Decemberutmaningen - Lär dig bunnyhoppa för en hundring!

Har inte så mycket att rapportera mer än att jag kör på. Har ont på ställen jag inte har fått av att cykla tidigare men det sägs ju att ombyte förnöjer ;)

Kommer inte särskilt högt upp men lyckades ändå få till det hyffsat, känner att jag har balans och kunde bromsa ner framhjulet när jag ville.

Klar med dag 3. Tips är shinpads! Räddade mig mer än 1 gång idag.

Hade lite problem med att främre foten gled av eller flyttades runt på pedalen bitvis. Dippa tårna innan man påbörjar rörelsen, böjda armar och en liten pump nedåt innan man lyfter bakhjulet funkade för mig. Det gick även lättare om jag hade foten några längre fram än normalt med mer fotvalvet över axeln istället för närmare främre trampdynan.

Jag vet inte om jag ska böta eller ej. Jag har precis varit ute en timme men mindre än halva tiden gick åt till att lyfta bakhjul. Jag tränade på det i somras och gick ganska snabbt att få in tekniken. Dock höll jag på bli galen igår på manuals-övningen. Hur jag än gjorde så kunde jag på sin höjd lyfta framhjulet 20-30cm och sen ner lika fort. Idag har jag haft ont i armarna, blåsor i händerna och öm i baken efter alla gånger jag touchade i bakhjulet med ändalykten.

Men innan passet idag så kollade jag på denna video som verkligen går igenom hur man ska få till själva lyftet. Kan väl inte direkt påstå att jag kan manuals nu, men fick faktist bromsa ner framhjulet ett par gånger för att jag höll på slå över.

XTRMNTR sa:
Men innan passet idag så kollade jag på denna video

Jag tror att alla som kan göra en manual gör i princip likadant men man tänker lite olika kring det. Först försökte jag tänka L-formen men fokus på att flytta bak röven, funkade sådär. Sen istället för att flytta bak röven fokuserade jag på att skjuta fram cykeln med benen, funkade bättre. Nu tänker jag mer att jag ska sätta mig ner i cykeln snarare över ramen framför sadeln än över sadeln och sen flytta bak och sätta mig på bakhjulet, funkar bäst hittills. Inte för jag kan göra en ordentlig manual än, och kanske byter taktik igen. Man behöver nog bara hitta sig egen grej, tills man får rutin på det och kan göra det utan att fundera på det.

Snillen spekulerar.

Senast ändrad:
Gjorde läxan men miraklet uteblev.
Satte först köttätar-pedalerna i skenbenen tre gånger innan jag hämtade benskydden. Därefter åkte jag av pedalerna exakt noll gånger.
Fick till lite anständiga bakhjulslyft uppåt 3 dm med fötterna kvar på pedalerna.
Gnodde sedan några straff-manuals utan större framsteg. Wheelie på vägen hem gick lite bättre med 8-10 tramptag som bäst.
Att hinna fram/upp och tajma en kass manual med ett bakhjulspopp till ett bunnyhopp känns inte särskilt nära....

443FCCBA-232D-463E-A0B4-FA24734CA02B.jpeg

Dag 4 - Kroppsförflyttning och kombo

I förrgår var vi långt bak på cykeln i våra manuals, i går långt fram med bakhjulslyft. Det betyder ju att vi måste flytta kroppen från bak till fram i hoppet. Det är i denna förflyttning man skapar mycket av kraften som ger höjden i hoppet så detta är en kraftfull rörelse när man ska hoppa högt. Men som vanligt, vi tar det i steg.

Idag ska vi kombinera fram- och bakhjulslyften och samtidigt öva på kroppsförflyttningen för att börja träna in hela sekvensen.

Vi börjar med att göra en kort manual som vi lärde oss dag två och avslutar med ett bakhjulslyft som vi lärde oss igår. Ett hjul i taget. Upp med framhjulet och sätt ned det, vänta en sekund (och flytta då kroppen frammåt) och sedan lyft bakhjulet. Minska allteftersom tiden mellan så att de i slutet av timmen kommer momentant efter varandra.

Man lockas gärna att försöka bunnyhoppa istället men stå emot och fokusera på att gör en bra manual, smidig kroppsförflyttning och sen ett bra bakhjulslyft.

