Där igen - storlek Grand Canyon AL 6.0

Arrevaldo

Ny medlem
Hallå hjälpsamma forum!

Klassiskt nybörjarproblem - ramstorlek. Har läst gamla inlägg o kollat runt/googlat andra sajter. Känner ändå att jag vill vädra o ventilera frågan ytterligare här.

Är på gång att köpa en ny MTB. Har fastnat för Grand Canyon AL 6.0. Verkar vara bra nybörjarmodell som man ändå kan "växa i".

Har matat in mina värden i deras PPS och får rekommendation på Small. Precis som jag läste i annan tråd räcker det med att jag ändrar benlängd 1 cm för att den ska föreslå Medium. Jag tycker storleksskillnanden på de 2 verkar ganska stor ändå om man kollar tabellerna på canyon.com.

Vilken bör jag välja? Snälla hjälp mig.

Mina värden enligt competitivecyclist.com:

Gender M
Inseam 80 cm
Trunk 66 cm
Forearm 35 cm
Arm 60 cm
Thigh 59 cm
Lower Leg 51 cm
Sternal Notch 143 cm
Total Body Height 174 cm

Jag tänker använda cykeln till blandad körning, inte allt för mycket tuff/teknisk terräng.

Stort tack på förhand!

Valde den större på min lvg-canyon när jag var i samma sits med PPS:en där och det blev riktigt bra. Cykeln känns då inte för stor. Men dom cyklarna har ju mycket tätare och fler storlekar. Kollat på http://www.wrenchscience.com/ ? Där får du ut bra värden som du kan jämföra med geometrin på cykeln.

Stort tack för svar!

Jag lutar själv åt S. Men det är ju så j-kla knivigt när man inte kan testköra. Men som jag förstår det vill man hellre ha lite liten cykel än för stor i de här lägena. Mina mått klingar bättre med S tycker jag och byte av tex sadelstolpe borde kunna fixa en del om den nu är aningen för liten...eller?

Ska kolla wrenchscience - återkommer. Måtten jag fick förslag på via competitivecyclist.com känns lite skumma när man applicerar dom på canyon-cykeln.

Arrevaldo skrev:
-------------------------------------------------------
> Stort tack för svar!
>
> Jag lutar själv åt S. Men det är ju så j-kla
> knivigt när man inte kan testköra. Men som jag
> förstår det vill man hellre ha lite liten cykel
> än för stor i de här lägena. Mina mått
> klingar bättre med S tycker jag och byte av tex
> sadelstolpe borde kunna fixa en del om den nu är
> aningen för liten...eller?
>
> Ska kolla wrenchscience - återkommer. Måtten jag
> fick förslag på via competitivecyclist.com
> känns lite skumma när man applicerar dom på
> canyon-cykeln.

Har du ingen cykel idag du kan jämnföra måtten med ? :-/ T

Och här kommer resultatet...

WS Recommended Sizes

Frame Size center-to-center: 16 in
Frame Size center-to-top: 17 in
Overall Reach: 66.00 cm
Saddle Height: 70.64 cm
Handlebar Width: 46 cm

Utan att vara mattesnille så betyder väl det att Canyons 16,5" borde sitta som hand i handske, eller?!

Ingen som kan tänka sig att bekräfta/dementera mitt påstående om passform Canyon Small (16,5") och mina mått? Snälla, snälla... :-)

Jag hade gått på en M. Lättare att byta styrstammen till en kortare modell och flytta sadel framåt. Ser bara dumt ut när någon kommer förbi med en sadelstolpe som kan användas som fiskespö.
Vevarmar brukar också vara kortare på S.

16.5 tum låter spontant inte som för lite för en som är under 1.80. Men allt beror på vad det är för längd på toppröret. Kolla det först.

Enligt hemsidan är det som de kallar "Överrörets längd" 575 på en small. 595 blir det på en medium (som de för övrigt kallar 18,5").

Jag fattar inte riktigt vad jag ska matcha det där överrörsmåttet mot av de värden jag matat in o fått fram via tex wrenchscience.com. Ber alltså allra vänligast om mer hjälp, kanske från dig Rippa? :-)

För tydlighetens skull, måttet G på nedanstående bild.

86_img_geo.gif ht=336

Måttet G är det enda som visar hur stor cykeln är, sadelrörslängden på en kompaktram är oviktigt så länge man har tillräcklig höjd för grenen från överkant överrör till mark... Måttet G i geometritabellen är lika viktigt för dig oavsett cykeltyp (mtb/lvg/cx) T

Tack Little Stereo!

Men vilket av alla mina mått skall jag sätta i relation till G? Alltså hur avgör jag om jag ska välja S med sina 575 eller M med 595 utan att provcykla o känna efter...?

Arrevaldo skrev:
> Tack Little Stereo!
>
> Men vilket av alla mina mått skall jag sätta i
> relation till G? Alltså hur avgör jag om jag ska
> välja S med sina 575 eller M med 595 utan att
> provcykla o känna efter...?

Du kan provcykla vilken cykel som hellst med 575-mått centrum sadelstolpe - centrum styrrör, känner du ingen med en cykel du kan pröva för att få en relation över måttet ? :-O T

Sadelröret är hela 5cm kortare på S än på M,
om du bara behöver öka 1 cm på benlängden för att det ska "slå över" till M så är mitt tips att ta en M.

Tar du en S och blir tvungen att ha sadelstolpen långt uppdragen så finns risken att du upplever cykeln som för liten. Jag har så själv, jag har för långa ben i förhållande till totallängden och får alltid ha lite väl långa sadelstolpar.

Arrevaldo skrev:
> Alltså hur avgör jag om jag ska
> välja S med sina 575 eller M med 595 utan att
> provcykla o känna efter...?

Det kan du ju inte göra heller. Men det är faktiskt priset du får betala får att du snålbeställer från Tyskland istället för att köpa i butik i Svedala. Kanske blir det rätt, kanske blir det fel. Nästa cykelinköp har du bättre koll.

Snålbeställa o snålbeställa, det går ju inte att få tag på Canyon på annat sätt. Jaja, blir det fel är det ju bara att skicka tillbaka/byta.

Tack för all hjälp så här långt.

Har du provat att ringa eller skicka mail till dom, Canyon. Iof är det sommartider men jag har gjort båda delarna för typ 1.5v sedan och inget svar ännu eftersom jag ochså skulle ha en cykel. Om dom inte svarar eller dylikt ska man då vända sig till Canyon i Tyskland om man får fel eller andra frågor?
Själv så beställde jag en cykel från http://www.bike-discount.de i lördags och fick "kolli spårning" idag så den borde komma på torsdag .

//Johan

Hallå igen,

Tänkte att det kunde vara på sin plats med slutkommentar. Har beställt och fått cykeln i storlek S, vilket lyckligtvis visade sig vara helt perfekt. Finns inte en chans att jag med mina mått hade klarat ett längre sadelrör. Har i dagsläget kanske 2-3 cm marginal till toppröret när jag grenslar hojen och M är 5 cm längre/högre...

Så, det var allt för den här gången. Nu gäller det bara att tokcykla :-)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp