Dags för FS hoj! Köpråd!

Tommi87

Aktiv medlem
Dags för FS hoj! Köpråd!
Nu ska drömmandet bli verklighet!
Dags att inhandla en heldämpad hoj!

Men vad ska man ha för någon?
Jag har cyklat en hel del när jag va yngre men haft ett långt uppehåll tills förra året då jag köpte mig en hardtail.
Håller mest till i skogen och gillar stigar och stök!
Har bara haft Hardtails innan så FS är helt nytt för mig.

Min hardtail är 29" och känner att jag vill inte ha det på min FS, utan det är 26 eller 27,5 som gäller.
Hur lång fjädringsväg ska man ha?
Har tittat på diverse hojar från Specialized, Scott, Kona och Trek.
Min budget är upp till 25000:- men hällst 20000:-.
Modellerna jag fastnat för med mer slaglängd är: stumpjumper, remedy 7 och kona process.
Dom med lite mindre slag är: camber evo, scott spark, trek fuel ex 7 och genius.
Känns som en djungel och är svårt att testa sig fram då man endast får klämma lite på hojarna ute på en parkering. Så tips från er som kan uppskattas.
Är det någon hoj jag missat som jag borde kika närmare på?

Mvh Tommi

Dags för FS hoj! Köpråd!
Det optimala hade ju naturligtvis vara att testa i skogen. Jag har vid några tillfällen bytt cykel under någon kilometer lr så i skogen så man stillat någons nyfikenhet hur just den modellen jag har känns. Sedan tror jag att man inte behöver stirra sig allt för blind på Hjulstorleken. Geometrin i övrigt är minst lika viktig. Har nu en stumpjumper evo 29, och den är lekfull och rolig som bara den. Hade spark 29 innan och den va kanske lite mer trampeffektiv, men inbjud inte till roligheter på samma sätt. Har testat spark i 650b med och den kändes lika mycket grusväg som 29 av modellen. Så det bästa är kanske att haka på några happyrides och fråga snällt om man kan få prova någons cykel en liten bit av riden. Då vet man hur den beter sig i skogen. Även fast det kanske inte den du är ute efter så kan men hitta andra märken med liknande geometri så man kan få en liten uppfattning om hur din tilltänkta kommer bete sig.

Dags för FS hoj! Köpråd!
Har kollat runt lite och provat en specialized camber 29er.
Tror det va 120 slag på den, klarar man lite stökigare körning med drops och lite hopp med 120 slag?
Eller ska jag satsa på mer slaglängd som bland annat Kona process eller stumpjumper fsr evo?
Är 187 lång och väger ca 90kg.

Dags för FS hoj! Köpråd!
Min camber comp 29 har gått vasan, brötig enduro och järvsö bergcykelpark (inte värre än dom röda lederna) och det är jag som är begränsningen inte hojen.

Dags för FS hoj! Köpråd!
Det låter ju bra, verkar som att cambern (om jag förstått det rätt) är mer "lätt trampad" än vad stumpjumpern är. Lite mer al around.
Hur är det med ordentliga drops? bottnar du dämparna?

Dags för FS hoj! Köpråd!
Är också på gång att köpa ny. Kona Process 153 DL ligger bra till. Vill ha gaffelvinkel på 66-67°. Men eventuellt blir det för dyrt så jag sneglar även på Commencal Meta V4 som kommer i oktober.

Dags för FS hoj! Köpråd!
Hagman skrev:
-------------------------------------------------------
> Det optimala hade ju naturligtvis vara att testa i
> skogen. Jag har vid några tillfällen bytt cykel
> under någon kilometer lr så i skogen så man
> stillat någons nyfikenhet hur just den modellen
> jag har känns. Sedan tror jag att man inte
> behöver stirra sig allt för blind på
> Hjulstorleken. Geometrin i övrigt är minst lika
> viktig. Har nu en stumpjumper evo 29, och den är
> lekfull och rolig som bara den. Hade spark 29
> innan och den va kanske lite mer trampeffektiv,
> men inbjud inte till roligheter på samma sätt.
> Har testat spark i 650b med och den kändes lika
> mycket grusväg som 29 av modellen. Så det bästa
> är kanske att haka på några happyrides och
> fråga snällt om man kan få prova någons cykel
> en liten bit av riden. Då vet man hur den beter
> sig i skogen. Även fast det kanske inte den du
> är ute efter så kan men hitta andra märken med
> liknande geometri så man kan få en liten
> uppfattning om hur din tilltänkta kommer bete
> sig.

