Dåligt flyg i min cykel.

Dåligt flyg i min cykel.
Raggamuffin sa:
Hobbytrampare sa:
Cross och Roadracing-förare som vet hur mycket rätt inställd fjädring kontra underlag gör för både cykeln, upplevelsen, greppet och känslan..

Mvh Förvirrad :)

MTB-scenen är fantastiskt långt efter rally och motocross som jag kört innan när det kommer till det här.
Vi la hela dagar med loggning och spreadsheets för att hitta tiondelar.

De som rejsar i dh gör väl nåt liknande.

Dåligt flyg i min cykel.
Valhalla_ sa:
larsaw sa:
H. sa:
Jag justerar tills jag är nöjd. Sen kör jag. Knappt att jag ids ändra inställning mellan liftåka och stigtrampa ens...

+1 och av den anledningen kör jag hellre med lite segare rebound än nödvändigt. För jag orkar aldrig skruva på reglagen när jag får syn på något hopp och en för snabb retur dom ynka tiondels sekunderna jag är på hoppen kan ge ganska så stora konsekvenser för resterande cykeltid...

Tänker precis likadant ?

Hah! Jag som hopp-rädd fjant-hare provade faktiskt just idag att sänka rebounden på bakdämparen (superdeluxe) mellan två åk i shimano och det hade väldigt stor effekt trots bara ett klick. Innan har bakhjulet pressats upp av vissa hopp, vilket inte direkt ingett förtroende att satsa på stora hopp eftersom jag landar på framhjulet emellanåt:)

Brukar ha snabb rebound för att lätt kunna studsa över vissa hinder eller kontrollerat mellanlanda i dubbeldrop-situationer. Får bolla mer med detta imorn

Dåligt flyg i min cykel.
Antar att du menar sakta ner, dvs öka returdämpningen? Rätt bra grej att göra när man ska hoppa för att slippa att bakhjulet kickar tillbaka och vänder en framåt.

Dåligt flyg i min cykel.
Ja precis, ändrade så att den rör sig tillbaka långsammare:) ... skumt med inverterade skalor, skäms konstruktörer

Superdeluxe är sjukt skön men just nu önskar jag att den hade fler klick på rebounden, tror den har 7 eller 8 bara

Dåligt flyg i min cykel.
Jolinwood sa:
Ja precis, ändrade så att den rör sig tillbaka långsammare:) ... skumt med inverterade skalor, skäms konstruktörer

Superdeluxe är sjukt skön men just nu önskar jag att den hade fler klick på rebounden, tror den har 7 eller 8 bara

Min har 9 klick, dvs 10 lägen.

Dåligt flyg i min cykel.
Spacekitty sa:
Jolinwood sa:

Min har 9 klick, dvs 10 lägen.

Min jade har jättemånga. Men det är 3-4st på slutet som är intressanta typ.
Min ttx har inte lika många, men bara två som är intressanta.

Dåligt flyg i min cykel.
Returen är ingen "dämpning", så skall man sakta ner returen så behöver man snarare "minska dämpningen"

Antingen har man snabb eller långsam retur, när du skruvar på justeringen är det så simpelt att det sitter en liten nålventil som justerar oljeflödet igenom shimstacken (simpelt förklarat)

Räknar man klick, så är 0 från helt stängt och moturs till man känner första klicket.

(Normalt sett) Lägre siffra = lågsammare retur dvs mindre flöde på oljan. Högre siffra =snabbare retur

Högfarts-retur och kompression/HSC (om sådant finns) ändrar i princip rideheight på dämparen, ej att förväxla med Sag då även detta måste vara korrekt.. och även hur stötdämparen jobbar på snabba små slag, alltså inget som man generellt skruvar på för att göra hojen "hårdare"

När jag hittat rätt på HSC så avviker jag aldrig mer än några få klick, och det först när man verkligen jobbat ALLT annat rätt och man märker att man vill få fjädringen/cykeln att jobba i ett annat läge på slaget.

Det är absolut en hel vetenskap med fjädring, men generellt sett är gemene man rädd för att vrida på dom stackars rattarna, ta en dag, gör stora justeringar (på en sak i taget) så märker ni hur hojen beter sig, skriv ner från grund-setup och fyll i ändringar. Efter ett tag har man fått lite hum om det och helt plötsligt börjar den eviga jakten på setup :)

Jag brukar göra i dessa steg:
Grundinställda klick
Sag bak, hitta något stabilt men ändå kvickstyrt som inte slår igenom allt för lätt.

Gaffeltryck/sag fram (sag fram är svårt att göra rättvisa mätningar på)

Comp/retur bak
Comp/retur fram

Hsc bak (om det finns)
Hsc fram (om det finns)

Sen får man gå några varv runt och tunea ?
Och när man väl hittar sin sweetspot, så blir allt roligare, oavsett sport!

Väl mött!??

Dåligt flyg i min cykel.
Jolinwood sa:

Jag förbannar min mcleod som har steglös inställning av returen. Önskar den hade några få lägen istället..

Dåligt flyg i min cykel.
Raggamuffin sa:
Hobbytrampare sa:
Cross och Roadracing-förare som vet hur mycket rätt inställd fjädring kontra underlag gör för både cykeln, upplevelsen, greppet och känslan..

MTB-scenen är fantastiskt långt efter rally och motocross som jag kört innan när det kommer till det här.
Är det inte för att människan här står för mycket mer än i en bil?
Det liksom poänglöst att leta tiondelar när ingen lever som en ett proffs i övrigt.

HTFU liksom.

Senast ändrad:
Dåligt flyg i min cykel.
Stervelo sa:
Raggamuffin sa:
Hobbytrampare sa:

Är det inte för att människan här står för mycket mer än i en bil?
Det liksom poänglöst att leta tiondelar när ingen lever som ett proffs i övrigt.

HTFU liksom.

Dåligt flyg i min cykel.
Mårten sa:
Jag brukar inte lyssna på folk på happy när det gäller dämparinställningar. Det är en bra början.

Jordi på Fox däremot:

+1

Om man föredrar text finns det en del bra grundinfo här också:
https://m.pinkbike.com/news/suspens...up-technicians-leogang-dh-world-cup-2019.html

"If your sag is set up right your next step will be to make sure the rebound is not too slow. Normally, you go to the faster side; faster rebound makes for a better working fork and shock. On the compression side, it's best to start in the middle and then work your way up or down. Most riders set their rebound too slow. Also, many riders feel like it's a compression issue, but actually it's coming from the rebound because the shock or fork doesn't respond fast enough and you get all the hits, all the bumps, and you'll feel it in your hands. Many people just make their compression softer and softer but it's actually coming from the rebound."

Dåligt flyg i min cykel.
Så förstår jag rätt att dämpinginställning är en kompromiss mellan XC och flyg? Jag vill snabb rebound till rotmättor, men min son gillar nu Candyland i Fiskartorpet. Där verkar det att jag får en kick från backfjädring och roterar neråt när jag flyger över tabletops nedför. Där skulle langsamare rebound vara bättre, verkar det.

Dåligt flyg i min cykel.
Att bli buckad är inte en direkt funktion av returinställning. Det kan bidra lite, men oftare är problemet att folk går bak på cykeln av rädsla vilket gör att cykeln blir ojämt komprimerad och bakfjädringen kastat åkaren framåt när framhjulet lämnar hoppet.

Dåligt flyg i min cykel.
Tack för tipset. Tror att jag sitter/står centralt, men ska hålla koll nästa gång.

Senast ändrad:
Dåligt flyg i min cykel.
jofahjalm sa:
Att bli buckad är inte en direkt funktion av returinställning. Det kan bidra lite, men oftare är problemet att folk går bak på cykeln av rädsla vilket gör att cykeln blir ojämt komprimerad och bakfjädringen kastat åkaren framåt när framhjulet lämnar hoppet.
Herregud vad feg du är, jag sa exakt detta till en viss person du fotat ett par gånger som knäcker 10 ramar per år, alltid hänger med röven 10 meter bakom bakdäcket med full kompression (till råga på allt tror personen att bottna ur är något att eftersträva i varje hopp) på dämparen men 0mm komp på gaffeln. År efter år såg man denna värdelösa körtekniken på alla bilder han lade upp, han skrev upprepade gånger i misär å rambrott tråden, så du vågade inte hjälpa personen IRL att förbättra sin teknik, när jag gav han förslaget på förbättring då blev det väldigt defensivt svar. Å nu ger du samma förslag som jag gjorde?

Så du håller hellre tyst IRL när en person skadar sig & sina cyklar pga sin extremt bristfälliga teknik & vågar bara ge förslag till en annan i forumet när din polare/bekant (eller vad eran relation är) är i stort behov av rådgivning.

Var det inte du som hade ett hellas rådgivning tråd också, kanske missminner mig men isåfall är det ju rätt märkligt att du inte vågar säga till IRL

Dåligt flyg i min cykel.
Jofa har klivit in flera gånger och assisterat mig med mina dämpar-inställningar mera än vad man rimligt kan begära av någon och haft rätt.

Dåligt flyg i min cykel.
jofahjalm sa:
Syftar du på mig eller Berk JesperA?

