Delsjön: Cykelförbud svartvit/ 18 km. ! ? Obs! Nytt tillägg!

Mycket bra Feffe! Eller som Churchill skulle sagt:

”Sällan har så många haft så få att tacka för så mycket.”

Otroligt bra skrivet, hoppas verkligen att det löser sig bättre än det har gjort här, även fast luddigheten i beslutet gällande området i min närhet gör att det finns utrymme för tolkningar i texten, vilket gynnar mig som cyklar.

Lycka till.

Jag tänker på dem vi såg när vi körde sist! Två vid Gundes trappa samt precis på gränsen till Partille. Finns det fler?

Ja, det står två till minst, en vid lilla delsjön vid grusåttan innan man svänger in på svartvit. Sen en till borta närmare Bertilssons, när man svänger upp mot östra långvattnet på svartvit.

/Leo

Jo, en sak till stör mig och det är alla nya skyltar som pekar ut vartenda stig i skogen! Nu kan man ju knappast köra fel och hur ska jag då kunna hitta nya stigar!

Det var bättre förr!
/Anders

Men man de har ju byggt en NS iaf. åt oss väster om lilla Getryggen så man kanske skulle smyga dit en natt och hjälpa dem lite med bygget ;-)

Om jag fattat det hela rätt så "får" dom fortfarande inte sätta upp dessa skyltar då det ännu inte beslutats om något cykelförbud?

Om det nu är som jag skriver ovan så retar det mig något enromt då dessa skyltar just nu bara skapar sura miner i skogen då fotgängare tror att vi cyklar där vi inte får. Inte för att jag bryr mig i den bemärkelsen. Förbud eller inte, jag kommer med största sannolikhet fortsätta cykla på dessa stigar.....

Det skulle man ios. kunna göra. Och sen när de får plocka bort dem gå ut till massmedia och i frågasätta varför de slösar med våra skattepengar ;-)

Eftersom jag är så jävla sur idag så mailade jag Michael Finsberg på Park o Natur som har svarat tidigare att det var "arbetslaget" som satt upp skylarna på eget bevåg typ. Nu frågade jag varfer skyltarna är kvar, vem som är ansvarig och att jag kanske tänker göra en polisanmälan. Som en riktig surgubbe alltså.

-KLIPP från 11:e maj-
Att skylten/-arna kommit upp har gått mig förbi. Det verkar vara laget i Delsjöområdet som satt upp den själva. Det är naturligtvis så som du säger att allemansrätten tillåter cykling på stigar och i naturen i övrigt, om inte annat förbud finns. Det gör det inte i det här fallet, eftersom att föreskrifterna inte säger något om cykling.
-KLIPP-

Om fler vill leka surgubbe så kan ni PMa mig så får ni Michael F:s mailadress och tel.

Egentligen skiter jag i det men jul-ångesten måste gå ut över någon och det här är ett bra tillfälle att få ut lite ilska i ett gott syfte :)

Jag är också på rätt dåligt humör, trött, stressad och allmänt irriterad på allt och alla. Så man kanske borde maila snubben och fråga om dom har någon koll och uppföljning av deras egna verksamhet samt hur kostar skattebetalarna detta slöseri. Typ spy galla över dom i en halv dag.

Men en polisanmälan skulle kunna sitta på sin plats.

Fässberg och Timothy: Vi får samverka så att dom hamnar i ett 2-fronts krig och Fässberg kan utföra lite commando uppdrag bakom fiendelinje i sina Camo-byxor ;-)

Senast redigerad av en moderator:
Nej, nu är det verkligen dags för att vi sätter upp lite andra förbudsskyltar på eget bevåg. De kommer reta skiten ur folk. Allvarligt alltså.
Förbud mot gångare, mot hästar, snöskoter, ja allt vad vi kan hitta.
Sen borde man sätta upp enkelriktade skyltar och andra stolligheter. Då kommer nog ingen att ta de "olagliga" cykelförbudsskyltarna på allvar, utan bara tro att någon på Park & Natur blivit galen på riktigt....
Kruxet är bara var vi ska hitta skyltar. Någon som har några liggandes?

Inser att jag kommer att bli svårt påhoppad nu med tanke på hur ensidig diskussionen hittills varit.
Men även om ni anser er ha lagen på er sida så är det kanske läge att ligga lite lågt med cyklingen på svartvita vid de tillfällen det är blött i markerna. Gubbarna som har fixat till den har helt klart inte gjort det på ett sätt som gör att den tål cykling blöta dagar i november/december. Gick den förra helgen och den är söndercyklad här och var och går inte att gå i finskor om man vill vara torrskodd. Bättre att ta en diskussion med Park och Natur för att få bort skyltarna och försöka få till en stig som tål cykling än att köra sönder den med följd att det skrivs in likartad text i nuvarande föreskrift som den som föreslås i föreskrifterna för en eventuell utvidgning.

-Palle

Palle, om skogen ska vara gjord för att kunna promeneras genom i finskor utan att bli blöt så vill inte jag vara med längre. Däremot kan jag hålla med om att cyklingen borde "spridas" lite över olika områden och speciell hänsyn kan tas till stigar man vet är känsliga när det är blött.
Hela tanken på att anlägga ordnade stigar genom skogen är helt befängd. Om alla cyklister lovar att låta bli Slottskogen så kan väl alla finskortalibaner låta bli skogen? Man kan inte anta att man kan knata rätt ut i skogen och mötas av flis, grus och betong.
Ett förslag är att vi klistrar upp det officiell svaret från gubbarna som sa att skylten är ogiltig över skylten varje gång vi passerar på cykel. Ett inlägg i debatten, ett svar på tal till talibanerna i skogen och ett effektivt sätt att dölja förbudsljuget?
Nu blev jag också förbannad på kuppen.

Ah, Kakans idé var bra på ett sådant där vuxet sätt. Pontus moped skyltar var iof lite roligare, och passade bättre in i mitt mognadsstadie :D Ge mig skyltarna så byter jag dom på stubinen, så klart med full cammo mundering på! Sen ska jag söka jobb hos park och natur och infiltrera hela rörelsen :)

Cakeman, finskorna var en referens till AndersS inlägg tidigare.
Jag vill inte heller cykla på för fina stigar även om det är skoj att bränna runt på snabba stigar som de i Änggården ibland. Problemet är när attityden blir lite väl mycket vi mot dom, vi cyklister riskerar att skjuta oss själva i foten och bli portade inte bara från svartvita utan från hela Delsjö/Knipeflågsreservaten. Kan förstå om Park och Natur blir lite sura när de försökt civilisera svartvita för X antal kronor och så blir den sönderkörd direkt. Jobbet man gjort är iofs ganska dåligt. Inga ordentliga underarbeten så det tål inget slitage och många spänger som jag som löpare inte vill använda när dom är blöta utan får man ändå springa i leran, de bästa bitarna med stigrenoveringen är omdragningen där det är som blötast, det borde göras på fler ställen så stigarna tål mer slitage. Får passa på att ge Happys Göteborgscyklister en eloge, tror det är ni som sett till så att sträckan öster om Västra Långevattnet blivit uppkörd och mer ordentlig stig, minns den som betydligt mer svårframkomlig för några år sedan.

-Palle

En gång till dåra, att dom vill införa cykelförbud är en sak.
Det som stör mig det grövsta är att dom sätter upp skyltar innan ett cykelförbud är infört. Detta retade mig som satan redan första gången men lät det bero den gången då happy skapade en egen liten grupp som hade möte och dylikt med berörda parter om cykelförbuds frågan och ville inte förstöra för dom. Då dom verkar ta "lagen i egna händer" kommer nog jag göra samma :)

Jag börjar känna likadant faktiskt även om man skall vara civiliserad. Dom första skyltarna som dök upp kan man lätt acceptera då det kan ha varit ett misstag, brist på internkommunikation, dåligt fungerande organisation. Men när det fortsätter i den takt det har gjort med nonchalans mot rådande föreskrifter och en attityd att oavsett vad som gäller så är det de som bestämmer. Dessutom påhopp på cyklister från Park och Natur medarbetare.

Nej det känns som om en polisanmälan är på sin plats och ett ifrågasättande om vad de gör med våra skattepengar då jag misstänker att det har gått åt åtskldiga mantimmar för att 'fördärva' området och få det att bli en stadspark.

För mig så är det förstörelse att smälla upp spänger och grusa upp en stig genom ett reservat. Jag trodde att man ville göra så liten påverkan på naturen som möjligt i ett sådant område. Nu kommer man snart att kunna trippa runt i sina finskor uppe på dessa. Det hela landar nog i vad Palle skriver i sättet som man renoverat stigen på. Man borde nog satsat mera på omdragning av stigen istället för det där spektaklet som nu blivit. Hur får man Park och Natur att jobba på 'rätt' sätt?

Sen så tror jag inte alls på att en cykel skulle 'köra upp' mer än någon som springer eller går. Kan det vara som så att cyklas lite mer än det springs på viss delar i skogen och på så sätt så skapas en bild av att det skulle slita mer?

Skyltarna som dykt upp i området som pekar ut vartenda kommungräns/stig/sjö visar väl också att man vill öppna upp området för mera trafik. Dessa tillsammans med alla spänger borde väl göra att det totala slitget på området borde öka. Förmodligen så kommer Park och Natur att få hålla på med stig underhåll under en lång tid framöver. Det är väl iofs då man har lyckats, man har ju fått fler att använda sig av området.

Jag tycker att det var bättre förr!
/Anders

Hur ser det ut i Delsjön nuförtiden??

har dom grusat vidare på svartvita är det fler sträckor nu som är påverkade av "parkförvaltningens" framfart?

kan man få en lägesrapport..

Kör man Svartvit åt rätt håll slipper man se skyltarna...

Jag personligen kommer fortsätta att cykla på de stigar som finns i skogen och bemöta alla oavsett fordonsslag med ett vänligt hej och en extremt väl anpassad fart. Tala gärna med mötande om hur fint det är i skogen.

Det som orsakar mest lera i skogen är väl den där jävla jorden tilsammans med regn, borde förbjudas!

Idén att sätta upp svaret från Park och natur är extremt väl genomtänkt, se till att göra det nu också. Jag är sällan där nuförtiden så ni som är där ofta: fixa! (snälla)

Senast redigerad av en moderator:
Jag undrade också det häromdan, hur gick det med vårt yttrande? Dom la väl ner hela förslaget?

Borde man isf inte dra det längre och se till att skyltarna försvinner också?

Det hade varit intressant med en uppdatering av hur laget ligger. Jag kör SV minst en gång i veckan och ställer mer än gärna upp med lite tejp och plast om jag får en kopia på lite värdefull information.
Frågan är vad vi vinner?
Talibanerna i skogen kanske blir militanta när dom läser att vi faktiskt har rätt till att cykla där och börjar klaga uppåt? Park&natur lär inte bli särskilt nöjda heller. Jag tror på lösningen att få P&N att ta ner skyltarna "frivilligt" om det går.

Tillbaka
Topp