Damcykel till gubbe

JoacimJ

Medlem
Damcykel till gubbe
Hej,

Har långt tidigare haft en MTB som jag tränade på men med åldern användes denna allt mer sällan så såldes. Vikten har gått upp och tänker att jag ska skaffa en ny cykel, dels som transport men också kunna ta en enklare motionsrunda.
Så jag tänker mig en "vardagscykel" som ska användas mestadels 3-4 km till centrum eller ibland en motionstur på 3-5 mil.
Pendlar till jobbet gör jag i bil så kommer inte bli supermycket cyklat men kan ändå vara trevligt med en tur.

Vad jag tänker mig
- Relativt rak och bekväm sittställning
- Dam-modell för att slippa en hög pinne
- 3 till 7 växlar
- Underhållsvänlig
- Korg fram
- ev. pakethållare bak

Jag är 177 cm och 110 kg

Vilken cykel skulle ni rekommendera?
/ Jocke

Damcykel till gubbe
Hej,

Har långt tidigare haft en MTB som jag tränade på men med åldern användes denna allt mer sällan så såldes. Vikten har gått upp och tänker att jag ska skaffa en ny cykel, dels som transport men också kunna ta en enklare motionsrunda.
Så jag tänker mig en "vardagscykel" som ska användas mestadels 3-4 km till centrum eller ibland en motionstur på 3-5 mil.
Pendlar till jobbet gör jag i bil så kommer inte bli supermycket cyklat men kan ändå vara trevligt med en tur.

Vad jag tänker mig
- Relativt rak och bekväm sittställning
- Dam-modell för att slippa en hög pinne
- 3 till 7 växlar
- Underhållsvänlig
- Korg fram
- ev. pakethållare bak

Jag är 177 cm och 110 kg

Vilken cykel skulle ni rekommendera?
/ Jocke
Det låter som du vill ha en Monark Karin, finns hos närmaste cykelhandlare.
Men ärligt talet borde du satsa på något bättre, ställa bilen och cykla till jobbet om det ligger inom 10-15 km enkel väg.

Damcykel till gubbe
Varför vill folk ha damcyklar? Möjligen ok om man företrädesvis cyklar i lånkjol, men i allt övrigt är dom ju helt kass.
En fin gammal damcykel från 40-50-talet kan ha en skön schwung och vara superhärliga att snurra runt i stan med tycker jag. Har avverkat ett antal. Moderna är oftast stela och tröga...

Damcykel till gubbe
Tack för svaret
Jag förstår piken ;) har dock ca 50 km enkel
Det var inte så farligt! I längsta laget för varje-dag-cyklingspendling, men utan tvivel ett realistiskt mål för att cykla då och då.

Men om en damcykel är ditt första mål så kör på det. Köp en enväxlad så tvingas du förmodligen står upp och ta i mer då och då, och tvingas hålla en viss fart så du får en minimum-ansträngning.
Pakethållare eller korg, ja, men det går att montera efteråt om det inte ingår i köpet.

Damcykel till gubbe
Med din övervikt blir möjligen en cykel med svanhalsram för svajig, möjligen är en cykel av denna typ något stadigare. Kvalitén är sannolikt högre.
Den kommer dessutom komplett med lyse. Och bättre bromsar.
Ouch, 18 kg! Är vattenledningsrören fyllda med uran?

Men håller med, troligtvis en bättre cykel än en klassisk damtralla. Speciellt om det ska fraktas några extrakilon.

Damcykel till gubbe
Samma vikt som Karin. Spelar nog inte så stor roll om man väger 30-40 kilo för mycket.
Är mest bara förvånad över att det går att bygga en cykel som väger så mycket. Har fixat ihop några cyklar av mixtemodell från 80-talet med stänkskärmar i rostfritt, pakethållare och brookssadel, men där ligger vikten runt 14 kg.

Damcykel till gubbe
Provcykla skulle jag säga. Min lilla erfarenhet av en handfull skeppshult är att de är fint designade men överprisat skräp. Tunga, sladdriga och tröga... Jag tror att tex den här är en överlägsen damtralla jmf skeppshult: https://www.xxl.se/velocity-by-whit...ack-25-stadscykel-dam-svart/p/1228494_1_Style
Kan vara, jag har ingen egen erfarenhet av cykeltypen.
Kan det tänkas finnas en stel mtb med slopande ovanrör? Där lär det dock bli utanpåliggande växlar och en massa extratillbehör att montera.

Damcykel till gubbe
Och listpris över 10'! Skeppshult skäms inte för sig...
Dock sägs de vara 100% svensktillverkade, inkl rörpaketet. Hur man än ser på det är tillverkningskostnaden för industriprodukter av den sortens med all sannolikhet betydligt högre i SE än i någon asiatisk sweat shop även om processen är högt automatiserad.
Fast de behöver inte vara bättre av den anledningen men prismässigt nog svårt att konkurrera.

Damcykel till gubbe
Dock sägs de vara 100% svensktillverkade, inkl rörpaketet. Hur man än ser på det är tillverkningskostnaden för industriprodukter av den sortens med all sannolikhet betydligt högre i SE än i någon asiatisk sweat shop även om processen är högt automatiserad.
Fast de behöver inte vara bättre av den anledningen men prismässigt nog svårt att konkurrera.
Håller med. Det vore trevligt om de var bra men som sagt... maken till tunga tröga hojar, de jag provat och ägt.

Damcykel till gubbe
Samma vikt som Karin. Spelar nog inte så stor roll om man väger 30-40 kilo för mycket.

Med tanke på TS användningsområde, "vardagscykel" som ska användas mestadels 3-4 km till centrum eller ibland en motionstur på 3-5 mil. Så skulle jag säga att 18 kg inte är några problem.

Själv började jag motionscykla 2013 på en Merida "Cityhybrid", en typ MTB med 3x7, väger in på ~18kg. Hade själv 15 kg övervikt. Samt för ärenden i stan, också 3-4 km till centrum. Blev längre och längre motionsrundor, som längst 75 km, och i slutet av sommaren mer hårdare träning. Skaffade sedan en racer på hösten, största anledningen var att jag var väldigt trött på rakt styre.

Racern, ~9 kg och lite "snabbare" var givetvis roligare, men alltså främst för bockstyret. Har den gamla som reservcykel, och när jag har ärenden i stan till stöldriskområden. I stan har jag annars en typ gravel med extra allt, skärmar, pakethållare, stöd(!) på ~13 kg. Den är rolig, reservcykeln känns som en bestraffning när jag måste ta den, men det är inte p.g.a. vikten, det är det raka styret.

Med tanke på TS användningsområde skulle jag säga att cykelns vikt inte är någon issue. Men vi är ju alla olika.

Damcykel till gubbe
Köp den här. En Pilen GTV. Jag skulle aldrig få för mig att cykla på en Monark Karin men den här hade varit 100% funkis. Bra bromsar, bra växlar, fullt funktionsduglig som vardagscykel, men utan viktstraffet från en klassisk damcykel. Ungefär femton nivåer bättre än valfri Monark eller Skeppshult i alla avseenden. Säkert dyrare också..

IMG_0362.webp

Kan vara en aning partisk då jag precis byggt cykel på diamantramsversionen av samma cykel. Bygget är min tolkning av hur en optimal pendlarcykel ser ut efter sisådär femton års cykelnörderi, och den som säljs direkt av Pilen har mycket gemensamt med den jag byggde.

Damcykel till gubbe
Våran damtralla perfekt för typ max 4-5km Till ICA, Systembolaget, skola och fotbollsträning. Ska man cykla längre välj något annat.

Bilagor

• IMG_0805.webp
    IMG_0805.webp
    269.9 KB · Besök: 46
Damcykel till gubbe
Två vägar att uppnå Heines/Rene Herse planande cykelkänsla: Kaisei tunnväggiga superlight ramrör eller en damtralla.

Senast ändrad:
Damcykel till gubbe
Ju najsigare cykel desto mer lockas man att ta de där vardagsrundorna som kanske inte blir av annars. Gäller både bruks- och träningscyklar. Tycker 15+ för en brukscykel är helt absurdt, men man blir liksom sugen på ett annat sätt om det är en läckerbit som väntar på en jämfört med ett Kayoba/Yosemite-ök.. De gör definitivt jobbet, men..

Damcykel till gubbe
Ju najsigare cykel desto mer lockas man att ta de där vardagsrundorna som kanske inte blir av annars. Gäller både bruks- och träningscyklar. Tycker 15+ för en brukscykel är helt absurdt, men man blir liksom sugen på ett annat sätt om det är en läckerbit som väntar på en jämfört med ett Kayoba/Yosemite-ök.. De gör definitivt jobbet, men..

Definitivt! Har en gravel som är "stadsutrustad", men väldigt rolig att cykla med, hittar ibland på ärenden bara för att cykla en runda. När jag inte kan ta den och tvingas ta min gamla reservcykel, med rakt styre, blir det lite mer "Äsch, det kan jag göra imorgon".

Sen blir det ju racern för träning.

Damcykel till gubbe
Motionstur på 3-5 mil skulle jag aldrig företa mig på en damtralla. Bor iofs i Höga Kusten.

Tycker det kom många bra förslag ovan, icke damtrallorna vill säga. Cube, Pilen, Trek etc.

Tillbaka
Topp