Delsjön: Cykelförbud svartvit/ 18 km. ! ? Obs! Nytt tillägg!

Nu har jag skummat förslaget och som jag ser det har ni (vi) rejäl uppförsbacke redan. Nästa stora steg i beredningen blir väl ett remissförfarande men efter det kan det vara kört. Ska ni (vi) inte uppleva Hellas-caset igen så är det dags att dra i stora nödbromsen nu, devinitivt i remissförfarandet.

Högst personligen tror jag ni bör få med er andra viktiga och etablerade friluftsorganisationer på att den fria cyklingen ska få finnas så kravet på förändrad skrivning kommer från flera håll. Liksom naturligtvis direktkontakt med ansvariga politiker och tjänstemän.

> cykling bara får ske på av förvaltaren anvisade leder.

Det där kan ju sluta med att någon som bestämmer tycker att nu när det finns en mountainbikebana så ska man cykla där ... Vi borde försöka agera för att vända formuleringen så att man får cykla men inte på av förvaltaren förbjudna leder.

Jag försökte ringa tjejen som står nämnd i PDF-dokumentet men hon jobbade deltid. Får försöka i morgon igen kanske?

Punkt 9 under sektion C borde kunna formuleras "Cykling förbjuden förutom på stigar och leder". Då har de inte inskränkt allemansrätten och cykling på stig riskerar ju inte att skada mark och natur även om en del tycks tro så.

feffemannen skrev:
-------------------------------------------------------
> Ajajaj... jag blev lovad (!) av en tjänsteman att
> inga sådana föreskrifter skulle skrivas in. Ok.
> Så vad gör vi nu? Är detta ute på remiss? När
> skall beslut tagas?
>

Var inte det en tjänsteman på Partille kommun som pratade om Knipleflågsbergens naturreservat. Det här förslaget gäller ju Delsjöområdets naturreservat.

/Niclas

En sak som inte jag förstår i allt detta är för vem frilufts och strövområden är till?
Hur ser beslutsfattarna på de tänkta användarna?

Min svärfar (som är en rutinerad myndighetsperson) kommer hit under helgen så jag kan kolla med honom hur man skall agera för att riva upp beslutet.

> Var inte det en tjänsteman på Partille kommun
> som pratade om Knipleflågsbergens naturreservat.
> Det här förslaget gäller ju Delsjöområdets
> naturreservat.

Visst, men vi pratade om utvidgningen av naturreservatet till Delsjöarna.

Miche: Vi behöver inte riva upp något beslut. Inget är taget.

f

Hmmm... visst är det bra att man gör natur reservat av området, det medför ju bara att senare generationer kan ta del av fina natur områden.

Dock är det ju tråkigt om det skulle bli så att man inte får cykla där. Men som jag fattade det så är det ju upp till förvaltaren att avgöra var man får cykla. Kan man inte då komma med konkreta förslag på var man vill cykla och på så sätt kanske få dessa leder uppmärkta som MTB-leder av förvaltaren. Man kanske inte får ett sånt brett utbud som finns nu, men nått är ju bättre än inget !?

Hoppas verkligen inte att det blir ett cykel förbud, det vore grymmt tråkigt på ett sånt fint område.

MVH / Joakim

Jag blir så trött...
Naturreservatets syfte är väl att främja friluftsliv. Men varför ska några få beslutsfattare sitta och bestämma hur "friluftsliv minsann bedrivs". Är inte cykling friluftsliv? Säkert ena jädra Kånken-talibaner som tror att friluftsliv endast är att lulla runt och studera grönlav och röksvamp ackompanjerat av fågelsång. Dags att släpa fram studierna om cyklings påverkan vs. vandring igen.

Men jag instämmer i att under regniga perioder så gör vi nog tyvärr surhålen aningen djupare och bredare - men det skulle lika många vandrare också göra, de klafsar ju inte heller rakt ner i gyttjan, utan de går ju också runt. Men när det är skitväder och lerigt så är det nästan bara cyklister man möter... Kånkentalibanerna och deras liktrogna är sällan ute då.

"Cykling förbjuden förutom på stigar och leder" är en bättre formulering.

Inget fel på Kånken, riktigt fina säckar. Jag ska modifiera en med camelbackblåsa nångång :)

Visst känns det som en stor poäng med att tätortsnära friluftsområden måste kunna nyttjas för mtb. Enda anledningen skulle väll vara om det finns en massa rödlistade arter som försvinner om man cyklar där men så är ju inte fallet med delsjöarna. Det måste ju finnas en välgrundad orsak till ett förbud. Nu så pratas det så himla mycket om folkhälsan och motion så det borde verkligen ligga i tiden.

