De nya Hydralbromsarna bettar inte!

Slope

Ny medlem
Hej! Har precis införskaffat en Kona Kula från Länna Sport. Jag vart något skeptiskt när jag testade cykeln och det ang. bromsarna som inte bettade fullt ut, hur hårt jag än tryckte så gick hjulen fortfarande runt. Jag frågade vad det berodde på och fick då svaret att bromsskivorna behövde nötas in. Jag köpte det och slog till på cykeln några dagar senare. Men nu när jag cyklat ett antal timmar så märker jag ingen skillnad.
Låter det rimligt att sprillans nya skivbromsar med hydrlisk mekanism inte grebbar bättre? För mig är det vansinne!
Bromsarna är av märket och modell "Hayes Nine"

Det är inte alls ovanligt att du får köra flera veckor med dom innan dom ens börjar ta.
Hitta ett berg, håll inne bromsen å kör ner;)

Mina tog nog åtm 10 timmars körning och mycke bromsande innan de bettar. nu bettar de nog som v.bromsarna gjorde innan.

Det är beläggningen på bromsklossarna som behöver slitas bort, det handlar inte om hur dyr broms du har.
Lugna dig ;)

För att svara på Mårten. Jodå, dem rör sig hyggligt när man kollar noga. Mot bromsskivan går beläggen allt och ja, jag kan trycka bromsarna tills det tar stopp, lite mer än halva vägen in mot styrhandaget.

Är den ny? kanske dum fråga men är den beggad så kan det vara en klåpare som har spillt olja på beläggen och då greppar det inte så jättebra. Är den ny är det bara, som alla andra har sagt, kör utav bar fan så kommer det bli bättre.

Happy riding

MVH/Manne

Slope skrev:
-------------------------------------------------------
> hur hårt jag än tryckte så gick hjulen fortfarande runt.

Låter konstigt. Det är visserligen sant att skivbromsar ska köras in, att de tar bättre efter någon timmes åkning. Men om man kan dra handtagen i botten och hjulen ändå snurar är något fel. Antingen är de felmonterade eller feljusterade eller så har det kommit olja skivorna. Det senare är bökigt att rätta till. Det krävs antingen ett par enorma nedförslöpor med över 1000 meters fallhöjd eller diverse hemkurer. Andra kan tipas om dessa: hetta upp dem i ugn, tvätta med sprit, etc, etc.

Ta och stek beläggen på spisplattan(metallen neråt), ryker det, stek till det inte ryker...
Enda gången jag inte haft någon bromsförmåga var när jag fått olja på beläggen,
ylade fiint då , ungf som Hopebromsar... =P

Även om de blir bättre efter inkörning så ska dom inte vara så dåliga inledningsvis.

Innan du gör enl nedan, kolla så att inte något ok har hakat upp sej så att beläggen har snedslitits. Detta kan ha hänt 10 mil tidigare, så att oket lirar bra men belägget är helt snedslitet och ligger galet mot skivan.

1. Värm/stek beläggen fria från ev fet beläggning (olja) alt slipa av beläggen försiktigt med fint sandpapper.

2. Tvätta av skivorna med tex Bräklen (bromsdelsrengöring finns hos biltillbehörsprånglare) eller T-röd. Duscha inte över hela kollijoxet, då dessa medel är ganska elaka mot plast och gummidetaljer såsom packningar osv.

3. Dra till holmenkollen och kör stora hoppbacken, bromsa när det är ca 5 meter kvar till uthoppet, och utvärdera sedan bromsverkan.

Slope skrev:
-------------------------------------------------------
> Förresten, är det någon som vet något om Kona
> Kula? Någon som haft en en längre tid.
> Är ni nöjd?

Jag har haft en Kula kittad på lite olika sätt sedan 2000, förälskelsen hålls vid liv även om jag varit lite otrogen de senaste åren.

Jag har kört min Kula både i skogen, stöket, bmx-banan, och tom i Gesunda hon funkar till det mesta även om hon är som bäst i lite halvstökig terräng, klart tåligare än man kanske först tror.

Numera verkar det finnas så många varianter men jag har iaf easton ultralite ramen.

Du kommer nog få kul

Hej igen alla. Tackar för alla tipsen. Var ute på en tuff runda i Hellas idag och jag är mycket nöjd med cykeln men den nedrans frambromsen spökar fortfarande även då jag kört med den ett bra tag och endast avnänder denna så mycket som möjligt. Den har nu även börjat "klicka" när jag bromsar, nästan som att bromsbeläggen "slår" på skivorna=/
Ska lämna in cykeln så dem får kolla över den. Den är ju ny så dom i butiken får stå för skiten! Aja, tackar igen för råden, får försöka minnas dem till framtida bekymmer;P

Det bästa för halvkassa skivbromsar är lera. Det ska knastra på bra mellan skiva och belägg, efter ett långpass med det knastret brukar mina ta finfint eller vara slut. ;)

Slope: När jag bytte till Louise så hade jag precis samma problem som du beskriver, bromsarna tog knappt i början. Dessutom så kändes det efter ett tag att bromsarna klickade till när jag bromsade. Vet dock inte vad det berode på men efter ett tag så försvann alla problem och allt blev frid och fröjd. Jag tror helt enkelt att du ge hojjen lite mer tid men kolla gärna med butiken där köpte den.

Ok, känns bra att jag inte är ensam och ni verkar förstå problemet! Jo, det verkar som så att jag får lägga lite mer tid på den som sagt men det skadar inte att låta butiken kolla den också, då kan dem samtidigt göra en mer genomgående koll, en service helt enkelt;P

Tillbaka
Topp