Delsjön: Cykelförbud svartvit/ 18 km. ! ? Obs! Nytt tillägg!

Jag tycker inte att vi ska göra något (riva skyltar, sätta upp svar från park etc). Nu har vi ju det rätt tacksamma läget att vi har fått rätt från iaf en instans, risken om vi engagerar oss för mkt är ju att Skatås fixar tillstånd för cykelförbudet... Det är ju knappt inga personer på svart-vita (dvs det kommer nog vara mkt få klagomål på cyklister om vi sköter oss) och eftersom förbudet är mkt tveksamt rent legalt så tycker jag vi ska fortsätta cykla på som vanligt och bara betrakta skyltarna som felskyltning.

Det är ju ingen som vinner ett mål i länsrätten som överklagar till hovrätten...
ja jag vet, halvkass liknelse... :-)

thompa skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är ju ingen som vinner ett mål i
> länsrätten som överklagar till hovrätten...
> ja jag vet, halvkass liknelse... :-)

... å andra sidan ingen som förlorar mål heller...

Jag har själv aldrig stött på någon som klagar på cykling i Delsjön men...

Det hade vart bra med en skrift som man skulle kunna dela ut till dom som man får klagomål ifrån. Den skulle kunna sammanfatta läget med hänvisningar till gällande beslut mm. Hade vart gött att kunna dela ut en sådan istället för att stå och försöka att förklara sig och argumentera ute i skogen.

Senast redigerad av en moderator:
Min bror hade en Cykelförbudsskylt i sitt rum när jag var liten, jag va alltid lite avundsjuk på på han och hans skylt. Nu vet jag var jag ska hämta några till mig..

Timothy skrev:
> Eftersom jag är så jävla sur idag så mailade
> jag Michael Finsberg på Park o Natur som har
> svarat tidigare att det var "arbetslaget" som satt
> upp skylarna på eget bevåg typ. Nu frågade jag
> varfer skyltarna är kvar, vem som är ansvarig
> och att jag kanske tänker göra en polisanmälan.
> Som en riktig surgubbe alltså.
>
> -KLIPP från 11:e maj-
> Att skylten/-arna kommit upp har gått mig förbi.
> Det verkar vara laget i Delsjöområdet som satt
> upp den själva. Det är naturligtvis så som du
> säger att allemansrätten tillåter cykling på
> stigar och i naturen i övrigt, om inte annat
> förbud finns. Det gör det inte i det här
> fallet, eftersom att föreskrifterna inte säger
> något om cykling.
> -KLIPP-
>
>
> Om fler vill leka surgubbe så kan ni PMa mig så
> får ni Michael F:s mailadress och tel.

Fick du något svar Timothy?

/S

C-dale skrev:
> Fick du något svar Timothy?
>
> /S

Inte ett ljud faktiskt.

Är det någon som har en uppdatering på detta?

Har inte cyklat något på ett år så jag har missat "cykelförbudet" helt.
Inte helt populärt bland de gående när vi körde första halvan på Red Devil.
Första förbudsskylten vi såg var den vid trappan mellan Östra och Västra Långvattnet.
Då hade vi ju redan tagit oss igenom det blöta o idag rätt geggiga våtmarksområdet
längs svart-vita som ju naturligtvis är det de enligt inläggen här har pratat om
att man skall vara lite försiktig med.

K2

Är det någon som vet vad som gäller för jag och några kompisar träffade en sur gubben som sa sig vara från Park och natur om att det var förbud och att vi förstörde det arbete som han och flera hade lagt ner på svart-vit.

Peter Hansen: Du skulle fråga snubbe vad Park o Natur håller på med och om det verkligen har bygglov till NS de har bygg åt oss cyklister ;-)

Pratar han om att mtb förstör naturen så hänvisa honom till området runt omkring Härlanda Tjärns parkering. Där finns några praktexempel på hur "Park och Natur"-gubbarnas fina skogsmaskiner våldfört sig på skogen och lämnat djupa spår som består längre än vad vi lever... Och de har _inte_ hållit sig till stigarna heller.

/Leo

Instämmer fullt med Leo, dessutom så har de transformerat svart/vit till en 'väg' som liknar de som finns i Slottsskogen.

the_TnT skrev:
> På Utsidan har det uppstått en debatt kring
> cyklars varande eller ej på Vildmarksleden i
> Göteborg. Inte mitt område så om någon annan
> känner för att vara med i debatten finns den
> här:
> http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=54925

Anti-mtb junta på utsidan verkar ha nappat på tråden...

Denna debatten får man ju ta ofta ute i skogen med grinigt folk... Lite lustigt på nåt vis eftersom trots att jag rör mig mycket i skog och terräng (mtb och löpning) i skogarna runt om i Gbg och kranskommuner (där det uppenbart bor mycket folk och är tämligen lätt tillgängligt för alla) så ser man förvånansvärt lite människor i skogen. Kan man inte samsas? Man kan ju tycka att all motion och friluftsaktiviteter borde anses som positivt och att effekten att våra små-stigar hålls öppna är positivt! De växer ju igen rätt så snabbt om ingen går/springer/cyklar på dem...

Ett riktigt gissel däremot är ju enduro/cross-körning! Stigen under kraftledningen mellan Mölndal/Kikås och Kållered är ju i princip helt oanvändbar både för mtb och löpning för att den är så sönderkörd... man blir alltid lite ledsen när man ser det... Misstänker att nån lag om terrängkörning med motordrivet fordon inte tycker om det heller...

Är det någon som vet exakt vilka föreskrifter som gäller i delsjöområdet?

Det enda jag kan hitta (http://www.vastkuststiftelsen.org/visanaturres.asp?id=574) nämner inte cykling över huvudtaget. Om det nu är så att varken lagar eller förordningar ligger bakom ett förbud i någon form mot cykling i delsjöområdet anser jag att Park och Naturförvaltningen i Göteborg, som jag antar ansvarar för skyltningen i området(?), brister i sin myndighetsutövning när de låter sätta upp skyltar som begränsar allmänrätten mer än reservatets förordningar medger(?), och att Park och Naturförvaltningen ansvarar för de konfliker mellan vandrare och cyklister som diskuterats ovan.

Efter att ha blivit påhoppad två gånger denna vecka på svart/vita i Knipeflågsbergens naturreservat (där det enligt Partilles kommunekolog Alexander Danilovic absolut inte råder något cyklingsförbud) har jag börjat tröttna på den dåliga stämning som skyltningen medför och funderar hur jag ska gå vidare med att påvisa och anmäla Park och Naturförvaltningens bristande myndighetsutövningen (till Justitieombudsmannen?)

Jag har mailat Park och Naturförvaltningen om detta, men de kan inte svara förrän efter den 10/8 då Mikael Finsberg (ansvarig för delsjöområdet) återkommer från sin semester.

Jag vore tacksam för kompletterande information och tips.

Jag kan bara svara för mig själv och jag tror det är bättre att förska ha en vettig dialog med kommunen och övriga parter som kan komma att ge delsjön ett cykelförbud, än att anmäla dem till justitieombudsmannen.

Och oavsett om skyltarna har rätt eller fel så måste vi ha bra relation till övriga brukare av naturen. Annars kommer ett cykelförbud snabbare än någon av oss vill.

velman skrev:
> Jag kan bara svara för mig själv och jag tror
> det är bättre att förska ha en vettig dialog
> med kommunen och övriga parter som kan komma att
> ge delsjön ett cykelförbud, än att anmäla dem
> till justitieombudsmannen.
>
> Och oavsett om skyltarna har rätt eller fel så
> måste vi ha bra relation till övriga brukare av
> naturen. Annars kommer ett cykelförbud snabbare
> än någon av oss vill.

+1

Har cyklat i området i snart 2 år, under den tiden har jag bara blivit "påhoppad" någon enskaka gång.
Bara att le å dem, säga hejdå och cykla vidare :-)

Tror också det är onödigt och dumt att börja hetsa emot Park och Natur, det finns inget att vinna på det mer än att som velman säger, "Annars kommer ett cykelförbud snabbare än någon av oss vill."

