Delsjön: Cykelförbud svartvit/ 18 km. ! ? Obs! Nytt tillägg!

Om det är ENDA anledningen, att det har inträffat någon(?) kollision mellan cyklist-fotfolk, så är det ju lika korkat att förbjuda cykling i skogen som att man skulle förbjuda biltrafik på asfalterade vägar för att bilar ibland krockar?

Nästa steg kan bli att fälla alla träden i skogen, om någon skulle råka hamna under vid nästa storm? De har visserligen redan massakrerat en stor del av skogen bakom Bertilssons stuga, nordöstlig riktning, kalhygget där är verkligen vackert(!?) - nästan lika fint som kalhygget efter Råhultsstugan strax innan Jonsered på bohusleden...

/Leo

Tror detta blir svårt att häva. Svart/Vit är ju en del av skatås motionsslingor 2,5km, 5kg, 10km och 18km. Alla dessa är besatta med cykelförbud. Undantaget är 8:an som är del av turistleden. Tidigare har inte Svart/Vit varit direkt nyttjat och upprustningen är väl en del i det utökade löparutbudet. Synd dock att man inte kan dela på platsen i skogen :(

cmadius skrev:
-------------------------------------------------------
> Svart/Vit är ju
> en del av skatås motionsslingor 2,5km, 5kg, 10km
> och 18km. Alla dessa är besatta med cykelförbud.

Vad betyder detta? Vem har beslutat om detta så kallade förbud och på vilka grunder?

f

Har ingen aning om vem men det borde vara på samma grunder som för t.ex. milen. Det råder ju cykelförbud på alla märkta slingor i Skatås (förutom 8:a). Denna info har tidigare funnits vid klockan. Svart/Vit är märkt varför den faller under denna kategori.

Jag spånar lite fritt här, men jag tror att det har tidigare varit lugnt att cykla på 18km slingan för att det har varit en bökig och svårsprungen stig som nästan aldrig använts. Enstaka hardcore orienterare och långdistans löpare har vågat sig ut på dessa långpass. Tanken från PoN är väl att även göra denna del mer lättillgänglig för löpare genom att grusa vissa partier av den 8km långa slingan runt Getryggen.

Förutsatt att mitt resonemang stämmer borde det alltså alltid varit cykelförbud på svart/vit. Detta har väl uppmärksammats nu när de börjar med "upprustningen" och samtidigt inser de att slingan faktiskt utnyttjas, av cyklister och inte löpare och vandrare som var grundtanken.

Förstår dock inte varför det ena måste utesluta det andra.

cmadius skrev:
> Har ingen aning om vem men det borde vara på
> samma grunder som för t.ex. milen.

Hittills har inte Park&Natur kunnat svara oss på vilka grunder detta "förbud" gäller. Det står inget om dem i reservatsföreskrifterna.

f

Det har alltid varit förbud på de märkta å visst har väl hänt att man kört en bit på dom ändå. Alltså inget nytt med detta.

Det har alltid suttit cykling förbjuden skyltar på mottionsslingorna men något lagligt förbud finns det nog inte ännu.

Här har vi rekommendation på att undvika motionscykling på löpslingan (inget förbud än...), men för att ta sig till friluftsstuga måste man ibland transportera sig på denna löpslinga. Då tar man det lugnt och ger löpare företräde. Inget konstigt alls :)

Fast vissa cyklister har mycket liten förmåga att anpassa sig till verkligheten och att ta hänsyn. Att köra hårt bland t ex löpare, hundägare, vandrarextremister och fågelskådare är ju att be om problem.

Som jag förstår det handlar detta om två frågor:
1) Nya förbudsskyltar på 18 km'arn. De verkar inte ha något stöd i allemansrätten, men iom att det är ett naturskyddsområde så är jag inte säker på vad som gäller i form av lokala förbud.
2) Det förestående generella förbudet mot cykling inom naturskyddsområdets område, utom på anvisad plats.

Att man inte använder milspåret som MTB träningsbana tycker jag är självklart men 18km'arn har ju inte varit lika utnyttjad, och därmed kan vi cyklister utnyttja den. Om vandrare och cyklister skulle börja flockas på även denna bana skulle det vara rätt så tråkigt att cykla där och vi skulle hitta nya stigar. Att sedan det har skett en olycka med en av cyklist påkörd vandrare/löpare är ju tråkigt men det kan ju lika gärna ske på grusåttan. Jag hoppas och tror att alla kan stanna/väja om det skulle dyka upp en vandrare, eller för den skull en mötande cyklist i spåret.

Vi har två saker som måste göras tror jag:
1) Tyst protest, cykla på de icke anlagda stigarna (typ Vildmarksleden och svartvit om den nu inte ä anlagd), stanna och släpp fram vandrare/löpare, stanna och förklara läget för dem som blir arga och heja glatt på dem man möter.

2) Organisera oss och börja slåss mot förbud på cykling inom hela naturskyddsområdet utom på anvisade stigar, läs; Endast cykling på den anlagda MTB-banan. Ingen aning om hur detta ska gå till. Jag kommer fokusera på punkt 1.

Mvh,
Martin

Jag tror att vi måste bli bättre på att köra på spångarna och inte i blöthålen på sidorna. Ivarjefall fram tills det har torkat upp ordentligt.

Mr Handley skrev:

> Lokalt går det lätt (nåja) att skapa en
> arbetsgrupp som agerar i en uttalad lokal fråga.
> Men på nationell nivå? Lycka till utan budget.

Ja, såg just i DN att det föreslås tolv nya nationalparker. Utan någon bevakning på nationell nivå är det inte osannolikt att det blir cykelförbud. Det är hög tid att dra igång en nationell organisation för att driva dessa frågor.

Per skrev:
> Mr Handley skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Lokalt går det lätt (nåja) att skapa en
> > arbetsgrupp som agerar i en uttalad lokal
> fråga.
> > Men på nationell nivå? Lycka till utan
> budget.
>
> Ja, såg just i DN att det föreslås tolv nya
> nationalparker. Utan någon bevakning på
> nationell nivå är det inte osannolikt att det
> blir cykelförbud. Det är hög tid att dra igång
> en nationell organisation för att driva dessa
> frågor.
>
Instämmer fullt.

Per skrev:

...

> Det är hög tid att dra igång
> en nationell organisation för att driva dessa
> frågor.

Hur får vi till/igång en sådan?

//Anders

I Härryda-Posten Onsdagen den 25 april finns en artikel om de planerade nya föreskrifterna i Delsjön. I artikeln står det "Och så ska det inte längre vara tillåtet att cykla var som helst och till exempel använda naturen som mountainbike-bana. Cykling ska ske på anvisade vägar och stigar."

" - Min gissning är att förändringarna träder i kraft tidigast sommaren 2008, säger Jennifer Hood." (handläggare på länsstyrelsen).

Gäller detta endast delsjöområdets naturreservat eller inefattas även knipeflågsbergen?

Senast redigerad av en moderator:
Det var två veckor sedan jag mailade Park och Natur om skyltarna och har bara fått en bekräftelse på mailet. Jag har mailat igen och bett om svar. Vet att jag kan ringa men jag vill ha ett skriftligt svar.

Dillen skrev:
> Gäller detta endast delsjöområdets
> naturreservat eller inefattas även
> knipeflågsbergen?
>
Nej det gäller bara Delsjön, så i princip kan man cykla halva svart/vit sträckn norrifrån. Dvs den biten som går från Delsjön mot Bohusleden.

Jag såg skyltarna i förra veckan när jag hojjade upp till Björketjärn för att fiska lite. Ignorerade skyltarna och nynnade på "Breaking the law" (Judas Priest).Kom sedan på att mitt fiskekort var utgånget. Det är sånt som sätter sig på karmakontot. Såg inte en person på Svart-vit under tiden...
Tycker den franska metoden verkar lovande: vi parkerar våra cyklar ivägen och sprider sedan gödsel eller fisk på stigarna tills vi får som vi vill.

(nynnar på "upp till kamp....", nästa gång ;-) )

Efter lite påtryckningar med pinsamma formuleringar om lagbrott fick jag svar från Park och Natur!!! Jag tar mig friheten att citera men utelämnar namnet.
________________________________________________________________________________________________
"Du har kontaktat oss angående : Övrigt, Delsjöområdet

Med anledning av ovanstående vill vi meddela dig följande:

Hej Timothy!

Ursäkta att jag inte har svarat tidigare, men detta är den mest hektiska tiden på året för oss. Att skylten/-arna kommit upp har gått mig förbi. Det verkar vara laget i Delsjöområdet som satt upp den själva. Det är naturligtvis så som du säger att allemansrätten tillåter cykling på stigar och i naturen i övrigt, om inte annat förbud finns. Det gör det inte i det här fallet, eftersom att föreskrifterna inte säger något om cykling. Däremot får man aldrig cykla så att marken/stigen förstörs - detta är extra viktigt i detta fallet eftersom vi har lagt ner både arbete och materialkostnader på upprustning av slingan.

Med vänliga hälsningar
XX"
_______________________________________________________________________________________________

Synd bara att han inte skrev att dom skulle ta ner skyltarna omedelbart.

Va bra, då är det bara att cykla så att inte marken förstörs. Skriv ett svarsbrev till XX" (lustigt namn) och nämn att upprustningen med fler spänger ger stigen extra attraktionsvärde för cyklister och att vi kankse borde jobba för att göra svartvit till en dedikerad långlöp och cykelrunda, jag tror att vi alla kan samsas.

Fler och fler spänger, ju mer likt en NS blir det ju. Horder av cyklister kommer köa på spångarna. Blir rena Älvsborgsbron...

Det känns ju bra att vara med och betala så att folk skall ha råd med sina dyra idrotter!

Tycker det är bra att det satsas på andra sporter än fotboll och hockey! 20 miljoner blir knappt 42kr per invånare i göteborg. Blir inte så myket med tanke på hur mycket skatt man betalar in, stigar som många har glädje av i många år till skillnad från ostindiefararen som har kostat skattebetalarna nästan lika mycket hittils (15miljoner).

Hur går det med organisering/lobbyingen?
Vet vi om det bara rör sig om 2.5, 5, 10 och 18 eller kommer man även att förbjuda cykling på Vildmarksleden och Bohusleden?

/Fredde

markförstöring... det är ju löjligt!! kör själv enduro (mc) i skog och mark, vist blir det spår men va fan är det mot det moderna skogsbruket??? man ser ju fanken inte ens att det varit skog där dom varit närmsta åren men naturen återhämtar det mesta slitage och vips 20 år senare så är det en ung och fin skog igen och med tanke jorden tidsaxel så vad är 20 år att bråka om! låt folk leva och ha kul i skogen!!!!!!!!!!!!!!!!!

"Ignorerade skyltarna och nynnade på "Breaking the law" (Judas Priest)." Hahahahhaha!!! Det brukar jag med göra när jag vet att kan få skäll om jag blir påkommen.

Problemet är väl att en del tror att de spår och förstöring som uppstår pga olovlig cross/moped/enduro-körning är resultatet av mtb.

Rickardrättrådig skrev:
> markförstöring... det är ju löjligt!! kör
> själv enduro (mc) i skog och mark, vist blir det
> spår men va fan är det mot det moderna
> skogsbruket??? man ser ju fanken inte ens att det
> varit skog där dom varit närmsta åren men
> naturen återhämtar det mesta slitage och vips 20
> år senare så är det en ung och fin skog igen
> och med tanke jorden tidsaxel så vad är 20 år
> att bråka om! låt folk leva och ha kul i
> skogen!!!!!!!!!!!!!!!!!

nu är du trång synt!!! vi ska inte skylla på varann (mc/mtb) utan det är naturaktevisterna som är problemet som inte ser helheten!!!

Verkar som Feffe och Co. har jobbat rätt.
Bra Jobbat!

GP idag
"Länsstyrelsen ville ha ett generellt förbud mot cykling utom på anvisade platser. Istället skall nya skyltar visa var det är förbjudet att cykla."

Intressant resonemang vissa för i syfte att rättfärdiga vad man själv gör: nån annan gör ju något som JAAAAG tycker är ännu värre! Alltså får jag. Skit samma att det andra är ryckt ur sitt sammanhang.

Moget.

Varför inte jämföra allt med en skogsbrand, då är ju allt annat OK! Eller?

Jag förstår inte. Vad syftar du på?

f

kvinnan på gatan skrev:
> Intressant resonemang vissa för i syfte att
> rättfärdiga vad man själv gör: nån annan gör
> ju något som JAAAAG tycker är ännu värre!
> Alltså får jag. Skit samma att det andra är
> ryckt ur sitt sammanhang.

grondahl skrev:
> Problemet är väl att en del tror att de spår
> och förstöring som uppstår pga olovlig
> cross/moped/enduro-körning är resultatet av mtb.
>
>
> Rickardrättrådig skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > markförstöring... det är ju löjligt!! kör
> > själv enduro (mc) i skog och mark, vist blir
> det
> > spår men va fan är det mot det moderna
> > skogsbruket??? man ser ju fanken inte ens att
> det
> > varit skog där dom varit närmsta åren men
> > naturen återhämtar det mesta slitage och vips
> 20
> > år senare så är det en ung och fin skog igen
> > och med tanke jorden tidsaxel så vad är 20
> år
> > att bråka om! låt folk leva och ha kul i
> > skogen!!!!!!!!!!!!!!!!!

Rickardrättrådig lyssna och lyssna ordentligt: Enduro på stigar förstör stigarna. Så är det bara, jag hade ett gäng stigar för mig själv i nåra år jag sprang cyklade och trivdes i allra högsta grad, här snackar vi alltså singeltracks från himmlen rakt nedstigna från Moab men på tallås. En dag såg jag ett Mc spår och veckan senare var stigarna så djupa och blöta att de inte gick att springa i.

Flera års underhåll åt Helvete detta anser jag vara till och med värre än att köra skoter eller promenera i skidspår.( de går ju att dra upp igen) Stigarna är helt enkelt kaputt.//
Rolfrättrådig

Feffemannen, låt det sjunka in så kanske det klarnar.
Eller kanske inte.

Kvinnan kan ju notera att hon/han inte är så anonym. Stå för dina åsikter istället?

Hon syftar på vissa inlägg ovan som jag personligen uppfattar mer ironiska. Typ det är inte så farligt att sno en knappnål när andra snor en silverskål.

kvinnan på gatan skrev:
> Feffemannen, låt det sjunka in så kanske det
> klarnar.
> Eller kanske inte.

Nu gnäller du lite för mycket, om han frågar kan du väl svara istället för att bara vara ännu drygare?

Iofs sitter man och gömmer identitet kanske det är lättare att bara spela allan.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp