Hobbytrampare sa:
Returen är ingen "dämpning", så skall man sakta ner returen så behöver man snarare "minska dämpningen"
Antingen har man snabb eller långsam retur, när du skruvar på justeringen är det så simpelt att det sitter en liten nålventil som justerar oljeflödet igenom shimstacken (simpelt förklarat)
Består inte dämpningen av både kompression- o returdämpning? Man använder olika system för att kontrollera fjädringshastigheten på båda hållen. Det är väl bara inom svensk mtb som man blandar ihop fjädring o dämpning?
I en rak text-översättning från engelskan så blir det absolut en form av dämpning. Men formuleringen ovan som jag svarade lät lite diffus. I gemene Mans ögon så är ju "dämpningen" (oftast) fjäderhårdhet/lufttryck.
Egentligen är det ju somsagt en flödesjustering på både comp och rebound som ändrar "hårdhet" eller snabb/långsam vissa returjusteringar anger hard/soft fortfarande, om än mer ovanligt idag. men jag har aldrig stött på en stötdämpare som inte fungerar på annat sätt än vad jag beskrev ovan.
Finns säkert lika många ord och förklaringar som vi har knäckta ramar på
happy.
Meningen med mitt inlägg var bara att ge en form av "förenkling" av hur systemet är uppbyggt, och hyäur jag brukar göra. och gjorde jag det mer förvirrande än innan så ber jag om ursäkt för det. :)
Men jag är ju ny inom cykling, men en stötdämpare är alltid en stötdämpare:)