En sak som hände igår gjorde mig väldigt fundersam.
(det blev visst rätt långt, ni får ursäkta men behövde skriva av mig)
Man har ju en tendens att se det mesta ur sitt eget perspektiv. Där jag bor är det ganska lugnt bilister vs. cyklister. Jag kör lvg, ensam och i grupp, sommarhalvåret 2-3 ggr/vecka. Tror att "incidenter" under de 3 år jag cyklat lvg kan räknas på ena handens fingrar. Några som kört om fostrande nära, och några som visat missnöje att deras resa försenats några sekunder (när jag cykelpendlar i vanliga kläder är det dock i princip något varje dag). I lycra har jag alltså inte upplevt något cyklisthat, har läst en del i trådar här, speciellt runt Stockholm, men nog ändå trott att prat om cyklisthat är något överdrivet.
Det här är bara lite tankar (och skriva av mig) inte någon argumentering för hur stort cyklisthatet är - jag cyklar inte dagligen runt hela Sverige.
strike one
En sak som hände något år sedan tänkte jag att då var en tillfällighet, och ville inte riktigt ta det på allvar. Jag kom då från en cykelväg ute på landet, den går rakt över några åkrar, den korsar en bilväg där det är 50 (70 en bit bort), sedan fortsätter cykelvägen in i villaområde. Det är ett väl utmärkt övergångsställe, med bommar för cykelvägen på bägge sidor. Jag saktade ner för att snirkla mig genom bommen, ser precis innan en bil som närmar sig. Precis när jag snirklar mig genom ser jag att bilisten stannar! (jo det är sant, jag blev väldigt överraskad). Jag snabbar på lite för att återgälda vänligheten. Precis när jag cyklar ut på övergångsstället så ser jag en bil komma från andra hållet, i full fart, sisådär i 90. Jag tvekar då men bedömer att det är tillräckligt avstånd för att bilisten skall hinna lätta lite på gaspedalen vilket skulle räcka. Jag markerar att jag tänker fortsätta. Bilen fortsätter i samma fart, men sedan tvärnitar någon sekund, däcken skriker till, jag tittar upp, det är en polisbil(!) - men fortfarande på betryggande avstånd. Jag hade då hunnit stanna helt, men cyklar över iom inbromsningen, och sedan kör polisbilen om ganska snabbt.
Jag tycker nog att det faktum att de på långt håll såg en cyklist halvvägs ut på ett övergångsställe men ändå tänkte köra på i 90 för att få mig att stanna på en ganska trång väg (ingen refug) var lite sisådär. Det hade som sagt räckt att de i första läget bara lättat lite på gasen. Dessutom anser jag det viktigt att polisen föregår med gott exempel i trafiken, speciellt med tanke på det rådande trafikklimatet - inte bara bilist vs. cyklist.
Man kan alltid argumentera fram och tillbaka om det här. jag kunde t.ex. hoppat av cykeln, klättrat upp på bommen för att få lång fri sikt, men poängen är inte vem som har rätt, eller om polisen borde agerat annorlunda (jag har för övrigt full förståelse för att de i vissa situationer inte alltid kan ta beslut alla är nöjda med).
Jag berättade detta för en polis jag känner, det är en väldigt lugn och balanserad människa, typen som alltid lugnar ner situationer istället för att eskalera. Då vaknade det, cyklisthatet, "jag stannar aldrig för en cyklist som inte hoppat av cykeln" - yada yada. Han gick igång direkt. Från att vi haft ett vanligt samtal blev han som en politiker som börjar älta på om sina åsikter.
Jag cyklar rätt mycket i centrum, jag har nog aldrig sett någon cyklist som "tvingat" en bilist att stanna, inte ens när cyklisten "har företräde" (det finns inga rättigheter i trafiken bara skyldigheter - så, nu behöver ingen skriva det). Jag förstår inte riktigt varifrån det här hatet kommer, iaf inte när det gäller vanliga normala människor.
strike two
Så igår. Jag stötte på en gammal kompis när jag var iväg och handlade. Vi tjatade lite lätt, vi kom av någon anledning (avslöjar varför längre ned) in på bilist vs. cyklist. Jag nämnde det som nu är aktuellt i tråden (jag är fortfarande lite skakad av det). "Ja, cyklisterna har ingen rätt att ligga i bredd"... Jag blev helt tyst, kollade först så han inte skämtade. Men han gick igång direkt, typ som någon som hatar bidragstagare och kan älta i timmar om att alla som får bidrag är fuskare, om ni fattar. Tomma ögon, malande monolog. Han tjatade på om hur irriterande cyklister är. Jag försökte med att jo jag kan ibland bli irriterad på traktorer som kör långsamt, men man prejar ju inte ner dom i diket för det. "Nej, det kan man ju inte göra, det är dom för stora för"... Inget som helst tecken på att det är ganska sjukt att medvetet skada någon (och nej, han ifrågasatte inte att det skulle varit medvetet).
Jag visste inte hur jag skulle reagera, var lite chockad faktiskt. Jag gjorde ett sista försök. Hans son satt i rullstol bredvid honom, gipsat ben, hade legat på sjukhus ett tag. Hade blivit påkörd av en bilist när han körde moppe. Det var så vi kom in på ämnet. Han hade då med lite blanka ögon berättat om vad sonen hade varit med om, det hade varit en rejäl smäll. Det var alltså då jag tog upp det här med ämnet i tråden, typ ja det är inte klokt hur illa det är i trafiken. Men nej, han gick alltså direkt igång om hur irriterande cyklister är. Jag gjorde alltså ett sista försök, sa som en liten pik att bilisten som kört på hans son kanske var irriterad på mopedister, men ingen reaktion.
Jag gick bara därifrån, funderande på vad hans son tyckte om samtalet.
Nåväl, det här var en fullt normal, trevlig familjefar. Jag har bl.a. spelat innebandy med honom, en av de trevligaste. Men reagerar alltså med att cyklister är väldigt irriterande, ingen som helst reaktion på att det kanske är lite olämpligt att skada en oskyddad person med sin bil, så personen skadar sig ganska hårt.
Visst, man kan inte dra några slutsatser av det här. Men att det finns ett utbrett cyklisthat är nog inte så mycket att ifrågasätta. Frågan är bara var det kommer ifrån. Jag är lite äldre, har kört väldigt mycket bil. Både stad och landsväg. Jag har aldrig stött på någon cyklist som gjort något att irritera mig på, faktiskt. Och det är bara de senaste 3 åren jag cyklat själv, så jag är inte färgad.
Men oavsett om det skulle finnas någon förklaring för någons cyklisthat så undrar jag hur en hyfsat normal människa kan reagera med att cyklister är irriterande när man hör något som det som är aktuellt i tråden. Jag förstår inte.