Dam-hybrid för pendling 15 km och små utflykter

Tjej, 159 cm lång behöver en hybrid för att kunna cykla till jobbet, vilket är c:a 1,5 mil. Sedan kunna ta cykeln någon gång i veckan till den lokala badplatsen någon mil hemifrån.

Vad som behövs är således korg och/eller pakethållare för detta ändamål.

Annat som är mycket positivt:
Lyse
Lås

Budgeten ligger på mellan 5-10 000.

Vilken cykel skall man rekommendera? Gärna en som finns i butik i Stockholmsområdet, men även postorder kan fungera.

Kona dew är väl ett vanligt råd på en skapligt billig, men ändå helt oki cykel.

Nöjd med min året runt-pendlare

https://www.specialized.com/se/en/bikes/fitness/vita/vita-elite-disc/106504

Även om vikt inte är angett väger den "naken" 8,3 kg vilket är guld eftersom man ändå tynger ner med massa krafs som skärmar etc. Normalt sett så väger av någon anledning dito cyklar 11 kg och över, vilket lätt drar iväg med några kg till, dvs bla jobbigare att bära upp och ner för trappor.

Inne på min andra efter inbrottet.

Köpt i butik.

Aliide sa:

Även om vikt inte är angett väger den "naken" 8,3 kg vilket är guld eftersom man ändå tynger ner med massa krafs som skärmar etc. Normalt sett så väger av någon anledning dito cyklar 11 kg och över, vilket lätt drar iväg med några kg till, dvs bla jobbigare att bära upp och ner för trappor.

Köpt i butik.

Går det att sätta på pakethållare och så på denna modellen?

Förresten, säker på att du vill ha rakt styre och sk fitness/racehybrid som pendlare på 15 km? Visserligen har du ju alla fästen men det har du ju oftast på en cx/ cx-liknande också. Har endast 8 km min kortaste väg till jobbet och det är nästan fullt tillräckligt för att inte förbanna att man inte kan ändra handposition mer. Samtidigt som jag på något sätt gillar rakt då jag ändå tycker lite bredare styre ger lite bättre kontroll i svängar etc.

Kommer du pendla året runt i alla väder rekommenderar jag iaf hydrauliska varje dag i veckan. Till pendling med alla stopp och start känns trygg och effektiv bromsverkan A och O!

(att vissa tjuter något förbannat så fort skivorna är lite skitiga får man på köpet, ringlocka när man bromsar lite i väntan på att köra om blir onödigt, man märks för framförvarande som kan gå in till höger och ge plats... ;-) Eller så kan man göra rent skivorna med jämna. Och vissa tjuter aldrig oavsett hur skitig el dyl.)

Lås, önskade lampor, skärmar, ev pakethållare etc är ju något du köper till. Få säljs ju med dito grejer. Bättre att "få" vad man vill ha än någon annan bestämmer. Har tex köpt till ett Abus amparo ramlås för bakhjul så det räcker att låsa fast framhjul och ram om man är tvungen att parkera obevakat.

Även bytt pedaler naturligtvis, av någon anledning säljs alla cyklar i butik med pedaler, oftast värdelösa billiga hala grejer, gillar att ha grepp liksom. Hade på en kombi plattis/spd men nu dubbelsidiga spd, okej att man då är tvungen till skor som inte är skitsköna att gå i men eftersom jag ändå aldrig använde plattis-sidan och fel sida kom upp 50% av alla stopp/start så... Start tex när det blir grönt/ blir lucka etc går snabbare när man inte måste få fram rätt sida om fel kommit upp! Men det är jag det.

Fundera på vad du vill ha mao.

Trollskogen sa:
Aliide sa:

Köpt i butik.

Går det att sätta på pakethållare och så på denna modellen?

Japp, alla fästen finns. Cykelkorg har jag dock inte, men det går väl att sätta dit om man vill. Har http://bikezac.com/ hopvikt i ryggan om man måste handla på väg hem/ha med sig mer grejer till jobbet än vad som finns plats i ryggan etc. Väldigt smart dansk lösning!

Köp en Nishiki City

http://www.nishiki.se/kollektion/city/city-601

15km är inte speciellt långt och utan en sträcka man klara med vilken cykel som helst. City cyklarna är hyffsat lätta 14kg för 601 och har en sportigare geometri. Du får också en komplett cykel med skärmar, lyse, pakethållare kedjeskydd. Att eftermontera sådant blir oftast dyrt och blir sällan bra.

Nishiki finns hos många försäljare tex Sportson

Trollskogen sa:
Tjej, 159 cm lång behöver en hybrid för att kunna cykla till jobbet, vilket är c:a 1,5 mil. Sedan kunna ta cykeln någon gång i veckan till den lokala badplatsen någon mil hemifrån.

Vad som behövs är således korg och/eller pakethållare för detta ändamål.

Annat som är mycket positivt:
Lyse
Lås

Budgeten ligger på mellan 5-10 000.

Vilken cykel skall man rekommendera? Gärna en som finns i butik i Stockholmsområdet, men även postorder kan fungera.

Jag brukar slänga på ett KlickFix-fäste på styret på alla mina cyklar, det finns en uppsjö väskor (och korgar) som passar.
http://klickfix.com/index.php?lang=en

konstruktören sa:
Köp en Nishiki City

http://www.nishiki.se/kollektion/city/city-601

15km är inte speciellt långt och utan en sträcka man klara med vilken cykel som helst. City cyklarna är hyffsat lätta 14kg för 601 och har en sportigare geometri. Du får också en komplett cykel med skärmar, lyse, pakethållare kedjeskydd. Att eftermontera sådant blir oftast dyrt och blir sällan bra.

Nishiki finns hos många försäljare tex Sportson

Akta för kedjeskydd! Vill man kunna hålla rent och i kondition så ha inte massa grejer i vägen, för skiten kryper in ändå! Inte minst snö, salt och skit! Hade en gång något roterande kedjeskydd vid pedalarmen, värdelöst att försöka få klingor rena.
Hoppas förslaget på en tung citycykel var ironisk mao. Känns väl inte riktigt vad som efterfrågades. En pendelkittad "fittnes", iaf som jag förstått det. Lite mer "snabbpendlare", kortast möjliga tid från A till B utan för mycket insats. Har också harvat på en tung city. Snacka om blöt när man kom fram...

Självklart finns även Nishikin med inbyggd växel

http://www.nishiki.se/kollektion/city/city-407#Speficifikationer

Att köpa en billig cykel på Postorder från Tyskland jämfört med att köpa cykeln från lokal handlare som har möjlighet att serva cykeln. Är kanske inte är det bästa man kan göra.

Radon cykeln saknar också riktiga bromsar köp aldrig en cykel utan hydrauliska skivbromsar. Eller inbyggd rullbroms som 407.

Radonen saknar också kedjeskydd och dom Radoner jag sett har haft ganska dålig lack. Nishiki som kommer från Göteborg har alltid haft bra rostskydd och fin lack.

Utanpåliggande växel ger mindre motstånd men kräver ett visst underhåll. Inbyggd växel kräver mindre underhåll men går något trögare (fast inte mycket)

konstruktören sa:
Utanpåliggande växel ger mindre motstånd men kräver ett visst underhåll. Inbyggd växel kräver mindre underhåll men går något trögare (fast inte mycket)

Visst underhåll? Som rengöring och smörj då? Lättare att justera om behov uppstår med utanpåliggande också. Vilket kan behövas lika ofta/sällan som inkapslade. Kul när salt och modd tränger in i kapsel också.

Varför köpa en cykel som redan är utrustad? Och byta ut ditten och datten. Kanske vill ha bättre lampa, säkrare lås, lättare pakethållare etc etc. Varför då köpa först andra grejer (för man betalar för utrustningen som "ingår") och sedan byta ut. Räcker väl med att ev byta pedaler och däck (även om det inte kanske behövs, brukar sitta okej däck med extremt punkaskydd på vid köp, men man får roligare cykel med lägre rullmotstånd för överkomligt pris). Och sedan köpa till det man faktiskt behöver och önskar, inte något som någon annan bestämt.

15 km är en rätt respektabel sträcka att pendla. Håller med Aliide, köp något lätt och roligt och komplettera med de tillbehör du vill ha. Tänk på att du kommer spendera 7-8 timmar i veckan på cykeln.

Peth sa:
15 km är en rätt respektabel sträcka att pendla. Håller med Aliide, köp något lätt och roligt och komplettera med de tillbehör du vill ha. Tänk på att du kommer spendera 7-8 timmar i veckan på cykeln.

+1

Beroende på hur terrängen ser ut så är 15km enkel en ordentlig pendling. Visst det går som konstruktören säger att genomföra på vilken cykel som helst. Men beroende på vilka alternativ man har för transporterna så måste det vara kul, annars blir det inte långvarigt...

Jag går på Aliides linje, sikta på något hyfsat lätt och snyggt, och bygg på eftersom med vad ni känner för. Det finns massor med bra kluriga idéer, men de är oftast inte fabriksmonterade.

Det framgår inte om cyklisten är cyklist sedan tidigare, om inte så är det ännu viktigare att det är roligt!

h.g.j sa:
Peth sa:

+1

Beroende på hur terrängen ser ut så är 15km enkel en ordentlig pendling. Visst det går som konstruktören säger att genomföra på vilken cykel som helst. Men beroende på vilka alternativ man har för transporterna så måste det vara kul, annars blir det inte långvarigt...

Jag går på Aliides linje, sikta på något hyfsat lätt och snyggt, och bygg på eftersom med vad ni känner för. Det finns massor med bra kluriga idéer, men de är oftast inte fabriksmonterade.

Det framgår inte om cyklisten är cyklist sedan tidigare, om inte så är det ännu viktigare att det är roligt!

+1

Den city jag hade fick oftast stå, var inte hållbart att hålla fart på en typ 20 kg tung cykel, inte roligt överhuvudtaget. Vill TS pendla gäller faktiskt att att det absolut inte ska ta emot att ta cykeln, snarare tvärtom. Det ska ta emot att ta alternativ såsom kommunalt eller bil.

Köp alltså en lätt cykel, välj ut grundutrutsning såsom skärmar och pakethållare (som du ville ha) bland utbudet i butiken samtidigt som du valt ut cykeln som verkstaden sätter dit när som de monterar den (alt köp på nätet om dåligt utbud och montera själv/låt mekaniker i butiken få enkelt jobb).

Bra lampor köper man från Rose. Eller två billiga Lightster hos clas vilket är fullt tillräckligt för upplysta vägar. Om oupplyst krävs lite bättre om man vill se vägen lite längre och starkare, se sprickor och asfaltskador etc. Dvs välj lyse efter ditt behov.

Lysen är ju viktigast den mörka årstiden när det är mörkt dit och mörkt när man ska hem.

Står ju inte klart om du siktar på året-runtpendling men det hoppas jag ju! Bästa årstiden att pendla, någon gång fostrande men oftast helt underbart att rassla fram utan att trängas och få virus på virus i kommunala medel. Det ska som sagt ta emot att sätta sig på bussen och tunnelbanan!

Efter en tid kanske du upptäcker något annat du vill ha. Tex Airzound som hörs in i bilar efter att någon betett sig särskilt illa och man skulle ha använt signalhornet om man satt i bilen. Eller annat. Eller inget.

Som alla skriver så är vikt en viktig fråga.
En korg i fram är inte snyggt på en lite "snabbare" cykel och oftast har man en väska i den så då är det bara onödig vikt. En bra smidig cykelväska att ha i bak som är perfekt i storlek till det man oftast packar med sig är enligt mig att föredra.

Ett ramlås för att enkelt kunna låsa cykel och använda t.ex bygellås för att sen låsa fast cykel eller framhjul i något är en bra kombo.

Vad gäller belysning så är biltemas billiga och hyfsade. Känner man att man behöver mer så köper man till senare och har dom gamla kvar som reserv (t.ex i cykelväskan)

Det man mest av allt ska undvika är en cykelkorg på sidan av pakethållaren. Bland det mest irriterande att stöta på i cykelställ.
Burkar ställa ut dessa cyklar längst ut vid cykelstället på jobbet så jag slipper störas av deras platsupptagande.

LofaPope sa:
Som alla skriver så är vikt en viktig fråga.
En korg i fram är inte snyggt på en lite "snabbare" cykel och oftast har man en väska i den så då är det bara onödig vikt. En bra smidig cykelväska att ha i bak som är perfekt i storlek till det man oftast packar med sig är enligt mig att föredra.

Ett ramlås för att enkelt kunna låsa cykel och använda t.ex bygellås för att sen låsa fast cykel eller framhjul i något är en bra kombo.

Vad gäller belysning så är biltemas billiga och hyfsade. Känner man att man behöver mer så köper man till senare och har dom gamla kvar som reserv (t.ex i cykelväskan)

Det man mest av allt ska undvika är en cykelkorg på sidan av pakethållaren. Bland det mest irriterande att stöta på i cykelställ.
Burkar ställa ut dessa cyklar längst ut vid cykelstället på jobbet så jag slipper störas av deras platsupptagande.

+ 1
Och gärna har de också korg-fan på vänster sida vilket innebär att den inte bara irriterar när den är parkerad... Behöver jag använda min Bikezac så hänger man ju den på höger sida oavsett att den är hälften så bred som en korg.

Viktigast med lyse är ju utöver att se vägen och synas att de inte bländar mötande!!! Köp StVZO-certifierade lysen till pendlare!

Välkommen till pendlar-tråden sedan!

Tillbaka
Topp