Decemberutmaningen - Lär dig bunnyhoppa för en hundring!

Vizual54 sa:
erolwi sa:
Tog det som en utmaning men nej, gick inte att hoppa med alla mina cyklar:
Haha, grymt!!
Jäklar vad jag garvade vid frukosten.
Lena och barnen hälsar, phat skillz!!

Blev inspirerad och byggde en hoppometer igår. Klarade 45cm på BMXen. Får ta och testa med FSn nån dag.

Grymt, måste också bygga en hoppställning!

yonsson sa:
SocialGimp sa:
mtb565 sa:
Vad är det för härke du rullar runt på?
Härke är bara förnamnet! Vitus Nucleus 29. Vet inte om det är långt kedjestag eller om gaffeln väger som en heffaklump men det är betydligt lättare att få upp andra cyklar.
Låter som att du kan behöva den här kursen.

Hade samma problem med min sentier 29, känns som att jag inte ens kan få upp den i en manual. Men jag tror/hoppas det är en vanesak, eller ovanesak att flytta sig tillräckligt långt bak/ner. Cykla på bakhjulet går ju bra men... får väl se om den går att rycka upp...

Karin_P sa:
JSP sa:
Babbar sa:
Karin_P sa:
Perfekt!
Jag har hittills lagt mer tid på att gnälla över att jag inte kan bunnyhoppa än vad jag har lagt tid på att öva.
Finns det någon som bor i gränstrakterna Solna/Sumpan som vill ut och öva med mig om kvällarna? Tror jag skulle känna mig lite fånig om jag hoppade runt ensam ute på gatan. Och dessutom vore det praktiskt att kunna filma varandra för att nöta in rätt teknik.

Yes, klart vi ska! Jag håller till i Ursvik så möts gärna upp och trotsar gravitationen tillsammans =)

Jag finns i Lilla Alby och kan nog släpa mig ut med BMX.

Skoj hörrni! Kanske ses vid Örvallen? Borde vara relativt nära från alla, finns en stor tom asfaltsyta och det brukar inte vara särskilt mycket folk. Och så finns en pytteliten pumptrack om man vill roa sig med den .
Jag var ute och övade manuals igår kväll. Kan rekommendera grus eller gräs som underlag. Drog i asfalten baklänges och har knappt kunnat gå idag, ingen höjdare.

5CA75FE7-E3FA-4287-A661-F49E205C0EFA.jpeg

Bunnyhopskuriosa #2 - hur högt går det?

Enligt Guinness rekordbok är väldens högsta bunnyhop 1,45 m och sattes av holländaren Rick Koekoek 2017.
https://www.guinnessworldrecords.com/world-records/highest-bicycle-bunny-hop/

Inte hittat någon film på rekordhoppet men här en film på hans tidigare rekord, 1.43 m.

Som ni ser på filmen använder han sig av ett ”backhop” där han står på bakhjulet och hoppar i sidled över ribban. Vet inte om ni håller med men jag tycker inte det är ett riktigt bunnyhop. Men har ölbaronen sagt så så är det väl så. Kanske ingen skillnad på amerikansk och icke amerikansk bunnyhop i bryggeribranchen eller så är britterna fortfarande sura över att amerikanarna var först.

Eftersom alla går under samma rekord är det svårt att hitta något högsta amerikanskt bunnyhopp. Här iallafall en film där Danny MacAskill klarar 122 cm.

Senast ändrad:
yonsson sa:
Jag var ute och övade manuals igår kväll. Kan rekommendera grus eller gräs som underlag. Drog i asfalten baklänges och har knappt kunnat gå idag, ingen höjdare.

Kanske ska öva på gräs då... övade wheelies på en grusplan förra sommaren —> tre månaders ryggont, sjukgymnast och enorma mängder Ipren och voltaren.

Karin_P sa:
yonsson sa:

Kanske ska öva på gräs då... övade wheelies på en grusplan förra sommaren —> tre månaders ryggont, sjukgymnast och enorma mängder Ipren och voltaren.

Ajaj. Som programmet ser ut så går dag 1 ut på att se till att undvika just detta. Dag två ska jag fila lite på så vi får marginalerna på vår sida. Vill ju inte att sjukhusen ska behöva gå in i stabsläge under veckan.

Karin_P sa:
yonsson sa:

Örvallen låter som en bra ställe. Finns förutom asfalt även gräs och konstgräs i anknytning. Jag är på!

Sjukt fint initiativ som säkert kommer sluta i blod, svett och tårar för min del. Men självklart anmäler jag mig.

Hoppas du fått bra respons!

yonsson sa:

Haha jag gick samma öde till mötes igår fast på grus. Klarade mig med lite stel i ryggen idag bara. Hade jag haft kameran framme kunde jag bjudit på när jag tappade luften helt med schyssta neadertals läten.

mamme1 sa:
Hmm..är det till sist dags, att istället för att fundera på "att det där borde man försöka lära sig", till sist komma till klarhet i att man är helt obildbar månne?

Någon i krokarna av Kärrtorp, Björkhagen, Bagarmossen som vill göra gemensam sak i att stötta kampen mot sexuellt våld genom att försöka hoppa som en bandyspelare (eller var det kanin?)
Kvällstid, kanske på Nytorps gärde eller nån annan lämplig plats i krokarna?

Jopp. Jag hakar på. Åtminstone för att visa att jag typ är obildbar men måste ju försöka.

Bidraget insatt: Check ?
Blev nyfiken och testade lite för att se utgångsläget.
Resultat: Antingen ett skapligt lyft på framhjulet, eller ett ynkligt lyft med bakhjulet.... inte ens nära att synka båda två ?
Jag blev helt slut i armarna efter 15 minuter. Ska bli kul att se om det går att lösa det här.

PÄLLÄ.S

Går det att göra ett riktigt bandyhopp med en hardtail?

Även om du hoppar sjukt högt så ser det mer naturligt ut att hoppa på en FS i BMX-storlek än min stora XC med tjugonior.

Alex Supertramp sa:

Även om du hoppar sjukt högt så ser det mer naturligt ut att hoppa på en FS i BMX-storlek än min stora XC med tjugonior.

Går tydligen rätt bra med fatbike med...

Blake hoppar ju också upp på picknickbord och sånt med sin Mega.

Själv fixar jag strax under 40 cm med min 29” Mega och 48 cm med min dirthoj.

Hoppar över att delta, men stoppar in en slant i bössan med hopp om lite roliga filmer.

Johan A sa:
Jopp. Jag hakar på. Åtminstone för att visa att jag typ är obildbar men måste ju försöka.
Strålande Johan!
Nu måste man ju skruva ihop nåt härke att vurpa på oxå...det gäller väl att välja en liten hoj så att det inte gör så ont att klota?

83A491CA-EB85-4551-9002-69D80D46D855.png

Det är nu bara lite drygt en vecka kvar tills det drar igång. Det är inte mycket att förbereda men följande rekommenderas:

1) Se över bakbromsen, pluppar i styränden och se till att allt sitter fast
En väl fungerade bakbroms kommer göra träningen säkrare och lättare, se till att den fungerar och tar bra. Du skall helst kunna låsa bakhjulet genom att bromsa med enbart pekfingret. Pluppar i styränden borde man inte cykla en meter utan, har du inga så åk och köp idag! Kontrollera även bultar till styre, styrstam och att framhjulet inte sitter löst.

2) Byt pedaler
Det kommer bli enklare att genomföra träningen med ett par ”vanliga” pedaler (plattisar). Mindre risk att ramla och du kommer troligen våga mer. Det behöver inte vara några speciella pedaler. Alla pedaler har samma gänga så låna ett par av pendlarcykeln, barnens MTB eller liknande om du inte redan har några, helst inte alldeles för hala bara. Är du van att cykla med SPD pedaler och cyklar tryggt på bakhjulet iklickad kan du köra SPD men risken är större att man tränar in fel teknik. Byt gärna redan nu så hinner du med något pass och vänja dig lite.

3) Leta upp skydden
Ta fram hjälm och handskar och använd dem. Har du mer skydd såsom ryggplatta, ben- och armskydd så har du inget att förlora på att använda dem.

4) Fixa en planka
Fixa en 20-40 mm tjock plankstump gärna runt 100 mm bred och kanske en meter lång så den inte är för lätt och glider runt för mycket. Alternativt en trädgårdssten, gren eller liknande med samma tjocklek. Denna kommer vi behöva från dag 4 dvs. torsdagen.

Senast ändrad:
Alex Supertramp sa:

Är inte riktigt med på om det är mig du avser med 26” FS men någon sådan har jag tyvärr ej. Jag hoppar 90 cm med min 29” FS Stumpjumper (bilden i första inlägget) och lika högt med min 26” street trail. Borde kunna hoppa lite högre med street trailern eftersom hjulen är mindre och med Stumpjumpern slår jag hjulet i röven. Har dock bara försökt och mätt en gång, måste bygga mig en hoppställning någon dag. Ska jag högre måste jag börja träna spänst (nejtack!) eller börja dra upp cykeln bredvid mig så kan jag nog få upp den en bit till, se videorna med MacAskill ovan.
8DE00D3D-122F-43BE-9B60-F8D68C5FBC35.jpeg
#madeit

En XC hoj är nog absolut svårare att hoppa med men tekniken är det samma men höjden blir garanterat lägre men kan man komfortabelt hoppa 10-20 cm så kommer man nog långt på ett XC lopp och kan plocka sekunder här och där.

Senast ändrad:
Super-roligt initiativ! Nu är pengarna skickade och det är bara att montera flats på Stumpyn!

Babbar sa:
Pow! Donation fixad!

Grymt!

Flera som redan skänkt till bössan?. Dealen var ju att man skulle skänka om man lärde sig hoppa. Sänker man innan; betyder det att man hoppas lära sig automagiskt, är säker på att man kommer klara det eller att man inte ger sig för ens man lyckats? Framtiden får utvisa. Dela gärna med av era framsteg och bakslag under veckan.

Själv har jag varit ute och filmat lite instruktioner. Kan konstatera att någon youtuber lär jag aldrig bli, iPhonens batteri håller inte många minuter när man filmar i -7 grader och att det är barnsligt roligt att åka runt och hoppa på cykeln. Kul också att kolla spåren i snön, gissa vilket spår som är mitt:
FF398F00-AC38-4E42-9092-B665A4D0ADA8.jpeg

Om jag får vara med utan träningsåtagande så lovar jag att skänka 100 kr om jag inte kan bunnyhoppa med Wattbiken när utmaningen är slut?

M

Soas sa:
Hej, vad innebär pluppar i styrändan? Tror min cykel bara har gummi där. ?
Bara så man inte har hål i ändarna på styret, blir så läskigt om man råkar ramla på styret.

PÄLLÄ sa:
erolwi sa:
2) Byt pedaler
Det kommer bli enklare att genomföra träningen med ett par ”vanliga” pedaler.

Menar du plattisar med pins, eller vanliga helt släta pedaler?

Pällä.S

Vad som helst, bara man inte är iklickad. Plattisar med pinns ger ju grymt grepp men river fint i skenbenet om man glider av, släta pedaler snällare men kan vara hala, speciellt med snön som kom. Ta det du har eller det som känns bäst.

Manurhin2 sa:
Om jag får vara med utan träningsåtagande så lovar jag att skänka 100 kr om jag inte kan bunnyhoppa med Wattbiken när utmaningen är slut?

M

Tyvärr, reglerna är stenhårda. Vill man vara med så måste man köra. Missar man måste man böta för varje dag man missat så man måste då skänka 350:- om man inte kör, man slipper ju sista hundringen om man inte lärde sig!

Annars får man bidra till Musikhjälpen genom att önska valfri låt med backstreet boys!
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3946&artikel=6558764

Bara hosta upp eller kavla upp och ge dig ut!

erolwi sa:
Manurhin2 sa:

M

Tyvärr, reglerna är stenhårda. Vill man vara med så måste man köra. Missar man måste man böta för varje dag man missat så man måste då skänka 350:- om man inte kör, man slipper ju sista hundringen om man inte lärde sig!

Annars får man bidra till Musikhjälpen genom att önska valfri låt med backstreet boys!

Hellre 350 än Backstreet Boys

M

Manurhin2 sa:
erolwi sa:
Manurhin2 sa:

M

Hellre 350 än Backstreet Boys

M
+1

Jag tänkte mig ett annat upplägg på insatsen. Jag skänker en hundring nu, men gissar att jag inte kommer att kunna lägga en timme om dagen (bl a pga att jag drog till med ett fint ryggskott i helgen). Men istället lovar jag att skänka en hundring varje gång jag känner att jag behärskar dagens övning, så nån gång framåt våren när jag väl hoppar som en kanin har jag skänkt desto mer...

Jag får tillfälligt fel när jag försöker skänka. Men det kommer säkert lösa sig under dagen. Sjukt pepp att lära mig detta en gång för alla.

Testade igårkväll i garaget (trångt!) att få upp framhjulet, och jag tror jag lyckades bra vid ett tillfälle... men sedan lyckades jag inte lika bra igen och det kändes riktigt lågt och långt bak.... vetefan om man lyckas göra så mycket mer efter det, men kanske :)

Karin_P sa:
Perfekt!
Jag har hittills lagt mer tid på att gnälla över att jag inte kan bunnyhoppa än vad jag har lagt tid på att öva.
Finns det någon som bor i gränstrakterna Solna/Sumpan som vill ut och öva med mig om kvällarna? Tror jag skulle känna mig lite fånig om jag hoppade runt ensam ute på gatan. Och dessutom vore det praktiskt att kunna filma varandra för att nöta in rätt teknik.

Bor i Järvastaden så 100m från gränsen. Skulle kunna tänka mig att träna ihop om du bor i närheten.

Jag har länkat hit och till bössan på CK-Örnens facebook.
Nu hoppas jag att medlemmarna där antar utmaningen och att fler klubbar ger sig in i leken.
Bästa cykelbössan hittills och skön tråd här med bra filmer. Lastcykeln var riktigt rolig :)

krip sa:
Karin_P sa:
Perfekt!

Bor i Järvastaden så 100m från gränsen. Skulle kunna tänka mig att träna ihop om du bor i närheten.

Skoj! Verkar som att vi får ihop dig, Babbar och JSP. Kidsen på Örvallen kommer att bli förundrade och imponerade.
Jag langar ett PM till alla så kan vi organisera ihop oss om tid. Och om vem som tar med plankan som det ska hoppas över.

Karin_P sa:
krip sa:
Karin_P sa:
Perfekt!

Skoj! Verkar som att vi får ihop dig, Babbar och JSP. Kidsen på Örvallen kommer att bli förundrade och imponerade.
Jag langar ett PM till alla så kan vi organisera ihop oss om tid. Och om vem som tar med plankan som det ska hoppas över.

Grymt. Borde bloggas! :)

sandos sa:
Testade igårkväll i garaget (trångt!) att få upp framhjulet, och jag tror jag lyckades bra vid ett tillfälle... men sedan lyckades jag inte lika bra igen och det kändes riktigt lågt och långt bak.... vetefan om man lyckas göra så mycket mer efter det, men kanske :)

Haha
Härligt att se att det inte bara är jag som cyklar i garaget?. Man skulle haft lite högre takhöjd bara...

Karin_P sa:
krip sa:
Karin_P sa:
Perfekt!

Kan du lägga till mig också Karin? ?

Lars.E sa:
Jag har länkat hit och till bössan på CK-Örnens facebook.
Nu hoppas jag att medlemmarna där antar utmaningen och att fler klubbar ger sig in i leken.
Bästa cykelbössan hittills och skön tråd här med bra filmer. Lastcykeln var riktigt rolig :)
Länkat till bössan hos Karlskogacyklisterna, får se om jag blir själv eller inte...

Skickat en hundring för filmen som utlovat, återkommer med mer när bandyhoppet sitter!

Till alla utan lastcyklar, se 0:37.

Senast ändrad:
frippegubben sa:
Jag tänkte mig ett annat upplägg på insatsen. Jag skänker en hundring nu, men gissar att jag inte kommer att kunna lägga en timme om dagen (bl a pga att jag drog till med ett fint ryggskott i helgen). Men istället lovar jag att skänka en hundring varje gång jag känner att jag behärskar dagens övning, så nån gång framåt våren när jag väl hoppar som en kanin har jag skänkt desto mer...

Alla sätt är bra utom de dåliga. Detta kvalificerar in under bra så kör hårt när ryggen är bättre!

Har ingen aning om hur länge man kan skänka pengar men de borde ju inte stänga så snabbt. Annars får du hitta annan lämplig insamling och skänka till.

Tillbaka
Topp