Dämpat eller inte

agassi1970

Ny medlem
Dämpat eller inte
Tjena.
Ska köpa min första mtb för motionskörning i skog på stigar och dyligt, kanske en bockstenslopp i varberg vad det lider...
Jag har span på en Scott på blocket som har en odämpad karbongaffel. Men alla andra mtb man ser är ju framdämpade så man blir lite skeptisk.
Vad säger ni om dämpat eller inte...?
/ Jonas

Dämpat eller inte
har du tänkt åka i skog bör du ha fjädrande gaffel

men sen är det viktigt att de är rätt storlek på ramen också

Senast redigerad av en moderator:
Dämpat eller inte
Tror inte att du orkar köra bockastensloppet på helstelt. Det är kul med helstelt men väldigt utmattande. Det fodrar dessutom ganska bra teknik, iofs ett utmärkt incitament till att ha en helstel som inskolningscykel...

Dämpat eller inte
Larv, klart det funkar med helstelt. Fördelen är förhoppningsvis att hela ekipaget blir lite lättare, sen om du prioriterar låg vikt eller komfort är upp till dig.

Dämpat eller inte
Jag var väldigt nöjd med min helstela xc-cykel. Körde en Marin Team Issue med en Merida kolfibergaffel. Till långlopp var detta en riktigt bra kombo tillsammans med ett par däck med lite större luftvolym, tänkt Race King 2,2". Tror faktiskt inte att det sliter så mycket mer på kroppen än att köra dämpat. Det ända jag kände av var lite trötthet i armarna under loppet.

Sedan om det är att föredra på en första cykel låter jag vara osagt. Har du chans att testa cykel gör det! Prioritet 1 är ju en ram som passar.

Dämpat eller inte
För 15 år sedan var det inga problem att köra långlopp med helstelt om man var nybörjare, så det skall väl gå idag med. Det är bara slö-fetton som tror att det krävs dämpare så fort man lämnar asfalten :-)

Dämpat eller inte
Med en dämpad gaffel blir det skönare att köra i stökig terräng, inget snack om den saken. Men om du är i bra form, samt inte har några bekymmer med rygg, axlar eller nacke, och har för avsikt att köra grusvägar och BST så fort du bara orkar så tycker jag att du skall spara in på vikten och köra på en helstel cykel.

Dämpat eller inte
Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> bla bla bla... det var bättre förr osv.

Nej, det tycker jag inte. Utveklingen har gått framåt, dagens cyklar är bättre, även de helstela.

Dämpat eller inte
Ja, det har du nog rätt i...
men om jag säger såhär; de senaste 4-5 gångerna jag har kört happyrides i hellas har jag varit ensam med att köra helstel 26". Det ger en ganska bra fingervisning. Fast vi sysslar ju inte med grusvägsrally så mycket.

Känns som de extra hektona en fox80mm luft adderar är motiverade. Fast som jag sa, jag tycker att helstelt är svinkul och bra träning. Som enda cykel? nej, det skulle jag inte valt/rekommendera.

Dämpat eller inte
Funkar kanon att köra med stel gaffel. Har haft förmånen att börja min MTB åkning med en helstel cyckel modell äldre. För att detta ska fungera med din kropp (läs axlar) så behöver du lite fetare däck samt inte så högt lufttryck. Fördelen med stelt är den blir något lättare i fronten. Du kommer att få en bättre teknik i tekniska moment. Skulle inte köpa en beg cykel, köp hellre en ny cykel på rea.

Dämpat eller inte
Det är mycket roligare att börja cykla om du är nybörjare och har en dämpad gaffel. Mindre risk att du tröttnar och märker att det är det roligaste som finns att cykla i skogen. Hittar du en hyffsat billig cykel begagnad kan det vara värt att köpa en lite bätre dämpad gaffel i efterhand.

Tillbaka
Topp