En stumpy evo 29a borde väl vara en av se cyklar som minst kan beskrivas som lekfull?

Dags för FS hoj! Köpråd!
jofahjalm skrev:
>
> En stumpy evo 29a borde väl vara en av se cyklar
> som minst kan beskrivas som lekfull?

Druckit gin till frukost? Stumpy EVOn är ju bara bus & lek! Skillnaden mot er som hojjar runt på små pojkcyklar är ju att vi med 29ers kan cykla fort medans vi har kul :-)

ApansBror skrev:
> Min camber comp 29 har gått vasan, brötig enduro
> och järvsö bergcykelpark (inte värre än dom
> röda lederna) och det är jag som är
> begränsningen inte hojen.

Nog för att man kan glorifiera sin egen cykel, men nånstans går väl gränsen? Att nämna Vasan & Järvsö i samma mening..

Senast ändrad:
Dags för FS hoj! Köpråd!
Alla gillar olika, men det är en myt att alla 29er är tråkiga. Hur det är med just Stumpjumpern kan jag dock inte uttala mig om.

Dags för FS hoj! Köpråd!
Inte alls att den är dålig eller trist, men en 29:a med jättemycket slag och superlång hjulbas är inte direkt sinnesbilden av lekfull cykel.

Dags för FS hoj! Köpråd!
Henrik83
> Nog för att man kan glorifiera sin egen cykel,
> men nånstans går väl gränsen? Att nämna Vasan
> & Järvsö i samma mening..

Flåt men till mitt försvar måste jag medge att vasan kördes innan jag visste bättre...

Dags för FS hoj! Köpråd!
Tommi87 skrev:
> Det låter ju bra, verkar som att cambern (om jag
> förstått det rätt) är mer "lätt trampad" än
> vad stumpjumpern är. Lite mer al around.
> Hur är det med ordentliga drops? bottnar du
> dämparna?

Den är lättrampad och ang dämparna handlar det om att vara noga med inställningarna och vara aktiv med kroppen.
Jag skulle vilja beskriva det som att den jämnar ut stöket lite lagom och ger bra feedback på vad du åker över men den tar inte bort det som lite längre slag gör (egen åsikt)

Dags för FS hoj! Köpråd!
Jag tycker den är d ialla fall. Den känns lätt och har hitils inte stött på några problem där man inte tar sig igen lika lätt som med min 26a när jag hade den.
Sen vet jag efter att ha testat cambern att stumpjumpern inte är fullt lika kvick. Men jag tycker inte på något sätt att den är trög. Ska d kastat någon skugga över den i mina ögon så tycker jag att revelation gaffeln kan ge lite väl mycket flex, men bara när det är rejält brant och stökigt. Tror dock att om man ser till södra Sverige så funkar cambern utan problem till mer eller mindre allt. Urbottning av dämpare kan man lyckas med oavsett om det är 100 lr 200 slag. Det handlar ju om vad man utsätter den för, på vilket sätt och hur dämparna är inställda lika mycket som hur långt slaget gäller. Eller?

Dags för FS hoj! Köpråd!
Har precis köpt en Trek Remedy 7. Iofs bara cyklat en gång på den sen jag köpte den, men den känns riktigt bra :)

Va i samma läge som du, bara kört HT innan och en budget på ca 20000 SEK. De modellerna som jag valde mellan va Remedy 7, Kona Process 134 och Giant Trance 2. Svårt att säga varför jag fastande för Treken, men fick för mig att dämpningen på den va snäppet bättre. Sen va det 15% rea på den också, så då va det bara att slå till.

Dags för FS hoj! Köpråd!
Inställning av dämparna får inköpsstället hjälpa mig med, men är helt med på att fel inställda grejer inte fungerar som dom ska.
Har som sagt en ht 29er nu, som jag tycker är grymt skön när det är mer grusväg / lättar stig.
Men tycker det flexar en del i grejerna.
Så jag kommer satsa på 27,5 efter allt jag läst. Lite mer lättrullad än 26an och stadigare/smidigare än 29an.

Kollad på Trek Remedy 7an och tyckte den verkade riktigt fin. Så jag ringde till Bike Place här i gbg då dom skulle ha en inne. Men den blev såld i går, fel storlek också.
Så då återstod att beställa en 2015 för fullpris 22xxx.
Men för några lappar mer får man en Stumpjumper eller en Process.

Återstå att se vilken det blir, verkar inte va någon handlare som har dem inne i rätt storlek.
Får nog snällt vänta tills 2015s lineup kommer.

Dags för FS hoj! Köpråd!
ApansBror skrev:
> Ta den som hjärtat vill ha så slipper du fundera
> om du gjorde rätt.

När hjärtat får välja får plånboken lida.

Dags för FS hoj! Köpråd!
pts_79.
Det är lugnt den va ändå för liten!
18,5 va det på den du köpte?

:D

Ska försöka skona plånboken så gott det går, därför jag forskar runt lite!

Dags för FS hoj! Köpråd!
Iom att du bor i götet kan du få prova en stumpjumper om du vill.
Bara att höra av dig på PM i nästa vecka när jag e hemma från järvsö igen.

Dags för FS hoj! Köpråd!
Tackar Hagman!
Va inne hos Sportson en sväng i dag, hörde att dem hade fått in en stumpjumper.
Visserligen storlek Medium och 29", men fick provcyklat i alla fall.
Kändes väldigt bra men liten. Blev dock lite besviken på att det inte gick att låsa dämparna.
sedan så berättade han att det bara va stumpjumper fsr evo som fans med 650b.
och då va vi helt plötsligt uppe i 28 sköna gröna...
Men blev bra sugen!!!

Dags för FS hoj! Köpråd!
Iarsaw:
Funderar på den med!
Efter kvällens tänkande så står det faktiskt i mellan Kona Process 134 och Trek Remedy 7.
Kan inte motivera prishoppet till stumpjumpern för mig själv!

Det är ett krig mellan snåljåpen på ena axeln och mitt inre barn på andra axeln!

Någon som har någon input om dessa två?
Beställer en i morgon!

Dags för FS hoj! Köpråd!
Jag tycker båda verkar vara riktigt fina hojar. Jag vet inte vad du får för pris på dom, men jag tycker dom är hyffsat likvärdiga. Ta den som tycks kännas bäst.

Dags för FS hoj! Köpråd!
jofahjalm skrev:
> Jag tycker båda verkar vara riktigt fina hojar.
> Jag vet inte vad du får för pris på dom, men
> jag tycker dom är hyffsat likvärdiga. Ta den som
> tycks kännas bäst.

Håller med Jofa, dom är väldigt lika i spec och det är bara upp till hjärtat att bestämma, DOCK är det ju vissa skillnader som är värda att beakta Remedy'n har något vassare dämperi (både fram o bak) vilket kostar en hel del om du får för dig att ngn gång uppgradera MEN Process'n har kortare kedjestag (om än bara marginellt kortare) och lägre "överrörs-höjd", den första gör hojen lekfullare och den andra parametern är viktig om du är kort och rädd om dina ädlare delar..
En annan faktor är hur Happy-creddig cyklarna är och där kommer alltid en Trek stå sig slätt mot en Kona, lite som att jämföra en Volvo med en... ja jag kommer inte på något bra att skriva här... men likvärdig men mer unik, kanske som en SAAB fast som inte går/gått i kånken...

// L

Dags för FS hoj! Köpråd!
Jag har inte testat Konan, men på pappret verkar den jättetuff. Jag har däremot rullar runt lite på en remedy och jag tycker den känns jättebra. Däremot kan det vara värt att gå upp i storlek om du väker Remedyn jämfört med Konan.

Dags för FS hoj! Köpråd!
Nu börjar det komma lite matnyttiga råd!
Konans infästning för bakdämparen ser lite klen ut...
Jofahjalm: jag tror jag ska ha 19 eller 19,5. Är 187 lång...och lagom fet!
Har du koll på storlekarna?

Dags för FS hoj! Köpråd!
Det kan jag inte säga att jag har. Jag tycker däremot du ska jämföra cyklarnas ramstorlek genom deras reachmått och utgå från det. Eftersom du är så lång tänker jag mig att instegshöjden inte kommer vara ett problem. Att byta till en kortare styrstam på treken kostar jordnötter.

Dags för FS hoj! Köpråd!
Tommi87 skrev:
> Nu börjar det komma lite matnyttiga råd!
> Konans infästning för bakdämparen ser lite klen
> ut...

Då har du sett fel, det håller, det lovar jag dig. Kona har biffat på konstruktion av länkage, bussningar osv just av den anledningen att det ska hålla. Den är därför ingen lättviktare. Process i medium väger in på 14.3 kg

Senast ändrad:
Dags för FS hoj! Köpråd!
Tack för alla råd!
I provcyklade jag en trek remedy 8 29".
Ville ha en hint om hur 27.5an är och den fanns ju inte inne.
Kändes stor, trög manövrerad och var svår när det gick uppför. Men jätte skön fjädring! Den bara va där när man behövde den utan att vara jobbigt gungande när man ska trampa på. Kanske bara va bra inställd?
Sen blev det provåk av en Kona process 111 29"
Allt som verkar finnas hemma just nu verkar vara 29"
27.5 orna verkar försvinna innan dom hinner ställa ut dem i butiken!
29" provåktes i alla fall!
Väldigt mycket mer lättmanövrerad än remedy 8an 29".
Passade mig väldigt bra. Den gick precis dit jag ville och lekfull som 17!

Så jag bokade en 134@!

Nu får jag bara hoppas att fjädringen på 134 lever upp till mina förväntningar och 27.5 orna kommer nog vara pricken över i:er!
Förresten...Dropper post is The shitt!

Dags för FS hoj! Köpråd!
Sitter också och ska köpa en FS.
Har varit inne på Radon Slide 130 8.0 / 9.0 SL, ROSE Root Miller, och är just nu inne på dessa två från CUBE:
CUBE Stereo HPC 120 Pro
CUBE Stereo HPC 140 Race
Kan f-n inte bestämma mig :P
Är det stor skillnad mellan några av dessa hur de kommer kännas åkmässigt, eller ska jag bara gå efter hjärtat?
Tips från coachen? :-D

Dags för FS hoj! Köpråd!
Efter att provcyklat lite olika hojar och känns hur olika dem känns. Så känner jag att procykling är ett måste för en glad amatör som mig själv!
Klart, är man mer erfaren så kanske man kan läsa sig till vad man får.
Jag själv vågade inte beställa något jag inte provat.

Dags för FS hoj! Köpråd!
Tommi87 skrev:
> Efter att provcyklat lite olika hojar och känns
> hur olika dem känns. Så känner jag att
> procykling är ett måste för en glad amatör som
> mig själv!
> Klart, är man mer erfaren så kanske man kan
> läsa sig till vad man får.
> Jag själv vågade inte beställa något jag inte
> provat.

+1000000000000000000

Provcykling och att lära känna sig själv och sina behov är ett måste. Att köpa en cykel baserat på vad andra tycker är ganska korkat om man inte själv vet vad man vill/ska ha.

Dags för FS hoj! Köpråd!
Tyvärr finns det inga butiker i närheten där man kan provcykla dessa modeller.
Skulle butiken mot förmodan ha ett någorlunda sortiment på FS så är det Specialized, Cannondale, Scott, vilka jag inte är intresserad av... :P

Får väl vänta tills 2015-modellerna trillar in, och ta mig de 30 milen till Häggs...

Dags för FS hoj! Köpråd!
Det kan nog vara klokt. Lägger man ut 25 000 kr på en cykel (eller vad som helst egentligen) så kan nog en resa på 30 mil vara en väl värd investering.

Tillbaka
Topp