De mest valinga orsaker för knä ont?

Om du har spd så är mitt tips att försöka justera fotens position, en del gillar att hälen är vinklad utåt lite grann, andra gillar att foten är mera rak.

Du justerar genom att lossa och vrida clipset under skon, prova dej fram efter en position som känns naturlig genom hela trampvarvet.

Lycka till.

(annars kanske du kan kolla så inte sadeln är för långt fram eller bak)

Fick också ont i knäna och i mitt falla kom jag fram till att det var sadelpositionen som var boven i dramat. Enkelt att åtgärda om det är det som spökar.

Lycka till!

Min vanligaste orsak till knäont är att jag slår i knäna i styrstammen när jag tappar kontrollen i något svårt tekniskt parti. Om man dessutom slår i knät 2 ggr på samma ställe gör det så ont att jag nästan tuppar av;-)
/Peter

Var i dina knän gör det ont? Utsida? Inuti? Insida? Det går troligtvis att lösa genom justering av sadelhöjd och klossarnas vinkel, men det är svårt rekommendera något baserat på knäont tyvärr. Specificera gärna lite mer.

Vad som är vanligast vet jag inte. Men jag har just nu problem med högerknät.

Jag hade från början sned monterad kloss på högerskon. Hade sedan för hög sadelposition. Om de har något med grundproblemet att göra vet jag inte.

Läkarna säger att mitt högerknä är överansträngt och inflammerat. Jag går på dyklofen om jag minns medicinens namn rätt, vilket är emot smärta och inflammation. Har blivit rekommenderad att uppsöka sjukgymnast för att förstärka andra muskler runt knät för att avbelasta den överansträngda muskeln.

Annars har jag fått rekommendationer att vila knät, men jag kan cykla så länge jag är symptomsfri. Om jag får tillbaka värken har jag inte tagit det tillräckligt lugnt.

Vanligaste anledningen är väl inte så relevant om man väl sitter där med ont i knät som ju faktiskt kan vara något ovanligt också, men många får ont i knät när de ökar träningsvolymen eller -intensiteten för mycket på en gång.

Jag får värk på knäets utsida efter en dryg timmes körning. Folk säger att det är samma sak som löparknä. Tänj ut skink/lårutsidesmuskeln så ska det hjälpa.

Tyvärr så börjar det här bli ett specialområde för mig men det blir svårt att hjälpa dig på distans.

Var har du ont? Hur får du ont? Svullnar knät?

Klassiska uppslag är som tidigare nämnts.

Inställning på klossar, pedaler med mer float.
Sadelhöjd.
Kalla knän eller klädsel som gör att du får tryck på delar som ska löpa fritt.
Stärk och jobba med aktivering av musklatur runt knät. Sök på löparknä på webben.
Stretch om det är knäveck.
Fästen, slemsäckar mm. Testa vila, antiinflamatoriskt och kyla.

bengt skrev:
-------------------------------------------------------
> At du är ovan, cyklar för mycket och på för
> tunga växlar.

+1. Ifall man försöker cykla på mycket lättare växlar kommer man även automatiskt behöva justera sadeln till rätt höjd.

Jag har märkt att kyla inte är bra för mina knän. Möjligt att kyla bara förstärker andra grundläggande problem, men mina knän får inte bli kalla. Knävärmare på om det inte är varmt, och alltid liniment på när jag ska köra lopp.

Vanligaste anledningen för mig just nu är att jag är nybörjare och har precis börjat med SPD pedaler. Ett par vurpor per pass men skam den som ger sig. :)

Tillbaka
Topp