Demokrati i Cykel Sverige

GarryJones

Aktiv medlem
Fram med alla åsikter om förbundet.

Det finns några inom föreningslivet som väljer att skriva öppna negativa inlägg om cykelförbundet i diverse forum istället för att presentera och förankra idéerna i föreningar och distrikt. Man ventilera allt men tar aldrig direkt kontakt med kansliet eller de förtroendevalde. Åsikter finns det gott om men vad gör det om de aldrig kommer fram på rätt sätt?

Inläggen skrivs av kloka personer som har mycket att säga och ofta på ett väldigt konstruktivt sätt. De förstår nog inte att de är själva en del av det hela och hur mycket sporten går miste om.

Därför för ni en liten undervisning.

Föreningar äger SCF. Det som SCF styrelsen ska göra och jobba med för kommande år bestäms av årsmöte i mars. Kanslipersonal lyder under styrelsen och även dem ska göra som föreningar har bestämt. Varje SCF distrikt (det finns 20) får ett antal ombud baserat på antalet licenser i sin distrikt. Ombuden från distrikten bestäms oftast vid distriktens årsmöte i februari. Samtidigt bestämmer man hur distriken ska ta ställning till de inkommna förslag, motioner och verksamhetsplanerna.

Många känner att det "glapa" mellan distrikt och föreningslivet. Jag måste dock tilläga att demokratin fungerar bra i vissa disktrik. Föreningarsstyrelsen jobbar direkt med cyklisterna och motionärer men alltför ofta har inte distriktombuden en förankring i cyklisternas vardag. Värsta skräckexampel är årsmöte 2007. 56 röstar delas ut till distriken. Fyra röstar uteblev eftersom 2 distrikt valde att inte skicka någon ombud. De återstående 52 röstar representerades av 30 personer. Några distrik skickar en person som har hela kvoten av distrikens röstar. Vår största distrik - Stockholms Distriktförbund - skickade en person som hade alla deras 6 röstar, anmärkningsvärt då årsmöten ligger vid Folksams huvudkontor vid Skanstull mitt i stan. De 30 personer hade en genomsnittsålder av 63,5 och alla var män.

Det som man ska diskutera och beslutar om vid årsmöte består av ett antal verksamhetsplaner och motioner. De flesta motioner kommer in från distriken. Alla föreningar äger rätt att skicka in motioner, väldigt få gör det (de senaste åren har det bara varit Falu CK och Mora CK som har skickat in motioner). Man ska skicka in senaste 30 november. Det som gäller för föreningar är att ta ett större intresse i sina distrikt och ventilerar frågor mer med distriksstyrelsen. Sedan kan man alltid "lobby" för sin sak via direkt kontakt med andra föreningar och distrikt. sedan i onsdags finns t o m en diskussionsforum på SCF. Alla föreningar har fått lösenordet till sin offentligt epostadress.

Kontaktinformation till distrik och föreningar finns på www.scf.se under "för arrangörer - kontakter Cykel Sverige".

Jag sitter i styrelsen och känner av ett stort intresse för framtiden från föreningar och cyklister. Tyvärr blockerades mycket i distriktsnivån.

Som styrelsemedlem måste jag jobba med och stödja det som kommer fram vid årsmöte.

Så gott folk...

Ask not what SCF can do for you....
Ask instead what YOU can do for SCF.

Ni är välkomna att höra av sig direkt till mig med era funderingar kring detta.

Garry Jones
styrelseledamot Svenska Cykelförbundet
garry@scfmotion.se

GarryJones skrev:
-------------------------------------------------------
> Fram med alla åsikter om förbundet.
>
> Det finns några inom föreningslivet som väljer
> att skriva öppna negativa inlägg om
> cykelförbundet i diverse forum istället för att
> presentera och förankra idéerna i föreningar
> och distrikt. Man ventilera allt men tar aldrig
> direkt kontakt med kansliet eller de
> förtroendevalde. Åsikter finns det gott om men
> vad gör det om de aldrig kommer fram på rätt
> sätt?
>
> Inläggen skrivs av kloka personer som har mycket
> att säga och ofta på ett väldigt konstruktivt
> sätt. De förstår nog inte att de är själva en
> del av det hela och hur mycket sporten går miste
> om.
>

En orsak kan vara att arbetet inom förbundet är ganska anonymt för andra än medlemmarna. En annan kan vara att det finns en hel del som visserligen är passionerade cyklister och även intresserade av cykelfrågor men de får utslag över hela kroppen när de hör talas om protokoll, kansli och justeringsmän.

> protokoll, kansli och justeringsmän.

Kloka ord. Visst är det så om man vill bara cykla.

Jag har lagt fram ett förslat om att införa engångslicenser i alla cykellopp utan högsta elit. I så fall ska engångslicenskostnaden vara 9kr om man är medlem i en förening. (idag kostar det 75kr). Öppna rekrtyeringsarrangemang med tidtagning och resultatlistor. Då är det tänkt att man kan prova på 3 gånger för 9kr och sedan bestämmer om man vill köpa årslicens som är nu sänkt från 530:- till 330:-

Det är sådant här som vi kan jobba med om de vissa sig att det finns ett stöd. Nu kan man "hacka" sig förbi protokoll, kansli och allt annat skit.

Skriv här - Två i styrelsen - jag och Mattias Handley är här ofta på happytmtb. Jag lovar att läsa allt och har möjligheten via min förening (Ordförande Mora CK), min distrik (är ledamot i Dalarna CF) och SCF styrelsen (är ledamot) att lifta fram det som kommer fram här.

Och sedan ni cykelfolket - om ni tycker att något verkar bra (som mitt förslag kanske?) så kan man be någon annan i föreningen att ta hand om den tråkiga biten upp i distriken. Det finns folk till allt!

Tjena!

Jag blev fan tagen på sängen här.. Läste ditt första inlägg och tänkte slängt in nån brandfackla..Sen kommer du med ett nytt inlägg och presenterar ett förslag om ett riktigt bra alternativ för engångslicens.. Tummen upp..

Som sagt. Förslaget om engångslicenser kommer till årsmöte 2008. Ska vi kunna införa det måste det finnas folk där som kan sin sak och har en förankring i vardagen för cyklister. 65+erna har mycket erfarenhet och en del av måste nog finnas med. Men det är klart att vi som vill något känner att det behovs fler aktiva yngre och framförallt att cyklister ska representeras av andra cyklister i en större utskräckning än idag.

Om man ska engångslicenser i alla klasser på linjelopp så kommer det bli jobb för Sjukvårdare o ambulanser. På GM var det en mycket dyr vurpa i spurten som orsakades av en motionär som korsade vägbanan mot vänster. Han upptäckte att det blåste från höger!

Istället borde det alltid finnas sportklass.
Sedan borde ingen få starta i seniorklassen och Vetklasserna om de inte kört ett år i sportklass.

Senast redigerad av en moderator:
Samtidigt som cykelförbundet har stora problem växer antalet cyklister som tränar på elit motionsnivå men inte är medlemar i någon cykelklubb, hur är detta möjligt?

Har själv gjort resan in i cykelklubbs världen, först är det svårt att få tag i någon ansvarig som kan ge information. Sen är instegs nivån sjukt hög, trots att jag är en duglig cyklist var det en pina att träna med klubben första året. Ingen som pratade med en och så hög fart att man fick släppa och cykla själv för det mesta. Jag förstår om man tröttnar och går tillbaks till kompiscykling igen.
Har också märkt detta med tjejer som vill börja men dom törs inte då farten är på nästan tävlingsnivå på träningarna.

CR1: Du får cykla till Mora som uppvärmning och ställa av Gary.

Det gäller att aldrig ge upp även om man åker av på träning.
Cykel är bra för psyket, om man inte kan ta smällen av att vara sämst, så blir det svårt att sikta på att bli bäst.

GarryJones skrev:
> Fram med alla åsikter om förbundet.

— tag gärna upp och driv tillträdesfrågor engergiskt och aggresivt. Vi kan motse alltfler förslag om att MTB skall förbjudas på olika ställen. Hellas är det mest akuta ärendet. MTB-cyklisternas kapacitet att förhindra nya förbud har visat sig vara ganska begränsad. SCF borde med sina resurser kunna göra en massa nytta på denna front.

Här är min kritik jag har skrivit två emails med frågor till förbundet och inte fått svar alls varför? Har skrivit till sekretariater och till den person som enligt scf´s hemsida var ansvarig för det område jag hade frågor om...

Miss Lycka skrev:
> Cykel är bra för psyket, om man inte kan ta
> smällen av att vara sämst, så blir det svårt
> att sikta på att bli bäst.

Vilken klubb är du med i? Det vore en bra mätpunkt för jag funderar på att gå med i en, och den du är med i vill jag inte sponsra med mina pengar i alla fall. Om det finns fler klubbar med samma mentalitet så får du gärna namnge dem med.

Jag snackade med en kompis som var ute och cyklade med hovet, och de verkar också ha den där sköna skit-i-alla-andra-mentaliteten så de är redan strukna från min lista.

Om man seriöst är intresserad av att gå med i en klubb ska man nog prova på att hänga med på en träning själv, att förlita sig på andrahandsinformation är liksom i de flesta andra fall ett ganska dåligt sätt att bilda sig en ordentlig uppfattning.

Man borde i alla fall stanna någon minut om någon havererar sin cykel. Är mina fem öre i alla fall. Men visst kan bevekelsegrunderna vara olika för att gå med i en klubb, min plan var att gå med för att lära mig mer om cykling och inte för att bli avhängd och få mental styrka genom nederlag.

Andrahandsinformation är det som jag bygger stora delar av min världsbild på. Jag har aldrig sett en elektron men jag tror att de finns ändå. (Jag tror inte ens att jag har sett uträkningen som ska visa att elektroner finns.) Jag litar på mina andrahandskällor och skulle inte åka på en träning där alla verkar tråkiga och inte verkar bry sig om de som de inte riktigt känner.

Jag åkte till LB för mina andrahandskällor hade sagt att det fanns god öl där. (tack mollo, jlarsson och nypan)

Och med min andrahandsinformation cyklar jag hellre med happyrides än med hovet.

Angående klubb-funderingarna, och till viss del kritiken mot att det körs för fort i klubbarna.
För länge sedan, när alla började hoja mtb, så fanns det alltid någon som höll ungefär samma fart som en själv. Numera så har ju intresset sjunkit för att vara medlem i en klubb och därmed är nästan bra de som tävlar medlemmar, och därmed går det fort på träningarna... Detta är ju inte bra, det gynnar ingen.
Men om ALLA som "kompiscyklar" blir medlem i en klubb så måste vi väl komma tillbaka till hur det var förr, eller?
/Anders

SCF skulle ju kunna börja med att ta bort straffåtgärderna mot de som ställer upp i icke sanktionerade tävlingar. Det är ju annars en rätt tydlig signal till potentiella medlemmar och framtida tävlingsarrangörer att deras insatser inte är välkomna.

mzi,
Ja, du gör ju givetvis som du vill. Men om du på allvar är intresserad så är det väl bättre att dyka upp på en träning själv istället? Jag lovar dig att det knappast är en rådande attityd att man skiter i folk om de får tekniska haverier, snarare tvärtom åtminstone hos alla ledare och medlemmar som jag har cyklat med de senaste fem åren. Eller det kanske är att utmana ödet lite väl mycket, enklare att sitta och ondgöra sig på happy än att riskera att ha fel? ;-)

Mzi: Om du kommer till en klubb med tävlingscyklister och har inte tränat cykel så är du sannolikt sämst i gänget. Du kan troligtvis inte hålla hjul och så fort farten går upp eller intervallerna skall genomföras så får du stora problem. Vintertid orkar du inte sitta på cykeln i 4-5 timmar.

De andra försöker, i de flesta klubbarna, att få dig med på hjul eller putar på dig vid behov.

Om du slutar efter första träningen på grund av att de andra är bättre så lär du aldrig cykelträning.
Kan du däremot se framåt och lära dig av dina misstag och ta till dig av de råden du får, så finns det hopp! Du kan också bli bättre och ev. även bäst. Problemet är att det finns ett tiotal proffs både herr o damsidan.

Du måste själv tro på dig!

Miss Lycka skrev:
>
>
> Det gäller att aldrig ge upp även om man åker
> av på träning.
> Cykel är bra för psyket, om man inte kan ta
> smällen av att vara sämst, så blir det svårt
> att sikta på att bli bäst.

Miss Lycka: Det finns säker otroligt många cyklister som skulle tänka sig att aktivera sig i cykelklubbar, din inställning säkerställer att det inte blir så.

Titta på Friskis&Svettis som har 450.000 medlemar, tror du dom kommit dit med inställningen att medlemarna ska plågas in i föreningen?

Edit: Är aktiv medlem i cykelklubb, dock inte i styrelsen.

rikard skrev:
> SCF skulle ju kunna börja med att ta bort
> straffåtgärderna mot de som ställer upp i icke
> sanktionerade tävlingar. Det är ju annars en
> rätt tydlig signal till potentiella medlemmar och
> framtida tävlingsarrangörer att deras insatser
> inte är välkomna.

Här har vi en tydlig förändring som jag ser som nödvändig att genomföra i åtminstone de små disciplinerna så som downhill, 4X och diverse slopestyletävlingar. Visserligen verkar det ju som om förbundet ser lite genom fingrarna med det, men det är ändå konstiga regler. Tror nog inget sedan SDN har/kommer bidra så mycket till utförsåkningen i Stockholm som den nya trenden med downhill-svartrejs. Sånt ska premieras, inte straffas.

fredrikw skrev:
> Jag lovar dig att det knappast är en rådande attityd
> att man skiter i folk om de får tekniska
> haverier, snarare tvärtom åtminstone hos alla
> ledare och medlemmar som jag har cyklat med de
> senaste fem åren.

Det var det jag trodde också, och det som (enligt uppgift då) komunicerades innan start. Men sedan blev det som det blev. Jag tror inte jag hade varit sämst i det startfältet heller utan hade säkert kunnat hänga med ett bra tag. Min källa kanske framträder snart och säger att jag fattade fel, jag vet inte.

Men just med alla nya cyklister (det verkar i alla fall som om motionscykling blir större och större just nu) så kanske det vore bra att man öppnar klubbarna lite mer. Jag har varit med i många föreningar, och det som de flesta är riktigt dåliga på är just att släppa in nya medlemmar. Det finns så många oskrivna regler om hur man ska vara och inte minst vem man ska vara. CR1Faluns kommentar om Friskis summerar egentligen det jag vill ha sagt. Jag kommer aldrig bli bäst, jag cyklar för att det är kul men jag blir gärna bättre. Så i vår kommer det nog bli mycket kompisträning där man langar flaskor till varandra under turen och inte håller ögonen en meter framför bocken.

Tycker du att jag ska cykla med dig och dina kompisar så bjud in mig så kommer jag säkert, efter vad du har skrivit tidigare så litar jag på ditt omdöme.

CR1, Mzi o FredrikW: Missförstå mig gärna fel, men om man som ny kommer till en klubb med tävlingsträning och tror att man ska hänga med folk som inte gör annat än cyklar, så har man oftast fel.
Många klubbar har motionsträning och det är där man bör starta och lära sig grunderna i att sitta på hjul, träning, skiftkörning, mat o dryck.m.m.

Det är svårt att hänga med när det går fem km/h för fort hela tiden.
Att få hammaren fem mil hemifrån är inte kul. Det har man testat och vill inte uppleva igen!

F&S har ingen träning utomhus på cykel utan alla kan göra sin egen grej av träningen.

GarryJones skrev:
> Varje SCF distrikt (det finns 20)
> får ett antal ombud baserat på antalet licenser
> i sin distrikt. Ombuden från distrikten bestäms
> oftast vid distriktens årsmöte i februari.
> Samtidigt bestämmer man hur distriken ska ta
> ställning till de inkommna förslag, motioner och
> verksamhetsplanerna.

Man kan ju fråga sig om det faktiskt är demokrati, när det enda som räknas är antalet licenser. I våran klubb så är det grovt räknat 10% som har tävlingslicens. De övriga 90% är ju ändå med i en klubb ansluten till SCF och klubben bekostar SCFs verksamhet, men de är omyndigförklarade när det gäller styrandet av vad pengarna ska användas till.

Idén om att ta bort straffen för att delta i de nya grenen tycker jag är mycket intressant. Se till att en förening skickar in det som en motion till årsmöte.

Bra inlägg Chrillepille. För att tala klarspråk finns förslag (bland annat från mig) att flytta demokratin till föreningsnivån och går efter antalet medlemmar och inte licenser. Men vem är det som ska bestämma det? Jo, det är dem som har makten idag. Och eftersom de också har makten att ta bort besvärliga styrelsemedlemmar (läs jag) som vill få till en maktförändring så sitter besvärliga styrelsemedlemmar ganska lösa. Nu har jag fördel att jag är valt mars 07-mars 09 och jag sitter 'safe' vid nästa årsmöte.

Det som behovs är flera som ta strid för det. Men jag förstår detta är långt från vardag från cyklistern som vill bara cykla.

Bottom line om en möjligt maktförändring inom SCF är ett ordspråk från England.

"How do you persuade the turkey to vote for Christmas?"

GarryJones skrev:
> Bottom line om en möjligt maktförändring inom
> SCF är ett ordspråk från England.
>
> "How do you persuade the turkey to vote for
> Christmas?"

...och det är kanske det som är kärnan till problemet. Att många (obs, enbart spekulation från min sida) som sitter i styrelsen inte insett att de sitter där för att serva alla cykelklubbar. Det är kanske lätt att man istället får känslan av att man sitter där för att man vet bättre än alla andra. Jag har själv skickat in motioner till SCF flera år i rad och har suttit i styrelsen för Göteborgs Cykelförbund. För mig personligen kändes det som väldigt fruktlöst arbete och vill man verkligen se resultat av sitt arbete, så ska man lägga ner energi på klubbnivå.

Men mad props till dig Garry för att du orkar lägga ner energi och kommer med konstruktiva förslag! Och att starta den här tråden var också väldigt bra.

Om de som har makten vill inte att maktenbilden förändras och jobba aktivt emot det, så är det bara att uppmuntrar folk att går ur SCF. Snart kommer makthavarna att ha makten över ingenting. Då kann man börjar bygga om.

Bra att du vågar lägger ut dig Garry. Det kommer att behöver flera.

Bra jobbat Gary, igentligen ska man inte säga nåt om man inte försökt jobba för en förändring. Som jag då som mest gnäller..

Stå på dig Gary.

En reflektion:
På SCF årsmöte får man röster efter antalet tävlingslicenser (istället för antal medlemmar), det kan man tolka som att SCF bara tycker att tävlande "räknas". Det glada motionärer som vill ha träningssällskap, kanske presterar bra på lopp och skulle vara hjälpt av tips från rutinerade, räknas inte. En fd tävlande som vill hålla kvar kontakten med klubben och träna regelbundet räknas inte (är en förlorad röst).
Garry, jag önskar dig lycka till. Du har bra ideer.
/Stina

Hurra!

Garry.jpg

Den bilden togs för några år sedan då Mora Kommuns webmaster vill ligga in något om cykelbelysning. Som ordförande i Mora CK ställer man upp på det mesta, men av någon anledning tycker någon här på Happy att håna mig med denna bild. (Det måste ha varit med minst 6 gånger tidigare i alla fall). Vad är det du vill komma? Att jag inte ser ut som en cyklist? Att jag sitter på en gamla vanlig cykel? Efter före höstens debatt här på Happy blev jag "uthängt" på detta sätt. Sedan blev jag busringt flera gånger mitt i natten och sedan en av läsaren här valde att hota mig till livet som hämnd för mitt inlägg. Han var lätt att spåra och det slutade med polisanmälan som jag sedan drog tillbaka då det kom fram att han hade Asbergers Syndrom.

Här får ni i alla fall en nyare bild av mig för din privatsamling. Jag tycker faktiskt synd om folk som har så mycket tid att googla fram gamla bilder av folk vill göra narr av. What's your agenda?

Tillbaka till debatten.

Sedan jag har varit i kontakt med SCF har man alltid snackat antalet licenser. Det är en urgammal sätt att mäta av hur bra eller dåligt det går för SCF. Att man skulle kunna lätt räkna antal start i alla tävlings och motionslopp eller alla föreningar och grupper av cyklister som tränar tillsammans går alla förbi. De som vill ha denna mått är just våra distriksledare som bestämmer allt vid årsmöte och som har en genomsnittsålder på 63,5 - "same proceedure as last year" - folket.

Jag var i Bosön i helgen på RF's bredd- och motionsidrottskonferens. Mycket intressanta föreläsningar bland annat av mannen bakom Monarks testcykeln (85 åriga Per-Olofs Åstrand) och långlöperska Evy Palm. I alla fall fick vi höra historien om Vasaloppet och hur man har gått ifrån licenskrav för att komma ikapp vardagen. Det var med en smula ironi att jag sedan lästa att en annan representant från SCF hade (vid ett möte i Västerås 13 oktober) förespråket licenskrav i alla motionslopp eftersom "det funkar i Vasaloppet". Det är tyvärr vår vardag i svensk cykel. En massa bakåtsträvande folk som har noll koll och några yngre med foten i verkligheten som vill få till en förändring.

Att det är uppenbart för många att vi borde kunna införa engångslicens i de flesta klasserna för att underlätta för rekrytering är då i motsatts till vad dessa äldre vill. Nu är det dags för cykel Sverige att "Get Involved", det är det enda sättet att föra sporten framåt. Om du vill bara cykla gör det men känner du någon som kan föra talan vidare i förening och distrikt så gör det.

En engelska krigscitat . "This is war men - if we all jump out of the trenches at the same time we will succeed, if we go in one by one will be shot down one by one". The time to act is now.

Bilden togs i Misano Italy 12 oktober - sista dagen av min "Chase The Sun" träningsläge med 50 svenska cyklister. Det är förstås jag som är närmast i bild.

Bilagor

• cts1.jpg
    cts1.jpg
    79.5 KB · Besök: 47
A moment of nostalgia....
From about the age of 12 I started training regularly with my local bike club. We went out on tuesday, thursday evenings and sunday mornings. As I progressed in my fitness and skill I was invited to train with other groups...Nobody mentioned racing, except as an afterthought...
Later some local races were started for the younger riders...But at no point was it serious until I asked to enter a "serious" race.
The first was against two other local clubs and had people of all ages...But it was not a "sanctioned race" - just for fun! These "races" continued throughout the year, and encompassed GP, road, TT and cyclocross events. They were open to all, people came from many clubs - but were not required to be a member of a club. Some were older club riders maybe thinking of taking up the sport again, some were serious riders looking to "race" for the fun of it. These are the "svart races" that are happening in Sweden now! The idea that they should be controlled by the SCF or that people should be "punished" for attending one is laughable.

The other thing I remember with fondness from my early days of cycling was after school riding to the station. Hopping on the train, quickly doing some homework during the hour long journey. Cycling briskly to the velodrome. Once there I would see some of the same faces, we would chat about training and parts while changing clothes and tubulars. The two or three hours of cycling would whizz by in a series of races and attempts at perfecting our technique. Then it would be time to change our tubulars and head homeward...Longing for the next chance to enter this temple. So when are we getting a Velodrom? And isn't it about time the SCF did something about getting bikes back on trains?...Or isn't that your job?

GarryJones skrev:

> En engelska krigscitat . "This is war men - if we
> all jump out of the trenches at the same time we
> will succeed, if we go in one by one will be shot
> down one by one".

Det gick ju utmärkt vid Somme, så det funkar säkert nu också..

Bilagor

• Somme.jpg
    Somme.jpg
    45.3 KB · Besök: 36
Att få motionärerna att våga sig till klubbarna är viktigt. Förbundet måste hjälpa till med informationskvällar, nybörjarträningar och liknande så att folk vågar testa.

Moget B, moget. kul att se att vissa gör allt de kan för att håna.

Happyadmins, är det inte dags att öppet lämna ut vilka det är som postar på detta sätt? Garry drar ett tungt lass och har många ideer. Folk som fegpostar skulle fråntas rätten att utrycka sin åsikt över huvud taget.

Det finns många saker som ett förbund borde göre, eller skall göra. Att få ihop centrala tankar med lokala är inte det lättaste och många är snabba att ta till skällsord istället för att hjälpa till.

Innan jag klev in i styrelsen så var det många som sa "bra att du kommer med, vi kommer stödja dig och hjälpa till med arbete i kommitten" (hur stavar man till det där attans ordet...).

När jag sedan bev vald var det inte en enda som höll sitt ord och faktiskt ville hjälpa. För när det visade sig att man behövde "arbeta" och "lägga tid på det" så blev det något helt annat.
Garry har slitit rejält, och jag har precis börjat. Stör man sig på någonting kan man faktiskt väldigt enkelt endera kontakta någon i styrelsen eller ringa kansliet och prata med dem. Nästa steg är att hjälpa till med arbetet. Jag kan garantera att det inte finns en enda komitteansvarig på SCF som säger "Nej tack, jag klarar mig utan din hjälp" om du kontaktar den personen.

Kommer det förändra något till imorgon? Näe, absolut inte. Kommer det att förändra något till nästa årsmöte? Troligen inte. Kommer det på längre sikt kunna leda till förändring? Troligen, om det är ett bra förslag.

Det är det som är det sköna med demokrati. Men man måste arbeta med en demokrati för att komma dit man vill.

Får ni inte respons från förbundet så är det ett problem. Maila mig med konkret vad det var ni tog upp, vem ni kontaktade när det gjordes etc så skall jag undersöka vad som har hänt.

Kan någon se till att frågan om straffen för att delta i "svarta lopp" kommer med som en motions till årsmöte. Finns det är mellanting? Kan man sanktionera de "svarta lopp" som vill har en sådan status som properganda "öppna rekyteringstävlingar" utan att kräva att SCF ha kontroll och kan vi tillåta arrangören att bestämma regler vid dessa lopp från egna idéer. Beloppet som betalas till SCF vid dessa lopp från arrangören ska helt klart varas 0. Kan SCF då betala en avgift till Folksam så att alla deltagare i "svarta lopp" erbjuds en försäkring gratis? Samtidigt som SCF informera om våra föreningar vid "svarta lopp" för de cyklister som visar ett intresse. Intresset måste kommer utifrån, vi kan inte tvinga arrangören eller cyklister att vara med och dagens straff är en annan urgammla omodern arbetsätt. Stockholms CF ordnade "svarta lopp" med Stockholms MTB serien i år och det har SCF blundat för. Jag föreslog att vi skulle gå in och bjuder på en arrangörsförsäkring och att vi skulle klassa dessa lopp som öppna rekryteringsarrangemangen.

Jag önskar att vi kunda samla allt postivit energi kring de svarta loppen till SCF. Jag pratar om en ny inrikting för SCF där det blir självklart för alla arrangörer att vilja samarbete med SCF. Men för att detta ska bli möjligt måste det till nytt blod. Nästan det enda krav som i så fall skulle finnas kvar från SCF är ingen andra långlopp (+6 mil icke landsvägslopp) samma helger som långloppscupen eftersom vi har bestämt att värdesätta långloppscupens roll i svensk cykel och har gett de "tävlingsfria" helger. Beslut jan 2007.

Angående SJ, alltid ett problem i Sverige, dessvärre även ett problem hemma i England nuförtiden. Jag har en strategi för det och har fört diskussioner med SJ som hänvisar till vinstmarginalen och vinstkrav och politikerna. Dock fick jag följande tips för grupper om 2 cyklister. En kliver in med fyra hjul i vagn 3 och en annan kliver in med 2 ramer i vagn 6. Det ska vara helt okej enligt SJ. Den ena transporter bara 2 ramer och det andra 2 hjul och ingen av dessa räknas som cyklar. Det gäller främst cyklar utan skrämar.

— är man medlem i SCF när man är medlem i UCK som vi är??? Jag tycker i v f att SCF skulle driva tillträdesfrågor aktivt.

GarryJones skrev:

> Kan man sanktionera de "svarta lopp" som vill har
> en sådan status som properganda "öppna
> rekyteringstävlingar" utan att kräva att SCF ha
> kontroll och kan vi tillåta arrangören att
> bestämma regler vid dessa lopp från egna idéer.
> Beloppet som betalas till SCF vid dessa lopp från
> arrangören ska helt klart varas 0. Kan SCF då
> betala en avgift till Folksam så att alla
> deltagare i "svarta lopp" erbjuds en försäkring
> gratis?

Tack för ditt engagemang. Men eftersom jag är medlem i Cykelfrämjandet så är jag grundligt försäkrad så länge jag inte deltar i sanktionerade lopp. Så ditt förslag äventyrar tyvärr mitt försäkringskydd. Och som sagt, det är redan lopp utan SCF´s kontroll, utan avgift till förbundet och utan officiella regler.

> Dock fick jag följande tips för grupper om 2
> cyklister. En kliver in med fyra hjul i vagn 3 och
> en annan kliver in med 2 ramer i vagn 6.

Tack för ditt tips, men det där hade vi redan listat ut själva...

Edit: Stavar fle.

Vad är poängen med SCF om man inte vill tävla annat än eventuellt något svartrejs?

Edit: Att definiera cykelsverige som SCF känns inte helt rätt heller. (Syftar på rubriken och vad tråden faktiskt handlar om.)

Markus F skrev:
> Tack för ditt engagemang. Men eftersom jag är
> medlem i Cykelfrämjandet så är jag grundligt
> försäkrad så länge jag inte deltar i
> sanktionerade lopp. Så ditt förslag äventyrar
> tyvärr mitt försäkringskydd. Och som sagt, det
> är redan lopp utan SCF´s kontroll, utan avgift
> till förbundet och utan officiella regler.

Så du säger att det är en dålig idé att ge alla deltagare ett försäkringsskydd (som ingår i licensen), de betalar inget för det och arrangören har fortfarande sina egna regler? Och detta bara för att du är med i cykelfrämjandet? Kom igen nu Markus, nu är du väl lite väl grinig. Du får nog komma med en bättre anledning till att rådissa det hela än så. Är du livrädd för licenser så säg det istället för att komma med halvdana invändningar.

Fredrik, du påmminner om Egon Krenz 1989. Du vill reformera DDR men har missat att gränsvakterna har tröttnat, låst upp grinden och står och klipper bort taggtråden från muren.

Tillbaka
Topp