Dåre i Nacka

Dåre i Nacka
Insamling till Louise på FB (sluten grupp så jag kan inte länka):
Screenshot_20170505-132709.png

Dåre i Nacka
Miss Lycka sa:
Det var en äldre man för några år sedan som cyklade ned i en grop och avled. Det var rätt mycket skriverier om det.

Om det är den statistiken som finns på dödsfall pga singelolyckor på cykel så känns det i stort sett som den är rätt ointressant att diskutera. En person på "några år" är inte direkt något statistiskt underlag som är användbart.

Dåre i Nacka
Dåre i Nacka
Fältprästen sa:
JLarsson sa:
Liten film från england om hur det kan gå om man tar sin plats och inte slickar sidlinjen. http://cycling.today/very-close-call-for-cyclist-deliberately-sideswiped-by-van-video/
I min värld oförsvarbart beteende av cyklisten, men självklart också av bilisten som borde spärras in.

Jag tycker cyklisten agerar korrekt i situationen.
Som du ser är det omkörningsförbud. Skulle cyklisten hålla sig vid kanten så skulle skåpbilen bara trycka sig förbi, därav placeringen. Du ser att cyklisten närmar sig kanten när omkörningsförbudet upphör.

Dåre i Nacka
Äh, venne. Jag hade nog själv kört mer defensivt.
Fast white van killen är ju ett j*vla kriminellt svin. Man får inte döda folk man inte gillar, inte ens i UK

Dåre i Nacka
JLarsson sa:
Fältprästen sa:
JLarsson sa:
Liten film från england om hur det kan gå om man tar sin plats och inte slickar sidlinjen. http://cycling.today/very-close-call-for-cyclist-deliberately-sideswiped-by-van-video/
I min värld oförsvarbart beteende av cyklisten, men självklart också av bilisten som borde spärras in.

Jag tycker cyklisten agerar korrekt i situationen.
Som du ser är det omkörningsförbud. Skulle cyklisten hålla sig vid kanten så skulle skåpbilen bara trycka sig förbi, därav placeringen. Du ser att cyklisten närmar sig kanten när omkörningsförbudet upphör.

Tycker nog att det finns plats att köra om cyklisten om denne hade hållt sej till kanten. Även om inte 1,5 meter hade klarats.

Dåre i Nacka
JLarsson sa:
[Jag tycker cyklisten agerar korrekt i situationen.
Det är inte omkörningsförbud (i alla fall inte i Sverige).
"Vägmarkeringarna, mittlinje, körfältslinje och heldragen linje, används där det inte är tillåtet för fordon som befinner sig på samma sida som den heldragna linjen att byta körfält."

Det finns i mitt tycke tillräckligt med plats för både cyklist och van.

Dåre i Nacka
Fältprästen sa:
JLarsson sa:
"Vägmarkeringarna, mittlinje, körfältslinje och heldragen linje, används där det inte är tillåtet för fordon som befinner sig på samma sida som den heldragna linjen att byta körfält."

En skåpbil i den här storleken är minst 2 meter bred. Lägg till 1,5 meter. Lägg till cyklistens bredd 1 meter. Totalt 4,5 meter. Tvivlar på att filen är så bred, är den 3,5 meter är det i överkant.

Dåre i Nacka
Vad jag vet finns inget i Highway code som säger att cyklister måste ligga så långt till vänster som möjligt. Däremot ska den som ska köra om en cyklist hålla avstånd "give motorcyclists, cyclists and horse riders at least as much room as you would when overtaking a car". I praktiken betyder det att det är förbjudet att köra om cyklister utan att byta körfält. Flera polisdistrikt gör kontroller med cyklande poliser, de som är närmare än 1.5 m får böter.

Edit: bild från Highway code
hc_rule_163_give_vulnerable_road_users_at_least_as_much_space_as_you_would_a_car.jpg

Senast ändrad:
Dåre i Nacka
.A. sa:
Fältprästen sa:
JLarsson sa:

En skåpbil i den här storleken är minst 2 meter bred. Lägg till 1,5 meter. Lägg till cyklistens bredd 1 meter. Totalt 4,5 meter. Tvivlar på att filen är så bred, är den 3,5 meter är det i överkant.

Den är bara 1956mm bred? Så det finns ju plats för båda i samma körfält, syns ju på videon men cyklisten ligger ju mitt i vägen. Förstår att bilisten blir uppretad men att preja är väl magstarkt.

Dåre i Nacka
bempa10 sa:
.A. sa:
Fältprästen sa:
JLarsson sa:

Den är bara 1956mm bred? Så det finns ju plats för båda i samma körfält, syns ju på videon men cyklisten ligger ju mitt i vägen. Förstår att bilisten blir uppretad men att preja är väl magstarkt.

Hur räknar du när du tycker att båda får plats i filen?
"preja är väl magstarkt" - sedan när blev magstarkt en synonym till livsfarligt?

Senast ändrad:
Dåre i Nacka
Inte bara Är cyklisten i sin fulla rätt när han tar plats i början av filmen,
Han Gör precis rätt, notera att det kommer mötande bilar tills han går in mot sidan, hade han låtit vanen köra tidigare hade den trängt honom pga de mötande bilarna.
Att det satt en psykopat bakom ratten kan man inte räkna med.

Jag gör precis likadant på vägar där/när det inte går att köra om på ett säkert sätt.

Dåre i Nacka
Edarion sa:
Det handlar väl knappast om lagligt /olagligt, utan om överlevnadsinstinkt... Svårt att driva sin rätt på bårhuset.
Det handlar i allra högsta grad om lagligt/olagligt. Bilisten bryter emot Highway code på flera punkter, cyklisten inga. Några i tråden tycker att cyklisten ska underlätta för bilisten att göra en olaglig omkörning.

Dåre i Nacka
Olof E sa:
Edarion sa:
Det handlar väl knappast om lagligt /olagligt, utan om överlevnadsinstinkt... Svårt att driva sin rätt på bårhuset.
Det handlar i allra högsta grad om lagligt/olagligt. Bilisten bryter emot Highway code på flera punkter, cyklisten inga. Några i tråden tycker att cyklisten ska underlätta för bilisten att göra en olaglig omkörning.

Jag tycker det. Av överlevnadsskäl.

Dåre i Nacka
Dåre i Nacka
.A. sa:
Fältprästen sa:
.A. sa:
Fältprästen sa:
Smidighet i trafiken verkar inte vara ett ledord för vissa.

Precis. Det hade varit mycket smidigare av bilisten att vänta tio sekunder och kört om när denne såg att det var fritt.
Hur vet du att han bara behövde vänta i 10 sekunder?

Det verkar så av klippet. Spelar det någon roll? Du kör om när det är säkert.
Klippet visar inte hur situationen var tidigare, det där kan ha pågått en lång stund.
Men det var du som började blanda in sekunder, så det verkade spela någon roll.
Var vägen lika bred hela tiden så fanns det alla möjligheter till en säker omkörning.

Dåre i Nacka
Fältprästen sa:
.A. sa:
Fältprästen sa:
.A. sa:
Fältprästen sa:
Smidighet i trafiken verkar inte vara ett ledord för vissa.

Precis. Det hade varit mycket smidigare av bilisten att vänta tio sekunder och kört om när denne såg att det var fritt.
Hur vet du att han bara behövde vänta i 10 sekunder?

Det verkar så av klippet. Spelar det någon roll? Du kör om när det är säkert.
Klippet visar inte hur situationen var tidigare, det där kan ha pågått en lång stund.
Men det var du som började blanda in sekunder, så det verkade spela någon roll.
Var vägen lika bred hela tiden så fanns det alla möjligheter till en säker omkörning.

Då frågar jag dig också: Om filen är max 3,5 meter bred, bilen är 2 meter plus sidobackspeglar, cyklisten 1 meter - hur ska du kunna göra en säker omkörning i samma fil? Om det är lagen säger 1,5 meters avstånd i sida?

Dåre i Nacka
Edarion sa:

Tror du att du minskar chansen att hamna på bårhuset för att du inte "driver din rätt" (är det ens en bra beskrivning av vad cyklisten gjorde)?

Cyklisten gjorde väl tvärtom som han gjorde av just överlevnadsinstinkt?

Dåre i Nacka
mmmrrrr sa:
Edarion sa:

Tror du att du minskar chansen att hamna på bårhuset för att du inte "driver din rätt" (är det ens en bra beskrivning av vad cyklisten gjorde)?

Cyklisten gjorde väl tvärtom som han gjorde av just överlevnadsinstinkt?

Att reta bilister får inte jag ihop med överlevnadsinstinkt, snarare tvärtom.

Dåre i Nacka
Om bilisten blir provocerad av cyklistens beteende är det inte cyklistens problem utan bilistens, cyklisten gör inte något fel i lagens mening. Bilisten får väl kontakta psykolog eller liknande för sina problem. Det finns dessutom ingenting som säger att utfallet skulle bli bättre om cyklisten placerat sig längre till vänster. Bilisten hade sannolikt klantat till det i alla fall. Situationen uppstår därför att bilisten är kort och gott en idiot och cyklistens placering kommer inte att ändra på det.

Dåre i Nacka
Olof E sa:
Om bilisten blir provocerad av cyklistens beteende är det inte cyklistens problem utan bilistens, cyklisten gör inte något fel i lagens mening. Bilisten får väl kontakta psykolog eller liknande för sina problem. Det finns dessutom ingenting som säger att utfallet skulle bli bättre om cyklisten placerat sig längre till vänster. Bilisten hade sannolikt klantat till det i alla fall. Situationen uppstår därför att bilisten är kort och gott en idiot och cyklistens placering kommer inte att ändra på det.

+1

Irriterande att det ens blir en diskussion om hur cyklisten uppträder i detta fallet. e ju 100% bilistens fel oavsett om ngn hade cyklat på ett annat sätt än cyklisten gjorde i en liknande situation själv. Cyklistens perfekta placering eller inte är irrelevant i detta fallet och att diskutera den som ett skäl till det som inträffar tycker jag bara förminskar det idioten i bilen har gjort och bidrar till legitimiteten för bilister att bete sig på detta viset (även om jag såklart fattar att det inte är avsikten).

Dåre i Nacka
Svår situation för cyklisten. Antingen så håller han åt sidan och riskerar en farlig omkörning. Eller så tar han plats (som han gör i videon) för att undvika farlig omkörning (givet normalt funtad bilist) men riskerar samtidigt en ännu farligare situation om bilisten är aggresiv och väljer att ändå göra en omkörning/prejning.

Bilisten borde i alla fall åttalas nu när det finns på film!

Senast ändrad:
Dåre i Nacka
Supertramp sa:
Svår situation för cyklisten. Antingen så håller han åt sidan och riskerar en farlig omkörning. Eller så tar han plats (som han gör i videon) för att undvika farlig omkörning (givet normalt funtad bilist) men riskerar samtidigt en ännu farligare situation om bilisten är aggresiv och väljer att ändå göra en omkörning/prejning.

Blir nog tyärr svårt då endast bilen o inte föraren syns på filmen.

Missförstå mej rätt nu, jag försvarar alltså inte idoten i bilen....

Dåre i Nacka
Han i videon är precis lika skyldig som tjejen som körde in i en tvärbromsande bil bara för att hon väldigt provocerande cyklat i tvåled på landsväg. Varför är cyklister såna provocerande idioter?

Vad är det för fel på vissa i den här tråden? Bilister som går med i Happy för att man Internetcyklar på söndagar?

Om vanförarens reaktion är rimlig så borde det då vara en rimlig motreaktion från cyklisten att knivhugga föraren.

Dåre i Nacka
1888 sa:
Supertramp sa:

Ägaren till skåpbilen kanske inte ens nekar till att han körde bilen. Och gör han det så är det en fråga om hur mycket resurser man är beredd att lägga på fallet från åklagarsidan. Tänk om cyklisten hade omkommit, då hade man garanterat gått vidare med detta och genom vittnessupggifter mm försökt bevisa vem som bortom rimligt tvivel körde bilen.

Senast ändrad:
Dåre i Nacka
Supertramp sa:
1888 sa:
Supertramp sa:

Ägaren till skåpbilen kanske inte ens nekar till att han körde bilen. Och gör han det så är det en fråga om hur mycket resurser man är beredd att lägga på fallet från åklagarsidan. Tänk om cyklisten hade omkommit, då hade man garanterat gått vidare med detta och genom vittnessupggifter mm försökt bevisa vem som bortom rimligt tvivel körde bilen.

Företaget som föraren körde för verkar inte jättelyckliga över uppmärksamheten. Föraren har tydligen fått sparken.

Dåre i Nacka
Det är heldragen linje tills cyklisten svänger ut åt vänster. Det är rätt underhållande att vissa här tycker att rattr_nkaren ska få fri väg innan det blir dags att passera mittlinjen.

Tillbaka
Topp