Dåligt flyg i min cykel.

Spacekitty

Aktiv medlem
Dåligt flyg i min cykel.
När jag tar mig över "rollers" så är det som om cykeln vill just bara rulla över fastklistrad i marken istället för att flyga över. Är det low speed compression jag ska peta på för att få mer flyg i ekipaget? Eller är det rebound?

Dåligt flyg i min cykel.
lång cykel?

en annan underlättande faktor när man ska över hinder är att accelerera.

pröva det över farthindren med bilen någon gång. har man spett på drivhjulet går det att passera betydligt fortare:)

Dåligt flyg i min cykel.
Tryck ner lite innan hoppet så får du lite boost.

Det är väl två saker att ta hänsyn till. En när du träffar hindret och en när du lämnar det.

Lite snabbare rebound skulle jag säga skickar upp dig lite mer när du lämnar hindret. Ta ett steg i taget, det händer lätt mycket, framförallt bak.

Dåligt flyg i min cykel.
Kanske cykla med några erfarna duktiga cyklister som kan berömma teknik och inställningar för att få det att bli bättre? Svårt att lära sig allt själv om man måste återupptäcka det andra med blod, svett, tårar och mosade ramar redan har lärt sig.

Dra igång en Tisdags raid i MTB teknik träningslära. Det är stor chans att det dyker upp några kunniga rävar som kan göra dig snabbare.

Dåligt flyg i min cykel.
Spacekitty sa:
När jag tar mig över "rollers" så är det som om cykeln vill just bara rulla över fastklistrad i marken istället för att flyga över. Är det low speed compression jag ska peta på för att få mer flyg i ekipaget? Eller är det rebound?

Om du vill få mer "pop" så kan du minska mängden returdämpning, du kan även testa med lite mer luft i dämparna.
Testa på något ställe där det inte gör allt för ont att krascha och minska returdämpningen tills det börjar kännas okontrollerat, då kan du sakta öka tills du hittar en bra balans.

Dåligt flyg i min cykel.
Beroende på hur rollerserna ser ut kanske det helt enkelt är för lite fart, precis som påpekats tidigare.

Dåligt flyg i min cykel.
theBrand sa:
För övrigt, klassisk happy:
TS ställer en fråga om sin cykel, får svar om teknik för att hoppa....

Åas. En TS frågar vad man skall välja för kedja för att den skall hålla och får svaret att inte växla under belastning. Inte heller det svar på det TS frågade men ändå ett svar som löser TS problem.

Dåligt flyg i min cykel.
jag brukar poppa gaffeln sen beroende på fart/typ av roller kommer bakhjulet flyga efter eller rulla ner. Känns som det beror väldigt mycket hur rollern ser ut.

Säkert nån som bunnyhoppar dem också.

Men som sagt jag är amatör.

Dåligt flyg i min cykel.
glitch sa:
theBrand sa:

Klassisk happy, TS klarar inte av ett moment hen inte behärskar, tror att lösningen går att fixa genom materialet :)

Det är väl oftast en samverkan mellan människa och maskin? Så rätt teknik och rätt inställningar så går det bättre.

Dåligt flyg i min cykel.
marr sa:
Vallåsen på söndag med?

Just idag känner jag mig alldeles för mör i armar och lår för att svara ja.

---

Jag litar på Muffin här ovan, han kan cykla han. Rebound, lite snabbare ett steg i taget, till att börja med. theBrand säger samma, så två plus på detta.

Cyklarna beter sig helt olika trots samma pilot, därav att jag misstänker inställningarna gjorda av den här amatören. Jag har klurat ut det här med att komprimera lite innan själva hoppet, det fungerar till viss del på ena cykeln.

Dåligt flyg i min cykel.
Spacekitty sa:

Det verkar ju som om dämparna funkar optimalt. :)

frid!

Dåligt flyg i min cykel.
Miracle sa:
Spacekitty sa:

Det verkar ju som om dämparna funkar optimalt. :)

frid!

Men ibland vill man väl köra lite mer YOLO.

Dåligt flyg i min cykel.
Bengt-re sa:
theBrand sa:

Åas. En TS frågar vad man skall välja för kedja för att den skall hålla och får svaret att inte växla under belastning. Inte heller det svar på det TS frågade men ändå ett svar som löser TS problem.

