Jag skickade ett mail till kommunen i mitten av juni och frågade angående MTB cykling i Delsjöområdet, Vättlefjäll, Änggårdsbergen och Sisjöområdet. Jag skulle få svaret inom 3 dagar, det damp ned idag. Här är svaret jag fick.
"Jag har fått en förfrågan från dig om vilka regler som gäller för mountainbike i fyra olika naturområden, där alla fyra dessutom är naturreservat.
Av dessa är kommunen (genom Park & natur) förvaltare enbart för Delsjöområdet. Där gäller den lokala trafikförordningen, som reglerar bl a cykling via en karta. Om du vill kan jag skicka kartan till dig.
I övrigt gäller följande:
Det finns inga förbud mot cykling i reservatsföreskrifterna för de områden du nämner (Ängårdsbergen, Vättlefjäll, Sandsjöbacka samt ca halva Delsjöområdet som är reservat). Hela Delsjöområdet är dock reglerat genom lokala trafikföreskrifter. Det finns i övriga fall inte några generella förbud mot cykling på leder, stigar etc. Däremot gäller trafikregler när vägar är skyltade med trafikskyltar dvs gångvägsskyltade vägar i naturområden är ej tillåtna för cykel. Allemansrätten som medger cykling på leder och stigar avser enskild person. En grupp som cyklar ihop - t ex klubbmedlemmar som tränar ihop omfattas inte av allemansrätten då skadorna som kan ske då anses kunna vara större. En markägare behöver inte tåla att skador uppstår på marken eller anläggningar som motionsspår. Skadas motionsspår av regelbunden cykling kan såvitt jag har tolkat lagstiftningen markägaren förbjuda aktiviteten - likadant gäller för ridning. Problemet är ju inte i första hand enskilda cyklister som cyklar lugnt. Problemet är mountainbike cyklister - enskilda eller i grupp - som nyttjar spår och leder för träning. Detta medför i första hand en säkerhetsrisk för dem som stigarna och lederna är till för - gående och löpare. Om det händer en olycka mellan cyklist och gående på en stig/led så kan man utgå från att ansvarsbördan ligger på cyklisten oavsett hur den gående beter sig. Slutkontentan av detta är att du kan cykla på vandringsleder i Göteborg men att det skall ske med omdöme och att de gående alltid har företräde. Man bör naturligtvis generellt undvika att cykla på välfrekventerade motionsspår där det finns många som går och springer."