Gör det, det borde vara någon annan som går in och vikariera för Mikael eller någn chef ska det finnas på plats. Jag jobbar själv kommunalt (inte park och natur)i gbg och orkar inte bråka mer. Tycker det är helt värdelöst pinsamt av kommunen. Han har "vetat" om detta i över ett år och har inte svarat på fler mail ändå. Någon form av tjänstefel borde det vara. Allt som kommer in till kommun per post diarieförs så det är en bra idé att skicka ett brev till kommunen med snigelpost så kan man inte bara ignorera det. Insändare i GP vore också bra. Hur polisen skulle prioritera ärendet törs jag inte tänka på.

velman skrev:
> Och oavsett om skyltarna har rätt eller fel så
> måste vi ha bra relation till övriga brukare av
> naturen. Annars kommer ett cykelförbud snabbare
> än någon av oss vill.

Vadå kommer, det är ju redan cykelförbud enligt några gubbar på park och natur som på eget bevåg har satt upp skyltar och lappar så alla tror att det är det. Det gör ju inte relationen till andra brukare enklare bara svårare.

Jag håller med velman om att vi måste ha en bra relation med övriga brukare av naturen. Tyvär är så inte fallet idag; jag har haft en riktigt otrevlig vecka (trots att jag ler och hälsar så fint jag kan) med två konfliker som enbart handlat om skyltarna. Jag tror inte att en diskussion med kommunen om skyltarna skapar konflikt, det är skillnaden mellan skyltar och gällande regler som skapar konflikter.

Det är ju trist att behöva vifta med en anmälan till justitieombudsmannen, men mitt intryck från tidigare inlägg är att inget händer hos Park och Naturförvaltningen (någon fick t.ex vänta 9 månader på svar) utan att ge dem en anledning att agera.

Visst finns det en risk att en allvarlig diskussion leder till ett reellt cykelförbud, men detta finns ju i praktiken redan idag i och med skyltningen. Ett tidigare förslag om att inskränka cykling i området sågades av remissinstanser och godtogs aldrig - jag tror inte Park och Naturförvaltnngen är benägna att försöka igen, eller få igenom det om de skulle försöka.

Frågan återstår - känner någon till i detalj vilka förordningar som faktiskt gäller i delsjöområdet?

Jag tror inte att man skall väcka en Björn som sover. Där emot så tror jag det är väldigt bra om folk skickar brev till den ansvarige så att de diarieförs. Detta kan man ju alltid påtala att den ansvarige har strunta i ärendet.

Som sagt so finns det INGET cykelförbud på svart/vit t ex. trotts förbudsskyltarna.

Vi blev som sagt påhoppade av en Taliban vid den södra ingången till Härligastigen i söndags.

Men som vanligt, visa alla respekt och hänsyn som man möter, ett glatt hej är bra sätt att visa det.

Timothy skrev:
> Allt som
> kommer in till kommun per post diarieförs så det
> är en bra idé att skicka ett brev till kommunen
> med snigelpost så kan man inte bara ignorera det.

Även mejl diarieförs, så det måste inte vara vanlig post.

Mail ska diarieföras, men JO har klandrat massor med kommuner för att de inte gör det. Jag har skickat massor med mail till Stockholms kommun, och jag får svar på högst 25%.

Gör egna skyltar med texten "Ovanstående skylt gäller inte enligt kommunen" eller något ännu mer finurligt och sätt upp under cykelförbudsskyltarna?

geologen skrev:
> Även mejl diarieförs, så det måste inte vara
> vanlig post.

Om man skickar mail direkt till någon tjänsteman så är risken mycket större att det inte diarieförs.

jomper skrev:
> Gör egna skyltar med texten "Ovanstående skylt
> gäller inte enligt kommunen" eller något ännu
> mer finurligt och sätt upp under
> cykelförbudsskyltarna?
>
Lusten har varit stor flera gånger, det vill jag lova :-) men så sagt onödigt att starta ett krig ;-)

De flesta(alla?) gulröda cykelförbudskyltarna är ju numera ersätta med blåvita gångvägsskyltar. Dock är tilläggsskylten "cykling förbjuden" kvar under. De blåa skyltarna är "påbud", men likväl förbud då man inte får cykla på gångväg. Svartvita stigen är en kluven historia, då det är fortfarande mer än 50% naturstig och bara en del anlagd/omgjord stig. Anlagda löparspår är det cykelförbud på. Har dock sällan råkat ut för någon som klagar på svartvita stigen. De flesta är trevliga och glada motionärer som hejar tillbaka när vi cyklar lugnt vid möte.

/Leo

Jag skickade ett mail till kommunen i mitten av juni och frågade angående MTB cykling i Delsjöområdet, Vättlefjäll, Änggårdsbergen och Sisjöområdet. Jag skulle få svaret inom 3 dagar, det damp ned idag. Här är svaret jag fick.

"Jag har fått en förfrågan från dig om vilka regler som gäller för mountainbike i fyra olika naturområden, där alla fyra dessutom är naturreservat.
Av dessa är kommunen (genom Park & natur) förvaltare enbart för Delsjöområdet. Där gäller den lokala trafikförordningen, som reglerar bl a cykling via en karta. Om du vill kan jag skicka kartan till dig.
I övrigt gäller följande:

Det finns inga förbud mot cykling i reservatsföreskrifterna för de områden du nämner (Ängårdsbergen, Vättlefjäll, Sandsjöbacka samt ca halva Delsjöområdet som är reservat). Hela Delsjöområdet är dock reglerat genom lokala trafikföreskrifter. Det finns i övriga fall inte några generella förbud mot cykling på leder, stigar etc. Däremot gäller trafikregler när vägar är skyltade med trafikskyltar dvs gångvägsskyltade vägar i naturområden är ej tillåtna för cykel. Allemansrätten som medger cykling på leder och stigar avser enskild person. En grupp som cyklar ihop - t ex klubbmedlemmar som tränar ihop omfattas inte av allemansrätten då skadorna som kan ske då anses kunna vara större. En markägare behöver inte tåla att skador uppstår på marken eller anläggningar som motionsspår. Skadas motionsspår av regelbunden cykling kan såvitt jag har tolkat lagstiftningen markägaren förbjuda aktiviteten - likadant gäller för ridning. Problemet är ju inte i första hand enskilda cyklister som cyklar lugnt. Problemet är mountainbike cyklister - enskilda eller i grupp - som nyttjar spår och leder för träning. Detta medför i första hand en säkerhetsrisk för dem som stigarna och lederna är till för - gående och löpare. Om det händer en olycka mellan cyklist och gående på en stig/led så kan man utgå från att ansvarsbördan ligger på cyklisten oavsett hur den gående beter sig. Slutkontentan av detta är att du kan cykla på vandringsleder i Göteborg men att det skall ske med omdöme och att de gående alltid har företräde. Man bör naturligtvis generellt undvika att cykla på välfrekventerade motionsspår där det finns många som går och springer."

Har du nån kontaktperson på kommunen man kan hänvisa som källa till det brevet?

JT skrev:
> Har du nån kontaktperson på kommunen man kan
> hänvisa som källa till det brevet?

Vill inte hänvisa till någon person men addressen är från ponf.goteborg.se (park och naturförvaltningen).

Jag blev lite nyfiken på PONF's påstående ovan att Delsjöområdet är reglerat av "lokala trafikföreskifter" och mailade därför trafikkontoret i Göteborg för att ta reda på exakt vilka dessa är.

En jurist svarade att det inte finns lokala trafikföreskrifter som reglerar cykling i Delsjöområdet enligt svar nedan:

"Hej!

Du har bett oss om information om förordningar om cykling i Delsjöområdet.

Din fråga gäller nog i huvudsak inte trafikförfattningar eller lokala trafikföreskrifter så jag blir i slutändan tvungen att hänvisa Dig tillbaka till Park- och naturförvaltningen, PONF. Jag skall ändå försöka besvara den formella delen av den. Svaret skickar jag för kännedom till PONF också.

För gångbana, som går parallellt med bilväg, gäller vanliga trafikregler, dvs. cykling är tillåten om det uttryckligen anges, annars skall man cykla på vägen. Det är naturligtvis inte detta som Du är intresserad av.

Andra gångbanor inom området räknas formellt som terräng. För dem - och för det som vi "normalt" ser som terräng - skulle det kunna finnas särskilda bestämmelser om cykling i

(a) detaljplan
(b) lokal ordningsstadga
(c) lokala trafikföreskrifter
(d) regler som fastighetsägaren ställt upp
(e) eventuella reservatsbestämmelser

Hur det förhåller sig med (a), (d) och (e) bör PONF kunna upplysa om. I (b) och (c) finns inga bestämmelser om cykling i Delsjöområdet."

Inte övertygad av PONF svar och juristens svar backar inte direkt upp deras påstående. Hela svaret från PONF visar att de ser mtb-cykling som ett problem och det låter som det händer massvis med olyckor med vandrare...

eaglez skrev:
> Jag skickade ett mail till kommunen i mitten av
> juni och frågade angående MTB cykling i
> Delsjöområdet, Vättlefjäll, Änggårdsbergen
> och Sisjöområdet. Jag skulle få svaret inom 3
> dagar, det damp ned idag. Här är svaret jag
> fick.
>
> "Jag har fått en förfrågan från dig om vilka
> regler som gäller för mountainbike i fyra olika
> naturområden, där alla fyra dessutom är
> naturreservat.
> Av dessa är kommunen (genom Park & natur)
> förvaltare enbart för Delsjöområdet. Där
> gäller den lokala trafikförordningen, som
> reglerar bl a cykling via en karta. Om du vill kan
> jag skicka kartan till dig.
> I övrigt gäller följande:
>
> Det finns inga förbud mot cykling i
> reservatsföreskrifterna för de områden du
> nämner (Ängårdsbergen, Vättlefjäll,
> Sandsjöbacka samt ca halva Delsjöområdet som
> är reservat). Hela Delsjöområdet är dock
> reglerat genom lokala trafikföreskrifter. Det
> finns i övriga fall inte några generella förbud
> mot cykling på leder, stigar etc. Däremot
> gäller trafikregler när vägar är skyltade med
> trafikskyltar dvs gångvägsskyltade vägar i
> naturområden är ej tillåtna för cykel.
> Allemansrätten som medger cykling på leder och
> stigar avser enskild person. En grupp som cyklar
> ihop - t ex klubbmedlemmar som tränar ihop
> omfattas inte av allemansrätten då skadorna som
> kan ske då anses kunna vara större. En
> markägare behöver inte tåla att skador uppstår
> på marken eller anläggningar som motionsspår.
> Skadas motionsspår av regelbunden cykling kan
> såvitt jag har tolkat lagstiftningen markägaren
> förbjuda aktiviteten - likadant gäller för
> ridning. Problemet är ju inte i första hand
> enskilda cyklister som cyklar lugnt. Problemet är
> mountainbike cyklister - enskilda eller i grupp -
> som nyttjar spår och leder för träning. Detta
> medför i första hand en säkerhetsrisk för dem
> som stigarna och lederna är till för - gående
> och löpare. Om det händer en olycka mellan
> cyklist och gående på en stig/led så kan man
> utgå från att ansvarsbördan ligger på
> cyklisten oavsett hur den gående beter sig.
> Slutkontentan av detta är att du kan cykla på
> vandringsleder i Göteborg men att det skall ske
> med omdöme och att de gående alltid har
> företräde. Man bör naturligtvis generellt
> undvika att cykla på välfrekventerade
> motionsspår där det finns många som går och
> springer."

OK "klubbmedlemmar" och "Träna"

Happy är ingen klubb i egentlig mening även om jag säger det till vänner för annars fattar dom inte.

Träna är ju ochså ett vitt begrepp. Vad avses? De flesta cyklar väl för rekreationens skull? Eller? ;-)

tekman skrev:
> eaglez skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det finns inga förbud mot cykling i
> > reservatsföreskrifterna för de områden du
>
> Det där är ett standardsvar som PONF har använt
> länge. Sök i forumet efter meningen ovan så
> hittar du denna postning från 2004:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1720/51588#ms
> g-51588

hehe, exakt samma svar, konstigt att det då tog 9 månader att få svaret första gången och 2 månader för mig att få svaret, kommunalarbetare... :)

Plockar upp den här gamla tråden.

Skyltarna är ju kvar.
Nån som har nån ny information?
Fortfarande bara att strunta i dem?

Skylten visar att gubbcykel av modell Kronan är förbjudet allt annat påbjudet ;)

Om stigtalibaner står och bevittnar din passage av skylten kan du leda den förbi hindret och börja rulla utom synhåll.

Tillbaka
Topp