Jag hoppar kasst och bryter av ramar, eller är det någon som jag borde ha hjälpt?
Det var till dig. Ville inte hänga ut åkaren med namn här då denne av någon anledning tog väldigt illa vid sig när denne gavs förslag på förbättring (som sagt, personen var frekvent postare i misär & rambrott tråden), så jag tyckte det var läge att gå in & styra upp besväret men det uppskattades tydligen inte & personen fortsatte på samma spår så, kanske du sagt till IRL också & personen tagit lika illa vid sig då. Jag ville inte fortsätta diskutera med personen i tråden då denne inte uppskattade det, var flera andra som sa till personen med men...ibland blir folk bannade; inte för vad som faktiskt sägs utan hur andra reagerar på det som sägs så jag struntade i att fortsätta diskussionen.

Vet du verkligen inte vilken åkare jag syftar på? Det finns lixom bara en med röven bakom däcket & som aldrig någonsin i sitt liv komprimerat gaffeln. Säg till om du vill ha PM men kanske räknas som uthängning.

Synd iaf att personen tog förslag som en personlig förolämpning men men

Tomcaten sa:
Jofa har klivit in flera gånger och assisterat mig med mina dämpar-inställningar mera än vad man rimligt kan begära av någon och haft rätt.
Absolut, jag har också sett jofa gå in & hjälpa, det sa jag inget om, men just detta gällde en person som uttryckligen inte bett om hjälp men som absolut skulle behöva hjälp med tanke på dennes misär

Senast ändrad:
Dåligt flyg i min cykel.
Hobbytrampare sa:
Returen är ingen "dämpning", så skall man sakta ner returen så behöver man snarare "minska dämpningen"

Antingen har man snabb eller långsam retur, när du skruvar på justeringen är det så simpelt att det sitter en liten nålventil som justerar oljeflödet igenom shimstacken (simpelt förklarat)

Består inte dämpningen av både kompression- o returdämpning? Man använder olika system för att kontrollera fjädringshastigheten på båda hållen. Det är väl bara inom svensk mtb som man blandar ihop fjädring o dämpning?

Dåligt flyg i min cykel.
JesperA sa:
Det var till dig. Ville inte hänga ut åkaren med namn här då denne av någon anledning tog väldigt illa vid sig när denne gavs förslag på förbättring (som sagt, personen var frekvent postare i misär & rambrott tråden), så jag tyckte det var läge att gå in & styra upp besväret men det uppskattades tydligen inte & personen fortsatte på samma spår så, kanske du sagt till IRL också & personen tagit lika illa vid sig då. Jag ville inte fortsätta diskutera med personen i tråden då denne inte uppskattade det, var flera andra som sa till personen med men...ibland blir folk bannade; inte för vad som faktiskt sägs utan hur andra reagerar på det som sägs så jag struntade i att fortsätta diskussionen.

Vet du verkligen inte vilken åkare jag syftar på? Det finns lixom bara en med röven bakom däcket & som aldrig någonsin i sitt liv komprimerat gaffeln. Säg till om du vill ha PM men kanske räknas som uthängning.

Synd iaf att personen tog förslag som en personlig förolämpning men men

Haha! Då tar vi det i tur och ordning...

Jag är faktiskt inte säker på vem du syftar på. Det är extremt vanligt att folk hänger bak på cykeln. Det ger en falsk känsla av trygghet. Jag har själv gjort det jättemycket och anstränger mig fortfarande för att sluta göra det.

Den person jag mest förknippar med att hänga bakom cyklen är nog Davelind (men jag älskar fortfarnde den farbrorn), men han bryter inte av 10 cyklar om året. Han har också förmodligen hängt bakom cyklen sedan 1893 och han slår mig fortfarande på SBR och ESS, så det verkar lungt för honom. Men jag är sjukt pepp på ett PM med ett namn!

Jag tar inget ansvar för hur andra cyklar. Personer som känner mig kan nog intyga att jag är i princip lika frispråkig i verkligheten som här. Eftersom det verkligen inte alltid uppskattas försöker jag undvika att göra det så att folk blir sårade. Exemplet med bilder och hänga bakom dropp är dock roligt eftersom just de senaste veckorna har jag filmat sådant och faktiskt påpekat det för personerna. Det är däremot extremt olika hur folk uppskattar sådant. Det är också väldigt lätt att höra detta en gång och sedan extremt svårt att ändra sitt beteende. Det är bara att titta på stigcyklister i allmänhet. Det är ju jättemånga som helt enkelt inte blir bättre på att cykla när åren går. Det är inget krav på att man ska bli det heller. Tycker man det är kul att cykla och man vill hänga bak på cykeln är det bara att göra så.

Dåligt flyg i min cykel.
Jag hängde ut bakåt (och neråt) tills jag satt på däcket och fix turbofart in i sadeln med hela paketet.

Tror crossmax har bild på min ställning efter den erfarenheten ?

Dåligt flyg i min cykel.
Behovet av bakhäng har väl minskat i och med att cyklarna blir längre. Förr behövde man ju flytta tyngdpunkten mer bakåt för att inte flyga framåt. Nu är det tvärtom, om man inte står hyfsat centrerat tappar man styrförmågan. Typ.

Dåligt flyg i min cykel.
vad händer med happy? snart får det bytas namn till Sveriges otrevligaste dramaforum

Hur som helst, tack för tipset att ha mer vikt fram! Det känns ju ur en psykologisk synvinkel väldigt logiskt att man drar sig bakåt om man upplever att man landar på framhjulet ibland. Kan säkert vara det som spökar.

Hoppas ni löser er tvist, och reder ut vem som är fegast och modigast:)

Dåligt flyg i min cykel.
Jag vet inte riktigt i vilken utsträcknig jag köper tvisten, men jag är säkert modigast.

Det där med att hänga bakåt är extremt vanligt och normalt är det något man gör just eftersom man är rädd att flyga framåt, men som ger motsatt effekt.

Jag misstänker att flera här har en (felaktig) uppfattning om min faktiska förmåga på en cykel. Jag är inte duktig på att cykla. Jag tycker bara det är kul, gör det inte mycket och är inte rädd för att testa saker utanför min komfortzon.

Dåligt flyg i min cykel.
C-dale sa:
Hobbytrampare sa:

Består inte dämpningen av både kompression- o returdämpning? Man använder olika system för att kontrollera fjädringshastigheten på båda hållen. Det är väl bara inom svensk mtb som man blandar ihop fjädring o dämpning?

I en rak text-översättning från engelskan så blir det absolut en form av dämpning. Men formuleringen ovan som jag svarade lät lite diffus. I gemene Mans ögon så är ju "dämpningen" (oftast) fjäderhårdhet/lufttryck.

Egentligen är det ju somsagt en flödesjustering på både comp och rebound som ändrar "hårdhet" eller snabb/långsam vissa returjusteringar anger hard/soft fortfarande, om än mer ovanligt idag. men jag har aldrig stött på en stötdämpare som inte fungerar på annat sätt än vad jag beskrev ovan.

Finns säkert lika många ord och förklaringar som vi har knäckta ramar på
happy.

Meningen med mitt inlägg var bara att ge en form av "förenkling" av hur systemet är uppbyggt, och hyäur jag brukar göra. och gjorde jag det mer förvirrande än innan så ber jag om ursäkt för det. :)

Men jag är ju ny inom cykling, men en stötdämpare är alltid en stötdämpare:)

Dåligt flyg i min cykel.
Flödesjusteringen dämpar rörelsen åt endera hållet. In eller ut. Mer dämpning långsammare rörelse mindre snabbare rörelse. Eller så säger man bara långsammare eller snabbare direkt. Finns ingen anledning att strula till det med att hitta på ännu fler benämningar än vi redan har :-)

Dåligt flyg i min cykel.
Luthman Photography sa:
Raggamuffin sa:
Hobbytrampare sa:

De som rejsar i dh gör väl nåt liknande.

Japp, exempel:

Dåligt flyg i min cykel.
Hobbytrampare sa:
Returen är ingen dämpning, däremot finns det returdämpning, vilket är sättet man kontrollerar returen på. Och vill man sakta ner returen så måste man ÖKA returdämpningen.

Dåligt flyg i min cykel.
Spacekittys cykel funkar ju uppenbarligen redan så bra att flyger fram genom leden på en xc-tävling i det tekniska, så nu kan vi fokusera på det som är viktigt i tråden, JesperAs anklagelser mot mig.

Inte för att det är viktigt, men det är mycket roligare jämfört med nybörjare som tror dom kan skruva på dämparen till dom cyklar bra.

JesperA har du inte varit tuff nog för att outa objektet i sin orosanmälan, men detta objektet har själv hört av sig till mig. Det visar sig då vara någon som jag inte ofta cyklar med, även om jag tror ansiktet är bekant från SBR och tisdagsrajd etc. Detta gör situationen så mycket mer förvirrande eftersom jag nu blir tveksam till om jag har något fotomaterial liggandes uppe som egentligen inte borde ha fått visats utanför Darknet.

JesperA: Är detta fotomaterial du hänvisar till:

Då vill jag förtydliga att om jag häcklar/filmar på ett SBR så tror jag inget ansvar för passerandes cyklisters säkerhet eller välbefinnande.

Jag kommer inte heller driva frågan om utpekad cyklists säkerhet vidare. Men om det tror alt blir en intervention och det serveras bärs kan jag titta förbi. Främst för bärsen, men det är också schysst att nicka instämmande från den höga hästen.

Dåligt flyg i min cykel.
Riktigt underhållande tråd med både grova felaktigheter och många rätta saker .Allra bäst är nog youtube som har patentlösning på allt när det kommer till fjädringen.
Kanske dax att göra en svensk guide på det fråga Terje Hansen om hjälp.

Tillbaka
Topp