Eller varför inte det religiösa svaret, shimano växlar bättre än sram under belastning :)

Dåligt flyg i min cykel.
Förkort reach, fel gaffelvinkel och fel hjulstorlek. Tyvärr har jag inte excel på mobilen. Annars hade jag kunnat visa det med en tabell.

Filma och lägg upp, svårt att ge tips när man inte ser vad som händer. Om du inte vill att happy ska se dig finns ju alltid t.ex. Ryan Leechs online coaching.

Dåligt flyg i min cykel.
Jag måste vara rätt trög för jag förstår inte varför man vill justera inställningen på sin hoj efter något scenario som varar 0.000001% av sin cykeltur & i gengäld försämrar 99.99999999% av sin cykeltur. Att göra som vissa föreslår att ändra rebound, visst, det kan fungera i just det scenariot som beskrivs men dom flestas körstil hanterar inte den typen av retur helt optimalt.

Så, justera hojen efter miljön du kör 99% av tiden, resterande 1% kompensera med att träna upp tekniken.

Dåligt flyg i min cykel.
Spacekitty sa:
marr sa:
Vallåsen på söndag med?

Just idag känner jag mig alldeles för mör i armar och lår för att svara ja.

---

Jag litar på Muffin här ovan, han kan cykla han. Rebound, lite snabbare ett steg i taget, till att börja med. theBrand säger samma, så två plus på detta.

Cyklarna beter sig helt olika trots samma pilot, därav att jag misstänker inställningarna gjorda av den här amatören. Jag har klurat ut det här med att komprimera lite innan själva hoppet, det fungerar till viss del på ena cykeln.

Klart du ska! :)

Dåligt flyg i min cykel.
JesperA sa:
Jag måste vara rätt trög för jag förstår inte varför man vill justera inställningen på sin hoj efter något scenario som varar 0.000001% av sin cykeltur & i gengäld försämrar 99.99999999% av sin cykeltur. Att göra som vissa föreslår att ändra rebound, visst, det kan fungera i just det scenariot som beskrivs men dom flestas körstil hanterar inte den typen av retur helt optimalt.

Så, justera hojen efter miljön du kör 99% av tiden, resterande 1% kompensera med att träna upp tekniken.
Klokt. Jag håller fast vid 'kör fortare'.

Dåligt flyg i min cykel.
JesperA sa:

Vad är det som säger att den är optimal för resten av åkningen som den är nu?
Jag såg det som bit av kakan att lära sig vad som händer när man gör det ena eller andra. Träna teknik säger många, men vad är teknik exakt? Hur ska man kunna träna nåt man inte vet om? Därför frågar man och tar åt sig, sållar bland tips och sen provar.

Som att boosta hoppen som kom som tips här medans man ofta läser andra att det är fel.
Tycker det är ett bra ämne för diskussion istället för att bara prata reach som dominerat sista året.

Dåligt flyg i min cykel.
Raggamuffin sa:
Vad är det som säger att den är optimal för resten av åkningen som den är nu?
Jag såg det som bit av kakan att lära sig vad som händer när man gör det ena eller andra. Träna teknik säger många, men vad är teknik exakt? Hur ska man kunna träna nåt man inte vet om? Därför frågar man och tar åt sig, sållar bland tips och sen provar.
Självklart vet jag inte om OP:s nuvarande inställning är optimalt då denne inte beskrivit sin nuvarande setup men med tanke på vad som efterfrågas med mer "pop" så går förslagen mer åt trial hållet (ej att förväxla med trail), & ja, när jag tränar manual & bunnyjump upp på stubbar eller bord så fungerar den rebounden som många föreslår jättebra, så, alla "trix" som är under <5km/h gynnas jättebra av den rebounden som föreslås av många i tråden,

Det som efterfrågas av OP är mer åt "hjälp mig att få upp cykeln i luften*"-hållet, vilket är raka motsatsen till vad en dämpar-setup rimligtvis bör vara fokuserad på, nämligen att behålla däckens kontakt med marken så mycket som möjligt för att få ut så mycket av cykeln & cykelkörningen som möjligt.

Men visst, vill man vara mer åt "lek" hållet så kan man vrida sönder rebound inställningen & studsa omkring som en hare, jag tycker också att det är jätteskoj & cykeln känns jätte-livlig & underhållande men man skall ju inte tro att det är en "bra" dämpar-inställning, det är ju en väldigt ineffektiv inställning då den är bättre lämpad för lek än för körning.

Senast ändrad:
Dåligt flyg i min cykel.
En bra inställd dämpare fungerar väl så som man önskar för det underlag man kör för stunden. Sen ställer man om den om underlaget skiftar karaktär. Det är inte supersvårt att snabba upp rebounden lite när man ska köra pumptrack, eller slugga ner den när man ska kladdig stig.

Dåligt flyg i min cykel.
Luthman Photography sa:
En bra inställd dämpare fungerar väl så som man önskar för det underlag man kör för stunden. Sen ställer man om den om underlaget skiftar karaktär. Det är inte supersvårt att snabba upp rebounden lite när man ska köra pumptrack, eller slugga ner den när man ska kladdig stig.
Absolut, jag håller med, men byter du verkligen rebound såfort du möter en "roller"?

Dåligt flyg i min cykel.
Jag justerar tills jag är nöjd. Sen kör jag. Knappt att jag ids ändra inställning mellan liftåka och stigtrampa ens...

Dåligt flyg i min cykel.
JesperA sa:
Luthman Photography sa:
Absolut, jag håller med, men byter du verkligen rebound såfort du möter en "roller"?

Nej, det gör jag inte. Jag rattar rätt lite på mina dämpare. Men om man ska köra en vända pumptrack i en halvtimme eller så, för att träna, ja då kan man ju kosta på sig att vrida lite.

Dåligt flyg i min cykel.
Luthman Photography sa:

Det här.

Jag är van att alltid justera från annat tävlande och på en cykel finns det väldigt få saker i jämförelse, så att inte aktivt leta upp den gratis-tid som finns i materialet hade gett mig dåligt samvete.
Att inte vrida på måfå utan fundera, ändra, prova tycker jag är viktigt för att skapa den erfarenhet som gör att man sätter fjädringen "rätt".
Det är inte så lätt att analysera ett helt åk om man är så tidig i sin utvecklingskurva som TS är, då kan jag tycka det är bra att träna och justera på en sorts hinder i taget. Det var så jag läste in grundfrågan men det kan vara jag som misstolkat.
Farten ökar mycket och snabbt i början vilket kan göra att de inställningar som var trygga i början inte fungerar så bra längre .

Ingen ändrar "när man möter en roller", det är väl att dra det hela till en rätt överdriven spets?

Ett steg snabbare rebound, är det "vrida sönder rebound inställningen"? Ger rätt smalt register att få rätt på det..

Dåligt flyg i min cykel.
H. sa:
Jag justerar tills jag är nöjd. Sen kör jag. Knappt att jag ids ändra inställning mellan liftåka och stigtrampa ens...

+1 och av den anledningen kör jag hellre med lite segare rebound än nödvändigt. För jag orkar aldrig skruva på reglagen när jag får syn på något hopp och en för snabb retur dom ynka tiondels sekunderna jag är på hoppen kan ge ganska så stora konsekvenser för resterande cykeltid...

Dåligt flyg i min cykel.
larsaw sa:
H. sa:

+1 och av den anledningen kör jag hellre med lite segare rebound än nödvändigt. För jag orkar aldrig skruva på reglagen när jag får syn på något hopp och en för snabb retur dom ynka tiondels sekunderna jag är på hoppen kan ge ganska så stora konsekvenser för resterande cykeltid...

Tänker precis likadant ?

Dåligt flyg i min cykel.
JesperA sa:
Luthman Photography sa:

Ingen byter väl mitt i åkningen.
Jag kör ibland lite snabbare retur när jag kör skogsstig och så saktar jag ner den litegrann när det ska köras bikepark, för att lugna ner bakänden lite. Men oftast har jag nog den lite lugnare inställningen för jag orkar inte hålla på.. ?

Dåligt flyg i min cykel.
larsaw sa:
H. sa:

Fast vi pratar väl inte ändra i ett åk?
Hur hittade ni era inställningar utan att få ändra på vägen dit? :)

Att man kanske inte önskar samma inställning på en torr Spruffs och en våt Bräckebäcksleden, att vrida två klick innan man ger sig ner är ju ingen enorm uppoffring av arbete och tid.

Sen har vi inte ens börjat med att känslan är ett rätt dåligt verktyg att använda för att veta vad som går fortast, man får använda en klocka. Vad som kan vara roligast eller tryggast kan man använda känslan till.

Dåligt flyg i min cykel.
H. sa:

Nu har jag det så bra att cykeln bara används för parken. Det finns tid att lägga två sekunder på att skruva lite här och där i liftkön mellan åken för att kanske känna skillnad och lära sig, kanske släppa ut mer luft ur däcken. Den behöver inte ha en mellanmjölksinställning som fungerar både där och på Snickersturer i skogen.

Raggamuffin sa:
Att inte vrida på måfå utan fundera, ändra, prova tycker jag är viktigt för att skapa den erfarenhet som gör att man sätter fjädringen "rätt". Det är inte så lätt att analysera ett helt åk om man är så tidig i sin utvecklingskurva som TS är, då kan jag tycka det är bra att träna och justera på en sorts hinder i taget. Det var så jag läste in grundfrågan men det kan vara jag som misstolkat.

Det är helt rätt tolkat. Jag kan inte tänka mig att jag har rätt inställningar när jag bara börjat med att ställa alla reglage i mitten och pumpa enligt tabell på gaffelbenet, och det kan helt omöjligt vara rätt för alla åkare och situationer.

Det kändes bra att rulla över rollers i början, jag det hörs ju på namnet att man ska göra. Men nu när jag börjar få lite fart så upplever jag att cykeln jobbar mot mig istället för med mig när jag ska över, även när jag töntar mig och rycker i styret.

Jag skruvade lite efter lunch senast och fick helt plötsligt flera PR mot tidigare när jag fått sämre tider pga trött. Ren tur? Inte helt säker, måste prova mer, kanske skruva tillbaka och se om det går långsammare igen.

Senast ändrad:
Dåligt flyg i min cykel.
Hur kan man lägga x antal tusenlappar på fjädring och cyklar och INTE justera hydraliken i sakerna?!

Blir lite konstigt när det inom cykelindustrin är en vansinnig hype på ex kashima som förvisso är en överlägsen coating (har själv kontakt med företaget till min fjädrin, så jag klankar ABSOLUT inte ner på den) då den även coatar invändigt i rören.

Men att köpa såna prylar och inte justera hydraliken utefter underlag är ju bara dumdristigt.

Cross och Roadracing-förare som vet hur mycket rätt inställd fjädring kontra underlag gör för både cykeln, upplevelsen, greppet och känslan..

Mvh Förvirrad :)

Dåligt flyg i min cykel.
Hobbytrampare sa:
Cross och Roadracing-förare som vet hur mycket rätt inställd fjädring kontra underlag gör för både cykeln, upplevelsen, greppet och känslan..

MTB-scenen är fantastiskt långt efter rally och motocross som jag kört innan när det kommer till det här.
Vi la hela dagar med loggning och spreadsheets för att hitta tiondelar.

Dåligt flyg i min cykel.
Raggamuffin sa:
Hobbytrampare sa:

MTB-scenen är fantastiskt långt efter rally och motocross som jag kört innan när det kommer till det här.
Tur man inte är drabbad av det. Låter ju hemskt glädjedödande. Sjukligt rent av ;-)

Men jag plusettat att laborera friskt för att hitta det som känns bäst och roligast. Eller kanske snarare det som uppfyller det syfte man själv är intresserad av. Oavsett om det är tid eller nöje.

Senast ändrad:
Dåligt flyg i min cykel.
Raggamuffin sa:
Hobbytrampare sa:

Alltså, reglagen används, men för att hitta en sweetspot som gillas för den typ av underlag man oftast kör. För min del har jag inget intresse av att lägga dagar på att trimma dämparinställningar, jag har inte direkt 200 åkdagar per år. Snarare 10, iaf om vi snackar liftdagar.

Jag kör heller inte särskilt mycket mot klockan längre, även om jag kör med Strava. Viktigare är att kroppen håller för hela dagar på cykeln och då kommer man långt med känsla. Sen handlar väl mycket om erfarenhet också. Har man kört mtb och DH i 20 år så går det ganska lätt att hitta en tune som passar ens åkstil.

Tillbaka
Topp