Vill du ha ytterligare utmaning kommer här två:
1) är du av den ettriga typen så gör 3600 kombinationer på en timme
2) är du mer som vi andra försök få ihop så lång totalsträcka på bak- och framhjul där varje meter på framhjulet är dubbelt värd.

Plankan som jag tidigare skrev skulle behövas idag skall användas i morgon i stället.

Dela gärna med av era framsteg, bakslag, tips och idéer här eller på insta. Tagga dina inlägg med #decemberhopp och följ taggen.

Lycka till!

roefv sa:
Manuals är svårt... För mig... Är nog för feg å luta mig tillräckligt långt bak, fick va nöjd idag om jag lyckade rulla en cykellängd... Gick lite bättre när jag lyfte blicken, mer fart och tryckte hälarna framåt å neråt... Ja ja... Bättre lycka imorgon!
Det där med att skjuta fram hojen har jag aldrig fattat. Jag kör min rumpa i L-formation istället, blir en jäkla tryck i lyftet då och man behöver i princip inte ens försöka få upp styret, det går upp av sig själv när armarna blir raka. Men det är väl semantik kanske.

Sent om sider kom team Jägarvallen ut och körde sina dagliga övningar. Klockan hade hunnit bli 22:30 innan alla familjeförpliktelser var avklarade och jag kunde leda ut min giftalgsgröna kompis ur garaget.
Lyfta bakhjulet var inga problem alls så 75% av passet blev det fortsättning på manuals.
Passet slutade dock katastrof, 50m hemifrån lossnade höger pedal. Den hade gängat ur sig utan att jag märk det och såklart skapat mos av de yttersta gängorna i vevarmen. Tog en timme att få iordning cykeln inför i morgon :(
God Natt

Senast ändrad:
Team Örvallen vek ner sig för regnet och tog skydd i ett varmt och torrt garage i Norrtull. Fanns dessutom lastpall att lyfta upp bakhjulet på, och sidomarkeringsskärm att checka av dagens hopphöjd på. Hopphöjd har gått från att inte klara en 2-tumsplanka dag 1 till att klara sidomarkeringsskärm dag 3.
Går åt rätt håll, även om det finns mycket kvar att lära.

Bilagor

• 48438A52-A7E7-4847-87E1-FFDA86FCE35D.jpeg
    48438A52-A7E7-4847-87E1-FFDA86FCE35D.jpeg
    185 KB · Besök: 225
Pga julfest på kvällen körde jag redan på mogonkvisten, mörbultad från dagarna 1-3. Jag vill inte påstå att det gick bra, men två gånger fick jag ihop något som liknande en manual-känsla, tror jag. En klar förbättring gentemot dag 2. Om det hänger ihop med att jag höjde styret med 1.5 cm vet jag inte, men det skadade säkert inte. Jag valde ett område med en lätt nerförsbacke där jag slapp trampa och kunde koncentrera mig mer på positionen. Det känns inte som om jag sätter hoppet på söndag, men det blev ändå en glimt av hoppfullhet i regnvädret i morse. En sak som jag märkte var att jag inte lyfter bakhjulet direkt i framåt-rörelsen, utan jag "mellanlandar" och tar ny sats för att få upp bakhjulet. Det kan ju inte vara bra.

mtb565 sa:
XTRMNTR sa:
Men innan passet idag så kollade jag på denna video

Jag tror att alla som kan göra en manual gör i princip likadant men man tänker lite olika kring det. Först försökte jag tänka L-formen men fokus på att flytta bak röven, funkade sådär. Sen istället för att flytta bak röven fokuserade jag på att skjuta fram cykeln med benen, funkade bättre. Nu tänker jag mer att jag ska sätta mig ner i cykeln snarare över ramen framför sadeln än över sadeln och sen flytta bak och sätta mig på bakhjulet, funkar bäst hittills. Inte för jag kan göra en ordentlig manual än, och kanske byter taktik igen. Man behöver nog bara hitta sig egen grej, tills man får rutin på det och kan göra det utan att fundera på det.

Snillen spekulerar.

Ja, ovanligt svårt att förklara och när man väl lärt sig så undrar man hur det kunde vara så svårt. Alla är vi ju ganska lika och man gör nog på samma sätt men hur man i huvet bäst tänker får att få kroppen att göra en viss rörelse hänger nog också med hur man gör liknande saker i kanske helt andra sammanhang. Muskelminnet som spelar en spratt. Man får prova och se vad som funkar bäst för sig själv.

Senast ändrad:
Vizual54 sa:
Sent om sider kom team Jägarvallen ut och körde sina dagliga övningar. Klockan hade hunnit bli 22:30 innan alla familje förpliktelser var avklarad och jag kunde leda ut min giftalgsgröna kompis ur garaget.
Lyfta bakhjulet var inga problem alls så 75% av passet blev det fortsättning på manuals.
Passet slutade dock katastrof, 50m hemifrån lossnade höger pedal. Den hade gängat ur sig utan att jag märk det och såklart skapat mos av de yttersta gängorna i vevarmen. Tog en timme att få iordning cykeln inför i morgon :(
God Natt

Galet imponerande hängivenhet!

Karin_P sa:
Team Örvallen vek ner sig för regnet och tog skydd i ett varmt och torrt garage i Norrtull. Fanns dessutom lastpall att lyfta upp bakhjulet på, och sidomarkeringsskärm att checka av dagens hopphöjd på. Hopphöjd har gått från att inte klara en 2-tumsplanka dag 1 till att klara sidomarkeringsskärm dag 3.
Går åt rätt håll, även om det finns mycket kvar att lära.

Snyggt!
Grymt med garage, har själv letat men inte hittat. Den där skärmen är ju mycket högre än en trottoarkant ?

Cycologista sa:
Pga julfest på kvällen körde jag redan på mogonkvisten, mörbultad från dagarna 1-3. Jag vill inte påstå att det gick bra, men två gånger fick jag ihop något som liknande en manual-känsla, tror jag. En klar förbättring gentemot dag 2. Om det hänger ihop med att jag höjde styret med 1.5 cm vet jag inte, men det skadade säkert inte. Jag valde ett område med en lätt nerförsbacke där jag slapp trampa och kunde koncentrera mig mer på positionen. Det känns inte som om jag sätter hoppet på söndag, men det blev ändå en glimt av hoppfullhet i regnvädret i morse. En sak som jag märkte var att jag inte lyfter bakhjulet direkt i framåt-rörelsen, utan jag "mellanlandar" och tar ny sats för att få upp bakhjulet. Det kan ju inte vara bra.

Min erfarenhet med, att det går bättre dagen därpå. Försökte i somras göra nose manual över en grej, typ 2 meter. Tog ca en timme och flera hundra försök innan jag klarade första och lyckades den dagen göra två. Dagen efter körde jag igen och efter tio minuter lyckades jag kanske varannan gång under en timme. Någon dag senare så körde jag en timme till och klarade då 9/10. Det var det som lade grunden till idén till denna kurs och bygga upp den på många repetitioner som sedan repeterades under flera dagar. Finns ju fantastiskt många fantastiskt bra filmer på nätet som visar hur man gör men det jag tycker de glömmer är att berätta hur mycket jobb och hur mycket träning det oftast är för att klara något nytt. Följer Ali Clarkson på youtube och ofta kör han två tre timmar innan han klarar ett hinder, inte sällan ett hinder han tidigare klarat.

Insåg att jag nog behövde hitta en morot för att få ut folk flera dagar i rad och då dök musikhjälpen upp och ja, nu är vi här. Tufft schema men hoppas det lönar sig i slutändan.
6E35334E-1C40-499E-9F0D-9FA755EE8D96.jpeg

Senast ändrad:
erolwi sa:
Det var det som lade grunden till idén till denna kurs och bygga upp den på många repetitioner som sedan repeterades under flera dagar.

Som många andra har jag väl sett alla bunnyhopp tutorials på youtube men det har liksom aldrig klickat ordentligt även om jag nog har kunnat hoppa lite grann så är det med dålig teknik som inte hade gett några högre höjder. Denna utmaningen gav mig motivation att ge det ett ordentligt försök. Även jag lyckades exempelvis lyfta bakhjulet mer eller mindre direkt men jag körde ändå hela timmen, även 40 minuter in filade jag på tekniken. Innan har jag aldrig lagt i närheten av en timme på varje enskilt moment, oftast hinner jag tröttna och ger mig ut och cykla istället.

