Decathlon storsatsar i Ryssland

• Trådstartare Trådstartare SLI
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Renault har stängt sin Renault verksamhet. Däremot äger man dryga 68% av Avtovaz som har Lada med 45.000 anställda. Det är inte riktigt bara att stänga dörren och låsa efter sig. Och även om anser att det är helt okej att göra 45 k ryssar arbetslösa så innebär det såna ekonomiska konsekvenser att det blir stora konsekvenser i Europa också för de anställda. Dessutom ägs dryga 15% av staten som också har ett ansvar för sin befolkning.
Det är inte helt lätt....
https://en.media.renaultgroup.com/n...ities-in-russia-are-suspended-9c81-989c5.html
Du har uppenbarligen mer koll än vad jag har, så jag ger mig :)
Jag läste en rubrik på mitt flöde och tyckte det var ett bra inflik i vad ts tyckte

Nej, det behöver vi inte göra. Vi kan väl hålla oss till Decathlon.
Ja vi kan väl hålla oss till Decathlon? Jag handlar där då och då och hade tänkt att beställa snart igen. Är det sant att de satsar i Ryssland nu??!! Om detta stämmer så skall de fetbojkottas för all framtid.

Hittar bla detta:

Tydligen familjen Mulliez som ligger bakom saken:

"The Telegraph rapporterar att Leroy Merlin vill öka sin närvaro i Ryssland för att fylla luckan efter de västerländska företag som nu drar sig ur."

Leroy Merlin ägs av familjen Mulliez (som också äger 51% av Decathlon).

Jag önskar verkligen att den här kanalen hålls uppe tills detta är utrett. Det är vår plikt att bojkotta företag som inte gör vad de kan för att sabotera Rysslands ekonomi. Sen förstår jag att detta är komplicerade frågor och att ingen är helt ren.

Jag önskar verkligen att den här kanalen hålls uppe tills detta är utrett. Det är vår plikt att bojkotta företag som inte gör vad de kan för att sabotera Rysslands ekonomi. Sen förstår jag att detta är komplicerade frågor och att ingen är helt ren.
Gonzalo Lira förklarar situationen rätt bra.

Du har uppenbarligen mer koll än vad jag har, så jag ger mig :)
Jag läste en rubrik på mitt flöde och tyckte det var ett bra inflik i vad ts tyckte
Jo vi människor vill gärna förenkla saker och ting och helst ha en syndabock att skylla världens elände på men det är sällan inte riktigt så lätt. :)

Hur som haver låter det ju lite bananas att satsa i Ryssland nu moraliskt - men som så ofta kanske det inte är så enkelt och taget ur sitt sammanhang. Har inte luskat i Decathlonfallet. Har aldrig gillat Decathlon varken som varumärke eller shoppingupplevelse men likväl kommer några av de plaggen jag har som jag anser ha bäst pris / prestandaförhållande därifrån. Har några cykeltröjor, väst och jacka och de slår många dyrmärken jag provat.

Skulle de inte dra sig ur USA nyligen? vore lite (o)lustigt om det ska kompenseras av en Ryssland satsning även om jag tror att deras butikskoncept skulle funka bättre där.

Som Snuten grävt fram så är det väl inte Decathlon ryktena gäller, utan en bygghandel med delvis samma franska ägarfamilj.

Som Snuten grävt fram så är det väl inte Decathlon ryktena gäller, utan en bygghandel med delvis samma franska ägarfamilj.
Stämmer men jag tycker inte att man som majoritetsägare kan friskriva sig ansvar för skit man håller på med i andra bolag. Den enda makt (i princip) som vi konsumenter kan utöva är att bojkotta även Decathlon i protest för att ägaren gladeligen skor sig på kriget. Märkligt att fransmännen inte lynchat familjemedlemmarna ännu, fransmän brukar ju knappast bara stå o knyta näven i fickan.

Har inget emot Decathlon i övrigt, tvärtom är det en av mina favoritaffärer.

EDIT: Även Decathlon o Auchan verkar oavbrutet fortsätta sin verksamhet i Ryssland. Men det är Leroy Merlin som har kritiserats mest i media. Finns flera artiklar om man googlar lite att även Decathlon forsätter sin verksamhet i Rysslad. Klar kandidat för bojkott då med andra ord.

"Leroy Merlin has been more intransigent than Renault and like Auchan and Decathlon refuses to shutter its Russian business. In a press statement, Leroy Merlin's management reaffirmed its desire for its Russian stores to stay open in a decision backed by French regional political leadership."

https://www.business-standard.com/a...-pressure-to-leave-russia-122032401242_1.html

Senast ändrad:
Stämmer men jag tycker inte att man som majoritetsägare kan friskriva sig ansvar för skit man håller på med i andra bolag. Den enda makt (i princip) som vi konsumenter kan utöva är att bojkotta även Decathlon i protest för att ägaren gladeligen skor sig på kriget. Märkligt att fransmännen inte lynchat familjemedlemmarna ännu, fransmän brukar ju knappast bara stå o knyta näven i fickan.

Har inget emot Decathlon i övrigt, tvärtom är det en av mina favoritaffärer.

EDIT: Även Decathlon o Auchan verkar oavbrutet fortsätta sin verksamhet i Ryssland. Men det är Leroy Merlin som har kritiserats mest i media. Finns flera artiklar om man googlar lite att även Decathlon forsätter sin verksamhet i Rysslad. Klar kandidat för bojkott då med andra ord.

"Leroy Merlin has been more intransigent than Renault and like Auchan and Decathlon refuses to shutter its Russian business. In a press statement, Leroy Merlin's management reaffirmed its desire for its Russian stores to stay open in a decision backed by French regional political leadership."

https://www.business-standard.com/a...-pressure-to-leave-russia-122032401242_1.html
Jag kommenterade bara den felaktiga trådtiteln (som antyder att Decathlon ”storsatsar”, det är Leroy Merlin dessa rykten gäller).

Det intressanta är som du säger att detta inte blivit en stor sak i Frankrike, och att flera franska företag fortsätter sina ryska verksamheter.

Bra med konsumentinformation, så kan alla fatta sina egna beslut!
??

Vad är Decathlon för firma? Aldrig hört talas om innan den här tråden. Tillverkar de delar eller är det en butikskedja eller internetbutik?

Det intressanta är som du säger att detta inte blivit en stor sak i Frankrike, och att flera franska företag fortsätter sina ryska verksamheter.
Rysskräcken är inte lika stor längre ifrån Ryssland så då tvingas man inte offra inkomster för att inte tappa ännu större inkomster på hemmaplan.

Det är inte så att de stora bolagen som nu lämnar Ryssland gör det av sympati för Ukraina, de offrar en liten marknad i PR-syfte i de stora marknaderna.

Rysskräcken är inte lika stor längre ifrån Ryssland så då tvingas man inte offra inkomster för att inte tappa ännu större inkomster på hemmaplan.

Det är inte så att de stora bolagen som nu lämnar Ryssland gör det av sympati för Ukraina, de offrar en liten marknad i PR-syfte i de stora marknaderna.
Ja man kan ju spekulera kring vilka bevekelsegrunder en del har. Det viktiga är att Rysslands ekonomi som helhet skadas så mycket som möjligt.

Är det inte taskigt att ge sig på alla fossilbilsägare?
Jag har i alla år tyckt att det är väldigt märkligt att vi tankar bensin med rent samvete med tanke på alla krig, miljöförstöring o elände det har ställt till med sedan tidernas begynnelse. I det sammanhanget är Rysslands invasion en droppe i havet.

• Gilla
Reactions: BJS
Jag har i alla år tyckt att det är väldigt märkligt att vi tankar bensin med rent samvete med tanke på alla krig, miljöförstöring o elände det har ställt till med sedan tidernas begynnelse. I det sammanhanget är Rysslands invasion en droppe i havet.
Ja man får väl hoppas att den från makthavarna nyvaknade skepsisen mot en alltför stor globalisering, håller i sig och att man väger in säkerhet och hållbarhet mot tillväxt i högre utsträckning framöver.
Fast det vi som enskilda konsumenter också kan göra, är ju att försöka välja bort de mest klockrena exemplen på uslighet just nu. Tex undvika att gynna familjen Mulliez intressen verkar det som. Ganska lätt sluta handla lyxprodukter på ett enskilt ställe ju.

Jag hade missat det här. Hade tänkt handla lite smågrejs på Decathlon idag men nu struntar jag i det. Hade precis slutat vara sur över mitt dumsnåla beslut att köpa vinterbrallor till barnen där. Byxorna höll en månad exakt. "Tyget" var visst presentpapper men jag hade missat den franska översättningen.

Annars hyfsat lätt att undvika att gynna Ryssland. Värre kommer det att bli när Kina försöker ta Taiwan.

Men för att vara helt korrekt så är det väl inte Decathlon som "storsatsar" utan någon hemmafixarbutik som har samma storägare.

Men för att vara helt korrekt så är det väl inte Decathlon som "storsatsar" utan någon hemmafixarbutik som har samma storägare.
"Decathlon, som har åtminstone 50 butiker i Ryssland med en omsättning på cirka 300 miljoner dollar, fortsätter att driva sin verksamhet i landet enligt medieuppgifter."

Senast ändrad:
Jag hade missat det här. Hade tänkt handla lite smågrejs på Decathlon idag men nu struntar jag i det. Hade precis slutat vara sur över mitt dumsnåla beslut att köpa vinterbrallor till barnen där. Byxorna höll en månad exakt. "Tyget" var visst presentpapper men jag hade missat den franska översättningen.

Annars hyfsat lätt att undvika att gynna Ryssland. Värre kommer det att bli när Kina försöker ta Taiwan.
Hoppas ingen handlar från Sverige, USA, Storbritannien med flera. Med tanke på invationer och bombningar.

"Decathlon, som har åtminstone 50 butiker i Ryssland med en omsättning på cirka 300 miljoner dollar, fortsätter att driva sin verksamhet i landet enligt medieuppgifter."
Ja visst de driver vidare men tråden har en titel som handlar om att Decathlon storsatsar. Det är ju den franska hemfixarkedjan med samma ägare som ska storsatsa (enligt förslag från en rysk chef).

Det är ju förkastligt att driva vidare också, men ska jag såga företag imorgon på lunchen så ska det ju vara rätt info.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp