Dåre i Nacka

Dåre i Nacka
Detta är sjukt. En del man läser här på Happy om situationer i trafiken kan man tänka att det kanske beror på bägge parter, men detta är helsjukt.

Polisen funkar lite så att om tillräckligt många medborgare klagar på något "måste" dom ta upp det. En polis jag känner som sagt så, kommer inte ihåg exakt hur han formulerade det, eller hur pass tvingande det är. Jag är väldigt restriktiv med namninsamlingar, har nog endast skrivit på en namnlista i mitt långa liv, men om någon startar en namninsamling för detta skulle jag inte tveka en sekund.

Vad gäller själva situationen, om bilisten hade fri sikt en bit framåt, och ingen mötande trafik, och om de andra cyklisterna kan vittna om det är det ganska solklart juridiskt. Då finns ju ingen tvekan om att det är med uppsåt, det finns isf ingen giltig anledning att köra in snävt framför cyklisterna, sen kan han ha bromsat för vilken katt som helst.

Hoppas verkligen att hon inte släpper det här. Finns det något sätt att stötta det här på så gör jag gärna det.

Dåre i Nacka
Stewe sa:
me.I.am sa:
Det hade varit illa nog om det varit någon som det tillfälligt slagit slint i huvet på, men någon som inte visar någon ånger, det är rätt skrämmande.

+1
Fy faan vilket jävla as

Hoppas Vallentuna cyklisten kryar på sig snarast

Ännu ett kvitto på varför jag slutade cykla landsväg och numera bara kör i skogen
(även om jag i och för sig lyckas göra illa mig där också, men då är det självförvållat)

Litet sidospår men givet bilder och historier om stigsabotage och/eller rena fällor mot terrängcyklister tycker jag att det är en märklig reaktion att cykling i trafiken skulle vara mer riskfyllt eller farligare (inte bara att det känns otryggt)

Dåre i Nacka
NLC sa:
Stewe sa:
me.I.am sa:
Det hade varit illa nog om det varit någon som det tillfälligt slagit slint i huvet på, men någon som inte visar någon ånger, det är rätt skrämmande.

+1
Fy faan vilket jävla as

Ännu ett kvitto på varför jag slutade cykla landsväg och numera bara kör i skogen
(även om jag i och för sig lyckas göra illa mig där också, men då är det självförvållat)

Litet sidospår men givet bilder och historier om stigsabotage och/eller rena fällor mot terrängcyklister tycker jag att det är en märklig reaktion att cykling i trafiken skulle vara mer riskfyllt eller farligare (inte bara att det känns otryggt)

Fast det är ju extremt ovanligt att någon drabbas av livshotande skador vid stigcykling. Något som ändå förekommer vid landsvägscykling av naturliga skäl, det är ju trots allt trafik och där förolyckas folk med jämna mellanrum.

Dåre i Nacka
Erik O sa:
NLC sa:
Stewe sa:
me.I.am sa:

+1
Fy faan vilket jävla as

Fast det är ju extremt ovanligt att någon drabbas av livshotande skador vid stigcykling. Något som ändå förekommer vid landsvägscykling av naturliga skäl, det är ju trots allt trafik och där förolyckas folk med jämna mellanrum.

Inte vid stigcyklig som aktivitet i sig, men om man oväntat far på en uppspänd lina/vajer, en stock eller annat större hinder som avsiktligt placerats med uppsåt att skada eller broar/spänger som saboterats så ser jag nog faran & risken som större. Ffa eftersom det troligen kommer drabba den förste cyklist som råkar vara på platsen för sabotaget snarare än en cyklist som är på fel plats vid fel tillfälle för att stöta på ett r-hål IRL.

Dåre i Nacka
NLC sa:
Stewe sa:
me.I.am sa:

+1
Fy faan vilket jävla as

Antalet skadade och döda cyklister lär ju vara fler i staden än i skogen.

Dåre i Nacka
Dåre i Nacka
Konkret sa:
NLC sa:
Stewe sa:
me.I.am sa:

+1
Fy faan vilket jävla as

Antalet skadade och döda cyklister lär ju vara fler i staden än i skogen.

Vilket inte var min poäng. Det är f.ö. betydligt fler personkilometer (och cykeltimmar) i staden också.

Dåre i Nacka
gerrardsdobbar sa:
Fick besked nu på morgonen från Vallentuna CK att polisen har lagt ned ärendet. VCK har överklagat försöker få ut det i media för att sätta lite spotlight på det.

Lagt ner ärendet?

Det lär ju inte minska sannolikheten för att föraren gör likadant igen.

Dåre i Nacka
fhloston sa:
gerrardsdobbar sa:
Fick besked nu på morgonen från Vallentuna CK att polisen har lagt ned ärendet. VCK har överklagat försöker få ut det i media för att sätta lite spotlight på det.

Lagt ner ärendet?

Det lär ju inte minska sannolikheten för att föraren gör likadant igen.

Rättelse: Det lär ju inte minska sannolikheten att fler förare gör likadant, ska det stå.

Dåre i Nacka
Jag känner att vi måste sakna någon information. En cyklist blir halvt ihjälslagen när han blir prejad av en bilist som inför tre vittnen med vilje tvärbromsar framför en grupp cyklister. Polisen kan inte bara lägga ner ärendet bara sådär, det är ju helt orimligt.

Dåre i Nacka
Supertramp sa:
Jag känner att vi måste sakna någon information. En cyklist blir halvt ihjälslagen när han blir prejad av en bilist som inför tre vittnen med vilje tvärbromsar framför en grupp cyklister. Polisen kan inte bara lägga ner ärendet bara sådär, det är ju helt orimligt.

Cyklisterna låg för nära?
Föraren såg en katt och bromsade?
Cyklisterna låg för nära varann?
Den åklagaren kanske också hatade cyklister?

Finns nog många fler anledningar man kan hitta på.

Dåre i Nacka
Luthman Photography sa:
JMT sa:
Om rättsväsende inte agerar är det väl tyvärr upp till berörda parter att själva se till att förövaren straffas.

Det brukar ju verkligen vara en bra idé.
Det är snarare ett konstaterande att nuvarande rättsväsende ofta inte längre bryr sig om att utreda brott utan lägger ned fall slentrianmässigt. Att folk löser uppgifter som inte utförs av det allmänna på eget bevåg är ingenting nytt.

Dåre i Nacka
Konkret sa:
Supertramp sa:

Ja men det är väl i så fall något man kommer fram till i en rättegång?

Dåre i Nacka
Supertramp sa:
Konkret sa:
Supertramp sa:

Håller med, låter väldigt konstigt att detta skulle läggas ner. Men å andra sidan har jag ju blivit väldigt överraskad av liknande tidigare utfall i denna tråd av det såkallade "rättsväsendet.

Dåre i Nacka
Man hoppas ju att de blir krav att bilar, bussar, lastbilar etc har dashcam i bilar likt Ryssland.
Man lyckades ju t o m i Uppsala att fälla nån (för en gång skull) för ett brott som de fanns film på...

Dåre i Nacka
Oooh sa:
Man hoppas ju att de blir krav att bilar, bussar, lastbilar etc har dashcam i bilar likt Ryssland.
Man lyckades ju t o m i Uppsala att fälla nån (för en gång skull) för ett brott som de fanns film på...

Kanske läge att själv börja filma all cykling om inte annat...

Dåre i Nacka
Oooh sa:

Fast nu handlar väl dashcam-fenomenet i Ryssland snarare om att kunna bevisa sin oskuld mot en korrupt poliskår.

Dåre i Nacka
NLC sa:
Oooh sa:

Fast nu handlar väl dashcam-fenomenet i Ryssland snarare om att kunna bevisa sin oskuld mot en korrupt poliskår.

Jag har för mig det gällde försäkringen. Vems fel det var och motsvarande.

Dåre i Nacka
båtbensbudet sa:
Supertramp sa:
Konkret sa:
Supertramp sa:

Håller med, låter väldigt konstigt att detta skulle läggas ner. Men å andra sidan har jag ju blivit väldigt överraskad av liknande tidigare utfall i denna tråd av det såkallade "rättsväsendet.

Finns det någon teknisk bevisning kring vad som hände? Om inte är det ord mot ord. Jag vet inte vad som gäller i sådana lägen, men en hypotes är att det i så fall är marigt att få någon dömd och att ärendet därför lagts ner. Bara en hypotes ...

Dåre i Nacka
Ett litet bus som att tömma luft ur däcken på en bil kommer aldrig polisen utreda eller döma för.
Med tillräcklig regelbundenhet kör det hålla en vårdslös bilist från vägen mest hela tiden.

Dåre i Nacka
Ja, de är försäkringsbolagen som kräver de
Men fortf så finns troligtvis bevisen på kameran och de borde ha vart hyfsat enkelt för polisen att avgöra vem som talar sanning

Provade köra själv ett tag med dashcam i bilen och imponerad hur bra kvalité de var

Dåre i Nacka
Miss Lycka sa:
Der Kaiser sa:
Ett litet bus som att tömma luft ur däcken på en bil kommer aldrig polisen utreda eller döma för.
Med tillräcklig regelbundenhet kör det hålla en vårdslös bilist från vägen mest hela tiden.

Man luftar alltid två däck.

Det var frestande att göra mot ett grannpar som alltid parkerade sina avställda bilar vid vändplanen mindre än tio meter från sin lägenhet. Tydligen var jag inte ensam, för en morgon hade båda bilarna tomma däck på högersidan. Jag fick mej ett gott skratt på vägen till jobbet... ;-)

Dåre i Nacka
Tyvärr bara att konstatera att vi cyklister är rättslösa på vägen.
Vilket såväl detta fall som dåren i Nacka bevisar.
De kan lika gärna skjuta oss direkt på plats eftersom allt ändå är vårt eget fel.....
Sjukt, men det är den känslan man får.

Igår på Färingsö blev min lilla grupp på 6 st tight omkörda två gånger, trots att vi låg fint på ett led, det var fri sikt och inga möten för bilisten. Finns heller ingen cykelbana på just den sträckan där det hände så man kan undra var bilisten tyckte vi skulle cyklat.

Dåre i Nacka
Per (Hofvet/Ängby) sa:
Igår på Färingsö blev min lilla grupp på 6 st tight omkörda två gånger, trots att vi låg fint på ett led, det var fri sikt och inga möten för bilisten. Finns heller ingen cykelbana på just den sträckan där det hände så man kan undra var bilisten tyckte vi skulle cyklat.

Inte alls verkar tyvärr i vissa bilisters hjärna vara svaret. Att dela vägen är ett obekant begrepp...

Dåre i Nacka
Per (Hofvet/Ängby) sa:
Tyvärr bara att konstatera att vi cyklister är rättslösa på vägen.
Vilket såväl detta fall som dåren i Nacka bevisar.
De kan lika gärna skjuta oss direkt på plats eftersom allt ändå är vårt eget fel.....
Sjukt, men det är den känslan man får.

Du får plocka fram din elektriska vinkelslip ur bakfickan och flaxa runt lite med den med vänsterhanden i sådana lägen. ;-)

Dåre i Nacka
Cyklade med klubben förra helgen i södra Stockholm. På en väg (notera: Ingen bil låg bakom oss och väntade) fick vi möte. En Volvo med en fetare, lite äldre herre med högt hårfäste och dito blodtryck. Notera: Han möter oss. Vi ligger alltså inte i samma körfält eller färdas i samma riktning.

Redan på avstånd lägger han sig på tutan, saktar ner, gestikulerar åt oss, pekar finger, och skriker i bilen. Frugan i passagerarsätet såg livrädd ut.

Sedan stampar han gasen i botten och försvinner.

QUE?!?

Dåre i Nacka
Han kan ha varit downhillcyklist. Han ogillade väl att vi var på väg mot en uppförsbacke och såg glada ut samtidigt. Som om vi skulle cykla upp för den istället för att ta en lift till toppen!

Dåre i Nacka
GoranS sa:
Finns det någon teknisk bevisning kring vad som hände? Om inte är det ord mot ord. Jag vet inte vad som gäller i sådana lägen, men en hypotes är att det i så fall är marigt att få någon dömd och att ärendet därför lagts ner. Bara en hypotes ...

Håller inte riktigt med. Det faktiska förloppet bör vara ganska klart anser jag. Föraren körde om, svängde in framför cyklisterna med liten marginal samt bromsade hårt. Vet inte om det betecknas som teknisk bevisning med den skadade cyklisten, men det måste väl tala ganska klart för att händelseförloppet var så som jag skrev. Och vad gäller ord mot ord så har jag fått uppfattningen att det inte är så enkelt som att "ord står mot ord". Det är väl även mest när det är endast två inblandade och inga vittnen. Men även då fästs det ganska stor vikt vid hur trovärdigt vittnet/vittnesmålet är. I det här fallet är det 3 stycken vittnen, det brukar nog väga ganska tungt, inte minst med tanke på att det ses som ganska allvarligt med falskt vittnesmål (jag menar att om man kanske inte skulle fästa så stor vikt vid vittnesmål så skulle inte heller straffet för falska sådana bedömas som allvarligt).

Däremot har ovanstående inte så mycket med eventuellt uppsåt att göra. De 3 vittnena kan rimligtvis inte veta något om det, så det kan man förmodligen inte använda. Men det faktiska händelseförloppet tycker jag är väldigt märkligt om det inte väger väldigt tungt vad de 3 vittnena säger. Dessutom är det väldigt svårt att förklara den skadade cyklisten på något annat sätt.

Jag håller med @Supertramp i följande
Supertramp sa:

Nu vet jag inte var i kedjan Polis-Åklagare-Rättegång ett fall kan läggas ner, men att Polisen bara skulle lägga ner det känns väldigt konstigt. Att en åklagare kan ta det beslutet är en annan sak, men det kanske är så det gått till? Det finns ju liknande fall där det gått till domstol, och om jag förstått det rätt så har det iaf i ett fall inte gått till domstol p.g.a. eventuellt uppsåt utan bara det att bilisten brustit i omsorg och varsamhet.
http://www.barometern.se/oskarshamn/bilist-atalas-efter-haftig-inbromsning-framfor-cyklister/

Så nej, kan inte se någon som helst anledning att det bara skulle läggas ner om det inte är något som inte framkommit i denna tråden.

Som jag förstod det så var det fri sikt och ingen mötande trafik, då känns det inte helt orimligt att det kan användas i en rättegång där uppsåt prövas.
EDIT: Alltså inte huruvida bilisten bromsat för något djur eller ej, beror väl på terrängen runtomkring om man kan fästa vikt vid de 3 vittnena i det fallet, men att det inte fanns någon rimlig anledning att svänga in snävt bör vittnena kunna bedöma.
Oavsett så är det som sagt väldigt konstigt att det inte ens leder till någon "misstanke om vårdslöshet i trafik", eller hur det nu uttrycks.

Senast ändrad:
Dåre i Nacka
Har cyklister och bilisten lämnat samstämmiga uppgifter om vad som hände? Om inte, hur vet du vad som hände? Eller kanske mer relevant, hur ska polisen veta vad som hände? Med mindre än att man vet vad bilisten sagt känns det svårt att bedöma om den historien är trovärdig eller inte.

Angående cyklistens skador, stod det inte att personen kört ner i diket? Om så är fallet kan jag tänka mig att en såpass enkel sak som att gå på hjul kan orsaka det.

Sen ska man kanske inte vara helt säker på att det är polisen som lagt ner det. Kan ju vara s.a. VCK snackat med polisen som meddelade att ärendet lagts ner (av åklagare) och det "förvanskats" till att polisen la ner ärendet.

Och, nej, jag försvarar på inget sätt bilistens beteende om det skett så som beskrivits. Jag försöker bara resonera kring möjliga skäl till att ärendet skulle ha blivit nerlagt.

Senast ändrad:
Dåre i Nacka
EDIT: svar till @GoranS
Det är just punkten svänga in snävt - bromsa hårt som jag anser bör vara ganska klar. Det enda som skulle göra det oklart är om det skulle finnas någon annan förklaring till cyklistens olycka/skador, och visst, jag har inte snackat med cyklisterna själv, och vet egentligen inte så mycket om den skadade cyklisten skador. Men just svänga in snävt - bromsa hårt tycker jag framgår ganska tydligt.

Om vi utgår från förloppet svänga in snävt - bromsa hårt så tror jag att det i sig kan ligga till grund för åtal. Säg att du kör bil, kör om en annan bil, blir överraskad av ett möte och tvingas svänga in snävt och på något sätt orsakar en olycka så tror jag att just det att du inte haft marginal för en omkörning med god marginal kan leda till åtal om vårdslöshet i trafik.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp