Dammskydd lossnat på Foxdämpare
Hej, behöver hjälp med min dämpare på min Scott Genius 740. Efter gårdagens tur upptäckte jag vid cykeltvätten att dammskyddet (heter det så på en dämpare?) hade lossnat och satt uppe på dämparkolven, se bild. Nu undrar jag vad jag skall göra, fixa själv, lämna in, eller köpa ny dämpare. Dämpare är en 2018 Performance Elite Series Float Trunion.
Cykeln har gått ca 400 mil, dämparen är servad 3ggr, två gånger air-can på lokal cykelverkstad och en gång skickad till Danmark. Damsskyddet har lossnat två gånger innan. Andra gången det skedde skickades till dämparen till Danmark för stor service vilket skulle lösa problemet. Detta var i höstas och efter det har cykeln gått ca 50 mil. Jag har hört ett knirrande ljud till och från men trott (hoppats kanske) att det inte var dämparen den här gången.
Vad säger ni, finns det hopp eller är det bara att köpa en ny cykel?
Cykeln har gått ca 400 mil, dämparen är servad 3ggr, två gånger air-can på lokal cykelverkstad och en gång skickad till Danmark. Damsskyddet har lossnat två gånger innan. Andra gången det skedde skickades till dämparen till Danmark för stor service vilket skulle lösa problemet. Detta var i höstas och efter det har cykeln gått ca 50 mil. Jag har hört ett knirrande ljud till och från men trott (hoppats kanske) att det inte var dämparen den här gången.
- Plocka isär dämparen själv och försöka sätta tillbaks dammskyddet (aldrig öppnat en dämpare), köra vidare och hoppas det inte händer igen.
- Köpa ett service-kit, plocka isär dämparen och sätta dit ett nytt dammskydd. Även i detta fall hoppas att jag inte drabbas igen.
- Lämna in dämparen och betala för att någon annan gör 1 eller 2 ovan.
- Köpa en ny dämpare, och i detta fall hoppas att det inte är något på cykeln som gör att dammskyddet hoppat loss.
Vad säger ni, finns det hopp eller är det bara att köpa en ny cykel?