Apropå Kånken, borde inte friluftsfrämjandet vara tung intressegrupp och veta friluftsliv är? Mtb finns ju med bland deras aktiviteter.

Senast redigerad av en moderator:
Förslag till utökning av naturreservatet i Delsjöområdet

Länsstyrelsen i Västra Götlands län har tagit fram förslag till utökning av det befintliga naturreservatet Delsjöområdet i Göteborgs, Härryda och Mölndals kommuner. Förslaget är nu ute på remiss och sista dag att inkomma med synpunkter till Länsstyrelsen är 30 september 2007. Förslaget omfattar utökning kring Skatås-Härlanda tjärn, nytt beslut samt fastställande av befintlig skötselplan (finns tillgänglig hos Park- och naturförvaltningen i Göteborg). Bilagorna sakägarförteckning och sändlista finns inte utlagt på Länsstyrelsens hemsida, men finns tillgängliga hos respektive kommun och Länsstyrelsens naturvårdsenhet i Göteborg.

Förslag till utökning (pdf-fil 3,7 Mb)

För mer information kontakta Peter Wirdenäs, 031-605124, peter.wirdenas@o.lst.se
Från http://www.o.lst.se/o/amnen/Naturvard/Skyddade_omraden/Naturreservat/remissforslag.htm

f

Måste säga att jag inte alls ser ngt problem med MTB-cyklister i området.
Det skulle inte förvåna mig om skrivelsen i förslaget att cykling bara skall tillåtas på "av förvaltaren anvisade leder" kommer från det faktum att det finns en MTB-bana sen ett tag.

Eftersom vi inte cyklar på de markerade löp-slingorna 2,5km, 5km och 10km utan håller oss till en massa andra små-stigar så borde vi försöka få texten ändrad precis som kfn skriver ovan

Innan jag började cykla MTB så använde jag området som så många andra för löpning och allmän rekreation (har t.ex hund som ibland är med (givetvis kopplad)) och gör det fortfarande. Det enda jag inte prövat på i Delsön/Skatås är väl ridning. Jag tycker att man får acceptera att det är trångt ibland i ett sådant här område.
Om man vill vara för sig själv och slippa bli störd av ngn annan så finns det andra områden inte så långt bort från stan där man kan hålla till utan att riskera att stöta på cyklister, hundägare eller andra.
Att försöka separera alla grupper till olika områden och spår/leder blir bara fånigt.

Skall stavgångarna, rullskidåkarna anvisas till separata spår också ?

Skulle kännas som ren diskriminering om vi inte får fortsätta som förut utan att bryta mot lagar och förbud.

Jag tycker att vi skall försöka påverka texten i förslaget så fort som möjligt.

Vem tar lead ?

Stisse skrev:
> Jag blir så trött...
> Naturreservatets syfte är väl att främja
> friluftsliv. Men varför ska några få
> beslutsfattare sitta och bestämma hur
> "friluftsliv minsann bedrivs". Är inte cykling
> friluftsliv? Säkert ena jädra Kånken-talibaner
> som tror att friluftsliv endast är att lulla runt
> och studera grönlav och röksvamp ackompanjerat
> av fågelsång. Dags att släpa fram studierna om
> cyklings påverkan vs. vandring igen.
>

Vad är det med oss cyklister som gör att alla, t.o.m kånkentalibanerna som borde vara våra vänner, vill begränsa vår framfart?

Jag tror att det väger betydligt tyngre att få klassiska remissinstanser att vara postiva till cykling än att skapa ny organisationer. Det jag tror på är alltså att få Friluftsfrämjandet mfl att vilja att cykling ska vara tillåtet. Kontakta remissinstanserna och umgås med dem. Fast det är bara vad jag tror.

Kånkentalibaner är bara en myt och ett påhitt. En förenkling och ett sätt att för att få en bild av ondskans mörka krafter. :)

Men om man har fram till september 07 att lämna synpunkter, får man verkligen sätta upp skyltar då?

Kanske dax för ett inslag i västnytt?

Vi kanske borde uppmärksamma Friluftsfrämjandet, Cykelfrämjandet, Svenska Cykelsällskapet, Svenska Cykelförbundet, mfl men även starta en förening? Ska vi någon gång bli en klassisk remissinstans med tyngd så måste vi ju börja någon gång. Eller så blir vi medlemmar och tar oss in i styrelsen för exempelvis Cykelfrämjandets lokalkrets ...

Per Welinder står listad som enda ansvarig för mtb inom friluftsfrämjandet, är inte det CyCo-Per? Finns han på forumet?

Jag tror helt klart på iden att försöka gå in i en redan befintlig organisation och lobba därigenom. Friluftsfrämjandet eller cykelfrämjandet.

kfn skrev:
> Vi kanske borde uppmärksamma Friluftsfrämjandet,
> Cykelfrämjandet, Svenska Cykelsällskapet,
> Svenska Cykelförbundet, mfl men även starta en
> förening?

Varför inte göra en gemensam anslutning till någon av de befintliga och slippa uppfinna organisationer och bara koncentrera sig på sakfrågan? Efter att ha stångats med frågan i Stockholm i några år och sett uppstartsvåndan i tre föreningar så är det helt klart min förstahandsrekommendation.

> Varför inte göra en gemensam anslutning till någon av de befintliga och slippa uppfinna
> organisationer och bara koncentrera sig på sakfrågan? Efter att ha stångats med frågan i Stockholm
> i några år och sett uppstartsvåndan i tre föreningar så är det helt klart min
> förstahandsrekommendation.

Jo det tycker jag med och det var därför jag skrev "Eller så blir vi medlemmar och tar oss in i styrelsen för exempelvis Cykelfrämjandets lokalkrets ...". Cykelfrämjandet i Göteborg verkar inte särskilt aktiva men de har en webbsida.

Det vore ingen takeover. Friluftsfrämjandet har ingen aktiv mtb-sektion men vill ha det och Cykelfrämjandet söker nya vägar till föryngring. Win-win.

Fässberg skrev:
> Men om man har fram till september 07 att lämna
> synpunkter, får man verkligen sätta upp skyltar
> då?
>
> Kanske dax för ett inslag i västnytt?
>
Jag är faktisk tveksam till om att man får sätta upp skyltar som man har gjort.

jomper skrev:
> Friluftsfrämjandet har
> ingen aktiv mtb-sektion men vill ha det och
> Cykelfrämjandet söker nya vägar till
> föryngring. Win-win.

Friluftsfrämjandet hade en aktiv mtb-verksamhet i och med BALL MTBK, men aktiviteten i klubben började tyna ut runt -97, -98 tror jag att det var. Jag var med i styrelsen de sista stapplande åren. Men innan så var det bra bredd med motionärer, elitmotinärer samt tävlingsåkare (Sara Danielsson och Matthias L bl.a.). Men vi som sen hängde kvar övergick till att cykla i happyitisk anda, innan Happy ens fanns. Vi träffades vissa tider vid Skrinnarstugan Härlanda Tjärn, de som dök upp dök upp, klubbmedlemmar eller inte så cyklade vi helt enkelt för att ha roligt. Att bedriva klubbverksamhet då hade inget syfte, så det var bara en formalia som gjordes varje år, fram till i år då vi beslutade att lägga ner verksamheten och överlämna det helt i Friluftsfrämjandets händer, lokalavdelningen Gbg. Det vore kul ifall de har eldsjälar som orkar driva detta, men vi i resterna av BALL hade det inte. Vi hade fullt upp med att cykla då vi hann, att arbeta, uppfostra barn, renovera hus och gudveteallt som man gör runt30+...

Sorry, kanske gled OT lite.

Joggade åttan förra söndagen och såg flera nya cykelförbudsskyltar här och var.
Funderar på om man skulle börja sätta upp lite Förbuds-skyltar mot forgängare.
Eller skylten "Annan fara" med tilläggsskylt "Griniga skogsmullar" under...

Stelben skrev:
> PontusL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Per Welinder står listad som enda ansvarig
> för
> > mtb inom friluftsfrämjandet, är inte det
> > CyCo-Per? Finns han på forumet?
>
>
> Är det samma Per?
>
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Per_Welinder

Hehe, omöjligt är det ju inte, men vet ej!

Men att undvika cykling på motionsspåren är väl enbart vettigt? Oavsett ett lagligt förbud eller ej. Det finns ett så stort nätverk av stigar i området att det är fullständigt meningslöst att stöta sig med de som nyttjar motionsspåren? Eller har jag fel?

Staffan

velman: Motionsspåren cyklar vi aldrig på, de är inga stigar. Det enda nya i hela "kalabaliken" är att man har börjat bygga om svartvita stigen(ja, det är från början en stig) till ett anlagt motionsspår på ett ställe - vid östra långvattnet. På så vis har man smällt upp ett par förbudsskyltar och skyller sedan på att vi cyklar i motionsspår, vilket är BS.

Det är inte heller någon nyhet att en stor del av Delsjöområdet är ett naturreservat, det har det varit länge. Det som är nytt är att man har beslutat att utöka naturreservatet även så att Härlanda tjärn ska ingå inom "gränserna" för det.

/Leo

Jag har jobbat mycket för att få bort ett förslag som skulle stoppa cykling på en vandringsled i Täby (Stockholm) http://happymtb.org/forum/read.php/1/535849/page=1

Jag har haft massor av kontakt med min kommun och i alla lägen presenterat mig som företrädare för min MTB-klubb. När jag representerade en förening tyckte jag gjorde att det lätt att få kontakt med politiker och kommunanställda. Det fanns lite mer bakom än att en enstaka person som ringde och gnällde! Så kan ni aggera bakom en förening/organisation tror jag att ni har lättare att nå fram och blir mer seriöst bemötta.
/E

Leo skrev:
> velman: Motionsspåren cyklar vi aldrig på, de
> är inga stigar. Det enda nya i hela "kalabaliken"
> är att man har börjat bygga om svartvita
> stigen(ja, det är från början en stig) till ett
> anlagt motionsspår på ett ställe - vid östra
> långvattnet. På så vis har man smällt upp ett
> par förbudsskyltar och skyller sedan på att vi
> cyklar i motionsspår, vilket är BS.
>
> Det är inte heller någon nyhet att en stor del
> av Delsjöområdet är ett naturreservat, det har
> det varit länge. Det som är nytt är att man har
> beslutat att utöka naturreservatet även så att
> Härlanda tjärn ska ingå inom "gränserna" för
> det.
>
> /Leo

Det som är nytt och berör oss är:

"9. cykla annat än på vägar och stigar anvisade av förvaltaren. Förvaltaren
kan meddela undantag vid t ex tävlingar."

Förvaltaren är Göteborgs Stad dvs Park och Natur som om förslaget går igenom har hela makten att bestämma var man får cykla i Delsjön. Min gissning blir 8:an och en del grusvägar runt Delsjöarna. För stigcykling kommer det nog bara bli kvar MTB rundan :-(

/Niclas

Ett argument som kan fungera lite (om det kommer i ett läge att hitta lite motargument) för en open minded men även hans fego till kollega tjänsteman/politiker, är i dessa hälsodagar att om man inte får cykla omkring där så kommer hälsan bland GBG:s yngre och äldre ungdomar bli sämre, mera fett att ta hand om och mera kostnader för den suboptimerande kommunen.

Det borde finnas många bra argument och välformulerade synpunkter som vi kan skriva ihop och skicka in innan det är för sent. Går det igenom så kommer det ju att bli ett förbud. Även om dom kanske inte har något sätt att upprätthålla förbudet så kommer man ju få många sura miner och kommentarer, och då har dom även rätten på sin sida. Och att begränsa cyklingen till vissa stigar vore hemskt.

Det lät ju inte som det var helt spikat och fokus på just det där med cyklingen utan snarare en detalj, så det låter som man kanske kan försöka få bort cykelförbudet?

Hur ska vi göra? Många som skriver in till den där Peter Wirdenäs, någon som är duktig på rättsfrågor och formuleringar som skriver in (och som man kanske kan skriva under på), namnunderskrifter på folk som inte vill ha cykelförbud, etc? Eller kontakta någon förening?

Själv kör jag ärligt talat inget just nu i Delsjön (fel ända av stan) men vill kunna göra i framtiden. Blir orolig när man hör sånt här..

Vill ge ett tack till feffemannen och andra som har hört sig omkring.. Hoppas vi kan göra något gemensamt för att slippa få det här förbudet.

edit: Måste bara lägga till också:

"9. cykla annat än på vägar och stigar anvisade av förvaltaren. Förvaltaren
kan meddela undantag vid t ex tävlingar."

Tycker det låter jätteluddigt? Dom menar inte bara att det är förbjudet att cykla på annat än vägar/stigar dvs ut i terrängen? Den stora frågan är ju vad som är "anvisat av förvaltaren", så inte dom begränsar cyklingen till vissa slingor bara..

Det behövs en nationell organisation (finns redan) som kan engagera sig i dessa frågor.

Dels som naturlig och _tung_ remissinstans men också som har vilja, tålamod och kunskap att föra en långsiktig goodwill kampanj där man har som mål att införa cykling som en accepterad del av det rörliga friluftslivet.

Mr Handley skrev:
> Det behövs en nationell organisation (finns
> redan) som kan engagera sig i dessa frågor.
>

Vilken då?

//Anders

I sändlistan finns massor med olika förbund med olika sport ch frilufts aktiviteter. Inte en enda förutom friluftsfrämjandet som sysslar med mtb. Konstigt egentligen eftersom jag tror att det är väl en av de största aktiviteterna i Delsjöarna om man ser till antalet utövare och tid/vecka året runt. vandring och löpning är väl det enda som slår det? På något sätt borde man verkligen poängtera hur många det är som berörs och hur stor aktiviteten är även om den är oorganiserad.
Namninsamlingslista kanske?

Tillbaka
Topp