Deklarationsdags, dra av 250,-

Hej!

Satt och kollade avdragslexikon på skatteverket.se och hittade detta:
<http://skatteverket.se/deklaration/04/lexikon/main.html#cykel>

"Cykel till och från arbetet

Krav för avdrag:

* Att man använt sig av cykel för resor mellan bostaden och arbetsplatsen.

Avdrag medges för 250 kr per år. Om cykel har använts för del av sträckan till och från arbetsplatsen bör avdrag ändå medges för kostnad för cykel, som om den har använts för hela resan. "

Hoho! Här ska göras avdrag! Räcker iaf. till ny kedja!

Edit: Ändrade till en mer publikdragande rubrik

Post &Auml;ndrad (04-04-07 16:24)

Tyvärr är det väl så att cykelavdraget hamnar i antingen "resor till och från jobbet" eller "övriga utgifter". Man får bara avdrag för summor över 7000 kr på resor till och från jobbet respektive 1000 kr för övriga utgifter.

Ett avdrag som verkligen lönar sig, om man studerar och är skriven på annan ort och har sommarjobb i sin hemort alt någon annanstans, är dubbelt boende. Fick tillbaka 5000 kr förra året och i år lär det hamna på mer än så.

Den verklige "vinstmaximeraren" ser till att bo i studentrum där man pluggar (som det inte är någon sommarhyra på) samt hemma gratis medan man jobbar. Vill man kräma ut de allra sista dropparna så anmäler man sig till obskyra sommarkurser och tar bidragsdelen för hela sommaren vilket kan bli en hel del.

Avdrag för dubbelt boende
CSN bidragsdel för sommarkurser som sträcker sig över hela sommaren
= många fina kedjor till cykeln...

;)

Post &Auml;ndrad (04-04-07 16:43)

Löjligt litet belopp egentligen, borde vara mer med tanke på att samhället tjänar en hel del på att folk rör sig mer och därmed blir friskare. Å andra sidan så är det väll svårt att motbevisa att någon cyklar till jobbet vilket bäddar för fusk.

Pontus

Undrar om jag får dra av för dubbelt boende under de månader jag hade lägenhet i Göteborg medans jag var skriven i stockholm?

Det blidde en femsiffrig slant tillbaka redan från start enligt masen, jag tackar inte nej :-)

bruse: Måste man verkligen kunna styrka? Tror inte det faktiskt. Åtminstone är det ju inga problem i praktiken om man inte kan styrka (bränder händer). Yrka på!

(drog av sexsiffriga belopp förra gången!)

f

Du kan ju inte hejdlöst göra avdrag, utan måste ju ha kvitton osv att visa upp. Men i detta fallet vet jag inte hur du ska kunna styrka det, mer än att du kan visa upp din cykel och genom att ange bostadsadress och adress till jobbet, så vet de avståndet. Så det inte är orimliga 3 meter eller 300 km.

De flesta avdragen kan man styrka, som bankfack, som är avdragsgillt bland annat. Där ska du feffemannen lägga dina viktiga papper så de inte brinner upp! I mitt ahr jag ett par tusen negativ å alla skolbetyg - dessa är ju helt oersättliga.

Men kan man då dra av hela cykelns inköpspris, fördelat på typ 5 år?

När det gäller dubbelt boende så använder jag mig av schablonbeloppet som ligger på 190 kr per veckodag. Då behöver man inte hålla på med hemmagjorda kvitton och sånt, som kan resultera i att ens föräldrar måste ta upp den summan som beskattningsbar inkomst.

Helger kan man ju få dra av för hemresor (en gång i veckan), men då jag inte gör några hemresor tar jag upp de dagarna enligt schablonbeloppet. Har inte fått några frågor från Skattemyndigheten än så länge.

När det gäller dubbelt boende så har jag för mig att man kan dra av det retroaktivt i fem år, dvs om man är skriven i Stockholm sedan fem år tillbaka men bott hemma i Umeå och jobbat där under fem somrar och glömt dra av för dubbelt boende kan man göra det för år fem och för alla de tidigare fyra åren.

Då blir det ganska mycket pengar... räcker säkert till en Rigor Mootisram eller nåt i den stilen. ;)

Post &Auml;ndrad (04-04-07 21:10)

Min kära sambo och jag pendlade mellan Härnösand och Stockholm i 18 månader. Hon får dra av 90*16 (1440) för hemresor varje veckan samt dubbelt boende och schablon. I fjol var avdraget på måttliga 30000:- (inte fullt år) men i år uppgår det till över 100000:- i avdrag.. fina pengar till husbygget :)

/Johan

bruse: cykelanvändning styrker du genom att bifoga den gamla kedjan med deklarationen, sen mäter RSV kedjeslitaget.

ox skrev:

> bruse: cykelanvändning styrker du genom att bifoga den gamla
> kedjan med deklarationen, sen mäter RSV kedjeslitaget.

Så gärna så! Ska jag gema fast det vid deklarationen? Å ska jag avfetta den först, eller smörja den extra, så den inte skramlar i deras brevlåda? Vill ju inte göra bort mig, utan göra gott intryck.

Jomper: Du skall ha rätt att dra av för dubbelt boende, kolla upp detta på www.rsv.se.

TommyE: Om jag minns rätt så är det 90 kr/dag de tre första månaderna och varefter 54 kr/dag efter de tre första månaderna. Man har också rätt att dra kostnader för 1 st hemresa per vecka.

Sedan är det som vanligt att man skall kunna styrka sina påstående och man kan ju givetvis yrka avdrag för det mesta bara man kan styrka detta.

Allmänt så finns stora möjligheter att göra avdrag för olika saker, bara man tar tag i det. Har själv stor erfarenhet av skatteavdrag då jag veckopendlade i 3 års tid tvärs över Sverge.

Lycka till med Era avdrag!

// Miche

Tillbaka
Topp