Damcykel till (snart) tonåring...

Atlas

Aktiv medlem
JAhopp, så var det dags... äldsta dottern vill inte cykla runt på MTB längre :) Tur att man kan ha många cyklar tänker jag. Just nu har hon stulit fruns Kona Coco men det är dags att hon får en egen. Hon är knappt 155-160 typ. Det skall vara en en damram men rolig och inte för tung. Vettigt utrustad (hydraliska skivor etc).

Har ni tips?

Islabikes beinn hade jag tänkt säga, men det visar sig att de slutat göra cyklar. :( Alla i familjen fick sådana cyklar tills dess att de blev för långa. Det finns ingenting på marknaden som motsvarar dem i pris/prestanda.

En lätt cykel med 1x10 och 700-hjul, skärmar och hjälpligt kedjeskydd är min rekommendation. Det skall vara enkelt och trevligt att cykla även om man är ointresserad. Helt omöjligt att hitta nytt under 15 k när jag letade senast.

JAhopp, så var det dags... äldsta dottern vill inte cykla runt på MTB längre :) Tur att man kan ha många cyklar tänker jag. Just nu har hon stulit fruns Kona Coco men det är dags att hon får en egen. Hon är knappt 155-160 typ. Det skall vara en en damram men rolig och inte för tung. Vettigt utrustad (hydraliska skivor etc).

Har ni tips?
Känn in om det är viktigt att ha en bra cykel som pappa och mamma rekommenderar, eller om det är viktigt att ha en likadan cykel som kompisarna? Kanske inte gäller för alla barn, det vet ni bäst!
(Jag är så gammal att jag inte fattar varför så många barn/tjejer i yngre tonåren idag vill ha "tantiga cyklar med cykelkorg", det ville inte jag ha för 40 år sen... :) )

Radon och cube har också nåt.

Ortler är väl slut
EQ-modellerna på den sidan med navdynamo och riktigt långa stänkskärmar verkar ännu bättre, men tyvärr klart dyrare.

Känn in om det är viktigt att ha en bra cykel som pappa och mamma rekommenderar, eller om det är viktigt att ha en likadan cykel som kompisarna? Kanske inte gäller för alla barn, det vet ni bäst!
(Jag är så gammal att jag inte fattar varför så många barn/tjejer i yngre tonåren idag vill ha "tantiga cyklar med cykelkorg", det ville inte jag ha för 40 år sen... :) )
De är väl praktiska av sig?

Det skall vara en tralla, Coco är ok, Sirrus är inte ok. Hon vill specifikt ha en bra damcykel.

Hon har två cyklar i källaren som är roligare att cykla på hälsar hon, varav en fixed... så det blir nog något krokigt av henne oxå. för det har böjts i tid.

Coco har delat överrör annars ser jag inte riktigt skillnad.

Synd att ortler gick i graven. De hade några som kanske lockat.

Förvisso trumbroms men

Tillbaka
Topp