Dämpad gaffel till en Kona Cindercone

• Trådstartare Trådstartare K2
  • Start datum Start datum

K2

Medlem
Har en Cindercone med en gammal Judy TT-gaffel som inte riktigt orkar med den skivbroms jag satte på förra sommaren (kanske inte oväntat). Funderar nu på att sätta på ngt som faktiskt kan kallas dämpare och inte bara fjäder.

Tittade lite som snabbast på DirtJumper III men såg att många här tyckte den var tung.
Är ute efter en gaffel som håller att hoppa lite med, kör mer tekniskt än långlopp och skulle vilja lära mig hoppa lite. Bromsen jag fick tag i är en Hope Mono M4 med 200mm skiva (kanske inte så konstigt att dämparen glappar :-)) så helst ser jag att dämparen fixar den skivstorleken.

Tänkte höra om ngn har bytt gaffel på Cinderconen och vad ni då monterat på samt om ngn har några synpunkter på Manitou Sherman Firefly eller Manitou Splice Super 05 som jag funderat lite på.

Alla synpunkter...

/K2

Tycker inte du ska sätta nån tung freeridegaffel på cinder conen om du kör xc. Tror att en Mz MX Comp fyller dina behöv rätt bra, kan verkligen rekommendera den!

du kan ju alltid köpa dig en pysilo sl den väger cirka 2 kg och den kostar cirka 2800kr från crc.
gaffeln är gjord för freride så den tåll mycket stryck.
frakte liger på cirka 130kr för få den hem till dören.

2816.jpg

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=2816

Det är ganska stor skillnad på Manitou Sherman och Splice...
Sherman = Fr- Gaffel
Splice = några steg mer å XC-hållet.

Hur mycket slaglängd klarar ramen?
Klarar den 130mm är valet nästan självklart en Marzocchi Z1 fr dämpare. Pallar det mesta du kan utsättta din CinderCone för. Tyvärr tvivlar jag på att ramen klarar så mcyket slag utan att bli lite konstig i geometrin.

Marzocchi EXR Pro är en bra gaffel som tål att hoppas en del med. Även MX Comp (också från MZ) är en prisvärd gaffel. Finns både i "Coil" och "Air", varriant. Ska du hoppa en del är väl "coil"-varrianten bättre. Marzocchi gjorde förut en gaffel som hette Z1 Wedge. Den var lite lägre än dagens Z1or. Finns säkert en hel del begangnade också.

Från Manitou finns dämparen Stance i olika varrianter, med alltfrån 170 (DH), till 100mm slag.
Modellen är ny för iår, och gafflarna är prisvärda, men kanske något tunga.
Här är den gaffeln jag skulle rekomendera till en Kona CinderCone.

Senast redigerad av en moderator:
Min bror som kör på en -04 cindercone bytte till en Marzocchi Marathon S, grymt fin gaffel som tål mycket, finns på www.speedgoat.com till reapris. Annars rekomenderar jag Marzocchi MX Comp (ev med ETA), den håller för en hel del, du lär paja hjulen en bra bit före du pajar den dämparen. Finns billigt på www.chainreactionscycles.com

>Skrivet av [Freeride] EriC idag 21:50

>Hur mycket slaglängd klarar ramen?

Hur listar man ut det? Låter som morgondagens projekt...
Hade väll iofs inte tänkt mig mer än 100 i slag, är inte ute efter ngn jättegaffel.
Skulle vara nöjd om gaffeln hade "vanliga" drop-outs så jag slipper byta nav/hjul...

/K2

Senast redigerad av en moderator:
K2: Vad har du för slaglängd nu? 80mm? 100mm? Tror det är 80 på Judy TT men är inte säker. Troligen fungerar upp till ca 100mm men jag är inte säker och det kan bli problem med ev. ramgaranti.

Ta reda på Axle to Crown måttet på den gaffel du har nu. Dvs. måttet från centrum på hjulaxeln upp till gaffelkronan (den delen som håller ihop gaffelbenen högst upp). Jämför sedan detta mått med samma mått på de gafflar du är intresserad av. Glöm inte att räkna inte skillnader i sag med mera. Sag är hur mycket gaffeln sjunker ihop när du sätter dig på cykeln. Varierar från 0 - 30% av gaffelns totala slaglängd... Tror att det är bra att räkna in sagen men är inte säker på det.

En Manitou Black går att ställa från 90-120mm i slaglängd vikt ca 2kg.
Det kanske Psylon kan också. Då är det bara att prova sig fram vilken längd som är bäst.

/Adam

Tillbaka
Topp