Dålig kvalite eller bara slitage på däck?

Knasgas

Ny medlem
DSC_0204.JPG
Köpte i maj ett bra Race king 2.2 continental CykelVasa paket. Märkte igår efter tvätt på däcken såg slitna ut på sidan av däcket. Känns som dom borde hålla längre än några månader. Eller är det så att jag kanske haft otur att få ett måndags exemplar? Tänkte kolla med er happy'iter först och se vad ni tror, innan jag lastar på cykel på bilen och kör till cykelhandlaren där jag köpte däcken. Kanske inget att oroa sig över.

Fullt normalt. Sidoväggarna på de där däcken består mer av väv än gummi så det är inte konstigt att den syns igenom ganska fort.

Contis däck är dessutom särskilt benägna att se ut sådär. De kan bli väldigt fula innan det är någon fara.

De är kända för att ha känsliga sidoväggar. Du får inte skrapa i dem när du cyklar om du vill att däcken skall hålla, men det där ser inte farligt ut. Däck slits, vill du ha tåliga däck så köp tyngre däck med mer gummi i.

Tackar för snabba svar till en däck rookie :) har fortfarande bekymmer med att lära mig olika lufttryck...men efter ett punkering pga genomslag så har jag hellre lite mer än mindre luft i nu...kanske dumt?

Cannondale jekyl 1000 skrev:
-------------------------------------------------------
> Thunder burt snakeskin kanske är ett tåligare
> alternativ. Mina ser rätt bra ut efter 3
> månader.

Tackar för tipset...får nog bli det nästa gång :)

Har man rätt lufttryck så får man någon punktering då och då. Får du aldrig punktering även när du missar så har du för högt tryck för optimalt grepp.

Det roliga med dessa "sommardäck" är ju annars att de rullar rätt lätt även vid ganska låga tryck. Ett tyngre däck med massor av mjukt gummi och starka däcksidor går mycket tungt vid lågt tryck.

Höstdäcken pumpar jag hårda när jag skall ut och när transporten är klar släpper jag ut till rätt tryck. Så satans dåligt rull har de vid lågt tryck på hårt underlag. Sådant slipper man ju med race king och liknande lätta sommarpuppor!

?

lättviktsvarianterna suger rumpa både från conti och schwalbe. Se till att få "protection" varianten av Conti eller "Snakeskin" varianten av schwalbes däck om du kör annat än grusväg och vill ha lite gummi i sidoväggarna.

Det är också värt att komma ihåg att det är väven som är den huvudsakliga strukturella delen i däcken. Gummit är till för att ge grepp och slitstyrka (i den delen som ligger mot vägen), och lite skydd på däcksidorna. Landsvägsdäck skulle lika gärna kunna ha naken väv på delen som inte kommer i kontakt med marken.

Äh, det är ju bara kosmetiskt. Så länge man inte har problem med uppskuren väv har man ingen anledning att välja Protection.

Absolut, så länge det bara är kosmetiskt så är det förståss inget problem ;-). Problemet är att väven lätt skärs upp mot en vassare sten om det inte är så mycket gummi kvar, men risken beror förstås på terrängen man kör i. Väger man 95 kilo, har lite si och så teknik och frekventerar stenkistor så räcker ett sådant där däck inte länge. De Rocket Ron Racing Raplh som satt på min cykel höll en månad. Min Conti X-king Protection börjar först nu 2 år senare likna dessa.

Bra att veta att det oftast finns hållbarare alternativ av samma däck bara, om man tycker vikten är värt det vill säga.

Bengt-re skrev:
> Har man rätt lufttryck så får man någon
> punktering då och då. Får du aldrig punktering
> även när du missar så har du för högt tryck
> för optimalt grepp.
>
> Det roliga med dessa "sommardäck" är ju annars
> att de rullar rätt lätt även vid ganska låga
> tryck. Ett tyngre däck med massor av mjukt gummi
> och starka däcksidor går mycket tungt vid lågt
> tryck.
>
> Höstdäcken pumpar jag hårda när jag skall ut
> och när transporten är klar släpper jag ut till
> rätt tryck. Så satans dåligt rull har de vid
> lågt tryck på hårt underlag. Sådant slipper
> man ju med race king och liknande lätta
> sommarpuppor!
>
> ?
I min värld så har man rätt lufttryck när man inte får punka på grund av för lågt tryck. Jag ofrar hellre lite grepp och slipper punka. Man vinner inga tävlingar med punktering och det är rätt trist avslutning på en cykeltur.

Cannondale jekyl 1000 skrev:
> Bengt-re skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har man rätt lufttryck så får man någon
> > punktering då och då. Får du aldrig
> punktering
> > även när du missar så har du för högt
> tryck
> > för optimalt grepp.
> >
> > Det roliga med dessa "sommardäck" är ju
> annars
> > att de rullar rätt lätt även vid ganska
> låga
> > tryck. Ett tyngre däck med massor av mjukt
> gummi
> > och starka däcksidor går mycket tungt vid
> lågt
> > tryck.
> >
> > Höstdäcken pumpar jag hårda när jag skall
> ut
> > och när transporten är klar släpper jag ut
> till
> > rätt tryck. Så satans dåligt rull har de vid
> > lågt tryck på hårt underlag. Sådant slipper
> > man ju med race king och liknande lätta
> > sommarpuppor!
> >
> > ?
> I min värld så har man rätt lufttryck när man
> inte får punka på grund av för lågt tryck. Jag
> ofrar hellre lite grepp och slipper punka. Man
> vinner inga tävlingar med punktering och det är
> rätt trist avslutning på en cykeltur.

Nä. Men för att inte riskera punka så måste man ha väldigt mycket för högt tryck och det är inte roligt att cykla så. Inte i regn och med snorhala rötter, spänger och hällar. Visst är det torrt så höjer jag också några hg över vad jag uppfattar som optimalt i syfte att hålla borta genomslagen och i viss mån minska rullmotståndet (vilket fungerar om det är torrt och hårt, men inte om det är för mjukt).

Mtb cyklar jag enbart för nöjes skull så hur man resonerar där när man tävlar har jag ingen aning om.

Cykelturen måste väl inte nödvändigtvis avslutas för att man punkar? Vänd hålet neråt och låt guckan täta eller byt slang och kör vidare :-)

dnleriksson skrev:
> Cykelturen måste väl inte nödvändigtvis
> avslutas för att man punkar? Vänd hålet neråt
> och låt guckan täta eller byt slang och kör
> vidare :-)

Nä. Jag har givetvis med mig slang, däcksjärn och pump. Så kul är det inte att gå....

Dock brukar jag höja trycket något hg i båda däcken efter punka så att man minskar risken för att punka igen och slut på reservslang.

Jag har lagningskit i reserv också för gå är jättetråkigt :-)
Men man blir ändå lite försiktigare när reservslangarna är slut för helst slipper jag laga slang bland mygg och bromsar!

Tillbaka
Topp