Dåre i Nacka

Dåre i Nacka
Hoppas på ett kännbart straff (även om jag fasar att det inte blir så). Hur FN kan man visa sån nonchalans mot andra människor?

Cyklar själv de vägarna (och kör bil), tycker mig märka mer...irritation... och allmänt farligt beteende, blev omkörd av en Porsche där, i närmare 200 på 70-sträcka med dålig sikt, utfart... och det var bara den som körde absolut fortast...

Dåre i Nacka
Fruktansvärt tråkigt. Det hade varit illa nog om det varit någon som det tillfälligt slagit slint i huvet på, men någon som inte visar någon ånger, det är rätt skrämmande. På något sätt så känns det som att det tas lite lättvindigt på detta, magkänslan säger att om han gjort så med en annan bil så hade det ansetts som mycket värre, eller suttit i en lastbil...

Hur gick det med "dåren i Nacka"?

Dåre i Nacka
me.I.am sa:
Fruktansvärt tråkigt. Det hade varit illa nog om det varit någon som det tillfälligt slagit slint i huvet på, men någon som inte visar någon ånger, det är rätt skrämmande. På något sätt så känns det som att det tas lite lättvindigt på detta, magkänslan säger att om han gjort så med en annan bil så hade det ansetts som mycket värre, eller suttit i en lastbil...

Han blev väl frikänd eftersom de inte kunde utesluta att han bromsat för en katt. Även om ingen annan set någon katt (visst var det det fallet?). I det här fallet verkar det ju vara svårt att skylla på en katt.

Dåre i Nacka
Luthman Photography sa:
me.I.am sa:

Han blev väl frikänd eftersom de inte kunde utesluta att han bromsat för en katt. Även om ingen annan set någon katt (visst var det det fallet?). I det här fallet verkar det ju vara svårt att skylla på en katt.

Dåren i Nacka har överklagats, dock (se ett par sidor bak).

Denna incident visar ju på behovet av en prejudicerande dom. Förutom Nacka, och den här, så har vi väl liknande fall i Oskarshamn, plus en till som jag inte kommer ihåg, bara det senaste året?

Dåre i Nacka
me.I.am sa:
Det hade varit illa nog om det varit någon som det tillfälligt slagit slint i huvet på, men någon som inte visar någon ånger, det är rätt skrämmande.

+1
Fy faan vilket jävla as

Hoppas Vallentuna cyklisten kryar på sig snarast

Ännu ett kvitto på varför jag slutade cykla landsväg och numera bara kör i skogen
(även om jag i och för sig lyckas göra illa mig där också, men då är det självförvållat)

Dåre i Nacka
Jag hängde på ett Volvoforum tidigare, har något minne av en liknande diskussion där. Det var någon lastbilschaffis som bromsat på liknande sätt för att han var irriterad på en polisbil som låg bakom, polisbilen fick några skador i fronten. Har ett svagt minne av att han åkte på det, var en del som sa liknande det som @mikipedia_ skrev i inlägget ovan. Men minns inte mer än så.

Det är väl två nivåer. Dels om det finns uppsåt, det är svårt att bevisa, och dels om det gjorts något fel (vet inte juridiska termen, men om man typ inte kan bromsa för smådjur om det innebär fara för bakomvarande). Som jag skrev tidigare så har jag en känsla av att det faktiskt bedöms hårdare om det är mellan två motorfordon. För några år sedan var det en kvinna som blev prejad av vägen av en annan bil, där blev det vårdslöshet i trafik om jag minns rätt. Men när cyklister är inblandade blir det plötsligt svårt att bevisa - det är känslan jag har (såvida inte cyklisten är gammal).

Dåre i Nacka
gerrardsdobbar sa:
http://www.barometern.se/oskarshamn/bilist-atalas-efter-haftig-inbromsning-framfor-cyklister/

Vi har ju Oskarshamnsfallet sedan förra året. Har någon hört något om en eventuell dom?

"Åklagaren hänvisar i sin stämningsansökan till att bilföraren i den aktuella situationen brustit i omsorg och varsamhet."

Nu är jag inte insatt i juridik, men det där säger mig att om det blir (blev?) fällande dom så är det mer "allmänt" att han bromsat utan att ta hänsyn till bakomvarande, alltså inte något om uppsåt.

Dåre i Nacka
Hemskt. Jag hoppas att han och aset i Nacka åker dit så hårt som möjligt.

mikipedia_ sa:
Johan A sa:
jomper sa:
Mordförsök är mordförsök oavsett vapen.

Fast om hen påstår att hen bromsade för en ekorre kommer hen ju tyvärr bli friad. Verkar det som iaf.

Man får väll inte bromsa för så små djur om det kan medföra fara för bakomvarande??

Exakt - det borde aldrig finnas något argument om att man väjat för små djur som inte kan allvarligt skada en själv trots bilpansaret. Att förklara att man medvetet prioriterat ett smådjurs liv framför en medmänniskas är ju en vansinnig förklaring som borde innebära oförändrat eller till och med skärpt straff (inkl. psykutvärdering om det verkligen var så gärningsmannen tänkte).

Dåre i Nacka
En annan reflektion jag har är att det är lite konstigt att det inte uppmärksammas mer i media. Vilken annan situation som helst där någon helt oprovocerat gjort något som gett liknande skador skulle väl väckt mycket större uppmärksamhet?

Dåre i Nacka
qma sa:

mikipedia_ sa:
Johan A sa:
jomper sa:

Fast om hen påstår att hen bromsade för en ekorre kommer hen ju tyvärr bli friad. Verkar det som iaf.

Man får väll inte bromsa för så små djur om det kan medföra fara för bakomvarande??

Exakt - det borde aldrig finnas något argument om att man väjat för små djur som inte kan allvarligt skada en själv trots bilpansaret. Att förklara att man medvetet prioriterat ett smådjurs liv framför en medmänniskas är ju en vansinnig förklaring som borde innebära oförändrat eller till och med skärpt straff (inkl. psykutvärdering om det verkligen var så gärningsmannen tänkte).

Har hört någon berättelse om en herre som nitat för ett påstått rådjur med polisen hack i häl så det blev skrot av polisbilen. Han ska enligt historien klarat sig pga att det inte var ett smådjur utan ett vilt.

Dåre i Nacka
qma sa:

mikipedia_ sa:
Johan A sa:
jomper sa:

Jag e ju verkligen av den åsikten att det är helt fel att man kan åberopa att spöken sprungit ut i vägen (som det verkar vara i dessa fall då ingen annan sett ngt) och att dessa beteenden e helt fruktansvärda (såklart). Men det är väl aldrig någon som påstår att du utvärderat smådjur vs människa när de gör dessa inbromsningar. De hävdar väl ändå att de har blivit överraskade av att ngt sprungit ut i vägen och således panikbromsat utan att tänka, ett ganska rimligt resonemang om det inte vore för att vi tror att det är lögner.. Vi får nog ändå försöka vara lite sakliga i resonemangen hur vidriga än dessa gärningar är.

Senast ändrad:
Dåre i Nacka
båtbensbudet sa:
qma sa:

mikipedia_ sa:
Johan A sa:
jomper sa:

Jag e ju verkligen av den åsikten att det är helt fel att man kan åberopa att spöken sprungit ut i vägen (som det verkar vara i dessa fall då ingen annan sett ngt) och att dessa beteenden e helt fruktansvärda (såklart). Men det är väl aldrig någon som påstår att du utvärderat smådjur vs människa när de gör dessa inbromsningar. De hävdar väl ändå att de har blivit överraskade av att ngt sprungit ut i vägen och således panikbromsat utan att tänka, ett ganska rimligt resonemang om det inte vore för att vi tror att det är lögner.. Vi får nog ändå försöka vara lite sakliga i resonemangen hur vidriga än dessa gärningar är.

Jo så klart, även om det i brist på ordentlig utredning blir ett schablonargument som oftast funkar när det handlar om illdåd.

Nu är jag inte bilförare (än) men katt och ekorre är så mycket mindre än något som kan skada ett bilekipage att tvärnitande för dem vid fara för medmänniskor borde anses vara en tragedi och även ha någon påföljd, i alla fall i extremfall som detta, imho.

Dåre i Nacka
qma sa:
båtbensbudet sa:
qma sa:

mikipedia_ sa:
Johan A sa:
jomper sa:

Jo så klart, även om det i brist på ordentlig utredning blir ett schablonargument som oftast funkar när det handlar om illdåd.

Nu är jag inte bilförare (än) men katt och ekorre är så mycket mindre än något som kan skada ett bilekipage att tvärnitande för dem vid fara för medmänniskor borde anses vara en tragedi och även ha någon påföljd, i alla fall i extremfall som detta, imho.

Det värsta som kan tänkas springa ut framför en bil är barn, och de utgör knappast någon fysisk risk för bilekipaget. Så att instinktivt bromsa när något springer ut framför bilen görs för att undvika det allra värsta som kan hända, inte för att spara livet på en katt eller ekorre.

I det här fallet (och flera andra liknande) verkar det dock handla om ett rövhål.

Dåre i Nacka
Fast det finns väl en faktor att du inte kan avsluta din omkörning med att svänga in hur tvärt som helst? Känns ganska basic trafikvett att inte påbörja en omkörning man inte kan avsluta säkert. Men jag har inte körkort så det kanske är helt OK.

Dåre i Nacka
En enkel och effektiv åtgärd är att hänga ut bilisten med reg-nr och namn, ev foto. Till varning för allmänheten att undvika vederbörande.
(Vet att det inte händer, snarare blir killen pixlad om han kommer i media)
:(

Dåre i Nacka
Galning. Jag hoppas verkligen att det börjar komma fällande domar när bilister skadar cyklister. Verkar bara cyklist med lycra som kan dömas (som i Malmö vid kollision mellan två cyklister)

Dåre i Nacka
fhloston sa:
Galning. Jag hoppas verkligen att det börjar komma fällande domar när bilister skadar cyklister. Verkar bara cyklist med lycra som kan dömas (som i Malmö vid kollision mellan två cyklister)

Ja det skulle behövas. Man önskade att domstolen kunde se igenom den genomskinliga lögnen med överspringande katt etc. Har man åkt tillräckligt många mil lvg är det här scenariot bara alltför välbekant och det är trivialt att konstatera att illtutandet och tvärbromsningen bara är olika uttryck av samma aggression.

Dåre i Nacka
Peth sa:
qma sa:
båtbensbudet sa:
qma sa:

mikipedia_ sa:
Johan A sa:
jomper sa:

Det värsta som kan tänkas springa ut framför en bil är barn, och de utgör knappast någon fysisk risk för bilekipaget. Så att instinktivt bromsa när något springer ut framför bilen görs för att undvika det allra värsta som kan hända, inte för att spara livet på en katt eller ekorre.

I det här fallet (och flera andra liknande) verkar det dock handla om ett rövhål.

Skillnaden mellan en vettig person och ett rövhål är att den vettiga personen hade stannat och visat ånger. Rövhålet dunstar.

Dåre i Nacka
Ytterligare en händelse som vittnar om att det uppenbarat finns idoter i trafiken. Just att det verkar som bilisterna i de här fallen totalt verkar sakna empati efter utförd handling får mig att fundera på deras mentala tillstånd.

Jag röstar för att alla måste ta om körkortet var 5 år med lämplighetstest på syn och psyke.
Är du inblandad i en sådan här incident så får du inte köra förrens du tagit om lappen igen. Dels pga du bör ha blivit skakad och därför påverkad i din förmåga att framföra fordon, eller för att du är ett as och ska stoppas.

I övrigt lider jag med den drabbade och återupplever olustkänslan jag hade i magen i lång tid efter nackaincidenten.

Dåre i Nacka
mmmrrrr sa:
Fast det finns väl en faktor att du inte kan avsluta din omkörning med att svänga in hur tvärt som helst? Känns ganska basic trafikvett att inte påbörja en omkörning man inte kan avsluta säkert. Men jag har inte körkort så det kanske är helt OK.
Ett bra påpekande. Det är ju generalfelet i dessa situationer.
Oavsett vad man "tvingas" bromsa för efter omkörningen skall man inte svänga in tvärt framför den/de omkörda.
Ser man till att de omkörda får en lucka så får de åtminstone en rimlig chans att reagera.

En förare som i detta fall inte ens har vett att skylla på någon omständighet (och då åtminstone visat indikationer på att man förstått att beteendet var fel) skulle hängas upp och ned i en lyktstolpe till allmän beskådan och gamarna förtjusning.

Dåre i Nacka
Fältprästen sa:
En förare som i detta fall inte ens har vett att skylla på någon omständighet (och då åtminstone visat indikationer på att man förstått att beteendet var fel) skulle hängas upp och ned i en lyktstolpe till allmän beskådan och gamarna förtjusning.

Mussolini headkick!

Dåre i Nacka
Signalen är tydlig. Cyklar du och befinner dig på allmän väg är ditt liv inte värt ett piss!
Tills den inställningen har ändrats av rättsväsendet är det något man får ta med i riskanalysen innan man ger sig ut på vägarna.

Dåre i Nacka
Har inte Vallentuna ck någon spurtare eller ser alla ut som Pantani?

Bilagor

• Ujvur.gif
    Ujvur.gif
    1.8 MB · Besök: 165
Dåre i Nacka
gerrardsdobbar sa:
Fick besked nu på morgonen från Vallentuna CK att polisen har lagt ned ärendet. VCK har överklagat försöker få ut det i media för att sätta lite spotlight på det.
Helt vansinnigt. Nästan så någon borde starta en insamling för att skramla till en privat stämning.

Dåre i Nacka
Jag har länge hävdat att lagstiftaren och dess långa arm håller med fribrev för de som vill klippa en cyklist.
Tidigare har de kostat villkorligt och dagsböter. Nu går det mot att bli helt fritt fram.
Någon måste göra något!

Dåre i Nacka
Supertramp sa:
gerrardsdobbar sa:
Fick besked nu på morgonen från Vallentuna CK att polisen har lagt ned ärendet. VCK har överklagat försöker få ut det i media för att sätta lite spotlight på det.

Öhh vafan? Verkar ju helt knäppt! Dom vet väl vem föraren är eller?

I bästa fall försökte de vi något tillfälle ringa föraren, om han då inte svarade är det säkert anledning att lägga ned.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp