Dämpning på 20”

sb_sthlm

Medlem
Dämpning på 20”
Hej på er!

Jag köpte precis en Scott Scale 960 för att trampa runt på lite skogsvägar och mindre avancerade stigar. Sonen vill ju såklart också ha en ny cykel nu och det är ändå dags för honom att gå från 16” till 20” så jag spekulerar lite på cykel till honom nu också.

Kommer han ha nytta av framdämpning tro? Den 16” Cresent han har nu har dämpning men den orkan han ju inte ens trycka ner ?

Kikar lite på en Scale 20” åt honom också och den saknar ju dämpning helt.
Är det kanske när de börjar bli ännu lite större som de kan börja ha nytta av sånt?

Dämpning på 20”
Tjena!

De flesta gafflar för 20" är urkassa och ger bara massa extravikt. Finns nån luftdämpad som faktiskt fungerar bra, men det är fortfarande tyngre.
Mina ungar körde med dämpning men hade jag köpt idag hade jag köpt med stel gaffel.

Senast ändrad:
Dämpning på 20”
Min son körde en Canyon Offspring 20". Planerade inte att köpa en dämpad gaffel, för att dom är tungt och Kenda 2" däcken dämpade bra. Men på stiger kring Stockholm (vi kör stiger av typ Hellas) hade han alltid ont i handnervar. Hittade Suntour SF18 XCM JR-Air-SL-HLO gaffel som är riktigt bra! Klart tyngre är en lätt alugaffel, men min son hade inte längre ont i händera och mycket mer kontroll på stigarna. Bygghöjden verkar hög, men med en 20 kg barn blir det bara 60 mm fjäderväg och mindre bygghöjd, för att negativfjäder i stål är hård. På skogsväger och mindre avancerad stig är en lättare stel gaffel att föredra, men på tuffare stig är den gaffel verkligt bra!

Dämpning på 20”
Kika på Scott Roxter 20 också, 6-åringen har en cannondale cujo 20 som är i princip likadan och de feta däcken är bra att ha i skogen och i hoppen, ersätter en tung gaffel :)

Dämpning på 20”
Berk sa:
Min son körde en Canyon Offspring 20". Planerade inte att köpa en dämpad gaffel, för att dom är tungt och Kenda 2" däcken dämpade bra. Men på stiger kring Stockholm (vi kör stiger av typ Hellas) hade han alltid ont i handnervar. Hittade Suntour SF18 XCM JR-Air-SL-HLO gaffel som är riktigt bra! Klart tyngre är en lätt alugaffel, men min son hade inte längre ont i händera och mycket mer kontroll på stigarna. Bygghöjden verkar hög, men med en 20 kg barn blir det bara 60 mm fjäderväg och mindre bygghöjd, för att negativfjäder i stål är hård. På skogsväger och mindre avancerad stig är en lättare stel gaffel att föredra, men på tuffare stig är den gaffel verkligt bra!

Den gaffeln e slutsåld i europa. Letade ftr den i förra veckan. Den väger 1,7 kg. Fortf ganska tungt. Suntour xct 20" väger 2,1...inget "ryck i styret, tönt" med såna vikter.

Dämpning på 20”
kogoyo sa:
Berk sa:

Den gaffeln e slutsåld i europa. Letade ftr den i förra veckan. Den väger 1,7 kg. Fortf ganska tungt. Suntour xct 20" väger 2,1...inget "ryck i styret, tönt" med såna vikter.

Bike24 säger 3-5 dagar leveranstid, men kanske är det fel: https://www.bike24.de/p1287641.html?q=suntour+sf18+20

Ja, den är tyngre som jag skrev. Men min sons stökiga favoritstigar, som blå spåret i Hellasgården, är mycket roligare med en dämpad gaffel. (Jag är medveten om att de flesta barn inte cyklar den typ av stigar)

Dämpning på 20”
-martin- sa:
Kika på Scott Roxter 20 också, 6-åringen har en cannondale cujo 20 som är i princip likadan och de feta däcken är bra att ha i skogen och i hoppen, ersätter en tung gaffel :)
Det var faktiskt just en sån han fastnade för i butiken när jag köpte min :) men lite dumsnål som man är ibland så kikar jag på lite begagnat också men känner jag mig själv rätt slutar det nog med en ny tillslut iallafall ?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp