Dämpning på Fatbike

Helaskiten

Aktiv medlem
Dämpning på Fatbike
Har satt front-dämpargaffel på min fatbike och undrar hur ni andra, med fatbike, har justerat dämpningen?
Fatbikes ska ju så vitt jag vet dämpas nog av de stora hjulen, vilket är varför många inte har dämpargaffel på fronten överhuvudtaget.

Men om jag nu har en dämpargaffel. Hur mycket dämpning bör jag ha?
Har hört att en bra tumregel är att en cykels dämpning ska sjunka 20-30% när du sätter dig på den. Men jag vet inte om detsamma gäller för fatbike?

Dämpning på Fatbike
Jag har satt min bluto till 20% kompression när jag står neutralt på pedalerna, det funkar bra för mig. Returdämpningen har jag satt ganska aggressiv.

Dämpning på Fatbike
Har satt front-dämpargaffel på min fatbike och undrar hur ni andra, med fatbike, har justerat dämpningen?
Fatbikes ska ju så vitt jag vet dämpas nog av de stora hjulen, vilket är varför många inte har dämpargaffel på fronten överhuvudtaget.

Men om jag nu har en dämpargaffel. Hur mycket dämpning bör jag ha?
Har hört att en bra tumregel är att en cykels dämpning ska sjunka 20-30% när du sätter dig på den. Men jag vet inte om detsamma gäller för fatbike?
Du rör ihop lite olika begrepp: dämpning justerar hur snabbt gaffeln rör sig upp och ner, lufttrycket justerar hur mycket gaffeln ”saggar” när du belastar cykeln med din kroppsvikt m.m. Det låter som att du frågar om sag?

Dämpning på Fatbike
Du rör ihop lite olika begrepp: dämpning justerar hur snabbt gaffeln rör sig upp och ner, lufttrycket justerar hur mycket gaffeln ”saggar” när du belastar cykeln med din kroppsvikt m.m. Det låter som att du frågar om sag?
Ja jag tror det är zag jag menar. Hur justerar jag det?

Ser ut som att den går omkring 40-50% nu när jag trycker ner gaffeln.

Så den till vänster justerar bara hur snabbt den hoppar tillbaka när trycket lättar? Själva zagen behöver jag en pump eller liknande till?

Dämpning på Fatbike
Du behöver en dämparpump och under locket på dämparbenet (vänster) hittar du en schrader-ventil. 25% sag är ett bra riktvärde att börja med.

Dämparenheten sitter i det andra benet och har oftast reglage för kompression och rebound.
Kompressionsvredet (oftast blått) avgör hur mycket motstånd det är för att komprimera gaffeln. Rebound (oftast rött) avgör hur snabbt den fjädrar tillbaka.

Dämpning på Fatbike
Ja jag tror det är zag jag menar. Hur justerar jag det?

Ser ut som att den går omkring 40-50% nu när jag trycker ner gaffeln.

Sag är inte hur mycket du kan trycka i gaffeln. Sag är hur mycket gaffeln komprimeras när du sitter still pä cykeln i cykelpositionen. Lite jobbigt att mäta. Du gör så: tryck ner röda gummibandet som sittet runt vänsterbenet helt. Stig på cykel, sitt på den i cykelpositionen medan du håller dig uppe med en hand eller styret mot en vägg och tryck ner gummibandet om det inte sitter ner. Stig av utan att kompromera gaffeln mer. Läs av sag vid gummibandet.

Så den till vänster justerar bara hur snabbt den hoppar tillbaka när trycket lättar? Själva zagen behöver jag en pump eller liknande till?

Vad menar du med "den"? Det brukar inte sitta nån justering på vänsterbenet, förutom ventilen för lufttrycket.

Dämpning på Fatbike
Kom fram till att jag har en sån gaffel utan luft :) Så då gäller inte detta för mig? Kan jag justera en sån med spring i också eller är det i stort sett bogus? De är väl satta i fabrik i stort sett hur zagen är på dom?

En på en cykelbutik sa även att det är jättesvårt att justera luftgaffel själv. Överdriver han eller kan man bara köpa sig en pump och göra det själv mer eller mindre(om man har en)? Har byggt några cyklar själv så tänker att luftjustering av gaffel inte borde vara raketforskning direkt ? Men jag kanske tar mig vatten över huvudet och att justeringen är ganska svår att göra på egen hand?

Dämpning på Fatbike
Kom fram till att jag har en sån gaffel utan luft :) Så då gäller inte detta för mig? Kan jag justera en sån med spring i också eller är det i stort sett bogus? De är väl satta i fabrik i stort sett hur zagen är på dom?

En på en cykelbutik sa även att det är jättesvårt att justera luftgaffel själv. Överdriver han eller kan man bara köpa sig en pump och göra det själv mer eller mindre(om man har en)? Har byggt några cyklar själv så tänker att luftjustering av gaffel inte borde vara raketforskning direkt ? Men jag kanske tar mig vatten över huvudet och att justeringen är ganska svår att göra på egen hand?
Om du kan hantera en cykelpump så kan du nog justera sag med en gaffelpump också :-)

Dämpning på Fatbike
Ja, att pump luft i en gaffel är riktigt enkelt. Det är mätning av sag som är lite svårare.

En stålfjäder kan vara bra, om den har rätt styvheten. Man kan ofta förspänna fjädern på högerbenet, antar att det är vad du menade. Vanligtvis är fjädern dock för hårt och borde man inte för spänna.

Försök att mäta sag. Om den är rimligt så kommer gaffeln att funka bra.

Dämpning på Fatbike
Gafflar med luftfjäder är enkla att justera — det är mer eller mindre hela poängen med dem och anledningen till att de flesta föredrar dem framför stålfjäder.

Du kan justera förspänningen på fjädern för att finjustera sag litegrann, men ska man kunna justera in den ordentligt behöver man byta till en styvare eller mjukare fjäder om du inte råkar har precis rätt vikt.

Men vad är det för fatbikegaffel du hittat med stålfjäder?

Dämpning på Fatbike
Gafflar med luftfjäder är enkla att justera — det är mer eller mindre hela poängen med dem och anledningen till att de flesta föredrar dem framför stålfjäder.

Du kan justera förspänningen på fjädern för att finjustera sag litegrann, men ska man kunna justera in den ordentligt behöver man byta till en styvare eller mjukare fjäder om du inte råkar har precis rätt vikt.

Men vad är det för fatbikegaffel du hittat med stålfjäder?
Hmm ser ut såhär. Vet inte riktigt vad det är men är väl inte luft för då ska man ju kunna ta av den där kapsylen där i toppen och pumpa in luft där ?

Dämpning på Fatbike
Mycket riktigt coil och inte luft.

Men det finns väl någon information på gaffeln där det står vad den heter? Eller serienummer eller någonting.

Dämpning på Fatbike
Mycket riktigt coil och inte luft.

Men det finns väl någon information på gaffeln där det står vad den heter? Eller serienummer eller någonting.
På höger sida vid skruvgrejen så står det "906–28.6-fyf" om det säger dig något? Det är det enda jag hittar i textväg.

Bilagor

• ddfs.png
    ddfs.png
    168.6 KB · Besök: 74
Dämpning på Fatbike
Det underlättar om du skriver vilken cykelmodell du har. Oftast kan man ta reda på kompontersrna genom att söka på modellnamnet.

Dämpning på Fatbike
Det underlättar om du skriver vilken cykelmodell du har. Oftast kan man ta reda på kompontersrna genom att söka på modellnamnet.
Det är ett egenbygge. Så den är satt ihop av lite olika delar. Därför jag behöver hjälp med dämpningen. Det där är den enda texten jag hittar på den. Men är alltså en stålfjäder. Så tar gärna emot tips om hur jag ställer in den på bästa sätt

Dämpning på Fatbike
Är det en aliexpress-specialare eller nåt? För annars finns det ju bara en handfull tillverkare av dämpade fatbikegafflar. Foton där man ser hela gaffeln gör det lätt att identifiera.

Dämpning på Fatbike
Svetsade ytterben, hål för lampa i bågen, blanka stål-innerben.
Kanske något i stil med de här?

Dämpning på Fatbike
Svetsade ytterben, hål för lampa i bågen, blanka stål-innerben.
Kanske något i stil med de här?

Har researchat lite och killen jag fick den av hade tydligen köpt den från Norge via importpris.no. Tror gaffeln är från en sådan här: https://www.importpris.no/products/eurobike-kamo-fatbike---kamuflasje

Dämpning på Fatbike
Det där är tyvärr kinagrejer av absolut lägsta kvalitet. Du ska nog inte räkna med att kunna ställa in den över huvud taget. Hela cykeln kostar ju mindre än vad en riktigt dämpargaffel kostar och kvaliteten är därefter.

Dämpning på Fatbike
Har researchat lite och killen jag fick den av hade tydligen köpt den från Norge via importpris.no. Tror gaffeln är från en sådan här: https://www.importpris.no/products/eurobike-kamo-fatbike---kamuflasje

beroende på vad du har för ram osv, så är det nog bättre du skickar den dämparen i korgen och köper en i bättre kvalitet eller byter till helstelt och låter däcken dämpa.
Håller ramen samma kvalitet så finns det billiga vettigt prissatta fetingar från White på begagnat marknaden... (vilket troligare kommer bli billigare i längden)

GMBN har en video om den typen av kinagafflar:

Dämpning på Fatbike
Det där är tyvärr kinagrejer av absolut lägsta kvalitet. Du ska nog inte räkna med att kunna ställa in den över huvud taget. Hela cykeln kostar ju mindre än vad en riktigt dämpargaffel kostar och kvaliteten är därefter.
Ja jo. Det är illa det här alltså :) Men nu måste jag ju göra det bästa av situationen då :) Något förslag på vilken typ av dämpargaffel man bör gå för vid ett eventuellt gaffelbyte? :)

Senast ändrad:
Dämpning på Fatbike
Tror inte det finns någon som passar. Ser ut som det är rakt styrrör på ramen och mig veterligen använder alla som tillverkas idag koniskt.

Dämpning på Fatbike
Tror inte det finns någon som passar. Ser ut som det är rakt styrrör på ramen och mig veterligen använder alla som tillverkas idag koniskt.
Mm okay. Men om du eller någon annan vet några sådana dämpare som hade kunnat fungera på den här får ni gärna ge en pip och skicka länk. För det hade varit kul att testa en bättre dämpare på den. Tror att ramen är helt ok.

Senast ändrad:
Dämpning på Fatbike
Det är så illa alltså. Jaja.

Det där är väl inte samma gaffel som jag har dock? Kina-grejer kan ju vara lika varierat som amerikanska grejer. Men jag fattar att det inte direkt är klass på de här grejerna :)

Nej det är inte samma gaffel, men principen är densamma.

Billigaste möjliga delar, med tveksam montering och passform för lite snabba pengar.

Dämpning på Fatbike
Med videon jag postade, så hade jag varit ytterst tveksam till att använd gaffeln öht,
även om du har köpt cykeln/gaffeln från en polare och har koll på dess historik
Jag vet att de här cyklarna säljs i Norge under norskt märke. Måhända är de importerade från Kina från början men då bör det vara människor som använder dom. Är det bra kvalitet är väl en annan sak, men den borde ta mig framåt i alla fall. Ett tag :)

Sedan så tänker jag att eftersom fatbikes ofta inte har dämpare i fronten, på grund av de stora däcken, så kunde det kanske gå att låsa gaffeln helt och köra med den som om det vore en låst gaffel utan dämpning helt enkelt. Det borde fungera. Tror ni inte?

På sikt ska jag eventuellt försöka få tag på något sådant från länkarna som blopp postade ovan. Men det får bli när jag har skramlat ihop lite mer stålar. Mottager gärna fler sådana tips och länkar på fina dämpare om folk fått upp ögonen för sådana.

Dämpning på Fatbike
Klart det funkar att köra gaffel stel, onödiga kilon dock. Körde länge helstel fatbike men det var ett lyft med dämpare fram speciellt när man kör lite snabbare/hårdare i stökig terräng.

Tillbaka
Topp