Damn! Incompatible byggdelar...

canasta

Ny medlem
Nu skulle jag äntligen bygga mig en fixie till för sommaren (även om den är nästan över), så att jag kan lacka vinterhojen i lugn och ro. Så jag köpte en fin Rossin beg. ram hos Dr Spoke, och samlade ihop lite delar här och där. Idag började bygget, när jag skulle sätta på vevpartiet. NOT! Veven gick på lagret väldigt nära inpå ramen, och självklart gick det inte med en 46t drev på för den skulle skrapa ett hål i stålen. Fan, att jag inte kollade det tidigare! Det här får inte stämma. Tur var, med veven påskruvad är avståndet mellan drev och mitten av ram ungefär 37mm, och det _kan_ inte stämma.

Så, vad har jag gjort fel? Är det
a) att ramen kommer aldrig att rymma nåt sånt, no matter what
b) att shimano vevar inte passar på campagnolo vevlager (båda fyrkant), din pappskalle.
c) både a och b
d) att vevlagret är så gammal att vevarna inte kan skruvas på normalt
e) nåt annat

I fallet det är a, vem vill köpa en fin Rossin ram?

shimano och campa har olika stigning på fyrkantsaxeln, så det är nog bättre om du byter vevlagret. Då kan du dessutom skaffa ett med längre axel om så krävs

Hej
Skaffa ett vevlager som är längre, kanske.
Problem som detta uppstår alltid, när man sätter ihop en cykel med delar med olika ursprung.
Är det ett konverterat dubbelt vevparti? Har du kedjekransen i den yttre eller inre positionen i så fall? Om du har den i det yttre läget så kan ett ca 110 mm vevlager (jis) passa.
Har du ett Sugino singlespeed vevparti av den billigare sorten så kan ett 103 mm vevlager behövas.
Kedjelinjen bör ju bli 42-43 mm ungefär.

37mm låter som en väldigt kort kedjelinje, jag gissar att du har ett för kort vevlager. Hur långt du skall ha beror på vad du har för nav bak, men det borde vara mer än 37mm även med ett 120mm-nav.

Olika vevpartier vill ha olika axellängd, så att bara ta ett vevlager och ett vevparti funkar i allmänhet inte. Det är ingen slump att det är 2-3mm mellan axellängderna, även om det är väldigt irriterande. Mät och köp nytt i rätt längd, men tänk på att axeln blir längre på båda sidor, så om det tex fattas 5mm på ena sidan så behöver du en axel som är 10mm längre än din förra.

Edit: Olika VEVPARTIER vill ha...

Senast redigerad av en moderator:
Vad har du för vevparti ?, det är inte så att du försäker få dit en 46-klinga där inneerklingan på ett vanligt 2-delat vevparti brukar sitta ??

Tack alla för svaren, har lärt mig nåt nytt. Ja, jag har ett 2-delat parti och vill köra på innerklingan, men även den vanliga innerklingan på det vevpartiet äter sig in i ramen. 37mm har jag beräknad utan klinga på. Nu ska jag väl gå och kolla läsvärt för att lära mig hur man byter vevlager.

Jag kör så på min Peugeot där jag har en 46-klinga innerst på mitt tvådelade Ofmega-vevparti tillsammans med ett campa vevlager. Det funkar fint där och jag har några mm mellan klingan och ramen. Om jag kommer ihåg det när jag kommer hem kan jag mäta hur lång axel jag har på vevlagret

Det är möjligt, men vi kom ju fram till att vevparti och lager inte passade ihop, och jag vill helst inte att en av vevarmarna trillar av medans jag åker nedförsbacke till korsningen. Plus: om jag skruvar åt riktigt mycket sätter armen sig fast mot utsidan av lagret, tror jag.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp