klumpig för en avdankad xc-åkare. Med längre styrstam, kapat styre 2+2 cm, lite större klinga och snabbare däck så blev det en annan cykel. Nu till blöthösten så åkte grovdäcken på igen :)
Samma här. Det tar ju även några rundor att få till rätt dämpartryck, däcktryck (om man bytt modell/märke), höjd på styre, sadelposition, styrvinkel och sådant.

ÄLSKAR MTB! Åkt sedan 2016, köpte 2017 en hardtail. Radon ZR Team 29" för ca 10K. Fina delar! Shimano XT på bakväxel, framväxel, kassett, främre och bakre nav samt växelreglage. Inga konstigheter! Älskar att trycka på ordentligt på stigar och få upp farten och jaga tider. Men även lite lagom svåra bergs och skogspartier med en hel del stigar sten och skit. Åkte cykelvasan på 3:22 (medel 27,8km/h) vilken jag blev väldigt nöjd med. Senare år har jag mycket mer börjat åka svårare trails och söker mig mer in mot skogen, (skitkul!) och är sjukt sugen på en fulldämpad! Jag dreglar när jag ser vännernas 150 och 160mm TREK och SCOTT-cyklar men inser nog mer och mer att All Moultain/Enduro kanske är att gå för långt för min del då jag älskar tempot så mycket. Samtidigt vill jag inte betala massa extra pengar för ett märke när det är komponenterna som är det viktiga.

Så...
1. Vad tror ni är en bra MTB-kategori för mig att köra på?
2. Och vilka märken och modeller skall jag kika mer på? Jag vill ju inte betala en massa mer än jag behöver bara för att det ska stå SCOTT på cykeln som sagt.

Tack på förhand för er hjälp och är det nåt jag glömt nämna så fråga på!

Komponenter är för all del viktigt men det viktigaste är ändå ramen på en FS. Se till att det blir en som är uppskattad av andra åkare som kör så som du vill köra. Sen vill man så klart ha en hyffsad gaffel och bakdämpare, men det behöver inte vara några av de dyrare för att fungera bra. Resten är finlir tycker jag - bromsar och drivlina av instegsmodell, typ Shimano Deore funkar bra t.ex. Ska man köpa nytt så får man dock oftast mer för pengen om man köper komplett och då får man ju tumma på detaljer i specen (om det inte är helt konfigurerbart vilket ju är mer sällsynt fortfarande).

På vilket sätt? Sådant som är lätt att justera, som stamlängd, styre mm kan ju göra en hel del.
Jag upplevde att Fuelen hade mera comfort, bättre ergonomi och mindre pedalstrikes, följsam på leden och mera flow, en sån cyckel som man kan kan köra hela dagen utan att bli totalt slut i kroppen. Occamen är ingen dålig cyckel men kändes mera race och kantigare än Fuelen och fick den inte att passa mej personligen alls jämtemot Fuelen som satt direkt som handen i hansken, och då 90% av terrängen runt hemknutarna består av flatmark och stubb/sten och rötter så var Fuelen ett mycket bättre val för mej.

Hade hem båda cycklarna över helgen och körde samma stigar och backe, så man skulle få så bra överblick som möjligt, provade olika dämpar/däck tryck och sadelposition men bytte inte stem eller nått annat.

Tillbaka
Topp