Nu ska jag ut och köra dagens timme, spännande och se vad resultatet blir på söndag!

EDIT. Även idag tappade jag pedalen rätt i smalbenet, tack för shinpads annars hade jag nog fått avbryta. Jag lyckades även dyka över styret med cykeln efter, dålig timing och tog i för mycket. Var uppe och nosade på balanspunkten på framhjulet med ett par ggr med.

Senast ändrad:
5C700ABC-79E6-4E74-BF57-0E39B01F2B3E.jpeg

OBS; texten något uppdaterad fredag lunch.

Dag 5 - tajming i hoppet

Ett träd över stigen, en häck i vägen eller ett cykelställ precis där du tänkt cykla. Många äro tillfällena så ett bunnyhop är lösningen på dina problem. Men ska du över något måste ju båda hjulen över och ska du högt är timingen viktig så att hjulen kommer högst på samma punkt. Så dagens övning går ut på att få känsla för timing och var du har fram- respektive bakhjul i hoppet.

Hur gör man det när vi inte ens lärt oss hoppa tänker du nog men ibland är livet rättvist och man vinner på triss varje gång. Kollar man noggrant på filmer så ser man att när man bunnyhoppar så lyfter fram- och bakhjul från marken på ungefär samma punkt på marken i ett vältajmat hopp. Lägger vi då ett litet minihopp där så kan alla få in känslan av timingen i ett hopp.

Med hjälp av en ”kicker”, företrädesvis en 20-40 mm tjock planka ska vi träna på att få till känslan för tajmingen.

Rulla fram mot plankan, precis som alla andra dagar, när du närmar dig så skjut fram cykeln som i en lätt manual så att tyngdpunkten hamnar bakåt så framhjulet lyfter lätt utan ryck när det går i plankan. När bakhjulet går i plankan (utan att framhjulet gått ner) så låt det till i börja bara rulla över. När det känns stabilt kan du börja med att försöka lyfta lite på bakhjulet så det får lite extra höjd. Börja med att åka ganska fort och sänk sedan farten mer och mer för att öka utmaningen. Sen kan du omväxlat hoppa långt, högt eller så långsamt som möjligt.

Är det svårt att få till med timingen i inrullningen med manualen föreslår jag att ni gör såhär:
1) ståendes på cykeln bara rulla över plankan och fokusera på när respektive hjul går i
2) börja sedan att flytta tyngdpunkten bakåt en bit. Håll den still där och rulla över plankan och ev får du upp framhjulet en bit
3) fortsätt flytta tyngdpunkten längre och längre bak så att du får ett framhjulslyft när då åker in i plankan
4) lägg då till kroppsförflyttning och lite bakhjulslyft
5) försök sedan gör det till den framskjutande rörelse där du går in med en manual-rörelse

Hoppa, bromsa, vänd 180 grader, ta sats, hoppa, bromsa, vänd 180 grader och så vidare. Glöm inte att alltid ha pekfingrarna på bromsen. Om och om och om igen och bara för att vi nu har chansen på att bli bra på mycket så vänd åt vänster och höger varannan gång. Detta blir garanterat den flåsigaste dagen!

Dela gärna med av era framsteg, bakslag, tips och idéer här eller på insta. Tagga dina inlägg med #decemberhopp och följ taggen.

Lycka till!

Senast ändrad:
Gnuggade viktförflyttning från manual till bakhjulslyft den stipulerade timmen.
Möjligt att det var den här bristen på tajming som fick mig relegerad från buggkursen för länge sen ?
Det var lite lättare att komma fram med tyngdpunkten och lyfta upp bakhjulet från en hygglig manual.
Dessvärre var hyggliga manuals alltför sällsynta.

PÄLLÄ sa:
Gnuggade viktförflyttning från manual till bakhjulslyft den stipulerade timmen.
Möjligt att det var den här bristen på tajming som fick mig relegerad från buggkursen för länge sen ?
Det var lite lättare att komma fram med tyngdpunkten och lyfta upp bakhjulet från en hygglig manual.
Dessvärre var hyggliga manuals alltför sällsynta.

