Dåligt rull i hjulen?

• Trådstartare Trådstartare petterh
  • Start datum Start datum
P

petterh

Guest
Dåligt rull i hjulen?
Köpte en Gary Ficher Ged nyligen, den känns avingen trögcyklad, och i nedförsbackar så accelererar den inte så mycket i fart. Jag jämförde med en Trek 6700 genom att rulla hjulen (uppochner) och det var ett helt annat rull i treks hjul, riktigt stor skillnad!

vad kan jag göra, finns det någon sktuv att justera, eller är det så stor skillnad på rullet?

Med Vänliga Hälsningar Petter

Dåligt rull i hjulen?
Om den är helt ny så kan det vara lite trögt i lagren. Stick ut och rulla med den några timmar så slits det in. Har du kollat så inte bromsarna ligger på?

Dåligt rull i hjulen?
Naven är väll ett raltift litet problem jämfört med däcken??..vad sitter det för cäk på och hur mcyket luft har du i dem?

Dåligt rull i hjulen?
Tackar för alla tips!
Bromsarna ligger inte på och cykeln är rätt ny, så naven kanske slits in, annars får jag kolla på lagerspänningarna? tackar.

Dåligt rull i hjulen?
Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Naven är väll ett raltift litet problem
> jämfört med däcken??..vad sitter det för cäk
> på och hur mcyket luft har du i dem?

LSD?

Dåligt rull i hjulen?
Läste en engelsk cykelbok där beskrev de hur man körde in lagren med fin ventilslippasta och en borrmaskin, kanske inget att rekomendera?

Dåligt rull i hjulen?
Om det inte är dåliga nav eller bromsarna tar i så kan det väl även vara att det var större och därmed tyngre däck och fälg på trekken? Är ingen expert här men det gör väl att man måste föra in mer energi för att få fart på den och med lika mycket friktion i båda fallen så borde den då rulla längre? :)

Äsch, har rätt dålig koll...eller kanske?

Dåligt rull i hjulen?
Enklast är det väl att ta loss hjulet och hålla i axeln. Det märks tydligt när man roterar hjulet om lagerspelet är för litet. Ett litet spel måste det vara för att snurra lätt ,där ska ju olje/fett filmen finnas.

Tillbaka
Topp