Decemberutmaningen - Lär dig bunnyhoppa för en hundring!

Det går sakta framåt... fuskade idag med att lägga ut ett hinder att hoppa över, tyckte det blev enklare då än bara ett streck, även om det inte är högt är det dock högre än vad jag tidigare lyckas med... men nu måste de skinnflådda händerna vila till imorgon!

roefv sa:
Det går sakta framåt... fuskade idag med att lägga ut ett hinder att hoppa över, tyckte det blev enklare då än bara ett streck, även om det inte är högt är det dock högre än vad jag tidigare lyckas med... men nu måste de skinnflådda händerna vila till imorgon!

Snyggt, Jag får kanske ta detta till våren och betala in kraftig avgift/bot till lämpligt ändamål då.
Klistra tråden kanske?

roefv sa:

?
Bra balans i höjden på fram och bakhjul. Fin timing där bakhjul och framhjul hade bra höjd på samma ställe. Det enda jag kunde se att förbättra var att maxhöjden låg ca 5-10 cm bakom hindret, annars helt perfekt.

Ute idag för sjätte gången. Kan fortfarande inte få upp framhjulet tillräckligt högt för att komma i jämvikt för Manual. Lätt regn och mörkt ute.
Några tankar/erfarenheter:
Kände redan igår att det var betydligt lättare att "lätta ihop" fram och bakhjulslyft än att försöka göra dem separat tätt efter varandra. Och voila så hoppade jag lite! Blev nöjd och tog med lite brädlappar idag för att testa hur högt/långt jag hoppade. Klart utmanande att få tajmingen rätt för att hoppa över hinder, men det gick bättre och bättre under timmen.

Jag var förvånad över att det faktiskt gick att justera tajmingen på upphoppet något trots att jag redan fått upp framhjulet.

De gångerna jag hoppade som högst så fick jag med mig styret som högst och hade ganska hög fart. Kör med dubbdäck så det låter en del. Jag inbillar mig att jag vid dessa tillfällen kunde höra hur bakdäcket komprimerades rätt kraftigt, vilket jag tror betyder att jag bygger upp bra med kraft för upphoppet med bakhjulet. Därför tror jag att jag måste få upp styret mer eller få bak vikten mer för att kunna hoppa ännu högre. Fortsatt träning får utvisa!

Det kommer bli ett rejält bidrag av mig till insamlingen! Har endast cyklat 20 min första dan och mekat med cykeln dag 2 ? men ska ta ”kursen” i efterhand tänker jag!

Grattis Erik till en väldigt bra insamling. Just nu uppe över 6000 kr!

Hittills har jag övat 3 av passen, så lite böter blir det till bössan.
Idag blev det några timmar i regnet och det ger resultat.
Fortfarande svårt med tajmingen men det blir bättre.
Målet nu är att bättra på tajming, höjden och framför allt att kunna hålla en längre manual.

Tack för denna fina guide! :-D

6B759F5B-7FA1-4EBC-B291-8B0E0C2183F2.jpeg

Dag 7 - Bunnyhop över trottoarkanten!

Hårt arbete ska äntligen betala sig. Kommer nog kännas kämpigt med värk på många och konstiga ställen men nu är det sista passet och nu ska vi skörda frukterna av en veckas tuffa förberedelser.

Ut med plankan från dag 5, lägg den ner och försök hoppa över på samma sätt som du hoppade över linjen igår. Går det lätt, ställ den på höjden. Går det lätt, jobba med fart (långsammare är svårare), timing på upphopp och landning. Funkar det, testa trottoarkanten. Klarar du den, skänk en hundring!

Dela gärna med av era framsteg, bakslag, tips och idéer här eller på insta. Tagga dina inlägg med #decemberhopp och följ taggen.

Senast ändrad:
Jättekul idé med utmaningen och en fin kurs.

Finns det hopp om en fortsättning? Jag hoppades på dag 7 som från 5/10 till 40 cm :)...

Är det bara att nöta samma teknik eller något särskilt man ska tänka på? Högre manual, trycka ifrån med benen eller något annat? Får inte kläm på var jag ska ta i mer. Tycker också det är svårt att få till någon explosivitet i skuttet.

Fortsatte min blackout från igår och fick inte till nåt lyft alls när jag närmade mig strecket. Fick backa lite. Började med att öva rena manuals. Fortfarande inte bra, men fick till slut några (få) där jag rullade på bakhjulet ett antal decimeter snarare än att det blev ett framhjulshopp. Fortfarande svårt att få till lyft konsekvent på över trottoarkantshöjd. Fortsatte med att försöka få till ett lyft på bestämd plats trots att jag inte kände mig riktigt förberedd, och slutligen några försök där jag la till bakhjulslyft. Utan att hinna göra det innan framhjulet landat.
Hade till slut väldigt kul i regnet idag!
(Men får backning på själva övningen)

Idag kördes en blandning av pass 5 och 6 då det blev en plump i protokollet igår. Istället för att träna bunnyhops ägnades gårdagskvällen åt julmat och sprit, förkastligt!
Tycker att komma upp i en manual börjar sitta nu, återstår balans och finmotorik i höger pekfinger för att kunna rulla längre sträckor.
Blev många hopp över pinne idag. Passet avslutades med att hoppa ut ur isrinken vilket var målet för kvällen.

Vizual54 sa:
Idag kördes en blandning av pass 5 och 6 då det blev en plump i protokollet igår. Istället för att träna bunnyhops ägnades gårdagskvällen åt julmat och sprit, förkastligt!
Tycker att komma upp i en manual börjar sitta nu, återstår balans och finmotorik i höger pekfinger för att kunna rulla längre sträckor.
Blev många hopp över pinne idag. Passet avslutades med att hoppa ut ur isrinken vilket var målet för kvällen.

Snyggt! Såg att du hoppade 45cm med BMXen på första sidan, är det stor skillnad att flytta tekniken till stor cykel tycker du? Har bara övat på Dirt Jumpern nu men tänkte plocka fram fler cyklar imorgon.

Skräp åxå ?
Överbelastat gubbe-knä. Jag får skjuta på examen någon vecka eller så.
Stort tack till Erolwi, som har bidragit med mycket fina instruktioner och pedagogik.
Jag tror att det går att knäcka koden för amerikanska bunnyhopp med hjälp av dessa.

Pällä.S

mtb565 sa:
Vizual54 sa:

Snyggt! Såg att du hoppade 45cm med BMXen på första sidan, är det stor skillnad att flytta tekniken till stor cykel tycker du? Har bara övat på Dirt Jumpern nu men tänkte plocka fram fler cyklar imorgon.
Tack! Ja, det tycker jag. Det är enorm skillnad på hur lätt det är att få upp BMXen i en manual mot endurohojjen. BMXen behöver man bara luta sig lite bakåt på så kommer framhjulet upp. Tycker även det är stor skillnad mellan min 27.5+ hardtail med korta kedjestag och enduron också. Jäklar vad jag kämpade i tisdags med att få upp cykeln i manual. Har jag nog aldrig haft någon vidare teknik men denna vecka har verkligen gjort skillnad.
Gav upp lite på att lära mig manuals och bunnyhops på enduron när jag köpte den för typ 1 1/2 år sen. Gick från en 27.5+ Stumpjumper till Santa Cruz Hightower LT. Tyckte den var för lång och stor för att kunna göra sånna grejer på. Men det gick till slut.
Tack Erik för inspiration och motivation till att ge sig ut och nöta i decembermörkret.
Jättekul idé med decemberutmaningen och tack för ditt engagemang och det jobb du lagt ner på detta!

Vizual54 sa:
mtb565 sa:
Snyggt! Såg att du hoppade 45cm med BMXen på första sidan, är det stor skillnad att flytta tekniken till stor cykel tycker du?

Tack! Ja, det tycker jag. Det är enorm skillnad på hur lätt det är att få upp BMXen i en manual mot endurohojjen. BMXen behöver man bara luta sig lite bakåt på så kommer framhjulet upp. Tycker även det är stor skillnad mellan min 27.5+ hardtail med korta kedjestag och enduron också.!

Jag har ju lite olika cyklar. BMXen är absolut lättast att få upp i manual och köra långa manuals med men bakbromsen är så kass att den inte ger någon försäkran om att inte slå över så den är samtidigt läskigast. Dock är den svårare att hoppa högt med, korta hjulbasen gör att det är extra svårt att hinna skjuta ifrån gissar jag. Min streettrial cykel är svårast att få upp i manual, gissar det är på grund av de höga vevpartiet, kräver mycket kraft. Är man väl uppe är den dock ganska lätt att rulla med och mosterbromsarna gör att man alltid är safe. Den är absolut lättast att hoppa högt med och ger bra precision. Min 29” FS är mitt emellan. Ganska lätt att få upp i manual men lite svårare att rulla långt med. Också ganska lätt att hoppa med men lite svårare att hoppa högt med även om jag kommer i princip lika högt som med street trial hojen. Mer blandad kvalité i hoppen dock.

gavin_gadget sa:

Finns det hopp om en fortsättning? Jag hoppades på dag 7 som från 5/10 till 40 cm :)...

Är det bara att nöta samma teknik eller något särskilt man ska tänka på? Högre manual, trycka ifrån med benen eller något annat? Får inte kläm på var jag ska ta i mer. Tycker också det är svårt att få till någon explosivitet i skuttet.

Det är tyvärr slut men lite tips kommer senare i kväll.

Tommy#46 sa:
Grattis Erik till en väldigt bra insamling. Just nu uppe över 6000 kr!

Hittills har jag övat 3 av passen, så lite böter blir det till bössan.
Idag blev det några timmar i regnet och det ger resultat.
Fortfarande svårt med tajmingen men det blir bättre.
Målet nu är att bättra på tajming, höjden och framför allt att kunna hålla en längre manual.

Tack för denna fina guide! :-D

?

Ser bra ut. Balanserad höjd mellan bak och framhjul och fin tajming. Skulle tipsa om att försöka komma liiite längre bak på cykeln i manualen så när du skjuter ifrån inte får lika mycket rotation framåt så att säga så kan du hålla framhjulet i luften lite längre och närma dig att landa med båda hjulen samtidigt.

erolwi sa:
gavin_gadget sa:

Det skulle vara fantastiskt. Så här ser det ut nu... Jag lättar, en framgång i sig, men funderar på hur jag kommer till häckhoppningen :)

Jag upptäckte tyvärr den här tråden alldeles för sent, men jag donerar och bokmärker tråden för framtiden. Ser fram emot att ta upp utmaningen så snart jag har sålt fru och barn och gjort mig arbetslös, så jag kan fokusera ordentligt. ;) Bra initiativ, och kul att se era framgångar!

Köpte cykeln här på forumet förra helgen och när jag kom hem och skulle provcykla lite gick det inte som väntat. Något jag inte förutsett var att säljaren hade engelska bromsar(bakbroms till vänster), drog på rygg så att det ekade och vart lite justerad efter det.

Men bjuder på en klipp efter en halvtimmes träning, tekniken sitter inte riktigt då jag lyfter med knäna och inte höfterna.

gavin_gadget sa:
erolwi sa:
gavin_gadget sa:

Det skulle vara fantastiskt. Så här ser det ut nu... Jag lättar, en framgång i sig, men funderar på hur jag kommer till häckhoppningen :)

Jag tycker det där ser bra ut, bara nötande. Jag tror du helt enkelt ska börja med häckhoppningen och utmana dig. Först när du börjar sikta på att hoppa över något som är på gränsen till vad du klarar som du får utveckling. Höjdhopparribba är jättebra eftersom det inte får några konsekvenser om man satsar allt och missar.

Rejält blåsigt utanför dalen idag så passade på att hålla mig hemma och hoppa lite.

300 går bra med god repeterbarhet men 400 kommer ta några pass till. Jag är egentligen SPD-gubbe så har svårt att få med mig bakhjulet ordentligt.

Svårast är timingen, oftast börjar jag för sent.

Senast ändrad:
40cm maxade jag på, något jag inte kunde översätta till min 29" FS där blev det 10-15 cm. Jag får göra om övningen på stora cykeln för att få till tekniken, kändes som all input åts upp av dämpningen.

Tack till Erik för utmaningen och övningarna!

Försökte mig på dagens övning trots att jag inte riktigt lyckats med de två senaste. Trött, sliten (och hungrig).
Nej, nån trottoarkant blev det inte. Fick till nån som kändes rätt men landade oftast med bakdäcket _på_ plankan.
Trots det väldigt stolt över veckans alla framsteg. För en som skaffade cykel i oktober (lång 29'' FS trailcykel), aldrig provat på en manual och på sin höjd lyckats trampa upp cykeln i en "entrampsweelie" har det varit en tuff vecka. Men med många segrar som gjorts.

Stort tack för en mycket rolig och bra kurs!  Nu ska kroppen få en välförtjänt vila. Sen ska jag köra kursen en gång till. Med betydligt bättre förkunskaper mot vad jag hade den här gången. Tar ut segern i förskott och betalar in för för det redan nu!

Clara får godkänt! 100 spänn i bössan.
FC45ABC0-3C12-49F8-952D-28D71B72187C.jpeg

Andreas får också godkänt. Men han kunde redan innan, så det räknas inte. Kanske 100 spänn i bössan ändå.
8F8BE878-FDF4-4EE8-942E-EB5B83393519.jpeg

mtb565 sa:
40cm maxade jag på, något jag inte kunde översätta till min 29" FS där blev det 10-15 cm. Jag får göra om övningen på stora cykeln för att få till tekniken, kändes som all input åts upp av dämpningen.

Tack till Erik för utmaningen och övningarna!

Älskar att du gjort hoppställningen typ 1 meter hög :)

Lars.E sa:
Älskar att du gjort hoppställningen typ 1 meter hög :)

Till mitt försvar så har jag faktiskt inte kapat dom 1 meter utan bara tagit spillvirke och spikat ihop. Varför jag markerat upp till 60 cm kan man fråga sig men ska la ha något och sikta på ;)

Här kommer mitt slutprov: https://www.instagram.com/p/B6F7B0hl4qf/?igshid=10i9pan3m8s35

Såg att jag var lite tidig i hoppet på videon så jag försökte korrigera detta och nötte på några minuter till.

Bestämde mig för att prova en trottoarkant sedan, det gick bra men tredje gången så var jag tillbaks i att lyfta för tidigt, jag träffade mitt på kanten med bakhjulet vilket slutade med genomslagspunka :-\

Är supernöjd med den här veckan och kommer definitivt att fortsätta nöta på.
Tack till Erik för ett kanonbra initiativ!

Mycketvillhamer sa:
gavin_gadget sa:

Jag tycker det där ser bra ut, bara nötande. Jag tror du helt enkelt ska börja med häckhoppningen och utmana dig. Först när du börjar sikta på att hoppa över något som är på gränsen till vad du klarar som du får utveckling. Höjdhopparribba är jättebra eftersom det inte får några konsekvenser om man satsar allt och missar.

Tack. Jag befarade det. Bara att fortsätta då... Bra tips att hitta något högre. Ska se vad jag får tag på att bygga av här hemma

erolwi sa:
gavin_gadget sa:

Bara att gnida på, häckhopp borde vara en OS gren!
Helt klart! Får fortsätta träna. Ser ut som att du går högre med framhjulet så gäller väl att få kläm på det. Klarar att få upp framhjulet högt men inte att få med mig resten sen...

Kul att du lyckats engagera så många!

Senast ändrad:
Så... 350:- i böter för slarv med träning + 100:- för att jag ändå kan hoppa en trottoarkant.
Övningarna kommer dock att användas framöver för att förbättra skillsen.

För övrigt är bössan uppe i 9500 nu!
Är det någon som råkar ha 500:- över så kan ni bli hjälte för att spränga en magisk gräns ;)

Bra bössa med bra engagemang från både den som startat bössan och alla som deltagit.
10.000:- är passerat.

Skickade in en hundring till för träningsslarv (kom inte ut i onsdags pga andra åtaganden och i fredags pga skitväder och opepp)

Kul med så många positiva inlägg! Mitt är inte lika glatt, men jag ger inte upp än. Istället för att gå vidare med övningarna vetandes att manualen inte alls sitter gick jag tillbaka till ruta 1 idag och övade på wheelies istället. Tanken är att jag får bort paniken ur huvudet att slå över. Även där går det inte blixtsnabbt med framsteg, men kanske lite grann, och det var nästan skönt att slå över några gånger. En gång landade jag på ryggen, men i blött gräs, det gjorde inget, och annars kunde jag hoppa av. Det med bromsen sitter inte än. Bäst att verkligen nöta in det innan jag ger mig på nästa utmaning, tänker jag. Trist att det inte blev bättre än så, men kul var det, och ett toppen-initiativ. Har du vägarna förbi Linköping hör gärna av dig, @erolwi - det skulle uppskattas gränslöst mycket med lite coachnings-tips :)

10280C55-2978-40AF-A7C4-C9212DBD087D.jpeg

Decemberutmaningen är över!

Garanterat en tuff men förhoppningsvis rolig och givande vecka och jag hoppas du är en hundring fattigare!

Tycker det har varit fantastiskt kul att följa alla medgångar, motgångar och känna kämparglöden under sämsta väderveckan i mannaminne. Känns som Decemberutmaningen var ett ganska lämpligt namn ändå på den här idén. Tycker också att det är lite skönt att det är över, har haft en lätt slavdrivarkänsla i magen de senaste dagarna.

Nu har du garanterat blivit en bättre cyklist; starkare, bättre kondis och framförallt bättre teknik. Dessutom har du stöttat Musikhjälpens insamling och förhoppningsvis lärt dig bunnyhoppa på köpet, helt automagiskt!

Det är dock tyvärr inte över bara för att veckan är slut. Det gäller att underhålla dina nya kunskaper. Alltid köra med ett finger på bromsen är en vana som förhoppningsvis stannar. Tycker ett rimligt mål framöver kan vara att bunnyhoppa ALLA trottoarkanter du passerar under 2020. Gör du det kan du snart bunnyhoppa i sömnen.

Bunnyhopsönskelisteförslag att sprida bland dina vänner och familj:
1) Dropperpost (bästa som hänt bunnyhoppningen sen hjulet)
2) Dropperpost (näst bästa uppfinningen efter toaletten)
3) Avloppsrör (förklaring finns bland filmerna nedan)

Vill man sedan utvecklas vidare är bästa sättet att fixa en hoppställning för att börja bygga höjd och timing så sätter du snart grannens häck och svärmors tax. Sen kan man öka utmaningen med att hoppa från manual, landa i manual, 180, 360 eller kanske tailwhip och barspin i hoppet, möjligheterna är oändliga.

Minns du när du var 12 år och fick dina första inlines? När du en vecka senare tog av dem för fösta gången och stanken av fotsvett spred sig i hela huset så tyckte alla att det var fantastiskt att barn lär sig så snabbt. I själva verket hade du ju kört 70 timmar inlines. Nu har du ju bara kört 7 timmar bunnyhop så i barns ögon inte särskilt mycket ändå, så gick det inte på en vecka så är det bara att jobba vidare. Grunden har du förhoppningsvis iallafall fått, så vila ut, ladda om och lägg in teknikmoment i varje träningspass framöver så ska du se att det tillslut kommer. Går det ändå inte så är det absolut fel på cykeln eller på instruktionerna.

Ganska oklart hur många som faktiskt varit med och kört och hur många som lyckades hoppa en trottoarkant?‍♂️. Jag hoppas på tio och skänkte iallafall min tusenlapp som utlovat.

Lite rolig statistik från YouTube: Totalt har ni svenska medelålders män (och några tyskar) spenderat över 70 timmar på att titta på mig i december?. Vet att det också är kvinnor som kört men det verkar inte YouTube fatta.
05F967C7-E7A9-44E3-8B9E-1F87C1EADD4A.png

Själv lyckades jag få ihop exakt noll bunnyhop under veckan. Efter jag filmat den sista övningarna torsdagen innan det drog igång skulle jag bara göra ett sista hopp över pallbocken... Såklart kom jag inte riktigt över med resultatet att ena knät fick sig en smäll. Dessutom blev min korta tjänsteresa under veckan längre än väntat och blev istället fyra dagars haltande i Köpenhamn. Sen var knät helt slut så nu blir det vila några dagar. Hade ju varit roligt att få till ett hopp framför buren en tidig morgon såsom planen var... Men men, får hoppa något annat roligt istället, målet är 1 m nästa år. Ska bygga mig en hoppställning i vår.

Men nu till det viktigaste! Totalt har alla bunnyhopstörstande människor bidragit med över 14.000 kr till musikhjälpen! Helt fantastiskt, tack för det! Här kan du läsa om var du faktiskt bidragit till: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3946&artikel=7316272

Sist men inte minst avslutar vi med en favorit i repris. Gissar att ni kanske ser filmen med andra ögon nu, hur många varianter/kombos på bunnyhop gör han egentligen?

Jag tackar för mig och jag önskar alla en god jul och ett gott nytt år!

Senast ändrad:
Nu fick jag för att jag tjuvtränade. Gick bra (dvs jag slog mig inte) till jag försökte skjuta fram cykeln. Ramlade direkt och slog knät ordentligt. Oklart hur och varför.
Borde bytt till shorts och knäskydd.

Inte värre än jag kan mörka för frun tack och lov.

@erolwi Tack för initiativet, äntligen fick jag ändan ur att börja lära mig hoppa. Och nu ska det fortsättas filas på tekniken.

Hoppas knät läker snabbt. Se det som att du offrade det för en god sak, och gläds att du fick kraschen på film. Spektakulärt!

Och hoppas förstås att även jontes knä läker snabbt som få.

Har gått och blivit förkyld så det blev ingen cykling idag tyvärr. Dvs att det blev böter för både dag 5 och dag 7. Sedan lärde jag mig ju faktiskt hoppa på endurohojjen vilket var mitt mål för veckan.
100+50+50kr insatt till Musikhjälpen.

Ser nästan fram mot nästa års decemberutmaning ;-)

Bästa tråden på länge. Trots att min teknik är långt ifrån bra så lyckades jag iallafall att göra mina bunnyhops. Ska dock fortsätta träna på manuals då jag tycker att det är lite väl läskigt att luta mig bakåt. Måste komma över den mentala spärren. Tack för ett superinitiativ som jag tror att många gubbar och gummor både behövde och kommer ha mycket nytta av i skogen framöver.

Jag har nog eg. inte lyckats med bunnyhop, dock lyckas jag hoppa men tror tekniken är lite fel. Ska ut och nöta även idag. Lade in 200:- då två dagar yotalt föll bort helt eller delvis.

sandos sa:
Jag har nog eg. inte lyckats med bunnyhop, dock lyckas jag hoppa men tror tekniken är lite fel. Ska ut och nöta även idag. Lade in 200:- då två dagar yotalt föll bort helt eller delvis.

Edit: Lyckades hoppar ~15 cm 3 ggr i rad nu, så det får nog vara godkänt. Skulle dock vilja filma mig för jag tror inte det ser rätt ut... känns mer som ett modifierat engelskt bunnyhop eller något. Dessutom tror jag att jag gjorde liknande hopp för typ 20 år sedan, det känns lite bekant i alla fall!

Tillbaka
Topp