Dåliga bromsar på cyclocrosshoj?

dabac

Aktiv medlem
Hej på er,
En av arbetskompisarna köpte nåt som jag gissar platsar i kategorin fultyskar i form av en cyclocrosshoj. Den har några lustigt korta Avid V-bromsar, Tektro crossbromshandtag och sen Shimano 105 på styret. Crossbromsarna tar bra, men Shimanohandtagen bottnar mot styret innan det blir nåt bett i bromsarna.

Eftersom crossbromsarna tar bra så borde det väl vara rätt sorts bromsar monterade, men vad är det då för fel på de andra handtagen? Det är ju samma vajer, så man kan ju inte spänna till bara det ena handtaget.
Det enda jag kan komma på är att handtagen inte sitter "längst fram" på styret, utan lite ovanför böjen, vilket gör att styret nedanför hamnar onödigt nära själva bromsspaken. Låter det som en trolig diagnos, och är det ett sånt monteringsfel man kan vänta sig på en fultysk?

Det är väl något slags "mini v"-bromsar. Brukar sällan funka bra.. cantis är det som gäller som fälgbroms på cross.

Så länge det är fälgbromsar finns väl alltid utrymme för förbättring...

Men grejen är att de tar helt OK från crosshandtagen och nästan inte alls från Shimanohandtagen. Om det bara vore att bromsen som sådan var usel så skulle den ju inte funka från crosshandtagen heller.

Morfum skrev:
-------------------------------------------------------
> låter som shimano handtagen drar mindre vajjer
> än crosshandtagen?

Borde det inte vara tvärtom, om Shimanohandtagen tar i styret innan det har börjat bromsa så drar dom väl MER wire? Eller är det jag som har otur när jag tänker?

om shimano handtagen hade dragit mer vajjer så hade dom inte bottnat mot styret utan klossarna mot fäljen hade stoppat ist =)

eller? =D

Crosscar skrev:
> spänn vajern...

Vad skulle det hjälpa när glipan mellan klossar/fälg ser OK ut som den är? CX borde väl kunna klara några mm?

dabac skrev:
> Crosscar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > spänn vajern...
>
> Vad skulle det hjälpa när glipan mellan
> klossar/fälg ser OK ut som den är? CX borde
> väl kunna klara några mm?

MTB-handtagen drar normalt mycket mer vajer än Road-handtagen (men har mindre mekanisk ´utväxling´).
V- och Cantileverbromsar har större mekanisk utväxling än Road-bromsar, men har större armrörelse (d v s måste dras med mera vajer).
Är bromsar och handtag matchade fungerar allting bra och är lättmekade.
Det går att köra cantileverbromsar med Roadhandtag (och bock-styre) men det är satans lätt att handtagen slår i styret alldeles för tidigt... Men har man Road-handtag som inte drar alltför snålt och bromsar som inte är alltför krävande så funker det.
Men dom måste vara fintrimmade och utan flex, bra hölje/grov vajer.
Den vajersnutt som förbinder bromsarmarna kan man experimentera med, korta av eller längda något, eller (allra bäst) att ha en liten metallplatta som sprider ut dragpunkterna en aning åt sidorna så draget blir mer lodrätt...

Jag vill inte gå in på den principiella skillnaden mellan V-bromsar och Cantilevers, har aldrig hört någon förklara detta på ett trovärdigt sätt. Mekanist sett fungerar de på samma sätt även om dragvajern fästs annorlunda.

Av Cantileverbromsar som matchas mot road-handtag är DiaCompe 987 klassiska, finns fortfarande att få tag i.

Man kan naturligtvis också använda en ´Travel Agent´, d v s utväxling på vajern...

Sammanfattningsvis: Det går hyggligt på min cross som är lite omstukad för lugn touring. Men inte är det så där ruskigt fältmässigt. Men läckert med Ergo + Cantisar som kan få stopp på allt.

Läs lite mer på t ex:
http://tandem-fahren.de/Mitglieder/Christoph_Timm/DropBrakes.htm#caliper
http://www.bikepro.com/products/brakes/brakes.shtml

/Lasse

Senast redigerad av en moderator:
Morfum skrev:
> om shimano handtagen hade dragit mer vajjer så
> hade dom inte bottnat mot styret utan klossarna
> mot fäljen hade stoppat ist =)
>
> eller? =D

Jo, så blir det ju naturligtvis. Som jag misstänkte, hade jag alltså otur när jag tänkte där...

Man kanske skulle lämna in sin cross till lbs.
Tycker också att kantileverbromsarna tar dåligt,
medans "x-tra"bromsarna funkar ok.

Ja spänn vajern.
bromsarna som sitter "på bocken" drar mer vajer än fegisbromsarna som sitter närmare styrstammen (som tidigare talare sa). Hjälper det inte så tar du bort fegisbromsarna eller skaffar travelagent eller byter till cantilever. Lätt va :D

Cross funkar bäst med cantilever och endast ett par bromshandtag, så har det varit i urminnes tider och kommer så förbli ;)

...Det går ju att konventera till skivbroms också (skrattar ironiskt då diskussionen frekvent är uppe)

Måste trimma mellanvajern så den kommer så nära 180 grader (så trubbig vinkel som möjligt) mellan bromsarna man kommer men fortfarende kan få ur framhjulet vi behov... Då behöver man inte dra så mycket vajer i bromshandtagen för att få ordentlig bromsverkan ! :-)

Åh, en precis sådan cykel, med sådana bromsar har jag haft (notera viss betoning på haft). Ett starkt, men inte det enda, skälet att den sedermera kom att gå under klubban var just bromsarna. Men visst - de funkar säkert jättebra maj-augusti. I Spanien...

lassebergman skrev:
> MTB-handtagen drar normalt mycket mer vajer än
> Road-handtagen (men har mindre mekanisk
> ´utväxling´).
> V- och Cantileverbromsar har större mekanisk
> utväxling än Road-bromsar, men har större
> armrörelse (d v s måste dras med mera vajer).

Nu blev det fel. Road- och cantibromsar använder samma utväxling, V-bromsar har en annan. Road-handtag och cantibromsar funkar fint.

oxr skrev:
> lassebergman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > MTB-handtagen drar normalt mycket mer vajer än
> > Road-handtagen (men har mindre mekanisk
> > ´utväxling´).
> > V- och Cantileverbromsar har större mekanisk
> > utväxling än Road-bromsar, men har större
> > armrörelse (d v s måste dras med mera vajer).
>
>
> Nu blev det fel. Road- och cantibromsar använder
> samma utväxling, V-bromsar har en annan.
> Road-handtag och cantibromsar funkar fint.

Elementär lektion i mekanik finns på:
http://www.sheldonbrown.com/cantilever-geometry.html

MVH
Lasse

Tillbaka
Topp