Decemberutmaningen är över!
Garanterat en tuff men förhoppningsvis rolig och givande vecka och jag hoppas du är en hundring fattigare!
Tycker det har varit fantastiskt kul att följa alla medgångar, motgångar och känna kämparglöden under sämsta väderveckan i mannaminne. Känns som Decemberutmaningen var ett ganska lämpligt namn ändå på den här idén. Tycker också att det är lite skönt att det är över, har haft en lätt slavdrivarkänsla i magen de senaste dagarna.
Nu har du garanterat blivit en bättre cyklist; starkare, bättre kondis och framförallt bättre teknik. Dessutom har du stöttat Musikhjälpens insamling och förhoppningsvis lärt dig bunnyhoppa på köpet, helt automagiskt!
Det är dock tyvärr inte över bara för att veckan är slut. Det gäller att underhålla dina nya kunskaper. Alltid köra med ett finger på bromsen är en vana som förhoppningsvis stannar. Tycker ett rimligt mål framöver kan vara att bunnyhoppa ALLA trottoarkanter du passerar under 2020. Gör du det kan du snart bunnyhoppa i sömnen.
Bunnyhopsönskelisteförslag att sprida bland dina vänner och familj:
1) Dropperpost (bästa som hänt bunnyhoppningen sen hjulet)
2) Dropperpost (näst bästa uppfinningen efter toaletten)
3) Avloppsrör (förklaring finns bland filmerna nedan)
Vill man sedan utvecklas vidare är bästa sättet att fixa en hoppställning för att börja bygga höjd och timing så sätter du snart grannens häck och svärmors tax. Sen kan man öka utmaningen med att hoppa från manual, landa i manual, 180, 360 eller kanske tailwhip och barspin i hoppet, möjligheterna är oändliga.
Minns du när du var 12 år och fick dina första inlines? När du en vecka senare tog av dem för fösta gången och stanken av fotsvett spred sig i hela huset så tyckte alla att det var fantastiskt att barn lär sig så snabbt. I själva verket hade du ju kört 70 timmar inlines. Nu har du ju bara kört 7 timmar bunnyhop så i barns ögon inte särskilt mycket ändå, så gick det inte på en vecka så är det bara att jobba vidare. Grunden har du förhoppningsvis iallafall fått, så vila ut, ladda om och lägg in teknikmoment i varje träningspass framöver så ska du se att det tillslut kommer. Går det ändå inte så är det absolut fel på cykeln eller på instruktionerna.
Ganska oklart hur många som faktiskt varit med och kört och hur många som lyckades hoppa en trottoarkant?

. Jag hoppas på tio och skänkte iallafall min tusenlapp som utlovat.
Lite rolig statistik från YouTube: Totalt har ni svenska medelålders män (och några tyskar) spenderat över 70 timmar på att titta på mig i december?. Vet att det också är kvinnor som kört men det verkar inte YouTube fatta.
Själv lyckades jag få ihop exakt noll bunnyhop under veckan. Efter jag filmat den sista övningarna torsdagen innan det drog igång skulle jag bara göra ett sista hopp över pallbocken... Såklart kom jag inte riktigt över med resultatet att ena knät fick sig en smäll. Dessutom blev min korta tjänsteresa under veckan längre än väntat och blev istället fyra dagars haltande i Köpenhamn. Sen var knät helt slut så nu blir det vila några dagar. Hade ju varit roligt att få till ett hopp framför buren en tidig morgon såsom planen var... Men men, får hoppa något annat roligt istället, målet är 1 m nästa år. Ska bygga mig en hoppställning i vår.
Men nu till det viktigaste! Totalt har alla bunnyhopstörstande människor bidragit med över 14.000 kr till musikhjälpen! Helt fantastiskt, tack för det! Här kan du läsa om var du faktiskt bidragit till:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3946&artikel=7316272
Sist men inte minst avslutar vi med en favorit i repris. Gissar att ni kanske ser filmen med andra ögon nu, hur många varianter/kombos på bunnyhop gör han egentligen?
Jag tackar för mig och jag önskar alla en god jul och ett gott nytt år!