Fast nu tror jag du är hårt mot dig själv. Minns ett inlägg från förra veckan med ett skolexempel på manual. Kolla här vid ca 0:22

mtb565 sa:
Grymt stilig bunnyhop, är bocken typ 70cm?
Tackar!
Måste säga att jag själv blir förvånad över hur jag lyckas pricka rätt med timingen så att jag kommer över (har aldrig tidigare sett det på film såhär), är ju inte så många centimeters marginal. Har ingen aning om hur jag vet när jag ska hoppa, jag bara hoppar. Gissar det var hoppställningen jag hade kring -92/-93 där timingen satte sig och det sitter än såhär 25 år senare?. Fast det blir inte lika bra varje gång men de flesta.

Vet inte hur hög den är, tänkt jag ska mäta men har inte blivit av men jo den lär ju vara kring 70 cm.

Dag 4 avklarad.
Trött i kroppen och ont i ryggen, cykeln höll ihop.
Tyvärr kommer det bli plump i protokollet i morgon. Får köra dubbelpass på lördag.

Här blev det plump igår. Axeln gillade inte att öva manuals tydligen...

Får se om den håller för någon sorts dubbellektion idag....

Själv fick jag lite känningar i ryggen där jag hade ont när jag hade diskbråck för ett år sedan när jag övade på bakhjulslyften. Men det är bara ner i garaget i morgon och nöta vidare.

Sliten, kraftlös och ont i kroppen idag.
Timingen funkar. Värre med höjd/längd på lyftet både fram och bak. Nån förbättring ändå mot dag två trots den dåliga dagsformen. Hoppas på att en stärkande nattsömn gör mirakel.

Övade lite bakhjulslyft (som jag tyckte jag "kunde" sedan innan) och timing. Gick hyffsat, kom över en planka ... alltså med ett hjul i taget i luften. Men det känns som en evighet i tid mellan att lyfta framhjul till att lyfta bakhjul. Nötas mer måste det. Fick till min första höga manual där jag var tvungen att använda bromsen, total förvåning men det gick fint dock. Bromsen sitter nog i ryggmärgen sedan man cyklade på bakhjul. Händerna krampar varje gång jag är ute känns det som.

Vädret var heller ingen höjdare, några cm slaskdrivor. Första gången jag tappade grepp med nya cykeln, det var oväntat efter att ha försökt med flit på is/snö.. där gick det liksom inte att sladda. Nu gick det när slasket ville det... slog om från bra grepp till inget på nolltid och oförutsägbart även på framhjulet så det kunde gått illa.

erolwi sa:
Dag 5 - tajming i hoppet

Det har varit en tuff men roligt vecka, dock oklart om hoppandet kommer nå några högre höjder för min del. Men en helt annan men ack så viktig fråga: Vad är det för cykel du hoppar med? Jag har länge varit sugen på en n+1 för att träna teknik med. Denna vecka gjort att suget efter att träna teknik har ögat lavin-artat.

Senast ändrad:
XTRMNTR sa:
erolwi sa:
Dag 5 - tajming i hoppet

Det har varit en tuff men roligt vecka, dock oklart om hoppandet kommer nå några högre höjder för min del. Men en helt annan men ack så viktig fråga: Vad är det för cykel du hoppar med? Jag har länge varit sugen på en n+1 för att träna teknik med. Denna vecka gjort att suget efter att träna teknik har ögat lavin-artat.

Det är en så kallad ”street trial” cykel. Modellen är en Inspired Hex. Den är fantastisk att träna teknik med. Man behöver inga pumptracks, hopp eller en bikepark för att ha roligt. En parkeringsplats med ett lågt staket kan hålla en upptagen en hel sommar. Här en bra sida med exempel på hur man kan använda den: https://trashzen.com/24-street-trials-bike-geometry.php

Senast ändrad:
Dag #5. Inga böter men skitsvårt.
Antingen blev det en bra manual, så att jag inte hann fram för att lätta på bakhjulet.
Eller så fuskade jag med manualen för att hinna poppa bakhjulet.
Jag klarade aldrig av att sätta ihop båda delarna.
Jag ger mig själv kvarsittning på övning #5.

PÄLLÄ sa:
Dag #5. Inga böter men skitsvårt.
Antingen blev det en bra manual, så att jag inte hann fram för att lätta på bakhjulet.
Eller så fuskade jag med manualen för att hinna poppa bakhjulet.
Jag klarade aldrig av att sätta ihop båda delarna.
Jag ger mig själv kvarsittning på övning #5.

Kanske är lite klurigt att få till. Jag uppdaterade instruktionen med följande text:

Är det svårt att få till med timingen i inrullningen med manualen föreslår jag att ni gör såhär:
1) ståendes på cykeln bara rulla över plankan och fokusera på när respektive hjul går i
2) börja sedan att flytta tyngdpunkten bakåt en bit. Håll den still där och rulla över plankan och ev får du upp framhjulet en bit
3) fortsätt flytta tyngdpunkten längre och längre bak så att du får ett framhjulslyft när då åker in i plankan
5) försök sedan gör det till den framskjutande rörelse där du går in med en manual-rörelse

Senast ändrad:
erolwi sa:
Kanske är lite klurigt att få till. Jag uppdaterade instruktionen med följande text:

Fint! Då genomför jag min kvarsittning för övning #5 i morgon bitti

8216DC26-8CD8-4592-8A40-5A82DCB649EB.jpeg

Dag 6 - Bunnyhop utan hinder

Idag ska vi se till att det blir riktiga bunnyhop av det hela.

Vi ska fortsätta som dag 4 med att först lyfta framhjulet i en manual och sedan lyfta bakhjulet. Nu tightare och tightare så att de tillslut överlappar och bakhjulet lyfter innan framhjulet kommit ner. Klarar du det har du kanske gjort ditt livs första äkta amerikanska bunnyhop!

Kom ihåg timingen från igår så du vet när du skall lyfta bakhjulet och försök hoppa över ett sträck i marken eller liknande.

Jobba med hoppen, börjar det släppa så försök hoppa över linjen genom att hoppa upp innan linjen och landa med båda hjulen samtidigt eller bakhjulet precis före, strax efter linjen.

Lycka till!

Det blev drygt 10 km fram och tillbaka över plankan, men det kändes inte som om jag gjorde minsta lilla framsteg. Jag såg inte uppdateringen av övningen innan, så det ska testas imorgon - ändå chanslöst att drömma om ett hopp. Det gick att lyfta framhjulet och inte komma ner med det innan bakhjulet hade rullat över, men det var fullständigt bortom alla möjligheter att ens tänka på ett bakhjulslyft i sammanhanget. Jag tyckte också att jag hade svårt att "släppa" armarna med plankan - jag är nog fortfarande alldeles för rädd för att slå över bakåt, även om jag knappt någonsin har varit i närheten av det. Jag försökte några "manuals" utan planka, och det gick betydligt sämre än innan, och då gick det inte bra. Kan man vara helt inlärningsresistent? Eller finns det en personlig tränare med oändligt tålamod? Det känns sjukt frustrerande, och jag ser inte hur jag ska komma ut ur den mentala låsningen eller vad det nu är.

Cycologista sa:
Det blev drygt 10 km fram och tillbaka över plankan, men det kändes inte som om jag gjorde minsta lilla framsteg. Jag såg inte uppdateringen av övningen innan, så det ska testas imorgon - ändå chanslöst att drömma om ett hopp. Det gick att lyfta framhjulet och inte komma ner med det innan bakhjulet hade rullat över, men det var fullständigt bortom alla möjligheter att ens tänka på ett bakhjulslyft i sammanhanget. Jag tyckte också att jag hade svårt att "släppa" armarna med plankan - jag är nog fortfarande alldeles för rädd för att slå över bakåt, även om jag knappt någonsin har varit i närheten av det. Jag försökte några "manuals" utan planka, och det gick betydligt sämre än innan, och då gick det inte bra. Kan man vara helt inlärningsresistent? Eller finns det en personlig tränare med oändligt tålamod? Det känns sjukt frustrerande, och jag ser inte hur jag ska komma ut ur den mentala låsningen eller vad det nu är.

Baserat på feedbacken så blev nog inte övningen riktigt som jag tänkt. Blev nog för komplicerad med inrullning i manual mm. Kanske borde varit mer hoppa loss fritt och känn på timingen vilket ju var målet.

Ingen gör framsteg alla dagar, dessutom börjar du nog bli lite sliten kan jag tro vilket inte hjälper. Du har oavsett fått ihop 10 km teknikträning med hopp och vändningar och blivit väldigt mycket mer medveten om hur du vill ha cykeln och hur den faktiskt går. Det är inte fy skam en regnig decemberfredagkväll, när gjorde du det sist? Jag tror morgondagens övning blir lättare faktiskt och tror absolut på dig och att du kommer klara det!

Cycologista sa:
Det blev drygt 10 km fram och tillbaka över plankan, men det kändes inte som om jag gjorde minsta lilla framsteg.

Har du någon som kan fota eller filma när du övar? Det kanske kan hjälpa för att se vad som går fel.

Jag tycker t ex det kan kännas som att jag hänger lååångt bakom cykeln vid en manual, när jag inte ens är i närheten att hänga bakom. Eller att cykeln är på väg slå runt när framhjulet är 10 cm över marken. Tror man verkligen måste se till att överdriva den där viktförflyttningen för att få till det, och en film kan ge bra feedback.

erolwi sa:
Ingen gör framsteg alla dagar, dessutom börjar du nog bli lite sliten kan jag tro vilket inte hjälper. Du har oavsett fått ihop 10 km teknikträning med hopp och vändningar och blivit väldigt mycket mer medveten om hur du vill ha cykeln och hur den faktiskt går. Det är inte fy skam en regnig decemberfredagkväll, när gjorde du det sist? Jag tror morgondagens övning blir lättare faktiskt och tror absolut på dig och att du kommer klara det!

Nja, det är inte så sällsynt att jag håller till ute i sånt väder, men kanske inte på ett och samma ställe i en timme. Jag är tacksam för uppmuntran, men det börjar kännas tveksamt. Sliten är jag definitivt, och det är också intressant var överallt man kan få träningsvärk av cykling, speciellt då jag ändå skulle säga att jag cyklar rätt mycket i vanliga fall.

Karin_P sa:
Har du någon som kan fota eller filma när du övar? Det kanske kan hjälpa för att se vad som går fel.
Jag tycker t ex det kan kännas som att jag hänger lååångt bakom cykeln vid en manual, när jag inte ens är i närheten att hänga bakom. Eller att cykeln är på väg slå runt när framhjulet är 10 cm över marken. Tror man verkligen måste se till att överdriva den där viktförflyttningen för att få till det, och en film kan ge bra feedback.

Det är precis som du säger – det känns på ett sätt och är på ett helt annat. Jag vågade dock inte filma, eftersom jag var rädd för psykbryt ? Men visst, det är kanske ett mål för helgen. Sen har jag fortfarande någon sorts förhoppning att det inte är en linjär inlärningskurva, och att det kanske bara släpper en vacker dag.
Tack i alla fall att ni tar er tid och stöttar!

99/100: Gick rätt dåligt. Ju mer jag satsade för att försöka få till en manual med tillräckligt lyft desto mer hjärnsläpp när jag närmade mig plankan - och fick inte till nåt lyft alls.
1/100: Till min stora förvåning fick jag vid ett tillfälle till en plankpassage i luften som kändes precis så "ormigt" som hoppen ser ut på film!!

Cycologista sa:
Jag tyckte också att jag hade svårt att "släppa" armarna med plankan - jag är nog fortfarande alldeles för rädd för att slå över bakåt

Mitt problem nu är "enbart" psykologiskt, nu vet jag hur man får upp framhjulet definitvt, men jag vågar inte riktigt. Har samma problem med wheelies, har aldrig vågat justera mycket med bromsen förutom "panikåtgärder", verkar bli lite samma med manuals tyvärr.

Hann bara träna lite manuals innan jag slog i smalbenet med pedalen. Ah, det var inte så farligt, en lätt touch typ, vilken tur! Har bara väntat på att jag ska slå mig illa på pedalen. En minut senare: Ajdå, det gör lite mer ont nu. Ytterligare en minut senare: ajdå, nu var det svårt att gå överhuvudtaget :(

Verkar ha lugnat sig dock. Har inte vågat titta på benet ännu, väntar nog med det en stund :)

Sist jag slog i smalbenet så hade jag ont i några veckor och fick ett fint ärr..... Tror inte det blir lika illa nu.

Bakläxa lektion #5:
Jo, kanske hade huvudet processat tajmingen under natten,
I morse fanns där ett skört litet embryo till bunnyhopp..

Tillbaka
Topp